Taalachterstand

28-01-2017 08:44 159 berichten
Alle reacties Link kopieren
Eigenlijk weet ik nog heel weinig. Maar er zijn zorgen uitgesproken bij de psycholoog en logopedist. Dus ik heb ook zorgen, maar eigenlijk heb ik nog geen idee wat me te wachten staat.



Mijn dochter is 24 maanden en heeft een taal- en ontwikkelingsachterstand. (+/- 4 maanden achterstand) We hadden zelf al wat zorgen uitgesproken omdat haar woordenschat bleef steken op enkele woorden. Brabbelen heeft ze ook niet gedaan, een naar wat blijkt grote reden tot zorgen.



Er is een psychologisch onderzoek in gang gezet en er is gesproken over een therapeutische peutergroep. Deze onderzoeken vinden over twee maanden plaats en in de tussentijd gaan we starten met logopedie.



Wat een aantal maanden geleden begon als een onschuldig 'oren laten testen want ze praat zo weinig' is nu best een zorgenpost geworden. En ondanks dat ik probeer nuchter te zijn, want we weten eigenlijk nog veel te weinig, ben ik enorm verdrietig vandaag.



Ik had even de behoefte dit van me af te schrijven. Heeft iemand misschien een vergelijkbaar traject gevolgd? Zat er meer achter dan alleen een taalachterstand?
Ze is 2.



Er zijn zat kinderen die niet lekker praten met 2 jaar en met 4 jaar de oren van je kop lullen. Tenminste ik ken ze wel.

Ik neem aan dat er meer dingen zijn aan haar of haar gedrag die zorgen voor dit traject?
Alle reacties Link kopieren
Moeilijk he, als je opeens de boodschap krijgt dat er misschien (waarschijnlijk?) iets aan de hand is met je kind. Ik begrijp heel goed dat je verdrietig bent. Ontwikkelt ze zich op andere gebieden wel? Qua motoriek, begrip, spelen, contact maken met jullie en andere kinderen?

Mijn oudste zei met 20 maanden zijn eerste woordjes, papa-mama-bal-boe, en een halfjaar later was daar niets bijgekomen. Dus ik herken je zorgen en je angst.



Ik heb helaas geen verhaal dat goed afloopt. Nog steeds een zorgenkind waar van alles mee aan de hand is. Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat het bij jullie ook zo gaat. Ik hoop dat het allemaal in orde komt.
Alle reacties Link kopieren
Idd is het alleen het praten of zijn er meer punten die zorg baren. Beste vriend van mijn vader sprak geen woord, echt niets he, tot hij vier was en toen ineens volzinnen. Als t alleen het praten is trekt dat volgens mij nog best vaak bij. Sterkte.
Alle reacties Link kopieren
Ik zie wel meer kinderen die op die leeftijd nauwelijks iets zeggen. Een medisch kinderdagverblijf lijkt me daarom nogal een grote stap ineens, misschien dat er nog andere opties zijn? Ik heb er geen verstand van verder, maar ik wens je wel veel sterkte want ik snap je zorgen en verdriet.
Alle reacties Link kopieren
Ze praat niet en brabbelt niet, dat zijn de eerste redenen tot zorg. (Vooral dat brabbelen schijnbaar, ik wist het niet)

Brabbelen / praten onder het spelen doet ze ook niet. Daarbij kon niet alle opdrachten (zet de pop op de stoel) uitvoeren. Ik weet zelf niet waar ze exact op letten bij deze testen maar ze loopt wat achter op leeftijdsgenoten.



De psycholoog ziet hierin voldoende redenen om het niet af te wachten en het psychologische traject in te zetten.
quote:Fee-de-Goede schreef op 28 januari 2017 @ 08:47:

Ze is 2.



Er zijn zat kinderen die niet lekker praten met 2 jaar en met 4 jaar de oren van je kop lullen. Tenminste ik ken ze wel.Daarintegen zijn er ook kinderen die op hun 9e nog steeds niet goed praten en op een speciale school zitten. Ook met de motoriek van degene over wie ik het nu heb is wat aan de hand, maar verder heeft hij niks ernstigs. Hij is niet gehandicapt ofzo, alleen niet zo slim...
quote:Felroze schreef op 28 januari 2017 @ 08:58:

[...]





Daarintegen zijn er ook kinderen die op hun 9e nog steeds niet goed praten en op een speciale school zitten. Ook met de motoriek van degene over wie ik het nu heb is wat aan de hand, maar verder heeft hij niks ernstigs. Hij is niet gehandicapt ofzo, alleen niet zo slim...Ja, en wat heeft dat met een 2 jarige te maken die niet brabbelt?
quote:jane_who schreef op 28 januari 2017 @ 08:56:

Ze praat niet en brabbelt niet, dat zijn de eerste redenen tot zorg. (Vooral dat brabbelen schijnbaar, ik wist het niet)

Brabbelen / praten onder het spelen doet ze ook niet. Daarbij kon niet alle opdrachten (zet de pop op de stoel) uitvoeren. Ik weet zelf niet waar ze exact op letten bij deze testen maar ze loopt wat achter op leeftijdsgenoten.



De psycholoog ziet hierin voldoende redenen om het niet af te wachten en het psychologische traject in te zetten.Dat zou ik toch eerst wel willen weten voordat ik zo'n traject in ga met een 2 jarige.
Alle reacties Link kopieren
Natuurlijk, er zijn kinderen die later beginnen met praten. Dat heb ik me ook altijd voorgehouden. Omdat ze veel verkouden is (en is geweest) wilde ik voor de zekerheid haar gehoor laten testen. Daar is het balletje gaan rollen. Ik zie zelf weinig waarin ze achterloopt. Nu ik er bewust naar kijk kan ik me indenken dat begrip hierbij hoort. Verder vind ik haar een sociaal kind dat graag met andere kinderen speelt.
Alle reacties Link kopieren
quote:Fee-de-Goede schreef op 28 januari 2017 @ 09:00:

[...]





Dat zou ik toch eerst wel willen weten voordat ik zo'n traject in ga met een 2 jarige.Ik bedoel hiermee te zeggen dat ze haar observeren in haar spel en in haar reacties. Ik weet natuurlijk in grote lijnen wat ze opvalt aan mijn kind. Zij zien daarin meer dan ik.
Alle reacties Link kopieren
Als je even googelt dan vind je allerlei overzichtjes waarin de taalontwikkeling van een kind beschreven wordt. Normaal gesproken gaan baby's van een paar maanden oud geluidjes maken, oefenen met hard-zacht etc en dat gaat over in gebrabbel en betekenisvolle geluidjes (bijvoorbeeld o-oh als er iets valt). Vervolgens begint een kind woordjes te gebruiken. Als kinderen eenmaal echt woordjes gebruiken dan komen er elke week woordjes bij. En als dat allemaal niet gebeurt is er reden tot zorg.



Tegen mij hebben mensen jarenlang gezegd dat het wel goed zou komen (en bij sommige kinderen komt het ook goed hoor), maar mijn zoon is nu bijna 6 en kan nog steeds nauwelijks praten. Ik kon het op een gegeven moment niet meer horen, al die verhalen over kinderen die laat gingen praten, het verhaal over Einstein en alle andere clichés.
quote:Fee-de-Goede schreef op 28 januari 2017 @ 09:00:

[...]





Ja, en wat heeft dat met een 2 jarige te maken die niet brabbelt?Alleen dat het niet iets ernstigs hoeft te zijn als het praten niet goed blijft gaan, daarom m'n voorbeeld van die 9-jarige. Dus niet als jouw voorbeeld: met 2 niet goed praten en met 4 de oren van je hoofd kletsen.
Alle reacties Link kopieren
Nansie, dat herken ik heel erg. Er komen maar zeer gestaag woordjes bij. Ze zegt er +/- 20 en wat geluiden zoals o-oh.



Met haar motoriek is volgens mij niets mis.
quote:jane_who schreef op 28 januari 2017 @ 09:04:

[...]





Ik bedoel hiermee te zeggen dat ze haar observeren in haar spel en in haar reacties. Ik weet natuurlijk in grote lijnen wat ze opvalt aan mijn kind. Zij zien daarin meer dan ik.



Ach so.

Ja, misschien is het ook wel, baat het niet dan schaadt het niet?



Wat als je nu nee zegt en met 4 praat ze nog steeds niet. Ik zou zelf heel terughoudend zijn met dit soort dingen als ik als ouder niet het gevoel hebt dat er echt iets mis is, zo kom je over tenminste.



Maar aan de andere kant wat als ze ouder zijn en de taal en/of andere dingen blijven achter en je moet dan alsnog een traject in? Dan maar nu toch?

Succes!
Alle reacties Link kopieren




Dit soort zorgen vreten aan je. Ik ken ze, maar op een heel ander gebied. Ik hoop voor jullie dat het allemaal meevalt, maar ik hoop vooral dat er snel bekend wordt wat er met je meisje aan de hand is. Dan kan je daarmee verder. Een diagnose is het begin van een goede begeleiding.



Nogmaals
Alle reacties Link kopieren
Wat vervelend zeg zulke zorgen. Helaas kun je niet veel anders doen dan afwachten. Hopelijk valt het mee en anders ben je er vlot bij en kan ze zo snel mogelijk goed geholpen worden. Dat zou voor mij ook de reden zijn wel dit traject te doorlopen. Die mensen hebben ervoor geleerd en sturen een kind echt niet zomaar door. Zij zien (anders dan ouders) wel het verschil tussen gewoon wat laat en vermoedelijk een probleem. Het zit vaak in details die ouders niet zien of weten omdat ze nu eenmaal geen professional zijn op het gebied van ontwikkeling. Gelukkig zijn dit soort onderzoeken verder niet erg belastend voor een kind, ze gaat gewoon spelen en een "praatje maken" met een aardige meneer of mevrouw, het zijn geen akelige fysieke onderzoeken die ze moet ondergaan ofzo. Sterkte met alles wat er op je afkomt.
Difficulty is inevitable, drama is a choice.
Alle reacties Link kopieren
quote:Fee-de-Goede schreef op 28 januari 2017 @ 09:09:

[...]





Ach so.

Ja, misschien is het ook wel, baat het niet dan schaadt het niet?



Wat als je nu nee zegt en met 4 praat ze nog steeds niet. Ik zou zelf heel terughoudend zijn met dit soort dingen als ik als ouder niet het gevoel hebt dat er echt iets mis is, zo kom je over tenminste.



Maar aan de andere kant wat als ze ouder zijn en de taal en/of andere dingen blijven achter en je moet dan alsnog een traject in? Dan maar nu toch?

Succes!Je kind een keer voor niets laten onderzoeken is minder erg dan dat het toch niet goed komt met 4 jaar en het kind dan een taalachterstand van een paar jaar heeft die ingehaald moet worden. Je kunt de behandeling van dit soort dingen het beste zo vroeg mogelijk beginnen, dat geeft het beste resultaat. Daarnaast schrijft TO dat haar dochter ook een lichte ontwikkelingsachterstand heeft, die combinatie is een extra reden tot zorgen.
Difficulty is inevitable, drama is a choice.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt inderdaad niet veel anders doen dan dit traject maar gewoon ingaan. Voor je kind is het inderdaad niet vervelend, zij zal geen last hebben van de onderzoeken. Deskundigen zien veel meer aan je kind dan jijzelf. Zelf ben je gewend aan hoe je kind is, wat ze wel en niet kan. Maar iemand die voor zijn beroep continu kinderen observeert ziet verschillen tussen kinderen. Bij een kind van twee gaat dat om best wel kleine verschillen, maar omdat kinderen zich zo snel ontwikkelen (normaal gesproken) kan iets wat nu een klein verschil is over een paar jaar een enorm groot verschil zijn geworden. Dus het is goed om op jonge leeftijd al goed te kijken en de ontwikkeling zo veel mogelijk te stimuleren.

Mijn zoon is niet naar een MKD geweest maar naar een therapeutische peutergroep. Dat is een soort peuterspeelzaal met wat minder kinderen en meer begeleiding, ook van fysiotherapeuten en logopedisten, om de ontwikkeling zo goed mogelijk te stimuleren. Dat is misschien ook nog een optie voor jullie.
Alle reacties Link kopieren
Hier liep zoon ook achter in zijn taal ook na een half jaar logopedie was het niet voldoende vooruit gegaan.

Toen bij een kno arts terecht gekomen op advies van logopedist en hij bleek veel vocht in zijn oren te hebben.

Hij zat achter af gezien ook vaak wat in zijn eigen wereld maar dachten met zijn 2 jaar 'ach dat praten komt wel'

Er zijn buisjes geplaatst en na 4 maanden weer opnieuw een test bij de logopedie en scoorde hij gemiddeld.

Hij ging ineens als een trein vooruit!



Nu dus niks meer aan de hand.



Wat ik ermee wil zeggen is dat er meerdere oorzaken kunnen zijn waar je in eerste instantie niet over nadenkt.

Wij dachten overigens dat zoon goed hoorde want hij reageerde altijd als je iets vroeg, wees buiten vliegtuigen aan die hij hoorde enz..
quote:Felroze schreef op 28 januari 2017 @ 08:58:

[...]





Daarintegen zijn er ook kinderen die op hun 9e nog steeds niet goed praten en op een speciale school zitten. Ook met de motoriek van degene over wie ik het nu heb is wat aan de hand, maar verder heeft hij niks ernstigs. Hij is niet gehandicapt ofzo, alleen niet zo slim...Wat heb je dit ongelooflijk bot geschreven.
Hoe kun je nu met 24 maanden een taalachterstand van 20 maanden hebben? Wat verwachten ze dan met 4 maanden?



Ik vind de stap naar een mkd nu wel groot, waarom niet beginnen met logopedie? En zijn de oren al getest?



Edit: ik lees dat je gaat starten met logopedie en dat de testen nog moeten plaatsvinden. Ik zou dit eerst afwachten. Ga je ook naar een audiologisch centrum?
quote:MwTheelepel schreef op 28 januari 2017 @ 09:17:

[...]





Je kind een keer voor niets laten onderzoeken is minder erg dan dat het toch niet goed komt met 4 jaar en het kind dan een taalachterstand van een paar jaar heeft die ingehaald moet worden. Je kunt de behandeling van dit soort dingen het beste zo vroeg mogelijk beginnen, dat geeft het beste resultaat. Daarnaast schrijft TO dat haar dochter ook een lichte ontwikkelingsachterstand heeft, die combinatie is een extra reden tot zorgen.Dat beschreef ze eerst niet. Pas in de post boven deze die je nu quote en nadat ik daarnaar vroeg. En inderdaad beter nu dan strakjes als ze veel ouder is. Zoals ik ook tik.
Alle reacties Link kopieren
Oeps, zo komen de verhalen de wereld in. Ze had het over een therapeutische peutergroep. Nu je het zegt. Het zal de hoeveelheid informatie zijn, waardoor ik niet alles goed heb opgenomen.



Ik vind nu vooral de onzekerheid lastig. En wat nansie zegt; je kent je kind zoals het is en vallen kleine verschillen je niet of minder op. Onze zoon is (en was) zo snel met alles, weer een ander uiterste, dat we steeds zeiden; we kunnen ze niet met elkaar vergelijken. Vandaar dat de achterstand in begrip (?) wat naast ons neer hebben gelegd.
Ik heb me ook veel zorgen gemaakt over de taalontwikkeling van mijn oudste kind. We zijn bij het audiologisch centrum geweest vanaf de leeftijd van 2 jaar en 4 maanden, toen werd gezegd dat hij een "verlate taalaanvang"'had, geen taal- of ontwikkelingsstoornis. Inmiddels is hij 3 jaar en 3 maanden en we zijn nog twee keer terug geweest voor onderzoekjes. Hij scoort nu niet meer beneden zijn leeftijd maar in de uitspraak zijn er nog wel veel medeklinkers die niet correct worden gezegd.



Kijk ook naar het karakter van je kind, het ene kind is veel meer een kletskous dan het andere. Mijn oudste is meer een ontdekker dan een prater, hij heeft weinig woorden nodig en lijkt zich zelfs eerder te storen aan anderen (vooral aan kinderen) dan dat hij vlot met ze gaat babbelen. Hij zit veel meer met de ideeën in zijn hoofd dan met de woorden voor in zijn mond. En ik vermoed dat hij beetje faalangstig is, als iemand vraagt: wat zei je? dan klapt hij dicht.



Ik zou me op dit moment geen zorgen maken maar snap wel dat jij dat doet. Toen mijn kind net twee was zei hij zeven woorden, terwijl ik zoveel peuters op de psz al hoorde praten. Maar ieder kind zijn of haar eigen talent. :-)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven