Entertainment alle pijlers

Cats - the musical - Nederlandse versie

02-08-2007 13:14 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vorige week ben ik naar Cats geweest in Luxor, Rotterdam.

Deze musical is me erg tegengevallen !

Ik houd best van musicals, dit was de zesde die we bezochten.

We hebben ons helaas erg verveeld.

Het grootste deel was totaal onverstaanbaar, terwijl we goede plaatsen hadden.  De liedjes die het ensemble zong helemaal niet verstaanbaar. Sommige solo's iets beter.

Het verhaal vond ik saai, beter gezegd er is geen verhaal.  Maar dat had ik vooraf kunnen weten, geef ik toe. 

Er gingen meerdere mensen eerder weg.  Ook zagen we hier en daar in het publiek mensen die sliepen.  We waren dus niet de enigen.

Marco Bakker heeft niet meer dan 10 regels gezongen en liep maar zo'n beetje heen en weer over het podium.  Hij speelt weliswaar een stokoude kat, maar had er iets meer van kunnen maken. 

Anita Meijer deed niet veel meer dan 3x Herinnering zingen. Was wel het mooiste van de voorstelling.  De choreografie en de kostuums waren wél erg goed, maar konden het voor ons niet reddem/

Kortom, was toch wel zonde van het geld.



Wie heeft ook de Nederlandse Cats gezien en wat vond je er van?
Alle reacties Link kopieren
Nee, ik ga nooit naar een Nederlandse musical, hoor namelijk liever alles in het Engels.



Cats heb ik in London gezien en daar vond ik hem wel fantastisch.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb The Phantom en Jesus Christ Superstar in het Nederlands gezien, die waren beiden erg goed, ondanks de Nederlandse taal.



Les Miserables (mooooi), Miss Saigon (matig) en Mamma Mia (top !) ook in Londen gezien.
Alle reacties Link kopieren


Vorige week ben ik naar Cats geweest in Luxor, Rotterdam.

Deze musical is me erg tegengevallen !

Ik houd best van musicals, dit was de zesde die we bezochten.

We hebben ons helaas erg verveeld.

Het grootste deel was totaal onverstaanbaar, terwijl we goede plaatsen hadden.  De liedjes die het ensemble zong helemaal niet verstaanbaar. Sommige solo's iets beter.

Het verhaal vond ik saai, beter gezegd er is geen verhaal.  Maar dat had ik vooraf kunnen weten, geef ik toe. 

Er gingen meerdere mensen eerder weg.  Ook zagen we hier en daar in het publiek mensen die sliepen.  We waren dus niet de enigen.

Marco Bakker heeft niet meer dan 10 regels gezongen en liep maar zo'n beetje heen en weer over het podium.  Hij speelt weliswaar een stokoude kat, maar had er iets meer van kunnen maken. 

Anita Meijer deed niet veel meer dan 3x Herinnering zingen. Was wel het mooiste van de voorstelling.  De choreografie en de kostuums waren wél erg goed, maar konden het voor ons niet reddem/

Kortom, was toch wel zonde van het geld.



Wie heeft ook de Nederlandse Cats gezien en wat vond je er van?



Ik heb 'm ook in het Nederlands gezien en ik vond precies hetzelfde wat jij ervan vond...wij zijn in de pauze weggegaan en met ons veel mensen! Mijn vriend heeft Cats 10 jaar geleden ofzo ook gezien, ook in het Nederlands en vond het toen geweldig en wilde dus ook graag mee. Hij was erg teleurgesteld deze keer...waardeloos!
Alle reacties Link kopieren
quote: amarna schreef



Wie heeft ook de Nederlandse Cats gezien en wat vond je er van?





Amama, ik heb Cats ook gezien en ik ben het grotendeels wel met je eens: Slecht te verstaan en weinig  (hmm..eigenlijk geen) verhaal. Geen draad aan vast te knopen... Wel mooie kostuums en idd mooi in elkaar gezet.

Marco Bakker vond ik trouwens wel goed.

Maar ik heb toen geen mensen voortijdig de zaal zien verlaten en achteraf heb ik zeker geen spijt dat ik er naar toe geweest ben, dus niet zonde van het geld.





Eerder gezien en wél top: Aida en Mama Mia.
Alle reacties Link kopieren
...wij zijn in de pauze weggegaan en met ons veel mensen!
Wat raar. Dat is mij dus écht niet opgevallen.:?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook naar Cats geweest en vond het ook erg tegenvallen. Ben een groot musicalliefhebster, en dit was echt de minste tot nu toe. Ik vond er totaal geen verhaal in zitten, en ik hou niet zo van dans, en ik vond in deze musical meer dans dan mooie muziek en verhaal zitten. Ben niet weggegaan in de pauze, vond trouwens de tweede helft ook wel wat goedmaken op de eerste helft. En dat nummer van Anita "maaaaanlicht" vond ik wel errug mooi. Maar ja, dat duurde maar drie minuten....

Wat ik wél geweldig vond: Aida, Miss Saigon, the Phantom, Lion King. Verder nog gezien: The Wiz, de Jantjes, Beauty & the Beast en Evita. Binnenkort ga ik naar Tarzan en volgend jaar naar Ciske de Rat.

Jammer dat kaartjes zo duur zijn, anders ging ik nog veeeel vaker! Vind het helemaal geweldig!
Alle reacties Link kopieren




quote: crazydiamond reageerde



...wij zijn in de pauze weggegaan en met ons veel mensen!

Wat raar. Dat is mij dus écht niet opgevallen.:?

We zijn in december geweest....het was gewoon druk bij de garderobe..
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook naar cats geweest, en vond het geweldig!!

ik heb cats al eerder op video gezien, je moet bij deze musical ook niet een duidelijke verhaallijn verwachten, het gaat puur om hoe katten zouden zijn en het gaat ook echt heel erg veel om de dans en de kostuums.

Ik probeer van tevoren altijd het verhaal al duidelijk te krijgen aangezien ik al vaker meegemaakt heb dat live-musicals gewoon ontzettend moeilijk te verstaan zijn... maar ja wat wil je... dansend en zingend tegelijk..!!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb hem 12 jaar geleden in Londen gezien en weet zeker dat hij in Nederland minder zal zijn, maar toch ga ik.



Toppers hier vind ik: lion king, the phantom, Mamma Mia, Hair (lachen), Les miserables (was mijn eerste), Cabacabana.

Minder vond ik Passion.

Ga nog naar Tarzan, hopelijk dit jaar.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb Cats een paar weken terug in Carre gezien, en vond het reuze meevallen!!!! (Met Pia en Stanley) Heb hem ook 10 jaar terug gezien, toen de produktie vast in Carre stond. Dit was een kleiner decor. Beter of slechter te verstaan? Nee, kon het prima volgen, maar het blijft bij deze productie zo, dat dans de boventoon voert.

Het verhaal is klein, mager, maar dat is in Londen of waar dan ook niet anders.

Ik heb genoten en vond, net als 10 geleden de 2e helft leuker. Ik moet eerlijk zeggen dat er in Carre na de pauze niet meer lege stoelen waren dan voor de pauze. En ik weet uit ervaring dat het per theater kan verschillen hoe het geluid is.....Kan me voorstellen dat het daardoor slechter te verstaan is.

Jammer voor iedereen die niet tevreden was, kan me voorstellen dat je dan baalt!



Liefs, Lexa
Alle reacties Link kopieren
Ik heb cats ook 2x gezien, 1x in Londen en hier in Rotterdam. Moet ook zeggen dat ik de Londense versie echt beter vond. Het was in Rotterdam gewoon niet goed te verstaan. De dans maakte het wel een beetje goed, want dat vond ik wel geweldig.
Maar als de teksten moeilijk te verstaan zijn, ligt dat dan ook niet een beetje aan de akoestiek?
Alle reacties Link kopieren
Same here! Ik ben in december geweest.

Wij zaten inderdaad ook vrij vooraan, en ik verstond er geen hol van .. En na de pauze was het iets leuker dan voor de pauze. Kon er inderdaad ook geen touw aan vastknopen.

Ik dacht, is dit nu de beroemde musical? Dat kan toch niet :o
Alle reacties Link kopieren
Ik dacht, is dit nu de beroemde musical? Dat kan toch niet :o
Dit dacht ik dus ook! Is dit nou die wereldberoemde musical? Ben gek op dansen en wilde er dan ook erg graag naartoe. Het was idd niet te verstaan, het verhaal mager en het dansen vond ik mhaw... het ging vaak niet gelijk. Alleen de kostuums vond ik geweldig.
Alle reacties Link kopieren


Same here! Ik ben in december geweest.

Wij zaten inderdaad ook vrij vooraan, en ik verstond er geen hol van .. En na de pauze was het iets leuker dan voor de pauze. Kon er inderdaad ook geen touw aan vastknopen.

Ik dacht, is dit nu de beroemde musical? Dat kan toch niet :o






Dat dacht ik ook!!

Ik vond het ook tegenvallen, Ik vond wel dat het er mooi uitzag, en de zang was ook heel mooi, maar totaal niets van verstaan, en het hele verhaal begreep ik ook niet. het einde vond niet echt geweldig  ik zet ff wat in het wit anders ga ik mischien wat verklappen, dus mensen die nog gaan..niet lezen:

aan het einde loopt de kat op een ladder en word ze dus "meegenomen"

naar de hemel geloof ik..en toen moest ik ff denken aan een aflevering van friends, dat joey in een hele slechte musical speelde, en dat er ook opeens een ladder naar beneden kwam haha :D,



Maar als ik van te voren het infoboekje over Cats had gelezen, dan was het me een stuk duidelijker geweest!

Alle reacties Link kopieren
Bij Cats zijn er bijna altijd problemen met de verstaanbaarheid. Of je hem nu in het Engels, Nederlands of Chinees ziet. Dit komt door de schmink en het script. Bij een musical over mensen kun je de dialoog volgen, of naar de gezichtsuitdrukking. Als je een woord niet verstaat vul je het zelf aan. Hier is die logica weggehaald en door de schminck kun je van de gezichten helemaal niets begrijpen.



Evengoed is het een echte klassieker, helaas met een hele dunne verhaallijn. Wel geweldige dans en zang natuurlijk!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de Nederlandse Cats zo rond de 300x gezien. Nee, ik ben geen freak. Ik werk er. Normaal gesproken bemoei ik me niet met dit soort topics, maar ik wil alleen 2 dingen kwijt.



Cats was in 1985 heel spectaculair. Bedenk dat bijna niemand toen een computer, mobiel of i-pod had. Nu anno 2007 is de musical nog precies hetzelfde als in 1985. De kostuums en pruiken zijn wel iets aangepast, maar het decor/dans/techniek zijn precies hetzelfde. Dus de voorstelling is idd ouderwets, maar bedenk wel dat het moderne musicalpubliek verwent is.



De teksten zijn poeziëteksten die op muziek gezet zijn. Ze zijn vertaald door Komrij. Poezië hoeft niet te rijmen, daar is het poezië voor. Er zitten ook erg veel ouderwetse woorden in. Probeer maar eens met 23 mensen tegelijk Herderschalmij uit te spreken, dat zou niemand verstaan. Het ligt dus niet aan de akoestiek of de acteurs maar aan de teksten.



Goh, waarom word dit dan niet veranderd? De creativs van Cats zijn allemaal Engels. Ze verstaan de Nederlandse teksten sowieso niet. Bovendien was hun motto: Zo doen we het al 25 jaar, en zo doen we het nu ook!



Musials zijn tegenwoordig hot. Iedereen gaat tegenwoordig wel eens naar een musical, het aanbod is daarom ook enorm. Dus nog 1 tip: lees van te voren de recensies! Dan weet je waar je aan toe bent. Geen verhaal lijn, slecht verstaanbaar, geen dialogen? Tja, dat heeft allemaal in de recesies in alle grote kranten van Nederland gestaan.
Ik heb Cats in Londen gezien en werd er daar eigenlijk al niet warm of koud van. Terwijl ik een hele grote musicalfan ben, maar Cats heeft het nooit gedaan voor mij.



Wel geweldig: Les Miserables (in Londen 9x gezien) en ga ik dit jaar voor het eerst in het Nederlands zien. Phantom of the Opera, Oliver, Miss Saigon, Starlight Express, Bloodbrothers, Chicago en La Cava (allemaal in Londen gezien). Aida en Tarzan (beide in Scheveningen gezien) waren ook erg goed.



Nederlandse musicals blijven altijd toch 'minder' dan de Engelse. Ligt voor een deel denk ik toch aan het feit dat het nu eenmaal vertalingen zijn en net als bij boeken verliezen die toch een deel van hun magie.

Ik ga dit jaar nog naar Les Miserable en Evita in Nederland en naar Ciske de Rat. Die laatste ben ik echt supernieuwsgierig naar, juist omdat die dat euvel niet zou moeten hebben.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook naar Cats geweest. Ik vond het verhaal ook niet zo, maar dat wist ik van te voren. Ik keek daarom vooral naar de kostuums, het licht, de dans, dat vond ik allemaal wel heel mooi. En de muziek vond ik prachtig.



Ik verstond ook niet allen nee, maar dat kwam dan inderdaad omdat het van die rare woorden waren. Dan dacht ik ook wel: "Huh, wat zeggen ze nou?"



Ik had trouwens niet Anita Mijer en Marco Bakker. De rol van Anita Meijer werd bij ons gedaan door Antje Montero en die vind ik geweldig zingen dus daar was ik alleen maar blij mee.



Ik vond Aida en Passion wel beter dan Cats. Cabaret heb ik gezien in Carré, dat vond ik ook wel bijzonder. Miss Saigon heb ik gezien op Brothway maar toen was ik pas tien jaar. Heel dat verhaal van de Vietnam oorlog zei me toen niks en het was ook nog in het Engels natuurlijk. Het was absoluut leuk om mee te maken maar toen snapte ik er niet zoveel van en dat vind ik nu wel jammer.
Liefde is als Sinterklaas: je moet er in geloven, anders wordt het niks...
Alle reacties Link kopieren
@ Clover, leuk dat je hier reageert. Wat doe je bij Cats? Of wil je dat liever niet kwijt.

Ik heb Cats een stuk of 10x gezien. Ik werk in theater en dan heb je zaaldiensten. Elke keer heb ik ervan genoten. Het verhaal is inderdaad niet zo sterk, maar decor, licht, kostuums maakten het voor mij een feestje. Ook de katten door de zaal vond ik super. En stuk voor stuk waren ze erg aardig voor en na de voorstelling. Dat heb ik ook wel eens anders meegemaakt!
Alle reacties Link kopieren
@ Leoleo; Ik werk bij de techniek (maakt niet zoveel uit omdat te zeggen, over een maandje is cats gelukkig toch afgelopen). In welk theater werk je? Onze cast is idd super. Ik zit pas 5 jaar in dit vak, maar dit is absoluut die liefste cast die ik ooit heb meegemaakt.
Alle reacties Link kopieren
@Clover

Werk in Utrecht. Nog veel plezier de laatste maand. Lijkt me heel vreemd om na zo'n intensieve periode van samenwerken ineens helemaal klaar te zijn met een productie. Ga je na Cats weer met een reizende productie mee?
Alle reacties Link kopieren
@LeoLeo; Eerlijk gezegd ben ik altijd heel blij wanneer zo'n intensieve periode afgelopen is. Na meer dan een jaar dezelfde voorstelling met dezelfde mensen ben je elkaar wel weer even zat en ben je toe aan iets anders. Ik ga meteen door met een andere reizende productie. Maar we komen helaas niet in de stadsschouwburg Utrecht, maar in het Beatrix Theater. Ik vind de stadsschouwburg altijd erg gezellig om te staan. Leuke mensen en vooral lekkere broodjes in de artiestenfoyer :-p XXX
Alle reacties Link kopieren
Hahaha! Wie weet heb ik wel eens een broodje voor je gesmeerd, want heb er ook tijdens cats een aantal x gestaan. (in de artiestenfoyer) Haha!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven