Mannen en het huishouden: succesverhalen

07-08-2019 08:59 304 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hier op de relatiepijler staat het vol met verhalen over mannen die nauwelijks iets doen in het huishouden (en daarmee wegkomen omdat veel vrouwen denken dat 'mannen dat nou eenmaal minder goed kunnen'). Ook ken ik de statistieken over hoeveel uur gemiddeld een vrouw meer aan het huishouden besteedt dan een man (bij evenveel werken) en daar word ik niet echt blij van.

Ik heb persoonlijk wel behoefte aan tegenhangers hiervan. :) Ik kan me ergens niet voorstellen dat er geen enkel stel is dat erin slaagt de boel 50/50 te verdelen (niet alleen qua taken, maar ook qua verantwoordelijkheden).

Mijn vriend en ik zijn halverwege de 20 en wonen niet samen, maar koken om en om en soms doet hij dingen in mijn huis en andersom. Ik heb alleen wel het gevoel dat hoe ouder ik word, hoe meer ik in een typische vrouwen-rol wordt geduwd door de maatschappij (ik voel me ergens wel schuldig als hij kookt bijv, alsof ik ontzettend dankbaar moet zijn dat een man dat van mij 'overneemt'...), en ik kan me voorstellen dat dat alleen maar erger wordt als je gaat samenwonen en al helemaal mochten er ooit kinderen komen. Prima als je dat als vrouw wilt hoor, maar huishouden is niet mijn ding en ik wil gewoon graag niet in mijn eentje verantwoordelijk zijn voor alles (is er eten voor vanavond, wanneer moet de wc weer schoon, is er al een cadeautje voor de verjaardag van X, etc). Ik heb in mijn omgeving vrijwel geen voorbeelden van hoe ik het voor mezelf graag zou willen; ik ben opgegroeid met het idee dat de man werkt en de vrouw vooral moeder is en ervoor zorgt dat thuis alles op rolletjes loopt.

Wat zijn de succesfactoren om het huishouden (en evt de zorg van de kinderen) ongeveer 50/50 te verdelen?
Volgens mij werkt het het beste als je de taken echt verdeelt. Dus niet dat de ene keer de één de was in de machine doet en de andere keer de ander. Bij ons doe ik de was erin en man haalt het af. Man doet boodschappen en ruimt vaatwasser uit. Ik denk meer aan de dingen die minder vaak moeten gebeuren (zoals ramen wassen). Vaak zie ik dingen beter en als ik man vraag om wat te doen, doet hij dat ook vaak wel.

En wees tevreden met hoe de ander het doet. Zoals mijn man de was opvouwt zou ik nooit doen, en ik zou zelf ook andere keuzes maken in de supermarkt, maar ben erg blij dat hij dat doet.
Alle reacties Link kopieren
Onze succesfactor is allebei een dag in de week vrij en allebei op tijd thuis voor het eten.

We hebben elkaar pas laat gevonden, dus we konden allebei al stofzuigen.
Zodra de kinderen ter sprake kwamen hebben we uitgesproken dat we er samen voor willen zorgen.

Ik doe wat vaker de was, hij meer boodschappen. Toen ik met verlof was deed hij minder boodschappen en weer andere dingen meer.

Als je een dag vrij bent zie je wat er moet gebeuren.
Alle reacties Link kopieren
Tja, op de relatiepijler, komen mensen als ze problemen hebben. irl valt het vaak mee hoor.

Ik heb in mijn omgeving (hoogopgeleiden, goeie banen gecombineerd met paar kinderen) eigenlijk vooral 50-50 voorbeelden.
Werk&zorg netjes verdeeld. Als kinderen klein zijn allebei part-time en daarna vaak weer allebei full-time
Een werkster voor het grove werk, dan valt het huishouden mee.

Wij hebben vooral de tijd verdeeld, mijn man heeft meer reistijd, als hij thuis komt heb ik meestal al gekookt. Daarna ruimt hij af, verwerk in een was, en zijn we tegelijk klaar met het huishouden en hebben we tijd voor privé
Succesfactoren zijn m.i.
- elkaar gelijkwaardig behandelen
- elk een eigen "domein"

En een schoonmaker/ster ;-D
Alle reacties Link kopieren
O ja en dat het niet allemaal op jouw manier moet. Ook fijn als er kinderen zijn. Er zijn gewoon meerdere goede manieren.
Hoe het in ieder geval niet moet:
- denken dat de ander het niet kan of niet ziet
- vinden dat de ander het niet goed doet
Alle reacties Link kopieren
Morgenstond_ schreef:
07-08-2019 09:02
Volgens mij werkt het het beste als je de taken echt verdeelt. Dus niet dat de ene keer de één de was in de machine doet en de andere keer de ander. Bij ons doe ik de was erin en man haalt het af. Man doet boodschappen en ruimt vaatwasser uit. Ik denk meer aan de dingen die minder vaak moeten gebeuren (zoals ramen wassen). Vaak zie ik dingen beter en als ik man vraag om wat te doen, doet hij dat ook vaak wel.

En wees tevreden met hoe de ander het doet. Zoals mijn man de was opvouwt zou ik nooit doen, en ik zou zelf ook andere keuzes maken in de supermarkt, maar ben erg blij dat hij dat doet.
dat werkt bij ons ook, zo is de sport van de kinderen (alleen van jongste nog) zijn taak. Ik bemoei me er niet mee. Weet niet wanneer er gereden moet worden, doe geen kantinediensten etc.
Dat geeft rust in mijn hoofd
De schoolzaken regel ik dan weer
Alle reacties Link kopieren
Mijn man werkt een stuk minder dan ik. Hij doet het overgrote deel van het huishouden, boodschappen en kookt. Ik doe de slaapkamers en de was.

We hebben er samen bewust voor gekozen dat man minder ging werken en het huishouden en zorg voor de kinderen op zich zou nemen. Het duurde wel even voor hij zijn draai had gevonden qua huishouden doen. Maar nu gaat het goed. Hij vindt het heerlijk om meer thuis te zijn en op zijn momenten en manier alles te kunnen doen.
I told you walking was idiotic.
lilalinda schreef:
07-08-2019 09:08
dat werkt bij ons ook, zo is de sport van de kinderen (alleen van jongste nog) zijn taak. Ik bemoei me er niet mee. Weet niet wanneer er gereden moet worden, doe geen kantinediensten etc.
Dat geeft rust in mijn hoofd
De schoolzaken regel ik dan weer
Yes bij ons ook.
Ik ben van de was en kleding kinderen. Hij doet daar niks mee.
Hij traktaties en kinderfeestjes en zwemlessen etc. Daar doe ik niks mee.
Alle reacties Link kopieren
Dat zitten al veel handige tips bij, thanks. :)

Ik zie om me heen (hoogopgeleide omgeving) toch vooral dat de vrouw 3 dagen werkt en de man 4, en dat de man dan vooral wat leuks gaat doen met de kinderen terwijl de vrouw diegene is die het overzicht heeft en het merendeel van de taken op zich neemt. Ook bij (schoon)ouders is de vrouw toch wel Hoofd Huishouding en Hoofd Kind, terwijl de man soms 'helpt'.

Heel fijn om te horen dat het ook anders kan gaan. :)
Alle reacties Link kopieren
Wij doen het huishouden niet 50/50, ik kook, maar mijn man doet de rest van het huishouden. Is hij ook gewoon beter in. Ik doe dan vaker dingen die eigenlijk de mannenrol hebben, behangen, kranen vervangen en andere klussen.

Ik heb dan wel grotendeels de zorg over onze dochter, man heeft eigen bedrijf.

Overigens hebben wij hier nooit echt duidelijke afspraken over gemaakt, dit is gewoon zo gegroeid. Deels omdat hij vindt dat ik niet goed kan schoonmaken. :lol:
Wij doen allebei de dingen die we het minst erg/leuk vinden om te doen.
Man kookt bijna elke dag plus dagelijkse boodschappen voor avondeten, dweilt, stofzuigt, doet de grote dingen (schuur opruimen etc).
Ik doe de meeste andere dingen, plus rest boodschappen, maar ik werk ook veel minder.
plus alle praktische zaken, financien, zaken regelen rond de kinderen etc.
Hier een succesverhaal. Mijn man doet veel in het huishouden, gewoon uit zichzelf. De dingen zijn gewoon zo ontstaan in de loop van de jaren.
Dat liep vanzelf zo, beiden fulltime werken en druk.
Gewoon erover blijven overleggen is belangrijk, dingen uitspreken maar ook zeker de waardering blijven uitspreken.
Dat stukje waardering blijft belangrijk. Niet dagelijks, maar gewoon af en toe.

Mijn man doet alle was, sorteert en wast en hangt alles op (geen droger) Als het droog is brengt hij de boel naar beneden en vouw ik het weg.
Hij doet wekelijks de bedden, verschoont ze. Dagelijks de vuilniszakken verschonen, oud papier opruimen.
Ik kook, hij ruimt daarna de tafel af, doet de vaatwasser en ruimt de keuken op.
Hij maakt de toiletten regelmatig schoon, uit zichzelf. Hij doet de boodschappen vaak.
Alleen stofzuigen vindt hij vreselijk 😄

Daarnaast werk ik onregelmatige diensten en als ik in de avonden of nachten werk dan draait hij gewoon het gezin ook.

We hebben vrijwel geen discussies over het huishouden... Behalve dat ik wat rommeliger ben 😁 dus ik klaag niet 😁
anoniem_63eabfc6a5c3c wijzigde dit bericht op 07-08-2019 09:18
14.62% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Mijn succesfactor is dat ik alleenstaand ben en qua huishouden ben ik een man.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Mijn broer en zijn vrouw hebben het echt 50/50 verdeeld. Ze werken allebei evenveel (4 dagen plus regelmatig nog wat uurtjes thuis) en hebben een schoonmaakster, maar de rest doen ze echt samen. Ook de zorg voor de kinderen en koken en zo.

Ik denk dat dat komt doordat mijn schoonzus flink carrière aan het maken is en niet zoveel om het huishouden geeft. En mijn broer heeft onze vader als voorbeeld, die vroeger in de jaren ‘80 ook al best veel in huis deed.

Bij mijzelf is het nogal ongelijk verdeeld door allerlei omstandigheden, maar we vinden het zo allebei prima op dit moment.
Alle reacties Link kopieren
Ik bof. Vriend kookt, doet de boodschappen, stofzuigt en dweilt.

Ik doe de rest: was, toiletten, afstoffen, ramen en administratie.
pennenbak schreef:
07-08-2019 09:19
Ik bof. Vriend kookt, doet de boodschappen, stofzuigt en dweilt.

Ik doe de rest: was, toiletten, afstoffen, ramen en administratie.
Waarom bof je?
Ik vind mijn relatie wat dat betreft een succesverhaal, ik hoop dat mijn vriend dat ook vind. :)

In het begin hebben wij wel bonje gehad over het huishouden. Hij vond dat ik veel te weinig deed (was ook zo) en ik vond dat hij onrealistische eisen had (was ook zo). We hebben beiden water bij de wijn gedaan en hebben de taken vrij goed verdeeld. We bemoeien ons verder niet met elkaars werk. Ik ga niet allemaal opnoemen hoe, maar wij hebben in ieder geval geen typische mannen- en vrouwentaken. Mijn vriend stofzuigt altijd en ik verwijder het gras tussen de stenen van de oprit bijvoorbeeld. Wassen en strijken is meer mijn afdeling terwijl mijn vriend vaker kookt en boodschappen doet. Klusjes als het beddengoed wassen regelt hij dan weer meestal. Voor het grotere sopwerk hebben we een schoonmaakster die elke week een paar uur komt.

Het is prettig om een partner te hebben die ziet wat er gedaan moet worden en het dan ook gewoon oppakt. Gezeur over jouw rommel / mijn rommel hebben we eigenlijk nooit.

Mijn tip is om direct heel duidelijk te zijn over je verwachtingen en het daarover te hebben. Als mijn vriend in het begin van onze relatie niet had aangegeven meer van mij te verwachten in het huishouden, was ik niet uit mijzelf veel meer gaan doen en had hij zich altijd geërgerd denk ik. Dan was het af en toe uitgelopen op ruzie om vervolgens weer in de oude ingesleten patronen verder te gaan.
Alle reacties Link kopieren
Vroeger (voordat we kinderen hadden):
60/40

Na kinderen: ik moest PT gaan werken. Man wilde dat persé niet. Is uiteindelijk een eigen bedrijf begonnen. Kan tijd zelf indelen. Maar: is meer bezig met netwerkkringen/borrels/hobby etc dan thuis.

Nu is de verdeling 90/10. Want: ik werk PT (28u pw). Hij brengt de kinderen naar school (hij start toch zn werkdag later) en kookt. Af en toe.
Rest vh huishouden doe ik. Tuin: doe ik.
Schilderwerk in huis: mijn taak.

Heb het vaak aangekaart dat de verdeling anders zou kunnen. Maar hij wil er niet aan. Inmiddels ben ik wel zo vals om zijn blouses te laten liggen om hem zelf te laten strijken. (Ja, hij kan prima strijken. Beter dan ik kan en hij heeft er geen hekel aan. Ik wel)
Klusjes hier blijven altijd liggen omdat hij liever eerst een ander helpt (vloer leggen, schilderen...)

Kinderen hebben inmiddels de leeftijd dat ze mee kunnen helpen (vaatwasser in- en uitpakken, container aan de weg zetten)

Maar de verdeling kan anders.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb alleen wel het gevoel dat hoe ouder ik word, hoe meer ik in een typische vrouwen-rol wordt geduwd door de maatschappij (ik voel me ergens wel schuldig als hij kookt bijv, alsof ik ontzettend dankbaar moet zijn dat een man dat van mij 'overneemt'...),
De 'maatschappij' vertelt je juist dat de verdeling 50 -50 zou moeten zijn. Daarom voel jij je schuldig als het niet 50 -50 is; niet omdat de maatschappij je in een typische vrouwenrol duwt.

Kennelijk wil je zelf graag zorgen. Dat mag gewoon hoor.
Alle reacties Link kopieren
Bij ons is het niet 50/50, maar man leeft prima in een viezige zooi, ik niet. Hij doet dingen omdat ik het prettig vind, niet omdat hij het nou zo nodig vindt. Ik moet hem ook regelmatig vragen of hij nu echt wil stofzuigen (zijn taak), nadat ik me al meer dan een week heb ingehouden.

Met 2 huizen was het een stuk makkelijker. Ik kon zijn rommel en viezigheid ook prima verdragen, omdat het niet mijn huis was.
mevrouw75 wijzigde dit bericht op 07-08-2019 09:26
18.34% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Je kan niet alles eerlijk verdelen. De ene persoon is beter in koken, terwijl de ander liever de was doet.

Eén van de grootste problemen is, is dat er geen consensus is over, wat schoon is, hoe vaak er gezogen moet worden, wat is opgeruimd, etc. Een persoon, vaak de vrouw, stoort zich daar eerder aan dan de andere persoon. En gaat dan schoonmaken, opruimen, etc en komt dan tot de conclusie dat de ander niets doet.

Verder hebben, vooral de, vrouwen de neiging dat wanneer wij vragen "wil jij de vuilnis buiten zetten?" Dat we NU bedoelen, en de ander denkt dan "de vuilnisman komt morgenochtend pas, dus ik kan het later ook doen".

En accepteer dat een ander het anders doet dan jij. In plaats van te lopen klagen dat bij het stofzuigen vergeten is om achter de bank te zuigen, en het nog een keertje over te doen, wees blij dat het gedaan wordt. Dit geldt niet alleen voor schoonmaken, maar voor veel dingen in het leven.

Wanneer je alleen maar klaag over je partner dat deze niets doet, of niet goed genoeg, dan denkt de partner ook van "doe het lekker zelf, of ik het nu wel of niet doet, er wordt alleen maar geklaagd. dan doe ik het gewoon niet".

Hoe maak je een succes verhaal, door blijven te communiceren, afspraken te maken en een modus te vinden waar je beide gelukkig mee bent. Hoe vaak moet is gedaan worden? Elke dag de wc poetsen of 1x per maand? 2x per dag stofzuigen of wanneer er bezoek komt? Daarnaast zijn er ook andere klussen dan alleen het huishouden. Onderhoud auto, tuin, financiën, klusjes in huis, etc Neem dit mee in de afspraken.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Bij ons is het verdeeld op basis van tijd en motivatie. Werkt voor ons goed.

Ik heb een hekel aan koken, vriend vind het juist leuk. Dus hij kookt bijna altijd, tenzij hij laat thuis is. Ik werk een dag minder en op die dag doe ik het huishouden. Bed verschonen, badkamer, etc. Tussendoor pakken we allebei af en toe de stofzuiger. Door de weeks doe ik boodschappen vanuit werk, in het weekend hoe het uitkomt hij of ik.
Hier doen we wat er moet gebeuren, pakken beiden dingen op. Kinderen helpen al vanaf jonge leeftijd mee.
Het enige wat vrij standaard is, is dat ik meestal kook en man meestal de boel erna opruimt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven