Buiten adem na trap oplopen.. HOE bouw ik een conditie op?!

24-05-2017 10:24 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hey allemaal! :hello:

Ik heb al een aantal topics gelezen over conditie opbouwen, maar niet precies mijn antwoord gevonden.

Als ik de trap oploop, ben ik al zowat buiten adem. Ik heb 0,0 conditie en ik haat het! Ook ben ik heel snel moe.
Ik heb pfeiffer gehad, maar daar kwam ik pas achter toen het al 'over' was.
Ik ben er vorige week achter gekomen dat ik huisstofmijt allergie heb. Ik heb het idee dat ik er geen last van heb, maar ik denk wel dat ik 'adem tekort heb', wat wel eens zou kunnen komen door die allergie.
De laatste tijd probeer ik voor het slapen gewoon een stripboek te lezen (Noortje of Suus en Sas, geweldige nostalgie, hihi!) in plaats van mijn telefoon te gebruiken. Ik merk dat ik door het lezen beter in slaap kan komen, wat natuurlijk helpt om overdag minder uitgeput te zijn. (Ik haalde vaak maar 5 uur per nacht.)

Toen ik een kind was had ik zoveel energie dat ik de hele dag + avond door kon gaan!
Nu wil ik om 4 uur een middagdutje doen en heb ik vaak minder zin om (leuke) dingen te ondernemen. :cry:
Ik ben er klaar mee!

Ik wil mijn energie terug, ik wil weer een hele dag door de stad kunnen lopen zonder dat ik terplekke op de grond wil gaan slapen.


Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Alle tips zijn welkom!

- Ik beoefen geen sport, maar ik sta er zeker voor open om te beginnen. (Hardlopen?)
- Ik heb overdag veel tijd, ik werk in de avond (horeca)
- Ik slik geen vitamines, en gok dat ik wel tekort kom, dus zou hier wel mee kunnen starten
- Ik drink meestal alleen water, nooit prik, wel sappen
- Ik ben sinds september 2016 gestopt met het nuttigen van alcohol en ik heb nooit gerookt
- Ik slaap niet optimaal, vaak 6/7 uur per nacht
- Ik ben 21 jaar oud

Alvast bedankt! :lips:
Alle reacties Link kopieren
De hele lijst is volgens mij niet belangerijk. Zoek wat jij leuk vind en zo dus langer vol kan houden. Ik vond aquafit leuk. En een ander loop weer graag hard. Ik heb een Fitbit gekocht om stappen te tellen. Steeds hoog ik het op. Op elke smartfoon kun je ook een stappenteller opzetten.
Alle reacties Link kopieren
Kan best dat je door een huismijtallergie kortademig bent, maar dat moet dan behandeld worden. Het is slecht voor je luchtwegen als die niet vrij zijn, dus daar moet je toch medicijnen voor ophalen. Eventueel voorafgegaan een longfunctieonderzoek.

Dus daarvoor moet je langs je dokter.

Ook enorm overgewicht maakt dat het een grote inspanning kan worden om trappen te lopen, maar je lichaam (de spierkracht) zou zich dan daaraan aan moeten passen waardoor je spieren sterker worden.

Dus ga naar je arts.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Is het niet doordat je verkeerd ademt of zo? Tijdens je werk sta en loop je uren achtereen, dus lijkt me sterk dat één trap echt al teveel voor je is. Had zelf weleens dat ik op bepaalde momenten blijkbaar onbewust mijn adem inhield en als ik dan de trap op rende voelde ik me ineens buiten adem.

Als ik een luie dag heb met weinig te doen heb ik trouwens ook eerder behoefte aan een middagdutje. Tijdens een actieve dag voel ik de moeheid pas aan het eind van de dag en kan ik er ook lekker door slapen.

Maar zou eerst de medische stand van zaken nog eens opmaken, dus eens dat je eerst gewoon naar de ha moet gaan.
Alle reacties Link kopieren
masala schreef:
24-05-2017 11:45
Is het niet doordat je verkeerd ademt of zo? Tijdens je werk sta en loop je uren achtereen, dus lijkt me sterk dat één trap echt al teveel voor je is. Had zelf weleens dat ik op bepaalde momenten blijkbaar onbewust mijn adem inhield en als ik dan de trap op rende voelde ik me ineens buiten adem.

Als ik een luie dag heb met weinig te doen heb ik trouwens ook eerder behoefte aan een middagdutje. Tijdens een actieve dag voel ik de moeheid pas aan het eind van de dag en kan ik er ook lekker door slapen.

Maar zou eerst de medische stand van zaken nog eens opmaken, dus eens dat je eerst gewoon naar de ha moet gaan.
Dit idee heb ik inderdaad ook, dat ik onbewust mijn adem inhoud. Het rare is inderdaad dat ik er tijdens het werk geen last van heb, en ook niet extreem moe ben daarna, maar meer in het algemeen. Ik ben vorige week naar de ha geweest, en het enige wat ze te zeggen had was 'het komt waarschijnlijk door de weersverandering of door je allergie'.
Nu heb ik een medicijn gekregen voor de allergie: Levocetirizine.
En de bijwerking is, *tromgeroffel* dat je extreem moe ervan wordt. Nogal raar.
Terwijl ik juist naar de ha ging daarvoor, dus dat vertrouw ik niet. Ik vertrouw sowieso huisartsen niet snel omdat ik vroeger een ernstige ziekte had, die pas ontdekt werd toen ik met spoed in het ziekenhuis werd opgenomen na 5 x naar huis te zijn gestuurd bij de ha. Vind het dus best lastig.

Ik kan wel terug gaan naar de ha, maar weet niet wat ik dan moet vertellen. Misschien toch een longfunctie test. (Ze sturen je altijd heel snel weg bij mijn ha, voel me nooit welkom)
Levocetirizine kun je het best 's avonds innemen. Slaap je er ook nog eens lekkerder op. En anders overstappen op Loratadine. Dat geeft geen sufheid.
Artsen zeggen altijd: een jonge vrouw die niet fatsoenlijk een trap op kan komen en altijd buiten adem is, moet zich melden voor controle.

Je kunt het gooien op een slechte conditie, maar voor jouw leeftijd is dit niet normaal. Laat je longen en hart onderzoeken.
Alle reacties Link kopieren
sinnombre schreef:
24-05-2017 16:37
Artsen zeggen altijd: een jonge vrouw die niet fatsoenlijk een trap op kan komen en altijd buiten adem is, moet zich melden voor controle.

Je kunt het gooien op een slechte conditie, maar voor jouw leeftijd is dit niet normaal. Laat je longen en hart onderzoeken.
Ik heb een echo laten maken van mijn hart, hier kwam niks uit. Ook heb ik zo'n kastje gehad voor een week (ben even kwijt hoe dat heet) en ook daar kwam niks uit.
Kan dus nog mijn longen laten onderzoeken inderdaad..
Ik zou gaan beginnen met sporten als ik jou was. Lijkt me een logische stap als je geen conditie hebt. Daarnaast is het inderdaad niet verkeerd om je longen te laten onderzoeken.
Mel678 schreef:
24-05-2017 16:46
Ik heb een echo laten maken van mijn hart, hier kwam niks uit. Ook heb ik zo'n kastje gehad voor een week (ben even kwijt hoe dat heet) en ook daar kwam niks uit.
Voor hartritmestoornissen?
Alle reacties Link kopieren
sinnombre schreef:
24-05-2017 16:37
Artsen zeggen altijd: een jonge vrouw die niet fatsoenlijk een trap op kan komen en altijd buiten adem is, moet zich melden voor controle.

Je kunt het gooien op een slechte conditie, maar voor jouw leeftijd is dit niet normaal. Laat je longen en hart onderzoeken.
Dat is gek. Mijn leraar biologie uit het zesde jaar had eens verteld dat het perfect normaal is om buiten adem te zijn na het oplopen van een trap. Ook voor mensen die erg sportief zijn.

Maak je wat dat betreft geen zorgen, TO.
Veritas vos liberabit
Alle reacties Link kopieren
Begin met goed lopen en goed trappen lopen. Dat is met rechte rug en geheven hoofd. Veel mensen lopen de trap op alsof ze omlaag gaan. Het been gaat omhoog naar de volgende trede, maar al voordat het gewicht erop komt zakt alles omlaag. Dat vreet energie. De trap op is recht omhóóg gaan en vooral niet zwabberen en ook niet aan de leuning hangen. Je kan nog met een vinger langs de leuning strijken als je behoefte aan oriëntatie hebt. Maak er een ritmische oefening van: hup . hup . hup en doe niet depressief over buiten adem zijn.

Leer goed door ademen, dus eerst rustig uitademen en nóg een keer rustig uitademen, dan rustig inademen en nog een keer rustig inademen, enz. enz. Veel mensen vullen resp. legen hun longen niet voldoende, daar word je ook moe van. Voel het op en neer gaan van je lijf. Voel de rust die uitgaat van rustig ademhalen. Altijd doorgaan met ademhalen.

Rechtop staan: met de rug tegen de muur. Fout. Met achterhoofd, schouders, kont en hielen tegen de muur staan en met omlaaghangende armen. Paar rustige ademcycli. En dan een paar ademcycli waarbij je op de inademing langzaam je armen opzij beweegt en op de uitademing langzaam omlaag. Langzaam bewegen, dus gericht bewegen en niet zwiepen of laten vallen of maar wat doen.
Paar keer per dag doen. Bijvoorbeeld na het opstaan, in de middagpauze en voor het slapengaan.
Hiermee bouw je een betere houding en ademhaling op en leert rustig te blijven.

Veel carapatiënten gaan hardlopen en gaan uiteindelijk marathons lopen. Het bevordert voor hun de ademhaling en er komen endorfinen vrij, wat een goed gevoel geeft. Niet hersenloos beginnen. Hardlopen moet je leren, dus zoek een begeleider of hardloopclub. En uiteraard eerst aan je conditie werken, want als je geen energie hebt en gaat forceren ben je contraproduktief bezig. Niets doen is ook contraproduktief, want dan wordt je steeds slapper. Wat wel kan is een klein dommeltukje doen, met de wekker erbij. Half uurtje of zo, om even af te haken. En dan even ademhalingsoefeningen doen of met armen en benen zwaaien om de boel goed op dreef te krijgen.

Elke nacht 6/7 uur slapen is inderdaad niet optimaal, maar ik zou daar zelf niet van wakker liggen. Een van de taken van die nachtrust is de spierverslapping waardoor andere lichaamsfuncties kunnen werken. Dus bij wakker liggen niet opgedraaid liggen, maar gewoon rustig zo ontspannen mogelijk blijven niksen.

Vitamines, mineralen, sporenelementen moeten niet op eigen houtje geslikt worden als je niet weet wat de afzonderlijke functies zijn, jouw tekorten en de onderlinge samenwerkingen. Orthomoleculair artsen/therapeuten hebben hiervoor doorgeleerd. Phytotherapeuten hebben doorgeleerd over plantaardige supplementen. Omdat jij aangeeft gezondheidsproblemen te hebben, zou je dus eerst naar een arts moeten, eventueel een complementaire arts als een orthomoleculaire. Dat is duur, want het is alternatief en valt onder de heksenjacht. Bijvoorbeeld 21% btw betalen, want het valt onder zelfverkozen luxe. Mijn verzekering doet het zo: alles wat een alternatieve arts voorschrijft aan alternatieve methodes/middelen wordt vergoed onder de aanvullende verzekering. Wat aan reguliere methodes/middelen wordt voorgeschreven, wordt niet vergoed. En omgekeerd wat de reguliere arts voorschrijft aan alternatieve zaakjes, nope, regulier mag alleen regulier voorschrijven. De intake is een lange sessie en dat voel je in je porotemonnee. Maar als de reguliere huisarts uit eigen zak betaalt moest worden, zou hij met een even lange sessie echt niet goedkoper zijn. Dit betekent dat het gewone bloedonderzoek zelf betaald zou moeten worden, tenzij je je e.e.a. op een briefje meekrijgt en je huisarts meewerkt en een laboratoriumformulier invult. Ik zag vorig jaar, dat er tegenwoordig minder op het formulier staat. We hebben een asociale regering en de opvolger zal niet veel beter zijn.
Charlotte717 schreef:
24-05-2017 20:32
Dat is gek. Mijn leraar biologie uit het zesde jaar had eens verteld dat het perfect normaal is om buiten adem te zijn na het oplopen van een trap. Ook voor mensen die erg sportief zijn.

Maak je wat dat betreft geen zorgen, TO.
Leuk van je leraar, maar die heeft geen Geneeskunde gestudeerd.
De longarts en cardioloog delen die mening van de leraar niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb jarenlang op hoog niveau gesport en mijn conditie is prima. Stukje hardlopen, rennen voor de trein, potje voetbal of tennis - niets aan de hand. Maar laat mij een trap oplopen en ik hijg ook. Ik denk dus dat het inderdaad deels conditie kan zijn, maar staar je er niet blind op. Het hoeft niet per se iets over je conditie te zeggen, het kan ook zo zijn dat traplopen je (qua beweging/lichaamshouding) niet ligt. Traplopen is ook gewoon kut :proud:
Alle reacties Link kopieren
aurelie26 schreef:
24-05-2017 21:45
Ik heb jarenlang op hoog niveau gesport en mijn conditie is prima. Stukje hardlopen, rennen voor de trein, potje voetbal of tennis - niets aan de hand. Maar laat mij een trap oplopen en ik hijg ook. Ik denk dus dat het inderdaad deels conditie kan zijn, maar staar je er niet blind op. Het hoeft niet per se iets over je conditie te zeggen, het kan ook zo zijn dat traplopen je (qua beweging/lichaamshouding) niet ligt. Traplopen is ook gewoon kut :proud:
Ik heb een beroerde conditie, maar heb in een torenflat gewerkt en me aangeleerd om in elk geval naar beneden te lopen. Als er tijd genoeg was, ging ik ook naar de 12e via de trap. Het is een kwestie van traplopen leren. Het spijt me dat het hoge trappenhuis niet meer in mijn leven is. Bij duf hoofd ging ik wat trappen omhoog, even horizontaal naar het andere trappenhuis en dan verder omhoog. Goed voor de doorbloeding en dus goed voor het hoofd.
Alle reacties Link kopieren
Hoeveel sappen drink je?
Is niet echt gezond namelijk, zit vol met suiker. Wat ik bij mezelf merk, als ik een tijdje veel suiker eet(bv ik was in Marokko, erg veel eten wordt daar gezoet) ben ik veel sneller moe.
Alle reacties Link kopieren
Robinson schreef:
24-05-2017 23:41
Hoeveel sappen drink je?
Is niet echt gezond namelijk, zit vol met suiker. Wat ik bij mezelf merk, als ik een tijdje veel suiker eet(bv ik was in Marokko, erg veel eten wordt daar gezoet) ben ik veel sneller moe.
En geïrriteerd.
Charlotte717 schreef:
24-05-2017 20:32
Dat is gek. Mijn leraar biologie uit het zesde jaar had eens verteld dat het perfect normaal is om buiten adem te zijn na het oplopen van een trap. Ook voor mensen die erg sportief zijn.

Maak je wat dat betreft geen zorgen, TO.
Dit. Ik fiets 5x per week naar m'n werk in een heel behoorlijk tempo. Als het op fietsen aankomt, heb ik dus een behoorlijke conditie, maar toen ik besloot om daarnaast trap te gaan lopen (in het kader van extra beweging om af te vallen, zonder naar een sportschool te moeten), moest ik het echt opbouwen. Twee trappen lopen is op het werk normaal aangezien dat sneller is dan de lift, maar toen ik begon, moest ik na vier verdiepingen uithijgen. Vier werden er vijf, zes, zeven, en nu loop ik van 0 naar 17. Wel hijgen bij het bovenkomen natuurlijk, maar dat is binnen een minuut weer over.

Je hebt dus niet persé een slechte conditie als je moeite hebt met traplopen.
Alle reacties Link kopieren
Sporten als fietsen en zwemmen zijn ook niet voor conditie-opbouw, tenzij ze in een groter programma opgenomen zijn. Ze zijn wel goed voor de ademhaling en de doorbloeding. Beide zijn natuurlijk belangrijke lichaamsfuncties. Fietsen is ook goed voor de ventilatie (het hangt er natuurlijk ook van af waar je fietst). Daarom wordt aanbevolen om bij verkoudheid te gaan fietsen, ook als het regent maar niet als het onweert of stormt. Met gaan zeilen schijnt verkoudheid ook snel te kunnen verdwijnen.
Wordt ook aanpassen van je leefomgeving denk aan meubels, gordijnen en schoonmaak momenten.
Ook ligt het eraan waar je woont. Ik woon dicht bij veel bomen en wegen. Mijn allergie wordt hierdoor vooral nu, supershit.
Ook moet ik vaker dan normaal poetsen en stoffen.

Conditie opbouwen heel simpel.

A. Elke dag 30 min wandelen.
B. Evalueren na een maand deze 30 min.
C. Doorgaan met wandelen of iets anders wat je dagelijks kan doen. Fietsen? Dansen? Iets wat je dagelijks kan toepassen....
Eventueel tempo ophogen. Maar hoeft niet. Gaat er vooral om dat het een gewoonte wordt net als tanden poetsen.

Let erop wanneer je meer conditie wilt. Dit gaat je ook in begin moe en sloom maken. Je lichaam moet wennen.
Iets kiezen wat je vooral leuk vindt om te doen (stappen, fietsen, in de tuin werken, iets waarmee je gewoon in bewegign bent). Elke dag je bewegign doen en dan geleidelijk opbouwen. Je moet het vooral blijven doen ! En nadien kan je overstap maken naar intensievere sporten als je dat wil....
Alle reacties Link kopieren
sueann schreef:
27-05-2017 17:33
Sporten als fietsen en zwemmen zijn ook niet voor conditie-opbouw, tenzij ze in een groter programma opgenomen zijn. Ze zijn wel goed voor de ademhaling en de doorbloeding. Beide zijn natuurlijk belangrijke lichaamsfuncties. Fietsen is ook goed voor de ventilatie (het hangt er natuurlijk ook van af waar je fietst). Daarom wordt aanbevolen om bij verkoudheid te gaan fietsen, ook als het regent maar niet als het onweert of stormt. Met gaan zeilen schijnt verkoudheid ook snel te kunnen verdwijnen.
Dat is zeker waar, ik fiets voornamelijk, maar aam boord doe ik hardlopen. Wat ik altijd gemerkt heb van hardlopen kan ik wel beter fietsen, van fietsen gebeurt er niks voor het hardlopen.

Maar of zeilen persee goed is voor verkoudheid, eerste paar jaren dat ik voer en zeevaartschool deed werd ik juist altijd verkouden bij het zien van de zee.
fietsen varen vrouwelijk doen
Alle reacties Link kopieren
zeefietser1 schreef:
28-05-2017 22:32
Dat is zeker waar, ik fiets voornamelijk, maar aam boord doe ik hardlopen. Wat ik altijd gemerkt heb van hardlopen kan ik wel beter fietsen, van fietsen gebeurt er niks voor het hardlopen.

Maar of zeilen persee goed is voor verkoudheid, eerste paar jaren dat ik voer en zeevaartschool deed werd ik juist altijd verkouden bij het zien van de zee.
Bezig zijn in de zoute, vochtige lucht. Het kan zijn dat het meer voor gevorderden is.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor alle reacties! Ik ga deze week skeelers aanschaffen. Ik lees dat je met skeeleren heel goed een conditie kan opbouwen, en ik vind het nog super leuk ook. Deed het vroeger altijd.

Dat van het goed traplopen, zit wat in. Ik loop altijd de trap op, op mijn tenen, met een kromme rug enz. Dus dat ga ik ook zeker oefenen.

Ik heb dus ook gelezen dat vermoeidheid en minder energie ook kan komen door de pil. Nu ga ik niet naïef denken dat het ook daadwerkelijk daarvan komt, want ik heb ook echt geen conditie, maar wie weet. Door een andere post op het VIVA forum ben ik sinds 3 dagen gestopt met de anticonceptie. Dus wie weet wat dit zal doen met mijn lichaam.

Om even terug te komen op het skeeleren, ik wil het langzaam op gaan bouwen, maar heb geen idee hoe ik een schema moet maken. Gewoon beginnen met 15 min en dan steeds wat langer, of op hogere snelheid? Voor hardlopen zijn er genoeg schema's te vinden, voor skeeleren niet. :-P) Zou misschien ook zo'n beginnersschema voor hardlopen kunnen aanhouden.

In ieder geval bedankt voor jullie reacties tot zover! :lips:
Alle reacties Link kopieren
Oh, en ik drink echt niet veel sappen! Heel af en toe een flesje vers geperste sinaasappelsap, van zo'n automaat in de supermarkt, heeeerlijk :heart: en daarnaast dubbelfris.
Moet ook zeggen dat ik de laatste tijd de koekjes laat staan en uit de chips-lade blijf :cheer2: niet te veel suiker voor mij..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven