Borderline + relatie

17-06-2018 20:22 85 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi mensjes!!

Onlangs is er borderline bij mij geconstateerd. Beetje dubbel hoor, weet nu eindelijk waarom ik me soms ‘zo’ voelde maar toch ook een beetje naar aangezien borderliners nou niet echt het beste imago hebben...

Maar goed, nou heb ik pas een super leuke man leren kennen. Wellicht iemand waar ik mijn toekomst verder mee zie en dit is van beide kanten. Maarrr o wat ben ik bang dat als ik mijn borderline verhaal vertel dat hij mij zal verlaten of anders naar mij zal kijken..

Wat vinden jullie? Het hem vertellen ofniet?
Natuurlijk wil ik open en eerlijk zijn tegen elkaar en dat ben ik ook volledig maar met dit vind ik het heeel moeilijk..

Ook ben ik bang dat de relatie door mijn stomme gedrag zo af en toe en buien alles weer gaan verpesten.. (zoals eerder is gebeurd) ik krijg wel begeleiding en therapie maar toch..

Dus ik heb eigelijk 2 vraagjes:
- vertellen dat ik borderline heb?
- heeft iemand tipssss voor hoe ik ervoor kan zorgen dat het niet verkeerd afloopt?

Alvast heeeeel erg bedankt voor het reageren :-D :-D
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het wel vertellen, maar het hoeft heus niet direct! Je kan elkaar beter eerst wat beter leren kennen, als het wat serieuzer wordt zou ik het wel vertellen ja!
Geen tips!
Zeker vertellen, want hij mag/moet weten dat hij met een persoon met een serieuze stoornis te maken krijgt. Wellicht wil hij dit niet en anders kan hij zich inlezen.

Geen idee hoe je je gedrag/buien in toom kunt houden, maar wellicht weet je psycholoog dat wel.

Wel goed trouwens dat je je probleem erkent en ermee aan de slag gaat.
mensjes
Aangezien borderliners erom bekend staan dat ze vooral binnen relaties moeite hebben zou ik t wel vertellen. Hij kan er rekening mee houden wanneer je misschien ‘raar’ gaat doen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ga er standaard al vanuit.
Een inschattingsfout kan heel snel fataal zijn bij wat wij doen
Alle reacties Link kopieren
Ik zou eerder vertellen waar je last van hebt en waar dat vandaan komt, zonder het labeltje. Dan ben je hartstikke eerlijk, het is ook nog eens veel duidelijker voor hem ( aan hij zal niet precies weten wat borderline is), en je hebt niet meteen last van het enorme stigma.
Hoe je niet weer je relatie door je buien laat verpesten? Ben je heel bewust van wanneer je een bui hebt of voelt aankomen en ga dan even uit contact. Stuur geen enkel bericht, bel niet. Bereid hem erop voor dat je je af en toe kan terug trekken en dat je het dan altijd later ( na zo'n bui) met hem uit zal praten.
Veel succes met je therapie! Het gaat bij tijd en wijle zwaar worden, maar zet door! Juist van de moeilijke momenten leer je het meest!
Vanzai schreef:
17-06-2018 20:36
Ik ga er standaard al vanuit.
Waar vanuit? Dat je eventuele partner een psychische stoornis heeft? :D
Cerebella schreef:
17-06-2018 20:38
Ik zou eerder vertellen waar je last van hebt en waar dat vandaan komt, zonder het labeltje. Dan ben je hartstikke eerlijk, het is ook nog eens veel duidelijker voor hem ( aan hij zal niet precies weten wat borderline is), en je hebt niet meteen last van het enorme stigma.
Het stigma is er helaas niet voor niets, want onbehandeld/nog niet volledig behandeld is dit echt een hele lastige stoornis om mee om te gaan.

TO is nog lang niet klaar met haar behandeling, dus ze is eigenlijk nog niet klaar voor zoiets complex als een intieme relatie.
Natuurlijk moet je dit vertellen, want je wordt zelfs begeleid en hebt therapie.
Het is niet niks voor een partner. Hij zal er vanzelf achterkomen, maar het is beter om dit voor te zijn.
Alle reacties Link kopieren
nee
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
In iedere vrouw huist wel een borderliner. Ik zou het nog niet vertellen. Ik heb het ook en ik functioneer prima in mijn relatie. Mijn man heeft er nooit een probleem van gemaakt.
beetjegek schreef:
17-06-2018 21:15
In iedere vrouw huist wel een borderliner. Ik zou het nog niet vertellen. Ik heb het ook en ik functioneer prima in mijn relatie. Mijn man heeft er nooit een probleem van gemaakt.
Mannen kunnen ook borderline hebben, want BPS is een serieuze stoornis die gewoon genderneutraal is.

Het is meer dan alleen maar wat emotioneel zijn en dat weet je zelf neem ik aan ook wel, dus nee, niet in iedere vrouw huist een borderliner :nope:
beetjegek schreef:
17-06-2018 21:15
In iedere vrouw huist wel een borderliner. Ik zou het nog niet vertellen. Ik heb het ook en ik functioneer prima in mijn relatie. Mijn man heeft er nooit een probleem van gemaakt.
Ach ja joh, praat het goed voor jezelf en doe maar alsof het niets is.
Alle reacties Link kopieren
beetjegek schreef:
17-06-2018 21:15
In iedere vrouw huist wel een borderliner. Ik zou het nog niet vertellen. Ik heb het ook en ik functioneer prima in mijn relatie. Mijn man heeft er nooit een probleem van gemaakt.
Het is maar net welk gewicht het in de weegschaal legt.
Een inschattingsfout kan heel snel fataal zijn bij wat wij doen
beetjegek schreef:
17-06-2018 21:15
In iedere vrouw huist wel een borderliner. Ik zou het nog niet vertellen. Ik heb het ook en ik functioneer prima in mijn relatie. Mijn man heeft er nooit een probleem van gemaakt.
In welke zin dan?

TO, vertellen voordat je verder date. Wel zo eerlijk.
Frambroosje-01 schreef:
17-06-2018 20:26
Ik zou het wel vertellen, maar het hoeft heus niet direct! Je kan elkaar beter eerst wat beter leren kennen, als het wat serieuzer wordt zou ik het wel vertellen ja!
Geen tips!
Als je dit bij mij zou doen zou ik je instant dumpen. Nee tuurlijk zeg je dat niet op je eerste date, maar het is wel iets wat een behoorlijk impact op je leven en daarmee de relatie heeft dat het smerig zou zijn om het bewust achter te houden.
Alle reacties Link kopieren
Ach joh, iedereen is gek. Het moest maar net passen. Gewoon vertellen. Je zou nog eens gek opkijken van wat het oplevert wanneer je open en eerlijk bent.

https://youtu.be/4X53HccUSCo
Een inschattingsfout kan heel snel fataal zijn bij wat wij doen
beetjegek schreef:
17-06-2018 21:15
In iedere vrouw huist wel een borderliner. Ik zou het nog niet vertellen. Ik heb het ook en ik functioneer prima in mijn relatie. Mijn man heeft er nooit een probleem van gemaakt.
Fijn voor jou!
Maar veel borderliners ervaren toch wel veel roblemen binnen relaties.
iris1969 schreef:
17-06-2018 20:44
Het stigma is er helaas niet voor niets, want onbehandeld/nog niet volledig behandeld is dit echt een hele lastige stoornis om mee om te gaan.

TO is nog lang niet klaar met haar behandeling, dus ze is eigenlijk nog niet klaar voor zoiets complex als een intieme relatie.
Mee eens.

Ik vind het raar dat er wordt geadviseerd om een halve waarheid te vertellen en dat er in iedere vrouw wel "een borderliner" huist. Je krijg geen diagnose omdat je af en toe een boze bui hebt.

Ik zou het vertellen, omdat het enorm veel invloed kan hebben op (je functioneren in) relaties. Als dat niet zo is, dan zou je de diagnose niet hebben. Wanneer je een (ernstige) lichamelijke ziekte zou hebben dan zou je dat toch ook vertellen? Waarom dan niet hiermee? Door het te verzwijgen maak je er zelf al een taboe van. Daarbij moet een (potentiele) partner weten waar hij aan begint, juist omdat het hoogstwaarschijnlijk invloed gaat hebben.

Succes met de behandeling TO. Ik hoop dat je er open over kunt zijn.
Waarom raadt je psycholoog je niet af om nu te daten TO? Je hebt nu echt alle energie en aandacht voor jezelf nodig.

Hier hebben jullie waarschijnlijk nu beiden helemaal niets aan.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou eerst maar eens afwachten of ikzelf wel wat in hem zie. Of we compatibel zijn. Elkaar de moeite waard vinden. Daarna of er zich problemen voordoen. Als dat goed gaat, je elkaar vertrouwt en je raakt verderop in de relatie dan word je vanzelf opener. En hij ook.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Sommige mensen met een persoonlijkheidsstoornis functioneren juist veel beter als ze een vaste relatie hebben, anderen juist niet.

Een tip: weglopen als de emotie hoog oploopt. Bij wijze van spreken eerst tot duizend tellen en op die manier van de tijd je vriend maken. Beseffen dat je niet meteen hoeft te reageren, neem je tijd, bespreek lastige zaken eerst met een vertrouwenspersoon voordat je ze je relatie laat ontwrichten.
Laat je niet onzeker maken, zorg dat je altijd terug naar je basis (huis) kan gaan om daar eerst tot rust te komen
Op die manier kun je niet gemakkelijk iets verpesten. Neem je tijd en laat je niet uit je tent lokken.

Mensen die willen dat je ad hoc reageert en die je je tijd niet gunnen zijn niet goed voor je.
Als je uit balans bent; niets doen, niets verwijten, beseffen dat het overgaat, dat de soep nooit zo heet geheten wordt als hij wordt opgediend.

Gewoon even bvb naar de wc lopen om even uit te huilen en daarna misschien zelfs eerst slapen of rustig praten, geen stem verheffen, niet onderbreken of laten onderbreken; dat is respect voor jezelf en voor de ander.

Tip is dus vooral: tijd nemen om emoties tot bedaren te brengen alvorens te reageren.
In de tussentijd overleggen met een goede vriend of therapeut over hoe te handelen en in welk perspectief dingen te plaatsen.
Mensen die je die tijd niet willen geven; laten gaan; zij zijn dan nl sowieso niet goed voor je.
Geef die tijd en rust ook aan anderen.
Het werkt het beste als je het zowel van jezelf als van anderen verwacht om altijd kalm te reageren, ook zelfs en juist als je niet kalm bent.
shisha schreef:
17-06-2018 21:42
Sommige mensen met een persoonlijkheidsstoornis functioneren juist veel beter als ze een vaste relatie hebben anderen juist niet.

Een tip: weglopen als de emotie hoog oploopt. Bij wijze van spreken eerst tot duizend tellen en op die manier van de tijd je vriend maken. Beseffen dat je niet meteen hoeft te reageren, neem je tijd, bespreek lastige zaken eerst met een vertrouwenspersoon voordat je ze je relatie laat ontwrichten.
Laat je niet onzeker maken, zorg dat je altijd terug naar je basis (huis) kan gaan om daar eerst tot rust te komen
Op die manier kun je niet gemakkelijk iets verpesten. Neem je tijd en laat je niet uit je tent lokken.

Mensen die willen dat je ad hoc reageert en die je je tijd niet gunnen zijn niet goed voor je.
Als je uit balans bent; niets doen, niets verwijten, beseffen dat het overgaat, dat de soep nooit zo heet geheten wordt als hij wordt opgediend.

Gewoon even bvb naar de wc lopen om even uit te huilen en daarna misschien zelfs eerst slapen of rustig praten, geen stem verheffen, niet onderbreken of laten onderbreken; dat is respect voor jezelf en voor de ander.

Tip is dus vooral: tijd nemen om emoties tot bedaren te brengen alvorens te reageren.
In de tussentijd overleggen met een goede vriend of therapeut over hoe te handelen en in welk perspectief dingen te plaatsen.
Mensen die je die tijd niet willen geven; laten gaan; zij zijn dan nl sowieso niet goed voor je.
Geef die tijd en rust ook aan anderen.
Het werkt het beste als je het zowel van jezelf als van anderen verwacht om altijd kalm te reageren, ook zelfs en juist als je niet kalm bent.
Maar in het geval van borderline is deze kans extreem klein, omdat het juist in de context van relaties een probleem wordt. Ik zou daar dus niet vanuit gaan en zeker niet een relatie aangaan omdat het dan misschien beter wordt. Daarnaast mag/kan een partner (zeker niet in het prille begin) niet als hulpverlener fungeren. Een relatie is tweerichtingsverkeer, dat moet je de ander ook gunnen. En laat nu net dat stukje heel erg moeilijk zijn wanneer er sprake is van borderline.
Cafetière schreef:
17-06-2018 21:46
Maar in het geval van borderline is deze kans extreem klein, omdat het juist in de context van relaties een probleem wordt. Ik zou daar dus niet vanuit gaan en zeker niet een relatie aangaan omdat het dan misschien beter wordt. Daarnaast mag/kan een partner (zeker niet in het prille begin) niet als hulpverlener fungeren. Een relatie is tweerichtingsverkeer, dat moet je de ander ook gunnen. En laat nu net dat stukje heel erg moeilijk zijn wanneer er sprake is van borderline.
Precies, wederkerigheid en inlevingsvermogen zijn meestal lager en verlatingsangst, wispelturigheid en labiliteit zijn meestal hoger. Geen makkelijke combinatie in een relatie.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven