Lijf & Lijn alle pijlers

Eetbuien

04-04-2019 15:55 67 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Ik ben ongeveer een week geleden terug gekomen van een half jaar backpacken. Wat een gave ervaring! Alleen nu heb ik tijdens mijn reis eerlijk gezegd niet erg op mijn eten gelet. Met gevolg, ik ben sowieso 7 kilo aangekomen tijdens deze reis, combinatie van ongezond eten en opeens weinig tot niet meer sporten.

Nu ik weer thuis ben wil ik ontzettend graag deze extra kilo's er weer af hebben en eindelijk eens doorzetten voor een mooi slank lichaam. Niet dat ik altijd te dik ben geweest, maar voor het 'mooie' toch wel wat te dik. Maar op de een of andere manier lukt het gewoon niet om mijn eetpatroon aan te passen. Afgelopen twee dagen heb ik bijvoorbeeld gezond en niet te veel gegeten. Tot afgelopen middag, een heel pak stroopwafels gaat dan zonder pardon naar binnen. En achteraf, dan voel ik me zo schuldig, vies en dik. Nog maar een stukje fietsen straks dan, al weet ik ook wel dat het niet zo voldoende is om z'n eetbui te compenseren en al helemaal geen goede leefstil.

Ik snap gewoon niet dat ik er zo moeite mee heb. Ik wil toch graag afvallen. Waarom koop ik dan in de supermarkt weer een pak koekjes, en niet wat gezonds of gewoon niks? Of waarom kan ik niet gewoon 1 koekje eten..
Als ik er over nadenk zit ik al zólang vast in dit patroon. Al wel jaren.
Wie heeft de gouden tip voor mij? Zou het helpen om een maaltijd plan op te stellen?
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je te weinig eet!

Ik herken dit namelijk heel erg. Heb dit jaaaaaren gehad.
Nu eet ik veel meer overdag (volkoren brood i.p.v. wit brood, zit je voller van of 's avonds na het avondeten nog een bak kwark met wat pure hagelslag erdoorheen etc). En dan heb ik veel minder drang om nog wat slechts naar binnen te werken.
Hieronder nog wat andere tips vanuit mijn eigen ervaring:

- Haal geen shitzooi in huis! Als ik wéét dat er een zak chips in de snoepla ligt, dan gaat hij ook op. Koop het alleen op 't moment dat je weet dat er bijvoorbeeld vrienden langskomen.

- Straf jezelf niet elke keer als je wèl een x een stroopwafel eet. Bij mij was 't vaak zo dat als ik eenmaal had toegegeven aan een gevulde koek 'ik dan ook de rest wel kon opeten, het was nu toch al verpest, morgen weer opnieuw beginnen'. Dit werkt niet! Een x een koek eten omdat je daar superveel zin in had is helemaal niet slecht! Geniet ervan en pak daarna weer het 'normale' patroon op. Wellicht val je dan niet direct kilo na kilo af, maar je houdt dat veel langer vol waardoor je uiteindelijk blijvend resultaat ziet.

- Ga naar bed als je 's avonds trek krijgt! Ik lig wel eens om 21:30u op de bank en krijg dan ineens smacht, naar lekker vet voedsel. Eerder bestelde ik dan een pizza via thuisbezorgd bijvoorbeeld. Nu ga ik gewoon naar bed! Ik hou van slapen en sluit dan de avond gewoon wat eerder af. Op een gegeven moment wen je daar aan en heb je 's avonds ook niet meer zoveel smacht.

- Babysteps! Suiker in je thee vervangen door zoetjes, broodbeleg verbeteren, oppassen met de hoeveelheid bakboter of olijfolie die je 's avonds gebruikt voor het koken. Maak kleine aanpassingen die makkelijk vol te houden zijn!

- Dan als laatste, kan ik je de online eetmeter van het voedingscentrum aanraden. Eten vanuit de schijf van 5 is gewoon erg goed en gezond! Via de eetmeter kun je makkelijk bijhouden of je van alle soorten genoeg binnenkrijgt. Was voor mij wel een eye-opener!

Hopelijk heb je hier iets aan... Succes! :cheer2:
Alle reacties Link kopieren
Nooit geen ongezonde spullen meer kopen.
Wij hebben nooit koekjes of snacks in huis.
Dat halen we alleen als we bezoek verwachten.
Ongenode gasten krijgen dus alleen een kopje thee, helaas.
Alle reacties Link kopieren
Gebruik Fat Secret of een vergelijkbare app en het daarin een tijdje eerlijk bijhouden. Als je je lengte en gewicht invult en kiest voor gewichtsverlies berekent de app hoeveel kcal je per dag nodig hebt. Hou je daar aan en ga daar niet nog eens onder zitten om snel resultaat te zien, zie die kcal echt als het minimum. Je kunt ook de lichaamsbeweging invoeren zodat je ziet wat je verbruikt.

Eet goed, zoek voor je hoofdmaaltijden iets wat gezond is maar wat je ook lekker vindt. Ontzeg jezelf niet alles, gun jezelf gerust iets lekkers, maar probeer je aan te wennen om kleinere hoeveelheden van die dingen te eten. Haal voorlopig alleen kleine hoeveelheden in huis als je er moeite mee hebt om maat te houden. En zoek ook een manier van bewegen die bij je past en die je leuk vindt. Als je sporten in de sportschool niks vindt maar skeeleren of fietsen wel - of oefeningen in je eigen woonkamer of wat dan ook - dan doe je dat.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Ik denk ook te weinig eten. Dan krijg je honger en prop je je vol met rommel.
3 keer per dag een goede maaltijd en nooit boodschappen doen met honger. Dat is denk een goed begin.

Onbijt: havermout met bessen en banaan.
Of: kwark met noten/ zaden en fruit.
Lunch: salade met veel groentes en wat vlees/ vis/ vega en indien je nog meer opkan volkoren paste erdoor heen.
Of: Soep met volkoren boterhamen?
Diner: veel groente, wat aardappels of rijst en vlees/ vis/ vega/ paddenstoelen of kaas.

Dan heb je vanzelf minder stroopwafels nodig.

Sport je? Drink je? Geen calorieën drinken. Scheelt ook al. Wijn of cola zet behoorlijk aan.
Alle reacties Link kopieren
Je eet te weinig. Als jij te weinig koolhydraten binnen krijgt geeft je lichaam en signaal dat het (snelle) energie nodig heeft: resultaat is dat je 'lekkere trek'' krijgt.

1. Bereken de hoeveelheid kcal om je doel te behalen. Dit kan aan de hand van een app. Dit geeft je structuur en je weet elke dag waar je aan toe bent.
2. Maak eet schema’s voor een x aantal dagen. Doe dan in één keer de boodschappen hiervoor. Zo voorkom je dat je vaak in een supermarkt loopt en (ongewenst) toegeeft aan verleiding.
3. Bewegen! Snacken is echt wel oke mits het met mate is en je er goed bij beweegt.
4. Probeer je trek met iets te vervangen. Ik drink altijd veel water, heb altijd een zakje snack a jacks of rijsetewafels liggen bij ‘’hartige’’ trek en bepaalde etenswaren voor ‘’zoete’’ trek.
5. Probeer gezonde snacks te maken (je mag mij altijd dmen voor recepten).
6. Eet minstens 6x per dag (3 hoofdmaaltijden en 3 snacks) en drink voldoende water voor een verzadigd gevoel
Als je al jaren een haat liefde verhouding met eten hebt, is praten met een deskundige misschien ook niet onverstandig.
Alle reacties Link kopieren
Hoe kan er nou gezegd worden dat TO te weinig eet als ze niet eens schrijft wat ze gegeten heeft?
Uh ja, een pak stroopwafels. Maar het wil natuurlijk niet zeggen dat TO een pak stroopwafels eet omdat ze té weinig eet. Ik denk dat het eerder te maken heeft met zelfbeheersing.
Ik eet genoeg, gezond en gevarieerd. Ik kan ook prima een pak stroopwafels op. Wel even warm gemaakt in de magnetron :mrgreen:

Wat ik eerder denk is dat TO’s maag is opgerekt tijdens de vakantie. Heerlijk één groot feest, lekker genoten maar dat is nu weer even wennen. Maag moet weer krimpen en dat kost zelfbeheersing.
Mijn tip, hijs jezelf weer naar de sportschool, koop geen koek en vul inderdaad een app zoals my fitness pal in.
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
04-04-2019 16:43
Als je al jaren een haat liefde verhouding met eten hebt, is praten met een deskundige misschien ook niet onverstandig.
En dit!
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
04-04-2019 16:43
Als je al jaren een haat liefde verhouding met eten hebt, is praten met een deskundige misschien ook niet onverstandig.
Heeft niet iedereen een haat liefde verhouding? Wie voelt zich nou niet schuldig na het eten van een zak chips of een reep chocolade. En hoeveel mensen hebben nou daadwerkelijk de zelfbeheersing het bij één koekje te laten? Pas als je problematische dingen gaat doen, zoals compenseren, braken of laxeren, lijkt me een deskundige pas verstandig.

Denk dat de TS moet leren gedurende de dag de juiste porties te eten en een beetje zelfbeheersing lijkt mij ook geen slecht idee. (Dit zegt iemand die de koningin is van vreetbuien and yes it's hard)
Diediear schreef:
04-04-2019 16:54
Heeft niet iedereen een haat liefde verhouding? Wie voelt zich nou niet schuldig na het eten van een zak chips of een reep chocolade. En hoeveel mensen hebben nou daadwerkelijk de zelfbeheersing het bij één koekje te laten? Pas als je problematische dingen gaat doen, zoals compenseren, braken of laxeren, lijkt me een deskundige pas verstandig.

Denk dat de TS moet leren gedurende de dag de juiste porties te eten en een beetje zelfbeheersing lijkt mij ook geen slecht idee. (Dit zegt iemand die de koningin is van vreetbuien and yes it's hard)
ze geeft duidelijk aan dat ze al jarenlang vastzit in dit "patroon". Lijkt me tijd voor hulp van een deskundige dus.
Blijkbaar komt ze zelf niet verder.
Alle reacties Link kopieren
Thanks voor alle reacties! Super lief en daar kan ik zeker wat mee. :)

Ik ben momenteel nog best wel aan het puzzelen met wat ik het beste kan eten. Dus het zou best kunnen dat ik toch net de verkeerde dingen kies waardoor ik te snel weer trek heb. En dan vooral in iets met snelle suikers.

Zelfbeheersing is vast en zeker ook een dingetje. Heb ook het idee dat het vaak misschien toch wel om emotie eten gaat. Zit momenteel even in een klein dipje. Net terug van een geweldige reis en dat is wel even omschakelen weer. Ik begin in september weer met een studie dus ben nu heel hard opzoek naar een baantje voor nu. Morgen hoor ik of ik aangenomen ben. Dat zou heel fijn zijn want dan heb ik weer wat meer structuur in mijn dag. De dagen zijn nu even wel lang en een beetje eenzaam. Maar dat herken ik ook uit het verleden, als het even tegen zit, ik voel me eenzaam of verdrietig. Dan ga ik weer wat lekkers eten.
Heb er wel eens aangedacht om met iemand te praten. Maar dat vind ik dan ook weer moeliijk.. Ik ben wat aan de forse kant maar ook weer niet te zwaar. En die eetbuien zijn hartstikke vervelend maar ik doe niet bijzonder veel aan compensatie gedrag.

Qua drinken is het momenteel alleen water, thee en heel af en toe een glaasje limonade. Dus dat zit wel goed :)
karin6789 schreef:
04-04-2019 16:09
Nooit geen ongezonde spullen meer kopen.
Wij hebben nooit koekjes of snacks in huis.
Dat halen we alleen als we bezoek verwachten.
Ongenode gasten krijgen dus alleen een kopje thee, helaas.
Nooit geen ongezonde dingen meer kopen? Daar bedoel je mee dat ze altijd ongezonde dingen moet kopen?
Alle reacties Link kopieren
winkelfanaat schreef:
04-04-2019 16:50
Hoe kan er nou gezegd worden dat TO te weinig eet als ze niet eens schrijft wat ze gegeten heeft?
Uh ja, een pak stroopwafels. Maar het wil natuurlijk niet zeggen dat TO een pak stroopwafels eet omdat ze té weinig eet. Ik denk dat het eerder te maken heeft met zelfbeheersing.

Inderdaad, TO wil afvallen, dat lukt niet, dus eet ze zeker niet te weinig

Een pak stroopwafels is ook eten he? (ben onder de indruk, een heel pak stroopwafels??? gewoon in 1x?, dat zijn wel 2000 calorien? meer dan genoeg voor de hele dag)

TO, doe ouderwets, pak de Schijf van Vijf erbij
en ga calorien tellen
Alle reacties Link kopieren
TO, kun je eens een lijstje geven van wat je op een gemiddelde dag eet?
En een pak stroopwafels kan ik nog niet op als ik de hele dag niets eet, hoe krijg je het weg?
Alle reacties Link kopieren
Diediear schreef:
04-04-2019 16:54
Heeft niet iedereen een haat liefde verhouding? Wie voelt zich nou niet schuldig na het eten van een zak chips of een reep chocolade. En hoeveel mensen hebben nou daadwerkelijk de zelfbeheersing het bij één koekje te laten? Pas als je problematische dingen gaat doen, zoals compenseren, braken of laxeren, lijkt me een deskundige pas verstandig.

Denk dat de TS moet leren gedurende de dag de juiste porties te eten en een beetje zelfbeheersing lijkt mij ook geen slecht idee. (Dit zegt iemand die de koningin is van vreetbuien and yes it's hard)
Ik eet nooit een hele zak chips of een complete reep chocola. En ja, ik heb de zelfbeheersing om het bij 1 koekje te houden.

TO, mijn tip: vezels en proteïne. Volkoren brood, havermout, groenten, kip, gekookte eieren, hutenkase en peulvruchten.
je schuldig vies en dik voelen bij een normaal gewicht

verder alles goed?
Diediear schreef:
04-04-2019 16:54
Heeft niet iedereen een haat liefde verhouding? Wie voelt zich nou niet schuldig na het eten van een zak chips of een reep chocolade. En hoeveel mensen hebben nou daadwerkelijk de zelfbeheersing het bij één koekje te laten? Pas als je problematische dingen gaat doen, zoals compenseren, braken of laxeren, lijkt me een deskundige pas verstandig.

Denk dat de TS moet leren gedurende de dag de juiste porties te eten en een beetje zelfbeheersing lijkt mij ook geen slecht idee. (Dit zegt iemand die de koningin is van vreetbuien and yes it's hard)
nee hoor, dat heeft niet iedereen. Het is echt niet normaal om je “schuldig” te voelen na het eten van een reep chocola. Dit rare denkgedrag komt door dieetgoeroes en fitgirls die je laten geloven dat er “slechte” en “verboden” voedingsmiddelen zijn en dat zij wel beheersing hebben en jij niet. Get real. Iedereen eet wel eens een hele zak chips leeg hoor en als je dat dan doet, geniet er dan ook van.
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
04-04-2019 18:41
nee hoor, dat heeft niet iedereen. Het is echt niet normaal om je “schuldig” te voelen na het eten van een reep chocola. Dit rare denkgedrag komt door dieetgoeroes en fitgirls die je laten geloven dat er “slechte” en “verboden” voedingsmiddelen zijn en dat zij wel beheersing hebben en jij niet. Get real. Iedereen eet wel eens een hele zak chips leeg hoor en als je dat dan doet, geniet er dan ook van.
Maar een pak stroopwafels leeg eten, is ook niet normaal hoor
Alle reacties Link kopieren
Bij mij werkt niet in huis halen gewoon het beste... Ik heb me er inmiddels bij neergelegd dat ik slecht ben in mate houden, dus als ik iets niet of minder wil eten dan koop ik het niet.

Soms heb ik een optimistische bui en denk ik, ja 1 koekje per dag lukt me best met die rol volkoren koekjes. Dat wordt dan alsnog een halve rol en dan ben ik weer genezen van de illusie dat ik zelfbeheersing heb :-P

Woon je samen? Het helpt bij mij dat mijn vriend absoluut geen snacker is doordeweeks. Dan ga ik ook niet in m'n eentje een zak chips zitten wegknabbelen.
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
04-04-2019 18:41
nee hoor, dat heeft niet iedereen. Het is echt niet normaal om je “schuldig” te voelen na het eten van een reep chocola. Dit rare denkgedrag komt door dieetgoeroes en fitgirls die je laten geloven dat er “slechte” en “verboden” voedingsmiddelen zijn en dat zij wel beheersing hebben en jij niet. Get real. Iedereen eet wel eens een hele zak chips leeg hoor en als je dat dan doet, geniet er dan ook van.
Ik niet hoor, ik kan dat echt niet wegkrijgen. En ik ben een vreselijke chips junk.
Alle reacties Link kopieren
pamelacourson schreef:
04-04-2019 17:39
TO, kun je eens een lijstje geven van wat je op een gemiddelde dag eet?
En een pak stroopwafels kan ik nog niet op als ik de hele dag niets eet, hoe krijg je het weg?
Voorbeeld van wat ik vandaag gegeten had.
O: Twee volkoren boterhammen met hummus
L: Twee volkoren boterhammen met ei en avocado
T: Appel

Avondeten verschilt op het moment heel erg omdat ik weer tijdelijk bij mijn ouders woon. Dit kan ik dus niet altijd zelf bepalen maar eigenlijk eten we wel altijd gezond.
Ipv brood wil ik tijdens mijn ontbijt graag yoghurt/kwark gaan eten.
S-Meds schreef:
04-04-2019 18:39
je schuldig vies en dik voelen bij een normaal gewicht

verder alles goed?
Mijn bmi is oke. Maar ik ben toch echt zelf niet tevreden met maat 42. Daar voel ik mezelf niet fijn bij, al helemaal omdat ik in het verleden slanker ben geweest. Ik moet gewoon gaan oppassen met wat ik eet, als ik dat niet doe dan blijft er ongemerkt gewicht bij komen.


Voorheen ging ik wel naar de sportschool. Dat doe ik nu even niet omdat ik een beetje krap zit met mijn budget ivm net terug zijn van het reizen. Maar dat wil ik straks wel weer graag gaan doen.
Ik ben begonnen met hardlopen en mountainbiken doe ik wel regelmatig. Ik wil gaan proberen om thuis wat aan krachttraining te gaan doen en dit straks verderop te pakken in de sportschool.
Alle reacties Link kopieren
pamelacourson schreef:
04-04-2019 19:15
Ik niet hoor, ik kan dat echt niet wegkrijgen. En ik ben een vreselijke chips junk.
Ik heb altijd bewondering voor mensen die het bij een schaaltje chips kunnen laten. Wat een beheersing dacht ik altijd. Maar nu zeg jij dat je gewoon niet een hele zak leeg kan eten :sick:
Alle reacties Link kopieren
winkelfanaat schreef:
04-04-2019 19:33
Ik heb altijd bewondering voor mensen die het bij een schaaltje chips kunnen laten. Wat een beheersing dacht ik altijd. Maar nu zeg jij dat je gewoon niet een hele zak leeg kan eten :sick:
Kan ik ook niet hoor
Alle reacties Link kopieren
winkelfanaat schreef:
04-04-2019 19:33
Ik heb altijd bewondering voor mensen die het bij een schaaltje chips kunnen laten. Wat een beheersing dacht ik altijd. Maar nu zeg jij dat je gewoon niet een hele zak leeg kan eten :sick:
Er gaat een wereld voor me open :hihi:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven