Zwemvijver

29-07-2021 13:40 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hooi,

Wie heeft hier een zwemvijver in de tuin? Hoe bevalt dat? En vooral hoe duur was het om deze te realiseren?

Ik ben aan het oriënteren of een zwemvijver iets is voor bij onze nieuwbouw woning.
Alle reacties Link kopieren
Hoe groot is je tuin? Dat lijkt me wel handig voor vermelding van de kosten 😊
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
himalaya schreef:
29-07-2021 13:49
Hoe groot is je tuin? Dat lijkt me wel handig voor vermelding van de kosten 😊
De grootte van de tuin lijkt me niet zo relevant, wel de grootte van de te graven vijver. Wat wil je precies to. Keien eromheen? Folie of klei? Wat kun je zelf?

Ik ken mensen met een zwemvijver, die zijn er lyrisch over.
Alle reacties Link kopieren
ik lees mee, wil er ook een laten aanleggen

waarschijnlijk folie, en hij wordt ongeveer 7x4.
Don't cry, buy a bag and move on.
Alle reacties Link kopieren
Blijft de waterkwaliteit In zo'n vijver wel goed?

Je wil niet in een vijver vol bacteriën zwemmen.

Ik zou ook bang zijn dat er kikkers In komen.
Alle reacties Link kopieren
Is een zwemvijver niet eigenlijk een zwembad maar dan zonder chloor? Wel tof dat je dat kan doen hoor TO
Alle reacties Link kopieren
Geesina schreef:
29-07-2021 16:19
De grootte van de tuin lijkt me niet zo relevant, wel de grootte van de te graven vijver. Wat wil je precies to. Keien eromheen? Folie of klei? Wat kun je zelf?

Ik ken mensen met een zwemvijver, die zijn er lyrisch over.
Nou zo ver ben ik nog niet. Folie lijkt me een goed idee. Maar of dat ook kan bij de grond in de tuin? Ik zie veek van die betonnen bakken. Lijkt me het ook duur maken. Of is het nodig?

Een kleintje. 30m2 ofzo? Ik moet al hopen dat ik die kan betalen haha.

Wat kan ik zelf? Geen kennis maar bereid om te leren zeg maar.
Alle reacties Link kopieren
sugarmiss schreef:
29-07-2021 16:47
Blijft de waterkwaliteit In zo'n vijver wel goed?

Je wil niet in een vijver vol bacteriën zwemmen.

Ik zou ook bang zijn dat er kikkers In komen.
Het werkt met een helofytenfilter. Dat zijn plantjes die het water filteren. Je hebt wel ook een pomp nodig die het water door het filter pompt. Verder zijn er ook veel opties die al veel meer richting zwembad gaan. Maar ik wil zelf een natuurlijk mogelijke vijver.
Alle reacties Link kopieren
De tuin is trouwens bijna 300m2. Ruimte lijkt me het probleem niet. Maar het geld wel. Maar ik ben zo gek op zwemmen dus het lijkt me wel echt helemaal fantastisch.
Alle reacties Link kopieren
Een betonnen bak is noodzakelijk als je het bad klein wil houden en dat is duur.

Als je flink de ruimte hebt, kun je ook “gewoon” een kuil graven, daar folie in leggen, en het bad vullen met zuiverende planten en water. Maar dat kan dus alleen als je de zijkanten geleidelijk schuin af laat lopen (zoals bij een strand). Hier zijn op YouTube wel filmpjes van te vinden.

In de meeste gevallen is een extra filtersysteem trouwens wel prettig voor de maanden dat je er echt in zwemt.
Alle reacties Link kopieren
Minimaal 35k. Vrienden zijn in oriëntatie proces en dit is het minimale bedrag gaven aannemers aan.
Dit is een blok tekst dat toegevoegd kan worden aan de berichten die je maakt. Er is limiet van 255 tekens.
Alle reacties Link kopieren
Apollos_Belt schreef:
29-07-2021 18:43
Minimaal 35k. Vrienden zijn in oriëntatie proces en dit is het minimale bedrag gaven aannemers aan.
Deze bedragen hoorde mijn vriendin ook. Nu komt er volgende week een plunge pool (zo’n kleintje waar je niet in kunt zwemmen)
Nee heb je, ja kun je krijgen
Doet me aan dit filmpje denken:
https://youtu.be/aNCPA5PQpGA
Alle reacties Link kopieren
Aardvarkentje schreef:
29-07-2021 17:35
De tuin is trouwens bijna 300m2. Ruimte lijkt me het probleem niet. Maar het geld wel. Maar ik ben zo gek op zwemmen dus het lijkt me wel echt helemaal fantastisch.
Nou is 300m2 best groot, maar de vijver gaat dan wel een heel groot gedeelte ervan in beslag nemen. Wij hebben denk ik een ongeveer even grote achtertuin, hebben we een grote vijver in, maar zwemvijver zou mij wat te groot worden. Wel heel gaaf trouwens!
Alle reacties Link kopieren
Apollos_Belt schreef:
29-07-2021 18:43
Minimaal 35k. Vrienden zijn in oriëntatie proces en dit is het minimale bedrag gaven aannemers aan.
Oke nee dat soort geld hebben we niet zomaar in een laatje liggen haha.
Alle reacties Link kopieren
lemoos2 schreef:
29-07-2021 18:49
Deze bedragen hoorde mijn vriendin ook. Nu komt er volgende week een plunge pool (zo’n kleintje waar je niet in kunt zwemmen)
Wordt dat een normaal chloor zwembadje of wel een vijver? Wij komen in een super duurzame wijk te wonen dus met chloor aan de gang link me geen optie.
Alle reacties Link kopieren
Aardvarkentje schreef:
29-07-2021 20:37
Wordt dat een normaal chloor zwembadje of wel een vijver? Wij komen in een super duurzame wijk te wonen dus met chloor aan de gang link me geen optie.
Iets zonder chloor. Koper/zilver ionisatie (?) en een filterpomp op zonne-energie voor op ‘zwemdagen’.

Ze gaat er een soort hammamlook van maken. Althans dat is het plan :)
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
lemoos2 schreef:
29-07-2021 20:42
Iets zonder chloor. Koper/zilver ionisatie (?) en een filterpomp op zonne-energie voor op ‘zwemdagen’.

Ze gaat er een soort hammamlook van maken. Althans dat is het plan :)
Weet je toevallig welk bedrijf deze gaat plaatsen?
Alle reacties Link kopieren
TinyTiny schreef:
29-07-2021 19:39
Nou is 300m2 best groot, maar de vijver gaat dan wel een heel groot gedeelte ervan in beslag nemen. Wij hebben denk ik een ongeveer even grote achtertuin, hebben we een grote vijver in, maar zwemvijver zou mij wat te groot worden. Wel heel gaaf trouwens!
Haha als zelfs deze mensen het in hun tuin kunnen passen

Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
Zo'n zwemvijver is ook nog wel een droom van mij, geen idee of het er ooit van gaat komen maar ik lees met je mee.
Aardvarkentje schreef:
29-07-2021 21:24
Haha als zelfs deze mensen het in hun tuin kunnen passen

Afbeelding
Maar….vind je die tuin dan echt mooi?

Voor mij zou dat een gruwel zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ttroeteltje schreef:
30-07-2021 07:23
Maar….vind je die tuin dan echt mooi?

Voor mij zou dat een gruwel zijn.
Ik ben wel echt gek op water maar hier blijft wel tr wrinig ruimte voor planten over. Maar wij wonen straks niet in rijtjeshuis dus dit zal het niet worden. Ik wil ook niet zo'n grootte hoor.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb twee fabrikanten gevonden die mini zwembaden met natuur filter kunnen leveren. Dit zijn diy pakketten. De techniek zit al in de bakken deze moet je wel zelf ingraven en aansluiten. Die ene is erg gunstig geprijsd. Voor 9k een van hun grotere formaten.
Alle reacties Link kopieren
Aardvarkentje schreef:
30-07-2021 07:35
Ik heb twee fabrikanten gevonden die mini zwembaden met natuur filter kunnen leveren. Dit zijn diy pakketten. De techniek zit al in de bakken deze moet je wel zelf ingraven en aansluiten. Die ene is erg gunstig geprijsd. Voor 9k een van hun grotere formaten.

Je kunt in principe elk inbouwbad ombouwen tot natuurbad. Als je het zelf wil doen, valt er flink op de prijs te besparen. Maar houd er wel rekening mee dat toch ook de kosten voor zelf doen nog verder op kunnen lopen.

Hoe ga je het gat graven en de inhoud afvoeren? Met een schepje en zelf naar de stort is vaak niet te doen, dus dat wordt toch al snel een graver huren en een flinke container.

Vervolgens heb je voor een niet al te groot rechthoekig bad meestal een gewapende betonnen plaat in de bodem van 10-15 cm dik nodig die goed waterpas ligt. Je kunt zelf gaan klooien met emmertjes aanmaakbeton, maar ook dat is eigenlijk niet te doen, dus je laat een vrachtwagen met betonmolen komen, wat ook niet goedkoop is.

Afhankelijk van de bodem, is er soms ook een drainagesysteem rond die plaat nodig, om te voorkomen dat bij hoog grondwater je bad omhoog komt.

Dan kan het bad erin. Een kant en klaar bad moet vaak met een hoogwerker in het gat getakeld worden, en dat is ook niet goedkoop. Een zelfbouwbad is dan goedkoper, maar natuurlijk wel (veel) meer werk. Vaak heb je daar ook weer wat zwaarder gereedschap bij nodig, zoals bijv een zware betonboor om het bad aan de bodemplaat te kunnen verankeren.

Als het bad eenmaal staat, is het belangrijk om tijdens het vullen met water langs de rand gelijk op te gaan met het storten van gestabiliseerd zand rond het bad. (Als je dat niet doet, kan bij sommige constructies het bad uit elkaar spatten door de druk van het water!) Ook gestabiliseerd zand is, in dergelijke hoeveelheden, nog best een kostenpost.

En vervolgens moet het bad vaak nog afgewerkt worden met dingen als randtegels ed, die ook niet weg worden gegeven.

Kortom, kijk heel goed welke keuzes je maakt en houd rekening met dit soort extra kosten.
Alle reacties Link kopieren
Aardvarkentje schreef:
30-07-2021 07:35
Ik heb twee fabrikanten gevonden die mini zwembaden met natuur filter kunnen leveren. Dit zijn diy pakketten. De techniek zit al in de bakken deze moet je wel zelf ingraven en aansluiten. Die ene is erg gunstig geprijsd. Voor 9k een van hun grotere formaten.
Maar valt er dan nog echt in te zwemmen, of wordt het meer een dompelbad? Dat 2e zou ik niet echt de moeite vinden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven