Nichtje doet mee aan de ramadan
woensdag 8 mei 2019 om 13:05
Mijn nichtje (10) doet voor het eerst mee aan de ramadan. Het liefst zou ze het iedere dag willen, maar ze mag alleen op de woensdagen en in de weekenden. Ze is nogal een doorzetter, dus ik weet eigenlijk al zeker dat ze het gaat volhouden. Mijn nichtje is Nederlands en haar beide ouders zijn ook Nederlands. Niemand in de familie is islamitisch. Alsnog steunt haar moeder -mijn tweelingzus- haar volledig. Nichtje mag bijvoorbeeld wat langer opblijven om te kunnen eten en drinken. Nichtje zit op een multi-culturele school en woont in een multi-culturele buurt. De meerderheid is Nederlands, maar er zijn ook veel Marokkaanse kinderen en kinderen met andere nationaliteiten. Nichtje gaat met iedereen goed om.
Ik ben enigszins verbaasd. Zelf ben ik ook opgegroeid met Marokkaanse buurkinderen. Vrijwel al mijn vriendinnetjes op de basisschool waren zelfs Marokkaans en ook op de middelbare school had ik veel Marokkaanse vriendinnen. Maar ik heb nooit de wens gehad om mee te doen met de ramadan. Ik had/heb wel interesse in de cultuur en religie van mijn vriendinnen. Maar niet om er zelf aan deel te nemen.
Zouden meer Nederlandse kinderen interesse hebben in de Ramadan en de islam? Zouden jullie dit toestaan en steunen bij jullie kinderen? Ik ben benieuwd!
Ik ben enigszins verbaasd. Zelf ben ik ook opgegroeid met Marokkaanse buurkinderen. Vrijwel al mijn vriendinnetjes op de basisschool waren zelfs Marokkaans en ook op de middelbare school had ik veel Marokkaanse vriendinnen. Maar ik heb nooit de wens gehad om mee te doen met de ramadan. Ik had/heb wel interesse in de cultuur en religie van mijn vriendinnen. Maar niet om er zelf aan deel te nemen.
Zouden meer Nederlandse kinderen interesse hebben in de Ramadan en de islam? Zouden jullie dit toestaan en steunen bij jullie kinderen? Ik ben benieuwd!
woensdag 8 mei 2019 om 16:23
Dat is ook veel meer 2019nessemeisje schreef: ↑08-05-2019 16:15Ik vind dat er behoorlijk wat mis is met meedoen aan de Ramadan als kind. De hele dag niet eten is gewoonweg niet goed, zeker niet als je in de groei bent. Schoolprestaties, sportprestaties, gezondheid. Het is niet voor niets dat jonge kinderen niet mee hoeven doen. De zus van TO heeft een mooi compromis gesloten binnen de mogelijkheden, maar ik zou echt niet staan te applaudisseren als mijn kind besluit dat ze meerdere dagen in de week niet gaat eten. Ik zie er werkelijk waar niets bewonderenswaardigs of positiefs in. Behalve de neiging tot meeloperij.
Wat RB al zei, ik zou het veel lovenswaardiger vinden als zo'n meiske gaat vasten op u gebied van beeldschermen/mobiele telefonie. Als je dan toch persé wil afzien.
woensdag 8 mei 2019 om 16:30
*TanteSjaan* schreef: ↑08-05-2019 13:29En dit ja.
Mijn volwassen lichaam trok het bijzonder slecht om na zonsondergang te eten, met een volle maag te gaan slapen (te laat) en de volgende dag vroeg op moeten om uren te gaan werken zonder eten of drinken. Mijn energieniveaus was nul, ik was slap en mijn werk ging trager dan het zou moeten. Ik kon me niet concentreren en maakte onnodige fouten. Na twee weken ben ik er maar mee gestopt.
Een kind van tien heeft een verantwoord en gezond eetpatroon nodig. En voldoende slaap.
Dat is dan ook niet de bedoeling van de ramadan. Je eet iets lichts, pas met het Suikerfeest wordt het volproppen
anoniem_353209 wijzigde dit bericht op 08-05-2019 16:33
5.25% gewijzigd
woensdag 8 mei 2019 om 16:42
nessemeisje schreef: ↑08-05-2019 15:48Ik vind er nogal een verschil in zitten of je kind niets eet of slechts geen vlees meer eet. En of het zielig is voor de beestjes of dat het moet vanuit een geloof.
Doet dit meisje het vanwege geloof of omdat ze solidair wil zijn met haar gelovige klasgenoten/vriendinnen?
woensdag 8 mei 2019 om 16:43
Je zou ze ook IS aanhangers laten worden als dat belangrijk voor ze is?Lidl’s-Annie-Aardbei schreef: ↑08-05-2019 13:09
Ik zou mijn kinderen steunen, wat ze ook zouden willen, als dat belangrijk voor ze zou zijn.
Ik zou mijn kind ronduit verbieden om mee te doen aan de ramadan. Wat is het volgende? Dat ze een hoofddoek wil gaan dragen. Dat ze de sharia wetten normaal vindt? Dat ze zich wil laten onderdrukken door haar islamitische man.
En ja ik weet heus wel dat niet iedere islamitische man zijn vrouw onderdrukt.
Maar het begint hiermee en straks kan ze niet meer met haar vade lr of broertje mee naar het zwembad want wil ze alleen naar het vrouern uurtje.
woensdag 8 mei 2019 om 16:53
Dit! Ik vind dit echt een glijdende schaal.sugarmiss schreef: ↑08-05-2019 16:43Je zou ze ook IS aanhangers laten worden als dat belangrijk voor ze is?
Ik zou mijn kind ronduit verbieden om mee te doen aan de ramadan. Wat is het volgende? Dat ze een hoofddoek wil gaan dragen. Dat ze de sharia wetten normaal vindt? Dat ze zich wil laten onderdrukken door haar islamitische man.
Maar het begint hiermee en straks kan ze niet meer met haar vade lr of broertje mee naar het zwembad want wil ze alleen naar het vrouern uurtje.
woensdag 8 mei 2019 om 17:01
Niet gedwongen maar wel beïnvloed, zeker op zo’n leeftijd.jujuken schreef: ↑08-05-2019 16:18Anonievrouwtje: als ze naar een school gaat waar merendeel moslim is dan mag je zeker van zijn dat ze gedwongen wordt of anders hoort ze er niet bij, peer pressure, een katholieke of kinderen zonder geloof gaan anders niet van hun eigen aan zoiets meedoen, want ze zijn te weinig geinformeerd wat een ramadam juist inhoudt.
woensdag 8 mei 2019 om 17:02
Hoe zien jullie het eigenlijk voor je om het je kind te verbieden? Als ze niet eet dan eet ze niet.
Ik zou hef zelf ook geen goed idee vinden, ook omdat ik niet goed zou weten wat en hoeveel ze dan savonds zou moeten eten. Ook lijkt het me voor zon jong kind niet goed om om de paar dagen haar slaapritme zo om te leggen. Ik zou zelf proberen mijn kind uit te leggen dat ze in de groei is en dat ze mag doen wat ze wil als ze 15 is.
Een vriendin van heeft het ook eens geprobeerd, maar toen waren we een jaar of vijftien. Gewoon uit nieuwsgierigheid, want het was veel in het nieuws. Destijds hadden we geen islamitische klasgenootjes.
Ik zou hef zelf ook geen goed idee vinden, ook omdat ik niet goed zou weten wat en hoeveel ze dan savonds zou moeten eten. Ook lijkt het me voor zon jong kind niet goed om om de paar dagen haar slaapritme zo om te leggen. Ik zou zelf proberen mijn kind uit te leggen dat ze in de groei is en dat ze mag doen wat ze wil als ze 15 is.
Een vriendin van heeft het ook eens geprobeerd, maar toen waren we een jaar of vijftien. Gewoon uit nieuwsgierigheid, want het was veel in het nieuws. Destijds hadden we geen islamitische klasgenootjes.
woensdag 8 mei 2019 om 17:10
Dan mag ze toekijken terwijl wij haar lievelingsgerechten eten en na etenstijd wordt er niet opnieuw gekookt/opgewarmd.
En als onderdeel van het vasten mag ze haar mobieltje/schermen inleveren. Vasten gaat tenslotte over opoffering.
woensdag 8 mei 2019 om 17:26
Even voor degene die postte over respect hebben voor andermans geloof:
Je hebt niet automarkt respect voor de islam als je besluit om mee te ramadannen als niet-moslim. Mijns inziens houdt respect hebben voor niet in dat je dan maar mee doet, maar de ander in zij waarde laat.
Je zet een moslim bijvoorbeeld uit respect geen varkensvlees voor, net zoals ik verwacht dat anderen mij geen social media opdringen als ik in mijn vastentijd zit.
Nieuwsgierig zijn naar houdt niet automatisch respect in.
Je hebt niet automarkt respect voor de islam als je besluit om mee te ramadannen als niet-moslim. Mijns inziens houdt respect hebben voor niet in dat je dan maar mee doet, maar de ander in zij waarde laat.
Je zet een moslim bijvoorbeeld uit respect geen varkensvlees voor, net zoals ik verwacht dat anderen mij geen social media opdringen als ik in mijn vastentijd zit.
Nieuwsgierig zijn naar houdt niet automatisch respect in.
woensdag 8 mei 2019 om 17:27
Ze moeten gewoon eten. Punt. Net zoals ze gewoon groente (of welk voedingstoffen dan ook) moeten eten. Dat kon ook nog wel eens een strijd zijn toen ze peuters/kleuters waren. Toen hebben man en ik niet gezegd: "Joh laat lekker staan al dat eten." En dan zou ik nu moeten accepteren dat ze niet willen eten?
Kinderen hebben voldoende slaap nodig en voldoende voedingstoffen. Daarnaast regelmaat en rust. Maar vanwege een ramadan pleuren we het allemaal overboord? Staan sommigen zelfs te applaudisseren? Echt niet hoor.
woensdag 8 mei 2019 om 18:20
Ik mag hopen als mijn kind ermee komt mee te doen met vaste dat kind daar over nagedacht heeft. Ik zou wel vragen waarom kind dit graag wil, maar idd ik ga het niet verbieden. Ook niet als mijn kind zich zou bekeren tot de islam. Zoiezo doen meestal volwassen jongeren dat en niet kinderen. Het is even slikken misschien, maar als het daarop zou uitdraaien zeg je dan als moeder: nee mag niet? Er zijn zoveel Nederlandsers bekeerd tot de islam. Ik hoop alleen dat ze echt die keuze maken omdat ze dat zelf willen, het belangrijk voor ze is en niet omdat ze gedwongen worden door iemand. Daar zou ik wel moeite mee hebben. Maar uiteindelijk, wat maakt het uit welk geloof je aanhangt? Maar daar gaat het hier niet eens over, het gaat om een meisje die wil proberen te vasten, niet om een meisje die op 10 jarige leeftijd moslim wil worden?sugarmiss schreef: ↑08-05-2019 16:43Je zou ze ook IS aanhangers laten worden als dat belangrijk voor ze is?
woensdag 8 mei 2019 om 18:21
Ze kan ook vasten tussen carnaval en pasen, zoals in onze culturele afkomst gebruikelijk was en wellicht nog door de wat strengere christenen wordt gedaan.
Ik zie de islam als gevaarlijke invloed en zou ook bang zijn dat die dochter straks met moslim vriendjes thuis komt als daar haar nieuwsgierigheid ligt en dit niet gewoon een puberstreek is om dr ouders te shockeren.
woensdag 8 mei 2019 om 18:25
amarna: komaan he een kind van die leeftijd dat niet religieus is opgevoed wil gewoon snoep en mcdonalds en dan ineens gaat ze beginnen serieus vasten omdat schoolomgeving merendeel moslim is,.. er is hier zeker meer aan de hand dan enkel peer pressure en niet normaal,...dat noem ik eigenlijk al brainwashing,.
woensdag 8 mei 2019 om 18:26
Ze zit op een christelijke school dus dat lijkt me sterk.jujuken schreef: ↑08-05-2019 16:18Anonievrouwtje: als ze naar een school gaat waar merendeel moslim is dan mag je zeker van zijn dat ze gedwongen wordt of anders hoort ze er niet bij, peer pressure, een katholieke of kinderen zonder geloof gaan anders niet van hun eigen aan zoiets meedoen, want ze zijn te weinig geinformeerd wat een ramadam juist inhoudt.
Ik vind dat jij en je zus er heel goed mee omgaan TO! Inderdaad niet alle dagen want dat is misschien wel heftig, dan maar 2 dagen. Goed opgelost!
woensdag 8 mei 2019 om 18:32
Dat zijn wellicht wel de ergsten. Ze zijn niet tijdens hun kindertijd geindoctrineerd, ze worden niet door familie gedwongen en ze zien dagelijks op tv of internet hoeveel ellende er wereldwijd wordt aangericht uit naam van die stroming. Als je westers bent opgevoed vind ik het labiel gedrag om bewust tot zo'n sekte met allerlei regels en verboden toe te treden.Lidl’s-Annie-Aardbei schreef: ↑08-05-2019 18:20Ik mag hopen als mijn kind ermee komt mee te doen met vaste dat kind daar over nagedacht heeft. Ik zou wel vragen waarom kind dit graag wil, maar idd ik ga het niet verbieden. Ook niet als mijn kind zich zou bekeren tot de islam. Zoiezo doen meestal volwassen jongeren dat en niet kinderen. Het is even slikken misschien, maar als het daarop zou uitdraaien zeg je dan als moeder: nee mag niet?
Er zijn zoveel Nederlandsers bekeerd tot de islam.
Ik hoop alleen dat ze echt die keuze maken omdat ze dat zelf willen, het belangrijk voor ze is en niet omdat ze gedwongen worden door iemand. Daar zou ik wel moeite mee hebben.
Maar uiteindelijk, wat maakt het uit welk geloof je aanhangt?
Maar daar gaat het hier niet eens over, het gaat om een meisje die wil proberen te vasten, niet om een meisje die op 10 jarige leeftijd moslim wil worden?
Hopelijk voor TO is het gewoon puberaal gedrag net als bliowen of drinken.
woensdag 8 mei 2019 om 18:41
Vind het een beetje dubbel. Weet je ook waarom je nichtje dit wilt doen? Er is een reden waarom een bepaalde doelgroep niet mee hoeft te doen en daar vallen kinderen ook onder.
Het is mooi dat zij zich verdiept in andere culturen en geloven. En dat zij er ook echt voor gaat. Maar het moet niet ten kosten gaan van haar welzijn. Als ze duidelijk kan benoemen waarom ze dit wil en waarom dit belangrijk voor haar is. Vind ik het ook belangrijk om haar hier serieus in te nemen en te helpen en (onder) steunen waar je kan en waar nodig is.
Het is mooi dat zij zich verdiept in andere culturen en geloven. En dat zij er ook echt voor gaat. Maar het moet niet ten kosten gaan van haar welzijn. Als ze duidelijk kan benoemen waarom ze dit wil en waarom dit belangrijk voor haar is. Vind ik het ook belangrijk om haar hier serieus in te nemen en te helpen en (onder) steunen waar je kan en waar nodig is.
woensdag 8 mei 2019 om 18:47
Nichtje van TO zal idd alleen nieuwsgierig zijn op dit punt.redbulletje schreef: ↑08-05-2019 18:32Dat zijn wellicht wel de ergsten. Ze zijn niet tijdens hun kindertijd geindoctrineerd, ze worden niet door familie gedwongen en ze zien dagelijks op tv of internet hoeveel ellende er wereldwijd wordt aangericht uit naam van die stroming. Als je westers bent opgevoed vind ik het labiel gedrag om bewust tot zo'n sekte met allerlei regels en verboden toe te treden.
Hopelijk voor TO is het gewoon puberaal gedrag net als bliowen of drinken.
Maar ok, een bekeerde moslim is dus “erger” dan een geboren moslim? En labiel? En de islam is een soort sekte? Dat vind ik nogal wat, om dat te zeggen.
En ik denk werkelijk dat 99% van de moslims walgt van de terroristen die dat uit naam van de islam doen.
woensdag 8 mei 2019 om 18:52
Elke religie die je ge- en verboden oplegt valt voor mij onder de noemer sektes.Lidl’s-Annie-Aardbei schreef: ↑08-05-2019 18:47Nichtje van TO zal idd alleen nieuwsgierig zijn op dit punt.
Maar ok, een bekeerde moslim is dus “erger” dan een geboren moslim? En labiel? En de islam is een soort sekte? Dat vind ik nogal wat, om dat te zeggen.
En ik denk werkelijk dat 99% van de moslims walgt van de terroristen die dat uit naam van de islam doen.
woensdag 8 mei 2019 om 18:54
Ja, dat was mij ook onbekend. In dezelfde lijn is mijn vegetarisch etende dochter een potentiële Volkert van der G.
Spelende vrouw, wat heb je geleerd? Niet reageren op een topic over iets dat met de Islam te maken heeft, ook niet op de kinderpijler.
woensdag 8 mei 2019 om 19:04
Dan vind jij dus iedere religie een sekte.redbulletje schreef: ↑08-05-2019 18:52Elke religie die je ge- en verboden oplegt valt voor mij onder de noemer sektes.
Want zelfs de gematigde RK en protestantse kerken in Nederland kennen geboden en verboden.