zwembadonderhoud

03-08-2018 10:39 45 berichten
Hoe houden jullie je zwembad helder? Zelf ben ik sinds 2 maanden in het bezit van 'n Intex frame pool en heb daar 'n chloordrijver in die ik regelmatig bij vul. De pH waarde meet ik en die heb ik nog nooit hoeven plussen of minnen. Nu heb ik sinds eergisteren alg. Inmiddels heb ik al 'n chloorshock toegepast met granulaat (80 gram op 20m3) en heb cristalclear besteld die vandaag als 't goed is binnen komt.

Wat zijn nu de beste tips & tricks om je water altijd kraakhelder en algvrij te houden?
Alle reacties Link kopieren
De pomp aanzetten. En te veel chloor kan ook funest zijn. Heb je wel de goede chloorblokken? ze moeten wel bij de grootte van je zwembad passen.
Niet alleen PH en chloor maar alles meten (dus ook alkaline, etc), en allemaal goed bijhouden. Dagelijks zuigen en het filter wekelijks schoonmaken.

Overigens heeft algen vaak met PH te maken, dus misschien werken je strips niet goed meer?
Btw een 5 m zwembad rond kost zo'n 35 euro om te vullen. Na 2 maanden zou je 'm dus ook gewoon een keer kunnen verversen.
De pomp draait 24/7 en ik volg de richtlijnen van de chloordosering zoals van toepassing bij dit formaat zwembad. De eerste pakweg 6 weken geen enkel probleem gehad.
Ook heb ik 'n stofzuiger (zo'n usb oplaadbare 'kruimeldief') en daar heb ik gisteren wel het geel mee van de bodem gezogen, maar ja, zodra je er in gaat dan wordt het troebel en de filter zuigt blijkbaar niet sterk genoeg om het helder te krijgen.
nina1966 schreef:
03-08-2018 10:48
Btw een 5 m zwembad rond kost zo'n 35 euro om te vullen. Na 2 maanden zou je 'm dus ook gewoon een keer kunnen verversen.
Dat zou ik op zich geen probleem vinden, maar dan loopt dat chloorwater m'n grasveld in. Zou dat kwaad kunnen?
Nummer*Zoveel schreef:
Niet alleen PH en chloor maar alles meten (dus ook alkaline, etc), en allemaal goed bijhouden. Dagelijks zuigen en het filter wekelijks schoonmaken.

Overigens heeft algen vaak met PH te maken, dus misschien werken je strips niet goed meer?
Dan hebben die strips wellicht nooit goed gewerkt? Ze kleuren altijd precies naar 't goede rood.
Alkaline zit niet op die strips om te meten. Hoe doe je dat?
redbulletje schreef:
03-08-2018 10:51
Dan hebben die strips wellicht nooit goed gewerkt? Ze kleuren altijd precies naar 't goede rood.
Alkaline zit niet op die strips om te meten. Hoe doe je dat?
Met andere strips, bijv zoiets: https://www.kabelshop.nl/BSI-Teststrips ... 0rEALw_wcB
redbulletje schreef:
03-08-2018 10:49
Dat zou ik op zich geen probleem vinden, maar dan loopt dat chloorwater m'n grasveld in. Zou dat kwaad kunnen?
Ja, dat kan kwaad, zeker als je het chloortablet net hebt vervangen. Op het eind van de werking kan het minder kwaad. Wij hebben een jacuzzi en laten die altijd in de put leeglopen met een tuinslang.
nina1966 schreef:
:O
weleens van het huidige watertekort gehoord
Nummer*Zoveel schreef:
03-08-2018 10:53
Met andere strips, bijv zoiets: https://www.kabelshop.nl/BSI-Teststrips ... 0rEALw_wcB
Okee, dan zal ik die 'ns bestellen. Toevallig heb ik daar ook die cristalclear besteld.

Maar als die alkaline te laag is hoe kan ik die dan bijvullen? Ik zie geen product om dat te herstellen.
plas je er wel in?
redbulletje schreef:
03-08-2018 10:56
Okee, dan zal ik die 'ns bestellen. Toevallig heb ik daar ook die cristalclear besteld.

Maar als die alkaline te laag is hoe kan ik die dan bijvullen? Ik zie geen product om dat te herstellen.
Met alkaline of alkaline booster. Even op googelen.
redbulletje schreef:
het gras denkt: ooooh lekker water. Maar dan gaat de zon schijnen en wordt het chloor ingebrand. gras dood
S-Meds schreef:
03-08-2018 10:58
plas je er wel in?
nee, daar krijg je die chloorstank door heb ik gelezen, vandaar dat die openbare baden zo gruwelijk stinken, de mijne stinkt in elk geval niet ;-D
En er bestaat trouwens ook specifiek anti-alg-spul.
S-Meds schreef:
03-08-2018 10:59
het gras denkt: ooooh lekker water. Maar dan gaat de zon schijnen en wordt het chloor ingebrand. gras dood
Het gras is momenteel al zo goed als dood, het enige wat nog groen is zijn de paardenbloemen (die mogen eigenlijk wel dood)
redbulletje schreef:
Bij vriend laten we het ook gewoon weglopen. Zo ontzettend veel chloor zal er toch ook niet in zitten, dan zou je er ziek van worden. Gras kan meer hebben dan een mensenlijf :D
Nummer*Zoveel schreef:
03-08-2018 11:00
En er bestaat trouwens ook specifiek anti-alg-spul.
Ja ik zag 't gisteren bij de boerenbond en twijfelde er ook al over dat mee te nemen, maar ik kon niet zo snel vinden of je er dan ook gelijk weer in kan zwemmen. Er stond 'ideaal overwintermiddel' op.
S-Meds schreef:
03-08-2018 10:59
snachts schijnt de zon niet :) en nogmaals, als je er zo veel chloor in doet dat je gras doodgaat is het voor jezelf ook niet gezond.
nina1966 schreef:
03-08-2018 11:03
snachts schijnt de zon niet :) en nogmaals, als je er zo veel chloor in doet dat je gras doodgaat is het voor jezelf ook niet gezond.
dan maar laten lopen
wel aardig dat je een zwembad hebt neergezet voor je buurkinderen en de bloedjes van je vrienden
:rofl:
S-Meds schreef:
03-08-2018 11:08
wel aardig dat je een zwembad hebt neergezet voor je buurkinderen en de bloedjes van je vrienden
:rofl:
redbulletje schreef:
03-08-2018 11:01
Ja ik zag 't gisteren bij de boerenbond en twijfelde er ook al over dat mee te nemen, maar ik kon niet zo snel vinden of je er dan ook gelijk weer in kan zwemmen. Er stond 'ideaal overwintermiddel' op.
In overwinterspul meestal niet, dan vormt vaak een filmpje op het water. Maar er is ook ander spul.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven