Wie wil mij advies geven?

24-09-2017 16:13 44 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zit met een dilemma waar ik maar niet uitkom. Daarom heb ik jullie advies nodig in een absoluut geen alledaagse en eenvoudige kwestie. Ik zal proberen het verhaal kort te houden....

Iedereen bedankt die de moeite heeft genomen te reageren! Het heeft me enorm geholpen.
anoniem_355247 wijzigde dit bericht op 26-09-2017 20:03
Reden: .....
87.40% gewijzigd
Everyone is fighting a battle you know nothing about. Just be kind. Always!
Misschien een rare vraag, maar is ze verslaafd (geweest)?
Alle reacties Link kopieren
Poeh, moeilijke situatie... denk je dat je het überhaupt lukt om het los te laten? En ben je ook bang dat je zwager jou of je zus wat gaat aan doen?
Alle reacties Link kopieren
Waaruit bestaat dat lastig vallen van je zwager? Wat doet hij?

Het is moeilijk om hierin advies te geven vind ik. Zo lang jouw zus niks wil ben ik bang dat je niet zo veel kunt.
Alle reacties Link kopieren
Wat een vreselijke situatie, heel rot voor iedereen.
Jij hebt een taak als zijnde haar mentor, dus nee, ik zou het niet op zijn beloop laten. Is er geen huidige of vorige hulpverlener waar je je dilemma aan voor kunt leggen?
Ik zou gaan overleggen of je een RM voor haar kunt aanvragen. Als familielid kan dat sowieso. Met alle verslagen die je hebt, zou dat best kans van slagen hebben. Op die manier ben jij van (een deel van) de verantwoordelijkheid af, en zij moet doen wat de psychiater zegt, anders wordt ze gedwongen opgenomen. Een psychiater kan haar (in dit soort gevallen, maar ook bijvoorbeeld bij iemand met Korsakov) verplichten om begeleid te wonen.

Een andere optie, die zou je met de hulpverlening moeten overleggen, is VPT: Volledig Pakket Thuis. Dan krijgt ze dezelfde intensieve zorg als bij begeleid wonen, maar dan in haar eigen woning. Echter, niet alle instellingen bieden het. Even zoeken dus.
Alle reacties Link kopieren
Hmmm lastige situatie TO.
volgens mij heeft mijn voorganger Blueeyes al top advies gegeven.
mijn vraag aan jou is trek je het zelf ook allemaal wel? Is het niet beter om je zus over te dragen aan een professional (als mentor)? Lijkt me ook niet fijn voor jou om je leven zo op te moeten geven voor je zusje al is dat natuurlijk wel erg mooi en lief van je.
Ik heb geen advies anders dan wat er al gegeven is. Maar probeer wel een beter beeld te krijgen.
Waarom wordt je zwager zo boos? En wat is zijn belang om haar weg te houden bij hulpverlening? Voor hem is dit toch ook heel zwaar? Hij was, schrijf je, de eerste die aan de bel trok omdat hij het niet meer aan kon. Werkt hij nog steeds?
Alle reacties Link kopieren
Delhi23 schreef:
24-09-2017 16:25
Misschien een rare vraag, maar is ze verslaafd (geweest)?
Nee, ik kan wel met zekerheid zeggen dat dit niet zo is.
Everyone is fighting a battle you know nothing about. Just be kind. Always!
Alle reacties Link kopieren
Zou je kunnen overleggen met iemand die er verstand van heeft?
Jij kan je taken als mentor niet meer uitvoeren zeg je.
Zou je het kunnen overdragen aan een ander die dat wel kan?
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Alle reacties Link kopieren
Poeszie schreef:
24-09-2017 16:27
Poeh, moeilijke situatie... denk je dat je het überhaupt lukt om het los te laten? En ben je ook bang dat je zwager jou of je zus wat gaat aan doen?

Loslaten is echt lastig, maar probeer het. Moet zeggen dat de hulpverlening wel heel erg goed is geweest om mij het gevoel te geven dat ik het bij het rechte eind had dwz dat mijn visie juist was. Dat helpt al meer om het te verwerken.
Ben inderdaad bang voor wat hij mij, mijn zus of zelfs mijn gezin aan zal kunnen doen. Want diverse hulpverleners opperden ook, hoe komt ze aan hersenletsel? Onverklaarbaar hersenletsel hebben en mishandeld worden was voor hulpverlening 1+1=2
Everyone is fighting a battle you know nothing about. Just be kind. Always!
Alle reacties Link kopieren
gedanst schreef:
24-09-2017 16:30
Waaruit bestaat dat lastig vallen van je zwager? Wat doet hij?

Het is moeilijk om hierin advies te geven vind ik. Zo lang jouw zus niks wil ben ik bang dat je niet zo veel kunt.

Tot nu toe viel hij mij telefonisch meerdere keren per dag lastig. Simpel op te lossen met stekkers eruit halen en mobiel blokkeren. Maar ik vond, na alles, die impact best groot.
Everyone is fighting a battle you know nothing about. Just be kind. Always!
Dan zou ik het zeker niet op zijn beloop laten. Wel zou ik je aanraden een professionele mentor te zoeken. Zodat jij geen gevaar loopt en dit is ook vaak te zwaar als familie.
Alle reacties Link kopieren
Jufjoke schreef:
24-09-2017 16:32
Wat een vreselijke situatie, heel rot voor iedereen.
Jij hebt een taak als zijnde haar mentor, dus nee, ik zou het niet op zijn beloop laten. Is er geen huidige of vorige hulpverlener waar je je dilemma aan voor kunt leggen?
Ja dit heb ik al gedaan. Hun mening is verschillend, de een zegt doen de ander zegt dat ik voor mezelf moet kiezen, lastig dus.
Everyone is fighting a battle you know nothing about. Just be kind. Always!
Maar wat houdt dat hersenletsel dan precies in? Is ze vergeetachtig? Haar iq is dus omlaag gegaan? Kan ze niet zelfstandig koken, dat soort dingen?
Alle reacties Link kopieren
Misschien heel, heel ver gezocht, maar zou hij ertoe in staat zijn haar te vergiftigen op een of andere manier?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Courage-- schreef:
24-09-2017 17:04
Waarom wordt je zwager zo boos? En wat is zijn belang om haar weg te houden bij hulpverlening? Voor hem is dit toch ook heel zwaar? Hij was, schrijf je, de eerste die aan de bel trok omdat hij het niet meer aan kon. Werkt hij nog steeds?
Wat verwijt jouw zwager jou als hij jou meerdere keren per dag bestookt?
Alle reacties Link kopieren
Courage-- schreef:
24-09-2017 18:31
Wat verwijt jouw zwager jou als hij jou meerdere keren per dag bestookt?
Kort gezegd: hij verwijt mij dat ik het recht niet heb eigen woonruimte voor mijn zus te regelen. Ook al geeft ze zelf aan dit te willen! Ik ben verplicht dit met hem te overleggen (zegt hij), dit heb ik maar ook de hulpverlening uiteraard geprobeerd. In het begin hielpen wij hem, koken, poetsen en wassen het werd gedaan. Maar gaandeweg bleek dit niet meer toereikend en nam het geweld toe. Hulpverlening heeft toen geopperd dat uit elkaar gaan het beste was. Mijn zwager gaf toen aan dat hij desnoods dan liever zijn huis in de fik steekt. Het financieel belang is voor hem groter dan het belang van mijn zus, vrees ik
Everyone is fighting a battle you know nothing about. Just be kind. Always!
Alle reacties Link kopieren
blueeyes*3 schreef:
24-09-2017 16:42
Ik zou gaan overleggen of je een RM voor haar kunt aanvragen. Als familielid kan dat sowieso. Met alle verslagen die je hebt, zou dat best kans van slagen hebben. Op die manier ben jij van (een deel van) de verantwoordelijkheid af, en zij moet doen wat de psychiater zegt, anders wordt ze gedwongen opgenomen. Een psychiater kan haar (in dit soort gevallen, maar ook bijvoorbeeld bij iemand met Korsakov) verplichten om begeleid te wonen.

Een andere optie, die zou je met de hulpverlening moeten overleggen, is VPT: Volledig Pakket Thuis. Dan krijgt ze dezelfde intensieve zorg als bij begeleid wonen, maar dan in haar eigen woning. Echter, niet alle instellingen bieden het. Even zoeken dus.
Kan ik die RM dan ook aanvragen? Er is een AVG arts betrokken moet dat niet via hem dan?
Dat VPT is haar door het CIZ toegekend maar omdat ze hulp weigert is dit lastig, aan de ene kant wil ze wel een eigen huisje maar ziekte inzicht is er niet. Ze ziet zelf niet in dat ze hulp nodig heeft. Het is zo dubbel ook allemaal, pfff.
Everyone is fighting a battle you know nothing about. Just be kind. Always!
Alle reacties Link kopieren
Knofje28 schreef:
24-09-2017 18:45
Kort gezegd: hij verwijt mij dat ik het recht niet heb eigen woonruimte voor mijn zus te regelen. Ook al geeft ze zelf aan dit te willen! Ik ben verplicht dit met hem te overleggen (zegt hij), dit heb ik maar ook de hulpverlening uiteraard geprobeerd. In het begin hielpen wij hem, koken, poetsen en wassen het werd gedaan. Maar gaandeweg bleek dit niet meer toereikend en nam het geweld toe. Hulpverlening heeft toen geopperd dat uit elkaar gaan het beste was. Mijn zwager gaf toen aan dat hij desnoods dan liever zijn huis in de fik steekt. Het financieel belang is voor hem groter dan het belang van mijn zus, vrees ik
Ik zeg maar wat geks hoor, maar zou het ook liefde kunnen zijn ipv pure slechtheid?
Meestal in een andere leeftijdscategorie, maar ver voorbij wat de buitenwereld als gewenst acht je partner in huis houden bij dementie is geen uitzondering hoor.

Zó gek vind ik het niet dat iemand niet staat te juichen als hij of zij, oververmoeid en diep in de problemen, overruled wordt door een buitenstaander.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Alle reacties Link kopieren
silversky schreef:
24-09-2017 17:02
Hmmm lastige situatie TO.
volgens mij heeft mijn voorganger Blueeyes al top advies gegeven.
mijn vraag aan jou is trek je het zelf ook allemaal wel? Is het niet beter om je zus over te dragen aan een professional (als mentor)? Lijkt me ook niet fijn voor jou om je leven zo op te moeten geven voor je zusje al is dat natuurlijk wel erg mooi en lief van je.
Dank je, doet me goed dit te horen, Silversky. Inderdaad mijn leven staat nu ook al een poos stil omdat ik zo met het hare bezig ben. En het overdragen van het mentorschap is een van de dingen die ik zeker overweeg. Maar aan de andere kant, alweer die gang naar de rechtbank en zo de confrontatie aan te moeten gaan voelt als het belang van mijn zus in handen te leggen van een ander. Het voelt als opgeven wat ik zo niet wil......
Everyone is fighting a battle you know nothing about. Just be kind. Always!
Knofje28 schreef:
24-09-2017 18:45
Maar gaandeweg bleek dit niet meer toereikend en nam het geweld toe. Hulpverlening heeft toen geopperd dat uit elkaar gaan het beste was. Mijn zwager gaf toen aan dat hij desnoods dan liever zijn huis in de fik steekt. Het financieel belang is voor hem groter dan het belang van mijn zus, vrees ik
Hij slaat haar?
Of ze slaan elkaar?
Wat houdt dat geweld precies in?
En waarom is dat (voor de hulpverlening) geen reden voor direct ingrijpen?
Welk financieel belang is dat dan? Haar uitkering?

Wat ik niet helemaal begrijp is dat dit doorgaans voor de 'partner' van een hele zware situatie is.
Vaak is men blij met hulp van buitenaf. Hoe kan het dat jouw zwager het nu redt zonder die hulp?
Alle reacties Link kopieren
SjakS schreef:
24-09-2017 17:17
Dan zou ik het zeker niet op zijn beloop laten. Wel zou ik je aanraden een professionele mentor te zoeken. Zodat jij geen gevaar loopt en dit is ook vaak te zwaar als familie.
Ga ik zeker overwegen!
Everyone is fighting a battle you know nothing about. Just be kind. Always!
Alle reacties Link kopieren
MarindaH schreef:
24-09-2017 18:10
Maar wat houdt dat hersenletsel dan precies in? Is ze vergeetachtig? Haar iq is dus omlaag gegaan? Kan ze niet zelfstandig koken, dat soort dingen?

Inderdaad heel erg vergeetachtig, niet meer zelfstandig koken, ze weet bv niet eens meer hoe ze een aardappel moet schillen. Maar het gehele overzicht van zichzelf of haar huis verzorgen is weg. Ze doet het niet maar weigert hierin ook weer hulp. Apatisch maar vaak ook zeer verbaal agressief. Dit is voor ons nog wel het moeilijkste, de gedragsveranderingen. Ze is heel erg gevoelig voor prikkels.
Everyone is fighting a battle you know nothing about. Just be kind. Always!
Alle reacties Link kopieren
Yella78 schreef:
24-09-2017 18:14
Misschien heel, heel ver gezocht, maar zou hij ertoe in staat zijn haar te vergiftigen op een of andere manier?
Nou, onze moeder heeft dit ook inderdaad gedacht....Dus zo gek is je gedachte niet! We zijn dus extra alert op signalen in die richting.
Everyone is fighting a battle you know nothing about. Just be kind. Always!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven