Samenwonen

28-06-2019 20:45 91 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Sinds 3j vormen wij een nieuw samengesteld gezin waarbij we beiden nog steeds apart wonen in eigen woningen. Zij heeft een zoon uit een vorige relatie.
Nu is er enkele maanden geleden ter sprake gekomen om toch samen te gaan wonen, echter verloopt dit zeer stroef waardoor we nu nog steeds apart wonen. Ze stelt namelijk een hoge voorwaarde om er bij te gaan wonen, ik zou mijn huis verhuren waardoor zij de ganse huuropbrengst (1000€ - vrijstaande woning met grote tuin) op een gezamelijke rekening wilt hebben. Telkens ik hier op nadenk trek ik dezelfde conclusie dat dit toch wel een heel hoog bedrag is. Dit bedrag zou gebruikt worden voor elektriciteit, water, internet & tv en supermarktartikelen aan te kopen voor ons 3. Dit komt op een jaar al snel neer op 12k€ of meer. Mijn voorstel was eerder een vast bedrag bvb 200€ en al de gezamelijke kosten delen door 2.

Nu vroeg ik me af hoe de meeste mensen dit regelen in een gelijkaardige situatie. Vinden jullie dit aanvaardbaar of ligt het aan mij.

Grtn
Alle reacties Link kopieren
Ben ik dom of ligt het aan mij? Ik snap het niet.
Zij ziet die €1.000 als een bijdrage voor het wonen in haar huis?
Alle reacties Link kopieren
Ik snap er ook helemaal niks van.
I told you walking was idiotic.
Alle reacties Link kopieren
Dus wacht ff:

Jij gaat bij haar in wonen.. en legt daarvoor 200 euro neer, maar je vangt er 1000?

Ik snap jouw vriendin wel... jij lekker goedkoop wonen en je zakken vullen en zij mag blij zijn met 200 euro?

Niet eerlijk..
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Niet gaan samenwonen.
Zit er nog een hypotheek op jouw huis? Is de huur die je ontvangt hoger dan wat je aan hypotheek moet betalen?
Hoe wil zij de overige kosten verdelen dan? Betaalt zij in haar eentje haar hypotheek/huur, ook als jij erbij komt wonen?
Hoeveel denk jij dat de gezamenlijke kosten gaan zijn (en wat noem je allemaal gezamenlijke kosten dan)? Zou jij 50% betalen, ook al zijn zij met z'n 2en en jij alleen?
Alle reacties Link kopieren
Is het haar bedoeling dat jij naast die 1000euro ook bijdraagt aan hypotheek/huur ed.? Of is 1000 euro een totaalbedrag voor wonen en leven? In dat laatste geval is het een koopje natuurlijk.

Gelijkaardige vraag: is jouw idee van gezamenlijke lasten ook huur/hypotheek of telt die 200 euro voor wonen en is de rest leven?
Wat zou het je kosten als je alles gaat splitten door 2 + die 200 euro aan "huur" ?

Waarschijnlijk kom je dan evengoed in de buurt van die 1.000 euro.


En anders blijf je maar latten.
biol schreef:
28-06-2019 21:23
Dus wacht ff:

Jij gaat bij haar in wonen.. en legt daarvoor 200 euro neer, maar je vangt er 1000?

Ik snap jouw vriendin wel... jij lekker goedkoop wonen en je zakken vullen en zij mag blij zijn met 200 euro?

Niet eerlijk..
Lees eens wat beter, hij schrijft dat zijn idee is om van de huur die hij ontvangt €200,- “inlegt” en daarnaast de gezamenlijke kosten door wil delen met haar. Niks oneerlijks aan hoor.

TO: wat is de rede dat je vriendin wil dat jij jouw huuropbrengst aan haar betaalt?
Alle reacties Link kopieren
Hoi Marana,

Alvast bedankt voor de deftige reactie.
Inderdaad er loopt nog een hypotheek op van een 475€ gedurende 20 jaar. Ook bij verhuur zal ik kosten moeten doen voor ramen te vervangen.

Al de gezamelijke kosten delen door 2, dus ik betaal ook 50% voor eten en al de energieën, internet&tv, water, gas,.... Wat ik trouwens niet meer als normaal vind. Haar huis is grotendeels afbetaald en ze betaald een 250€ lening per maand. Als ik er bij kom wonen betaald ze deze ook zelf.


grtn
Mag je je huis wel verhuren van de hypotheekverstrekker?
Alle reacties Link kopieren
Tja, mijn mam en ik storten maandelijks beiden 1300 op een gezamelijke rekening voor ons gezin met 2 kinderen. Hiervan worden woonlasten, verzekeringen, boodschappen, sporten kinderen, cadeautjes, uitjes etc van betaald. Die rekening is altijd halverwege de maand al leeg (en nu betalen we dan beiden van eigen rekening de rest. Handiger zou zijn bedrag te verhogen, maar goed) . Dus 1000 euro inleg + 200= 1200 voor jou zonder kind, klinkt mij heel schappelijk in de oren. Ik denk wel dat je geld achter de hand moet houden voor onderhoud, evt hypotheek, maanden dat het leegstaat etc. Maar ik neem aan dat de huur niet je enige inkomsten zullen zijn? Je doet nu toch ook boodschappen, uitjes, verzekeringen etc?
Alle reacties Link kopieren
Hoi Stellar,

Bedankt voor jou reactie.
Volledige correct wat je zegt, zo had ik het inderdaad geschreven.
Mijn voorstel was inderdaad 200€ huur of vast kost dat voor haar is. De rest zou ik alles willen delen door 50%. Dus al de energieën, voeding, poetsproducten etc

Wat haar reden is dat ze de volledige huuropbrengst is weet ik ook niet, het klinkt als de reactie van quote]biol[/quote]. Maar het is toch niet dat ik profiteer met mijn voorstel? Nu kost mijn verbruik voor mij alleen een 650€ (voeding, energieën,water etc...)

Grtn
Bandy schreef:
28-06-2019 21:33
Hoi Marana,

Alvast bedankt voor de deftige reactie.
Inderdaad er loopt nog een hypotheek op van een 475€ gedurende 20 jaar. Ook bij verhuur zal ik kosten moeten doen voor ramen te vervangen.

Al de gezamelijke kosten delen door 2, dus ik betaal ook 50% voor eten en al de energieën, internet&tv, water, gas,.... Wat ik trouwens niet meer als normaal vind. Haar huis is grotendeels afbetaald en ze betaald een 250€ lening per maand. Als ik er bij kom wonen betaald ze deze ook zelf.


grtn


Dan zou ik denken dat je van de huur die jij ontvangt eerst je hypotheek betaalt, en daarnaast 200 euro per maand opzij zet voor onderhoud aan het huis en zo. Wat er daarna overblijft zou je evt wel kunnen inbrengen op jullie gezamenlijke rekening. Al vind ik het logischer dat je dat deel gewoon zelf houdt, bij je eigen inkomen optelt, en dat jullie dan de gezamenlijke kosten naar rato betalen (evt haar zoon nog extra in de berekening meenemen).
Waarom wil jij die 200 extra dan betalen? Ik snap het niet helemaal geloof.
Je moet van die 1000 de hypotheek betalen en een potje onderhoud maken.

Schelen jullie salarissen veel?
Alle reacties Link kopieren
Snoepzak,

Bedankt voor jou reactie, weet wel dat ik die 1000€ moet inleggen, van de andere zijde word er niets in de gezamelijke pot gelegd. Indien we niet toekomen zal er bvb door ieders nog een 200€ bijgelegd worden.

Dus dat wil zeggen dat ik dan 1200€ per maand betaald zou hebben en zij 200€.

Grtn
Is het geen optie om allebei met een propere lei te starten?

Huizen verkopen, nieuw huis samen kopen en vanaf dan elk de helft inleggen of naar rato van inkomen?


Ik neem aan dat als dit "forever and ever" is je toch samen iets wil opbouwen?
Bandy schreef:
28-06-2019 21:39
Hoi Stellar,

Bedankt voor jou reactie.
Volledige correct wat je zegt, zo had ik het inderdaad geschreven.
Mijn voorstel was inderdaad 200€ huur of vast kost dat voor haar is. De rest zou ik alles willen delen door 50%. Dus al de energieën, voeding, poetsproducten etc

Wat haar reden is dat ze de volledige huuropbrengst is weet ik ook niet, het klinkt als de reactie van quote]biol
. Maar het is toch niet dat ik profiteer met mijn voorstel? Nu kost mijn verbruik voor mij alleen een 650€ (voeding, energieën,water etc...)

Grtn
[/quote]

Dat zou ik dan eerst willen weten want ik vind t nogal inhalig klinken vanuit haar gezien. Als ik je goed begrijp heb jij geen kind en zij wel, waarom moet jij dan meer betalen?
Juist omdat er een kind bij betrokken is zou ik absoluut niet gaan samenwonen tot jullie duidelijke en eerlijke afspraken hebben over geld anders is het natuurlijk wachten tot het fout gaat.
anoniem_208010 wijzigde dit bericht op 28-06-2019 21:47
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Belg007 schreef:
28-06-2019 21:43
Is het geen optie om allebei met een propere lei te starten?

Huizen verkopen, nieuw huis samen kopen en vanaf dan elk de helft inleggen of naar rato van inkomen?


Ik neem aan dat als dit "forever and ever" is je toch samen iets wil opbouwen?
lijkt me niet zo handig als er nu al struggles zijn.
wij slapen nooit.
Zij is gek. En jij ook als je daarmee instemt.
Kosten 50/50 lijkt me prima. Heeft zij een koophuis? Oh ja, ik lees hypotheek. Welk deel van die 475 is aflossing en welk deel hypotheekrente? Of werkt dat anders in België? Want ik zou zeker niet aflossen op een huis dat niet van jou is.
Alle reacties Link kopieren
Beste Sjaks,

De lonen schillen wel, zij werkt 30h/week. Ikzelf werk er 40 maar heb dankzij verder studeren betere voorwaarden die een 35% schelen tov haar.

Ik weet niet onmiddelijk wat je niet begrijpt maar zei blijft vasthouden dat ik de volledige huuropbrengst op een gezamelijke rekening laat storten (leefgeld voor 3 voor voeding & energieën). Ikzelf zou eerde 200€ willen betalen die volledig voor haar zijn en vervolgens al de rest 50/50. Maar daar wilt ze totaal niet van horen. Maar lijkt mij toch fair, ik zit ook met onderhoud van dat huis en stel dat de huurders niet betalen of iets vernielen...

Hoop dat ik het iets kunnen verduidelijken heb.

Grtn
Ze klinkt als een profiteur, merk je daar verder nooit iets van?
De gezamenlijke kosten van t huis waar jullie wonen 50/50 of naar rato is eerlijk, dat je haar €200,- zo wil geven is al gul maar de hele opbrengst opeisen, koekoek.
anoniem_208010 wijzigde dit bericht op 28-06-2019 21:52
56.76% gewijzigd
Bandy schreef:
28-06-2019 21:48
Beste Sjaks,

De lonen schillen wel, zij werkt 30h/week. Ikzelf werk er 40 maar heb dankzij verder studeren betere voorwaarden die een 35% schelen tov haar.

Ik weet niet onmiddelijk wat je niet begrijpt maar zei blijft vasthouden dat ik de volledige huuropbrengst op een gezamelijke rekening laat storten (leefgeld voor 3 voor voeding & energieën). Ikzelf zou eerde 200€ willen betalen die volledig voor haar zijn en vervolgens al de rest 50/50. Maar daar wilt ze totaal niet van horen. Maar lijkt mij toch fair, ik zit ook met onderhoud van dat huis en stel dat de huurders niet betalen of iets vernielen...

Hoop dat ik het iets kunnen verduidelijken heb.

Grtn
Zij wil dus heel veel geld... waarvoor? Niet voor de kosten, want die zijn zo hoog niet.
Alle reacties Link kopieren
waarom gaan jullie niet in dat grote vrijstaande huis met die enorme tuin van jou wonen?
wij slapen nooit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven