Toiletrenovatie; kosten?

17-09-2021 09:34 58 berichten
Begin september heb ik de sleutels gekregen van mijn eerste koophuis! Het huis is uit de jaren '90 en de (stijl van de) wc ook... Nu wil ik de wc eventueel laten renoveren (leidingen wegwerken, tegelen over tegelen, hangende toiletpot i.p.v. staande, nieuwe tegels / fonteintje / pot, etc), maar ik merk dat de prijzen nogal uit elkaar liggen. Ik snap dat het niet voor € 1.500 ofzo kan, maar ik heb ook aanbiedingen gezien voor € 8.000 (dat lijkt me dan weer vrij veel). Ook snap ik dat het er natuurlijk aan ligt wat voor een materiaal je kiest, maar ik wil gewoon gemiddelde kwaliteit (niet het goedkoopste, maar ook zeker niet het duurste). Mijn vraag: wat waren jullie kwijt voor een toiletrenovatie?
Ik lees mee, want ik zit met precies dezelfde vraag.
Alle reacties Link kopieren
Tegenwoordig rijzen de kosten voor dit soort projectjes de pan uit. Veel vraag, weinig aanbod. Materialen zijn ook duur geworden. Prijzen liggen gemiddeld flink hoger dan 2 jaar geleden. Als je prijzen wilt vergelijken, vraag dan ook even in welk jaar dat was.

EUR 8.000 klinkt mij overigens wel als flink aan de prijs. Als een bedrijf een klus niet interessant vindt geven ze vaak of geen offerte af, of een dure offerte.
Ik lees ook mee.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook benieuwd
Alle reacties Link kopieren
Dahlia74 schreef:
17-09-2021 09:43
Tegenwoordig rijzen de kosten voor dit soort projectjes de pan uit. Veel vraag, weinig aanbod. Materialen zijn ook duur geworden. Prijzen liggen gemiddeld flink hoger dan 2 jaar geleden. Als je prijzen wilt vergelijken, vraag dan ook even in welk jaar dat was.

EUR 8.000 klinkt mij overigens wel als flink aan de prijs. Als een bedrijf een klus niet interessant vindt geven ze vaak of geen offerte af, of een dure offerte.
Klopt, het is nu toppunt van de markt.
Dus mijn advies zou zijn om te wachten indien mogelijk.
Wij willen ook gaan verbouwen, de hele beneden verdieping, maar we gaan ook een 2 jaar wachten.
Je moet nooit iets (product of dienst) kopen als de vraag hoog is en het aanbod laag, dan is de prijs het hoogst.
(tenzij de nood hoog is en je echt niet kunt wachten).
paulp wijzigde dit bericht op 17-09-2021 10:17
Reden: tiepvaut gecorrigeerd
0.17% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Je kunt het ook zelf doen. Tegelen is niet moeilijk en met flexibele leidingen heb je tegenwoordig ook geen expert meer nodig voor de wateraansluiting. Man en ik hebben inmiddels in twee huizen naar volle tevredenheid wc’s gezet.
Alle reacties Link kopieren
Kijk eerst eens hoeveel de gewenste nieuwe wc pot/wasbak etc kosten. Tel er dan een flink bedrag aan manuren bij en je komt een heel eind. Als je iemand kan vinden die tijd heeft voor zo’n klein klusje want zoals gezegd zijn goede vakmensen schaars. En bedenk of je zelf kan slopen etc. Bespaart je veel geld en is totaal niet moeilijk.
Alle reacties Link kopieren
Dit is zo’n klus die je eens in de ehh.. 10-15 jaar doet. Waarom niet meteen goed doen? Waarom tegelen over tegels?
Mm. PaulP, het is inderdaad nog niet per se nodig. Het is puur smaak; ding functioneert nog wel en is gewoon schoon. Ook geen grote gaten of scheuren in de tegels.

@Thalas: van een staande pot een hangende pot maken is nog best wel een klusje, maar dat hoeft van mij ook niet per se (je hebt ook hele mooie staande potten). Tegelen over tegelen leek mij idd ook niet zo'n rocketsience als je het een beetje netjes doet. Maar leidingen wegwerken o.i.d., is dat niet lastig?
Niet veel want ik heb alles zelf gedaan. Ik was wel iets meer kwijt dan 1500 aan materiaal. Van staand toilet naar hangend, tegels, stuc, nisjes. Eigenlijk alles nieuw en anders.

Volgens mij is 8k niet een extreem hoog bedrag. Ik denk dat je vooral moet kijken naar wat je precies wil. Tegelen over tegelen in combinatie met leidingen wegwerken is al lastig. Je kan een voorzetwand plaatsen bij het hangend toilet, maar dan zit je nog met de leiding van het fonteintje. Soms is het gewoon beter om alles in 1 keer eruit te halen. Als je ergens op wil besparen is het het sloopwerk wel (ook heel leuk om te doen).

Een vriend van mij heeft 5 jaar geleden zijn toilet en badkamer volledig gerenoveerd met tegel over tegel , leidingen nog steeds in zicht etc en was 6k kwijt zonder materiaal. Dat was dus eigenlijk alleen voor het installeren, tegelen en kitten.
Valentijn101 schreef:
17-09-2021 10:12
Dit is zo’n klus die je eens in de ehh.. 10-15 jaar doet. Waarom niet meteen goed doen? Waarom tegelen over tegels?
Ook weer waar... en goedkoop is duurkoop uiteindelijk; zo sta ik er ook in, maar ik wil niet té duur kopen ;-)
Alle reacties Link kopieren
Ninx123 schreef:
17-09-2021 10:12
@Thalas: van een staande pot een hangende pot maken is nog best wel een klusje, maar dat hoeft van mij ook niet per se (je hebt ook hele mooie staande potten). Tegelen over tegelen leek mij idd ook niet zo'n rocketsience als je het een beetje netjes doet. Maar leidingen wegwerken o.i.d., is dat niet lastig?

Een hangend toilet koop je gewoon bij een bouwmarkt. Je schroeft de ombouw tegen de muur en hangt de pot eraan. In onze eerste huis hebben we een nieuw gat gemaakt voor de afvoer, dat gaf de meeste rommel maar was qua werk niet ingewikkeld. Ik zou niet tegelen over tegels, maar de oude tegels weghalen, sleuven in de muur frezen en daar de leidingen in wegwerken.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben 5000 gereserveerd.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben vorig voorjaar onze badkamer laten doen. Ik heb die mannen toen ook ff gevraagd wat het renoveren van toilet zou kosten, dat zou ongeveer 3k zijn..
liever een leuke hond in een restaurant dan zeurende kinderen
Alle reacties Link kopieren
Als je leidingen moet wegwerken moeten er sowieso gefreesd worden. Dan kun je net zo goed alle tegels weghalen toch?
Alle reacties Link kopieren
Niet vergelijkbaar maar wij hebben een aantal maanden geleden 2 nieuwe toiletten en een nieuwe fontein laten plaatsen. Materiaal was 600 euro en plaatsen en kitten 400.

Bij jou is het natuurlijk meer werk dus ik zou veel offertes opvragen en kijken of je online materiaal goedkoop kan kopen.
Alle reacties Link kopieren
vivapimpelmees schreef:
17-09-2021 10:28
Als je leidingen moet wegwerken moeten er sowieso gefreesd worden. Dan kun je net zo goed alle tegels weghalen toch?
Je kunt ook een koof maken ipv invrezen.
schorpioentje28 schreef:
17-09-2021 10:27
Wij hebben vorig voorjaar onze badkamer laten doen. Ik heb die mannen toen ook ff gevraagd wat het renoveren van toilet zou kosten, dat zou ongeveer 3k zijn..
Ja precies. Zoiets dacht ik met mijn boerenverstand voordat ik offertes ging opvragen.
Dahlia74 schreef:
17-09-2021 10:37
Je kunt ook een koof maken ipv invrezen.
Een koof is toch een soort 'kastje' waar die leidingen dan inzitten? Misschien geen accurate omschrijving, maar ik hoop dat je snapt wat ik bedoel
Froezel schreef:
17-09-2021 10:25
Wij hebben 5000 gereserveerd.
Inclusief materiaal? Dat is idd wel redelijk
Alle reacties Link kopieren
Is een ombouw om de leidingen inderdaad, vaak gemaakt van hout.
Alle reacties Link kopieren
Ninx123 schreef:
17-09-2021 10:38
Een koof is toch een soort 'kastje' waar die leidingen dan inzitten? Misschien geen accurate omschrijving, maar ik hoop dat je snapt wat ik bedoel

Ja, dat is een koof. Daar kun je dan weer overheen tegelen. Maar alles weghalen en ze in de muur wegwerken is mooier en scheelt gepier met korte tegeltjes over de koof.
Alle reacties Link kopieren
Dahlia74 schreef:
17-09-2021 10:37
Je kunt ook een koof maken ipv invrezen.
Ja dat kan. Zou ik zelf niet aan gedacht hebben want vind ik niet mooi. Maar het kan.
Alle reacties Link kopieren
Wordt je wc wel alleen (nog) kleiner van. Tegelen over tegels zou ik echt niet doen. Sloop gewoon zelf de tegels er van af. Das echt zo gedaan!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven