Stiefzoon meehelpen of niet?

23-04-2018 18:22 107 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb even een realitycheck nodig voor de volgende situatie:

Stiefzoon heeft een huis gekocht. Hij is zelf niet superhandig en het schilderwerk lukt niet echt. Hij belde mij zojuist of ik dit kan doen, omdat zijn moeder vond dat ik dat maar moet doen. Ik ben geneigd nee te zeggen. Hoe denken jullie hierover?

Nog wat extra info: ik vind ex van man in het algemeen erg dwingend. Zij beslist wel even wat anderen met hun vrije tijd doe, althans zo voelt het voor mij. Zo beslist ze niet alleen over mijn vrije tijd, maar ook over die van mijn man. Ze vraagt niet, maar stelt het als een feit. Ik kan daar niet zo goed tegen.
Daarnaast ben ik herstellend van borstkanker. Ik heb vorig jaar een heftig traject gehad en hoewel het herstel boven verwachting gaat, heb ik nog lang niet de energie die ik in het verleden had. En ik werk 32 uur.
Laat dat lekker aan zn eigen ouders over! Vind t nogal brutaal dat zijn moeder zegt dat de partner van zijn vader moet helpen. Ik zou eerder zeggen ga maar naar je vader.
Stel dwingend dat zij ook weleens wat voor haar bloedje kan doen en dat jij er nu eventjes niet toe in staat bent.

En anders gaat je stiefzoon lekker zelf door met waar hij mee bezig is, want aldoende leert men. Zo leren we het allemaal, dus als hij het perfect wil, gewoon goed blijven oefenen.
Alle reacties Link kopieren
Nee, natuurlijk ga je zo niet meehelpen. Meehelpen kun je vanuit jezelf aanbieden, maar een ander kan dat niet opleggen als verplichting.
En jij bent? Stiefmoeder? Stiefvader?

Waarom kan eigen vader niet helpen?
Of een rechtstreekse oom, tante, ...?
Alle reacties Link kopieren
Waar is de vader? Schilderen is niet heel moeilijk, aldoende leert hij. JIj hebt goede redenen om nee te zeggen.

Ik snap wel dat het sneu is voor zoon, z'n moeder die niet helpt en stiefmoeder ook niet.
Stuur hem terug naar zijn moeder om te zeggen dat hij vind dat zijn moeder hem ook wel eens mag helpen met schilderen.
Alle reacties Link kopieren
Je zegt nu nee omdat zijn moeder jou irriteert. En het is natuurlijk ook van de zotte dat zijn moeder denkt jou te kunnen commanderen.

Stiefzoon is blijkbaar niet handig in schilderen maar ook niet in communiceren. Niet handig om te zeggen dat het van zijn moeder moet.

Maar los daarvan. Hoe is je band met je stiefzoon? Had je het wel gedaan als hij je rechtstreeks benaderd had? Helpt zijn vader ook? Waardeert hij het ook als je wel gaat helpen? Of neemt hij het voor vanzelfsprekend aan omdat zijn moeder nu eenmaal heeft gezegd dat jij het moet doen.

Kan je het überhaupt wel aan lichamelijk nu je herstellende bent van kanker.
Want als dat niet zo is dan hoef je überhaupt niet na te denken over of je het wel of niet moet doen.

Nogal lastig om op basis van jouw informatie te zeggen of je het wel of niet moet doen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben de stiefmoeder. Mijn man is geblesseerd aan zijn rechterhand. We zijn zaterdag de woning gaan bekijken. Dan krijgt mijn man voortdurend opmerkingen: dan moet jij straks de tuin maar gaan doen als je hand weer beter is. En dan moet je dit en dan moet je dat. Ik kon dat zaterdag laten gaan door diep adem te halen...
Alle reacties Link kopieren
Wil hij wel dat je helpt, of is het de suggestie van moeder? Wat vindt zijn vader hiervan?

Wat had je gedaan als het je eigen kind betrof? Had je dan geholpen of zou het het 'zelf moeten' leren? Wat had je gedaan als zijn moeder dit niet had gezegd? Dus als hij had gezegd: het lukt mij niet! Zonder de bemoeienis van zijn moeder?

Hoe is jullie verhouding?

Als je helpt, help dan omdat je wil/kan of er zin in hebt. Ik zou niet iets doen, of iets niet doen omdat een ander dat zegt. Je weet zelf wat je wilt....
Hij belde mij zojuist of ik dit kan doen
... en de rest is ruis.
Ga hem helpen als je wil. Help hem niet als je niet wil.
Maar maak er geen drama van m.b.t. 'he said, she said'.
Je stiefzoon heeft je gevraagd. De rest doet er niet. Je weet niet eens of het waar is dat zijn moeder dat heeft gezegd en/of hoe iets gezegd is.
Ik had het vanuit mezelf al aangeboden als ik zou weten dat hij daar niet zo handig in is. (Niet in mijn eentje gaan staan schilderen, maar wel helpen) Wel zou ik zijn vader naar zijn moeder laten bellen om te vragen wat dit allemaal voor onzin is; sommeren om aan de nieuwe partner van zijn vader te vragen om te komen schilderen.
Alle reacties Link kopieren
Alleen helpen als je dat zelf graag wilt.
Niet omdat het je opgedrongen wordt, maakt niet uit door wie.
SjaanRoeispaan schreef:
23-04-2018 18:31
Ik ben de stiefmoeder. Mijn man is geblesseerd aan zijn rechterhand. We zijn zaterdag de woning gaan bekijken. Dan krijgt mijn man voortdurend opmerkingen: dan moet jij straks de tuin maar gaan doen als je hand weer beter is. En dan moet je dit en dan moet je dat. Ik kon dat zaterdag laten gaan door diep adem te halen...
En wat mankeert de moeder? Zou het lekker bij haar leggen en bij je stiefzoon zelf natuurlijk.
Ik snap trouwens niet wat er zo moeilijk is aan schilderen, maar goed dat vind ik van banden plakken ook.
Alle reacties Link kopieren
Stuur hem naar een workshop "schilderen", volgens mij heeft de Praxis deze.

Help alleen wanneer je dit zelf echt wilt. Ben je er goed in, en vind je het hartstikke leuk, en heb je tijd, help hem dan. En niet omdat zijn moeder dat vindt.

Zo niet, geef hem tips om op YouTube te kijken of laat hem een decorating party geven waar iedereen mee helpt.

Wanneer hij groot genoeg is om een huis te kopen, dan moet hij ook volwassen genoeg zijn om het schilderen te regelen.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Courage-- schreef:
23-04-2018 18:33
... en de rest is ruis.
Ga hem helpen als je wil. Help hem niet als je niet wil.
Dit.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
SjaanRoeispaan schreef:
23-04-2018 18:31
Ik ben de stiefmoeder. Mijn man is geblesseerd aan zijn rechterhand. We zijn zaterdag de woning gaan bekijken. Dan krijgt mijn man voortdurend opmerkingen: dan moet jij straks de tuin maar gaan doen als je hand weer beter is. En dan moet je dit en dan moet je dat. Ik kon dat zaterdag laten gaan door diep adem te halen...
Wie maakt die opmerkingen? De ex van jouw man of zijn zoon?
dubbel
Alle reacties Link kopieren
Zou je je stiefzoon wel willen helpen als zijn moeder dit niet gezegd zou hebben?
Alle reacties Link kopieren
Moeder heeft het huis schoongemaakt en kan absoluut niet schilderen. Daar snap ik dan weer niks van, want dat kun je leren... Stiefzoon was van plan een schilder te laten komen. Ik moet er bij zeggen dat hij meer dan voldoende spaargeld heeft om het te laten doen.

Sugarmiss: goeie vragen. Fysiek zou ik best een stukje kunnen schilderen, maar een hele trap (waar het hier om gaat) denk ik niet.
Of ik het wel had gedaan als zoon rechtstreeks had gevraagd? Weet ik niet. Zoon wordt erg klein gehouden door moeder en dat ergert me enorm. Ze komt bv. 3x in de week voor hem koken en zijn huis schoonmaken. Ik vind dat hij het zelf zou moeten kunnen of in ieder geval leren.
Wat doet de zoon van je man eigenlijk zelf? Niet veel zo te lezen?!
Alle reacties Link kopieren
Theamuts schreef:
23-04-2018 18:36
Wie maakt die opmerkingen? De ex van jouw man of zijn zoon?
De ex van man.
Ik heb ook 2 totale linkerhanden en kan ook niet schilderen.
Zo gek is het dus niet.
(Er zou waarschijnlijk meer verf op de grond belanden dan op de muren.)

Gelukkig hier een stel ouders die dolgraag schilderen.
Nog voor we ons huis hadden gekocht spraken ze al "wij komen wel schilderen".

Zal ik ze sturen :-) ?
anoniem_351483 wijzigde dit bericht op 23-04-2018 18:41
12.90% gewijzigd
Als je je stiefzoon wilt helpen, is dat vanuit de goedheid van je hart. Niet omdat je gedwongen wordt of omdat je je verplicht voelt om te helpen. Daarnaast moet je natuurlijk ook wel lichamelijk in staat zijn om te helpen. Dus help of help niet, maar wel vanuit je eigen beweegredenen. Al de rest eromheen doet er niet toe.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven