Samenwonen

28-06-2019 20:45 91 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Sinds 3j vormen wij een nieuw samengesteld gezin waarbij we beiden nog steeds apart wonen in eigen woningen. Zij heeft een zoon uit een vorige relatie.
Nu is er enkele maanden geleden ter sprake gekomen om toch samen te gaan wonen, echter verloopt dit zeer stroef waardoor we nu nog steeds apart wonen. Ze stelt namelijk een hoge voorwaarde om er bij te gaan wonen, ik zou mijn huis verhuren waardoor zij de ganse huuropbrengst (1000€ - vrijstaande woning met grote tuin) op een gezamelijke rekening wilt hebben. Telkens ik hier op nadenk trek ik dezelfde conclusie dat dit toch wel een heel hoog bedrag is. Dit bedrag zou gebruikt worden voor elektriciteit, water, internet & tv en supermarktartikelen aan te kopen voor ons 3. Dit komt op een jaar al snel neer op 12k€ of meer. Mijn voorstel was eerder een vast bedrag bvb 200€ en al de gezamelijke kosten delen door 2.

Nu vroeg ik me af hoe de meeste mensen dit regelen in een gelijkaardige situatie. Vinden jullie dit aanvaardbaar of ligt het aan mij.

Grtn
mater_matuta schreef:
28-06-2019 23:13
Dat zou ik zeker doen als ik jou was! Dan kan je verhuren maar heb jij zelf de baten hiervan. Fair want jij bent ook diegene die de lasten en de verantwoordelijkheden heeft.

En als je de relatie niet wil beëindigen zou ik blijven latten. Geen gedoe over geld, er wordt niet van je geprofiteerd en als kind en jij elkaar (even) niet trekken heb je heerlijk je eigen huisje nog.
Hoi Mater,

Bedankt voor jou reactie.
Klopt wat je zegt dat het dan beter is om bij de lat relatie te blijven. Maar dan koop ik mij wel een andere woonst.
Zij zou bij mogen komen wonen voor een 100€ kost ofzo (te bespreken) ik heb daar totaal geen probleem mee.

Grtn
Boogschutter10 schreef:
28-06-2019 23:24
Kan ook zijn dat ze geen goed beeld heeft van wat verhuren inhoudt. Die lening moet je maandelijks afbetalen, (groot) onderhoud en verzekeringen blijven gewoon doorlopen. Dan kun je ermee te maken krijgen dat huurders nogal eens minder zuinig zijn op andermans bezit en een woning flink uit kunnen wonen.

Als zij dit niet begrijpt of wil begrijpen dan zou ik voorlopig niet gaan samenwonen.
Hoi Boogschutter,

Ik volg je volledig, ik vermoed dat zij daar niet het correcte beeld van heeft.
Alvast bedankt voor jou reactie, het is heel fijn om al deze reacties te mogen ontvangen.
Is eigenlijk best een hart onder de riem.

Grtn
Allen alvast hartelijk bedankt om zulke open conversatie, feedback en tips te geven.
Ik ga er een nachtje over slapen.

Nogmaals bedankt voor de reacties.

Grtn
Ik wil nog even zeggen dat ik je persoonlijke en beleefde manier van reageren erg prettig vind, doet echt lang niet iedereen op dit forum. Bedankt hiervoor.
Bandy schreef:
28-06-2019 23:30
Allen alvast hartelijk bedankt om zulke open conversatie, feedback en tips te geven.
Ik ga er een nachtje over slapen.

Nogmaals bedankt voor de reacties.

Grtn
Heel eerlijk, bespaar je de stress van samenwonen. Je vriendin is nu al niet open over de kosten van haar eigen huis(houden), en bedenk dat je straks als een rat in de val zit als je huurders in jouw huis hebt. Geen plek om naar toe te gaan.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Toch heb ik het gevoel dat er nog iets mist. Je zegt bijvoorbeeld dat zij niets zou betalen, pas als jouw 1000 euro niet genoeg zou zijn. Maar je zegt ook dat jij niet mee zou gaan betalen aan haar hypotheek, dus zij heeft wel degelijk maandelijkse kosten buiten jouw bijdrage. Vraag me dus af of het wel zo scheef is als je denkt/beweert. Maar ik lees ook dat jullie niet open kunnen communiceren over alle kosten dus dan houdt het eigenlijk sowieso al op want dat is natuurlijk wel essentieel.
Ok. Ik zou ook geen 1000 voor gezamelijk gebruik bijleggen. 50/50 is wel eerlijk eigenlijk. Meestal naar ratio. Ze werkt minder (dat ze per uur minder krijgt kan ze verder ook weinig aan doen) en heeft een zoon. Je kan het heel precies gaan uitrekenen maar gaat wel erg ver.

200 voor onderhoud huis vind ik al riant hoor. Zou er zelf niets aan willen betalen. Ook niet aan de hypotheek. Dat is haar spaarpot en kostenpost. Als het volgend jaar uit is heb je 2400 aan onderhoud betaald en de helft van de hypotheek. Zo hard slijt het allemaal niet.

Wel makkelijk verdienen zo een huisgenoot die meer betaald dan zij.

Anders mag je wel bij ons komen wonen voordat geld! Hahahaha
S-Groot schreef:
29-06-2019 10:01
Toch heb ik het gevoel dat er nog iets mist. Je zegt bijvoorbeeld dat zij niets zou betalen, pas als jouw 1000 euro niet genoeg zou zijn. Maar je zegt ook dat jij niet mee zou gaan betalen aan haar hypotheek, dus zij heeft wel degelijk maandelijkse kosten buiten jouw bijdrage. Vraag me dus af of het wel zo scheef is als je denkt/beweert. Maar ik lees ook dat jullie niet open kunnen communiceren over alle kosten dus dan houdt het eigenlijk sowieso al op want dat is natuurlijk wel essentieel.

Ik begreep dat ze haar hypotheek (275 euro volgens TO) betaalt vanaf de rekening waar TO zijn 1000 euro op stort. Maar dat kan ik ook verkeerd begrepen hebben.
Dat begreep ik er ook uit.
Dat to dus alles moet betalen.
En zijn huis en haar huis.
Ik vind het van de zotte eerlijk gezegd.

Gewoon de helft van de kosten betalen.

Zij betaald ten slot ook niet mee, als een huurder in jou huis iets kapot maakt.
Ik zou er niet aan beginnen eerlijk gezegd, aangezien deze dame er wel heel makkelijk instaat. Straks eist ze nog meer van je, of krijgen jullie ruzie om de financiën, en kun je niet meer terug je eigen huis in.

Ze houdt duidelijk totaal geen rekening met jouw wensen.

Ga nog een laatste keer het gesprek aan en probeer haar te laten zien dat je buiten de hypotheek ook nog andere kosten hebt. Mocht ze dit niet inzien en haar eigen wens ($$$) belangrijker vinden, is dat dan jammer maar helaas van de drie jaar dat jullie samen zijn, maar beter dan er straks met een hoop gedoe weer vanaf te moeten.
Bandy schreef:
28-06-2019 22:18
Beste Summer,

Alvast bedankt voor jou reactie.
Deze reactie kreeg ik oa ook van mijn beste vrienden en moeder.
Ik vind het zo sneu dat ik hier 3j tijd in gestoken heb.
Jij zit in een droom situatie zoals het trouwens volgens mij ook hoort. Stel dat ik daar bij ga wonen neem ik ook mijn verantwoordelijk voor bvb later te beginnen wanneer zij met de vroege staat of eerder te stoppen indien zij met de late staat. En ik zou daar nog meer voor over hebben.
Maar het lijkt erop dat deze zaken er helemaal niet toe doen. Ik twijfel ondertussen zelf of zij me wel oprecht graag ziet, of eerde de €€€. Terwijl dat uiteindelijk ook niet zo enorm is hoor. Ik moet er uiteindelijk heel hard voor werken met veel stress en verantwoordelijkheden.

Grtn
Bij ons is het inderdaad goed geregeld maar ook mijn man, zijn ex heeft er gwprobeerd een sla'tje uit te slaan.

Ex van man zei in begin:" nu jij een nieuwe vriendin hebt, mag jij meer betalen voor onze zoon want jij en je nieuwe vriendin hebben meer geld"

Zij dacht dan nog minder te hoeven betalen en op die manier van mij geld kon profiteren.

Daar heeft mijn man en ik meteen op gereageerd dat het absurd is.
In principe ben ik niks verplicht aan de kosten van hun kind.

De kosten die het kind maakt ( sport, uitjes, kleding enz) is voor de ouders ongeacht of 1 van beide een nieuwe partner erbij krijgt.

Dat de kosten 50/50 verdeeld worden in ons huis, of het kind nou wel of niet bij ons woont/logeert is normaal. En ik kies er zelf voor om soms wat extra's te doen zodat het mijn vriend minder kost. Als ik bijv soms kleding koop, heeft ex daar ook profijt van en dat maakt mij niks uit. Maar ik ga zeker niet een vast bedrag extra uitgeven aan alle onkosten van hun kind zodat zij maandelijks meer kan sparen.

Ik bepaal zelf hoeveel en wanneer ik iets extra voor hun kind wil geven.

Zo te lezen wil jij wel maandelijks iets extra's bijdrage en dat vind ik zeer gul!
Daar mag jou vriendin blij mee zijn, want je laat zien dat je om haar en haar kind geeft en een ieder het goed wil laten hebben.

Ik denk dat als jullie eerste 3 jaar verder mooi waren, je dit mag koesteren, ookal lijkt het nu spaak te lopen op dit onderwerp wat heel jammer is.

Ik zou nog 1 x proberen met haar te praten en zelf je grens aan te geven met uitleg waarom jij de 50/50 + 200 euro wilt geven. ( wat echt wel redelijk is naar de situatie)

En wat je zegt klopt, het gaat om veel meer dan alleen het geld. Jij moet je ook aanpassen aan de gezinssituatie omdat er eenmaal een kind bij betrokken is.

Ik hoop dat jullie er uit komen, ik vind oprecht, en je vrienden en familie blijkbaar ook dat je het hebt geprobeerd naar alle redelijkheid om dit een kans te geven. :redrose:
Waarvan akte.
Ik vind het überhaupt raar dat je vriendin zo maar een bedrag roept, dat zou ik bij bijna ieder bedrag raar vinden.

In mijn ogen ga je samen zitten, en kijk je naar welke gezamenlijke lasten je allemaal gaat hebben en welke lasten jij privé gaat hebben voor je koopwoning. daar zet je jullie inkomsten en jouw huuropbrengst naast en dan ga je eens kijken wat een logische verdeling is.
Marana schreef:
29-06-2019 11:21
Ik begreep dat ze haar hypotheek (275 euro volgens TO) betaalt vanaf de rekening waar TO zijn 1000 euro op stort. Maar dat kan ik ook verkeerd begrepen hebben.

Hier schrijft hij dat zij haar hypotheek zelf betaalt en blijft betalen:

''Al de gezamelijke kosten delen door 2, dus ik betaal ook 50% voor eten en al de energieën, internet&tv, water, gas,.... Wat ik trouwens niet meer als normaal vind. Haar huis is grotendeels afbetaald en ze betaald een 250€ lening per maand. Als ik er bij kom wonen betaald ze deze ook zelf.''
Bandy schreef:
28-06-2019 21:33
Alvast bedankt voor de deftige reactie.
Ik :heart: Vlaams.
Hoe gaat het nu TO?
justagirly schreef:
08-07-2019 15:14
Hoe gaat het nu TO?
Wel ondertussen is mijn huis verkocht en sta ik op het punt een ander huis te kopen. Dit huis is een lage energie woning enige compromis is dat de grondoppervlakte wel wat kleiner is van een 1200 naar 350. Maar dan is er minder tuinwerk wat ook aanvaardbaar is. Onze relatie is nog steeds actief maar er is wel veel gebabbeld geweest. De mogelijkheden zijn dat ze er eventueel bij kan komen wonen op termijn met haar zoon voor een 100 a 150 €/maand en de gezamenlijke kosten delen door 2. Als zij haar huis verkoopt en er een appartement voor koopt is dat huurgeld ook voor haar. Zo redeneer ik.

Nogmaals bedankt voor al de reacties. Is echt fijn om te lezen.

Grtn

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven