VMBO tl of Havo ?

11-02-2014 12:16 86 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,



Ik heb wat advies nodig van ervaren moeders .

Mijn dochter zit in een brugklas tl / havo, een dakpanklas dus.

Deze brugperiode duurt twee jaar, ze zit nu in de tweede klas.

Gister een gesprek gehad met het advies voor de derde klas.



Mijn dochter zit op het randje , ..ze krijgt nu een havo advies, mits ze haar cijfers op kan halen naar een zeven .

Ze zit net op het randje , met bijna alle vakken een 6,9.., 6.4,.. 6.7 enz dus alle vakken moeten afgerond een zeven staan, het word naar boven afgerond.

De zeven is de norm ..dan mag ze Havo drie gaan doen, anders gaat ze naar VMBO tl derde klas.



De leraren kijken ook naar de houding van het kind, zelfstandigheid, motivatie, werkhouding, en dat is allemaal prima ..alleen is de norm alle vakken een zeven staan, minimaal.Of je moet over punten hebben op een ander vak, dan mag je een minder vak weer compenseren met een zes...maar dat heeft ze dus niet.



Nu mag ze dus in deze maanden tot aan de zomervakantie laten zien of het haar lukt de cijfers op te krikken, dan mag ze naar Havo drie gaan...lukt het niet dan word ze een bespreekgeval.



Nu mijn vraag wat zijn jullie ervaringen met kinderen die op het randje zitten voor de norm om naar Havo te mogen gaan, en dan toch Havo gaan doen, Lopen ze straks niet vreselijk op hun tenen ?



Daar ben ik een beetje bang voor, ze is nu dertien jaar nog niet een echte moeilijke puber, kan komen hoeft natuurlijk niet. Wat is nu wijsheid...gewoon haar naar TL laten gaan dat ze mooie cijfers kan halen en dat haar zelfvertrouwen ook opvijzelt lijkt mij en dan eventueel Havo,



Of in het derde jaar Havo gaan doen, hard werken misschien voor een 6 ..maar op je tenen lopen. ..het kan ook zijn dat ze zomaar de spurt krijgt en het makkelijk gaat. Ik weet het even niet meer wat nu goed is.



De mentor vertelde er ook bij dat als ze in Havo drie blijft zitten ze terug gaat naar VMBO tl, dus dan blijf je zitten en je gaat ook nog in nivo achteruit....

aan de andere kant is het dan zo dat je met zessen ook over ga...dus ja ..



Ik wil dat ze wel alle kansen pakt die ze kan krijgen...wat is jullie advies hierin, heeft iemand hier ervaring mee ?

Hoop op veel reactie's!



Groetjes
Alle reacties Link kopieren
Je kunt beter een VMBO theorie diploma halen en daarna naar de havo dan andersom.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Ze krijgt de kans om het te laten zien. Geef haar die kans (als ze dat wil, misschien wil ze wel vmbo?).

Als het haar lukt de hele boel op te trekken lukt het verder ook wel vermoed ik. Moet ze alleen een beetje eerder in het jaar gaan presteren.
Viva-Amber waarom?
Alle reacties Link kopieren
Je kunt beter een langere route pakken en dan uiteindelijk je Havo diploma halen dan van de Havo af moeten omdat je niet goed presteert. Ik zou alleen voor de Havo gaan indien het haar ook lukt om al die zevens te halen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Wat wil je dochter?

En wat wil ze worden later?



Mijn ervaring is dat mavo/havo brugklassen echte Mavo klassen zijn, geen Havo les krijgen zeg maar.

Toch zou ik sowieso voor de havo gaan, mits ze voldoende zelfvertrouwen heeft om met de verandering en de evt. Teleurstelling zou kunnen omgaan als ze het niet redt.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij ga je vanuit havo 3 gewoon naar tl4. Behalve als alles onvoldoende is zo ongeveer.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Alle reacties Link kopieren
En wat Fame zegt inderdaad.
Alle reacties Link kopieren
Wat is er mis met op je tenen lopen en net een 6 halen.

Met zesjes heb je je diploma ook binnen. Werkgevers kijken naar diploma's niet naar cijfers. Dus met een Havo diploma met zesjes ben je beter af dan met een vmbo diploma met zevens.
Alle reacties Link kopieren
Er zijn er genoeg die geen zin hebben in die lange route om na het vmbo nog havo te gaan doen. Die gaan gewoon door voor een MBO opleiding en dan mag je nog van geluk spreken als dat een MBO 4 opleiding is.



Dan liever in een klas Havisten zitten die naar het HBO willen.

Dat is een stuk motiverender.
Alle reacties Link kopieren
Vanuit havo 3 gaan ze bij ons inderdAad naar gt4, mocht havo 3 niet gelukt zijn. Nadat ze hun gt diploma hebben gehaald, kunnen ze alsnog verder naar havo
Wat is de reden dat ze nu op het randje zit? Zou zij wel zevens halen als zij beter haar best doet? Kan zij veel beter?
Alle reacties Link kopieren
Wat voor type is je dochter? Wat wil ze zelf graag? Wat wil ze gaan doen later?



Dat lijken me relevante vragen. En havo 3 gehaald staat gelijk aan het tl-diploma. Vandaar dat je met een havo 3 overgangsrapport naar het mbo kan. Dus doorgaans kun je van havo 3 net niet gehaald naar examenjaar vmbo. Is ze geen jaar kwijt.



Als ze gemotiveerd is en een harde werker zou ik gaan voor de havo. Als het niet lukt kun je dan altijd nog naar het tl. Opstromen na het vmbo valt vaak ook tegen, er zijn veel leerlingen die havo 4 niet halen, omdat het een hele andere manier van leren is.



Is ze niet zo'n harde werker, heeft ze minder ambities of ziet ze de druk niet zitten, dan lijkt tl me een goed keuze. Belangrijkste is dat het bij haar past.
If we don't get lost, we'll never find a new route
Alle reacties Link kopieren
Dank jullie wel voor de reactie's!



Mijn dochter weet nog niet wat ze later wil worden, iets in de zorg zegt ze..

Ze zegt dat ze Havo wil gaan doen, als ze dat wil dan moet ze er voor gaan natuurlijk...

Alleen ben ik ook een beetje bang dat ze mij napraat..ik heb al jaren gezegd ..zorg dat je een goede opleiding ga doen en blijf leren dan kom je veel verder.

Dat komt omdat ik 16 was en na mijn mavo diploma ging werken, achteraf enorm veel spijt van gehad. Is wel weer goed gekomen , heb op volwassen leeftijd een mbo opleiding gedaan en heb mijn eigen pedicure salon.
Onze oudste zit op het havo/vwo en die moet volgend jaar gaan beslissen wat hij gaat doen.

Hij wilde eerst voor het vwo gaan maar komt er nu al achter dat hij er voor een aantal vakken goed aan moet werken om dat te halen, andere vakken doet ie fluitend.

Zoals het er nu uit ziet wordt het havo. Zijn eigen keuze, hij wil naast school ook nog sporten en muziek blijven doen en met zijn vrienden "chillen".

Wat wil jouw dochter? Is ze bereidt heel hard te moeten werken en af en toe offers brengen of is zij content met het vmbo tl?

Het lijkt me dat dat de doorslaggevende factor is, als zij het niet ziet zitten dan houdt het op.
Alle reacties Link kopieren
Ik zie na mijn post nog meer vragen,



Ze is een harde werker, als ze thuis komt na school gaan we wat fruit eten en gaat gelijk tot het avond eten aan haar huiswerk .. Tussen door zit ze nog wel eens op haar mobiel maar dan gaat ze weer verder.

S ávonds zit ze niet aan haar schoolwerk, soms nog wiskunde met mijn man doornemen omdat ze dat moeilijk vind.

Misschien zou ze nog wat harder er aan kunnen trekken door in de avond nog een uurtje aan haar leerwerk te zitten



Het is een serieus meisje dus geen kind die maar wat doet.

Het is deze maanden nog even er hard aan trekken om die zevens te halen.
Alle reacties Link kopieren
Als ik het zo lees moet ze dus al best hard werken om haar huidige cijfers te halen. Dan zou ik toch voor de MAVO kiezen.
There is no always forever...just this...
hmm als ze het nu al moeilijk vindt zou mijn advies VMBO tl zijn, ze kan later via het MBO ook nog HBO doen. Maar de hele tijd op tenen lopen gaat uiteindelijk opbreken.
Moeilijke keuze omdat wij jouw kind niet kennen. Wat ik nog weet van mijn middelbare school tijd (en daarna hetzelfde gezien bij mijn broertjes) dan is er wel een groot verschil tussen VMBO en Havo, niet alleen qua niveau maar ook qua leerlingen en instelling die ze hebben. Als ik het zo lees wil ze prima werken voor haar Havo diploma.. Ik zou het gewoon aan haar overlaten, waar past ze het best tussen? Het belangrijkste is dat ze maar weet dat jij net zo trots bent als ze VMBO kiest als bij de Havo
Alle reacties Link kopieren
Als ze het zelf graag wil, heeft ze nu tot de zomer om te laten zien dat ze het ook kan. Wat vindt ze zelf van de consequentie, mocht het haar niet lukken?



Ik ben zelf vanuit een mavo/havo brugklas de mavo gaan doen. Echter dit was eigenlijk te makkelijk voor mij, waardoor ik niet heb leren leren. Met de juiste begeleiding had ik de havo gehaald, die was er helaas toen niet. Het gevolg is dat ik na mijn mbo opleiding ben gaan werken en nog wel wat modules hbo heb gehaald, maar geen afgeronde hbo opleiding heb. Wat ik wel jammer vind, maar daar is het nu te laat voor. Ik weet nog altijd niet hoe ik vakken die ik niet van nature makkelijk heb moet aanpakken om deze wel te kunnen halen. leren leren heb ik nog altijd niet.

Doordat ik al jaren goed functioneer in een hbo functie, weet ik dat ik de capaciteiten wel heb. Maar deze zijn dus nooit onderkend op de belangrijke momenten in mijn schoolloopbaan.



Ik vind het nu dus jammer dat ik niet de kans heb gehad om de havo te proberen. Wilde na de mavo vooral van die school omdat ik er jaren gepest ben. Dus naar een mbo gegaan.
Hoeveel uur per dag/per week besteed je dochter aan huiswerk?

Plant zij haar huiswerk goed of is daar (ook) (nog) ruimte voor verbetering?
Alle reacties Link kopieren
Moeilijk he? Hier ook zo'n geval; zoon (12 jaar) zit in heterogene brugklas (dus VMBO/HAVO/VWO) en kwam van de basisschool met een VMBO/HAVO advies. Zoals het er nu naar uitziet zal hij kantjeboord naar de HAVO kunnen, maar dan moet er nog wel wat gebeuren. Hij heeft zelf nog steeds in zijn hoofd dat hij naar de HAVO gaat, maar ik heb - net als jij - ook het gevoel dat hij daardoor nogal beïnvloed is door mij (heb altijd enorm gehamerd op een goede opleiding etc.)

Mijn zoon weet nog totaal niet wat hij wil "later"; dat is voor mij wel een reden om het liefst zo hoog mogelijk in te zetten, des te langer heb je de tijd om een keuze te maken qua vervolgrichting. Maarja, het moet wel te doen blijven allemaal.

Nouja, aan mij heb je ook niet veel, want ik weet het zelf ook nog niet.... sterkte met de beslissing!
Nothing happens for a reason
quote:zusanne1968 schreef op 11 februari 2014 @ 12:46:

Ik zie na mijn post nog meer vragen,



Ze is een harde werker, als ze thuis komt na school gaan we wat fruit eten en gaat gelijk tot het avond eten aan haar huiswerk .. Tussen door zit ze nog wel eens op haar mobiel maar dan gaat ze weer verder.

S ávonds zit ze niet aan haar schoolwerk, soms nog wiskunde met mijn man doornemen omdat ze dat moeilijk vind.

Misschien zou ze nog wat harder er aan kunnen trekken door in de avond nog een uurtje aan haar leerwerk te zitten



Het is een serieus meisje dus geen kind die maar wat doet.

Het is deze maanden nog even er hard aan trekken om die zevens te halen.



Oke dan zit ze dus best lang aan haar huiswerk. Houdt ze nog wel tijd over om leuke dingen te doen?

Ik vond het vreselijk om van havo naar mavo te gaan, zo demotiverend. Had het liever andersom gedaan.
Weet je ook of je dochter handig/efficient/goed leert? Misschien kan je haar strategie eens doornemen en evt. met docent overleggen of het de juiste is. Het zit 'm niet altijd alleen in de tijd, maar ook in de wijze waarop je leert.
Ik heb zelf een paar jaar op een categoriaal gymnasium doorgebracht, daarna een jaar blijven zitten op het vwo (van school gewisseld, daar 2e klas over gedaan maar dan zonder Grieks en Latijn). Mijn ouders waren degenen die mij naar dat gymnasium stuurden, ongetwijfeld met een zeer goede reden, maar ik werkte me de pleuris. De brugklas zag eruit als wat jij nu over jouw dochter beschrijft, in de tweede klas bleef er zo ongeveer 4 uur per week over voor ontspanning (waar ook het opruimen van mijn kamer onder viel...).



Ik heb mijn ouders dat niet in dank afgenomen, dat er zo weinig ruimte overbleef voor andere dingen... Zij waren namelijk de mensen die mij nog harder lieten werken (lagen we in de zomervakantie op het strand, moest ik Griekse letters in het zand gaan liggen tekenen 'want daar heb jij extra moeite mee dus jij moet dat nu al leren'...).



Persoonlijk zou ik zeggen: doe VMBO TL, en kijk in haar examenjaar of ze een MBO opleiding in de zorg wil of een HBO. Beide categorieën zijn hard nodig, en ze kan er op veel plaatsen in Nederland mee terecht.



Nog een tip: De School. Serie over 4 Havo. Wie weet geeft dat ook wat informatie?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven