Zelf zandbak maken

26-05-2018 10:20 15 berichten
Onze houten zandbak is op. Er moet een nieuwe komen.
Maar de meeste zandbakken in de winkel zijn gemaakt van waardeloos hout.
Ik wil nu zelf een simpele zandbak maken.
Op internet heb ik al beschrijvingen gevonden.

Heeft iemand nog wat tips? Waar ik op moet letten?
Welk tuinhout kan ik het beste kiezen?
Wij hadden vroeger een zelfgemaakt zandbak in huis, die was ingegraven. Mijn vader had een groot, vierkant gat gegraven, aan de zijkanten van die grote stoeptegels op zijn kant gezet, onderin worteldoek en een afscheiding eromheen. Een kant was open. Geen gestruikel en het zand kon er gewoon weer ingeveegd worden.

Zal eens kijken of ik een soortgelijk plaatje kan vinden.

Dan heb je ook geen probleem met rottend hout, dat dient uitsluitend als afscheiding/rugleuning.
Zoiets en dan een dicht hekje aan 3 kanten eromheen:

Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
Soïso niet open, dan komen er gezellig katten in.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Nouschi schreef:
26-05-2018 10:45
Soïso niet open, dan komen er gezellig katten in.
Is simpel op te lossen met een afdekplaat erover natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Hoelang denk je dat de zandbak gebruikt wordt. Is het 2 jaar dan is gewoon geïmpregneerd hout prima, is het 10 jaar dan is hardhout wellicht beter.

Koop geen hout bij de bouwmarkt, maar bij de hout(groot)handel. Is veel goedkoper.
Alle reacties Link kopieren
Tiana_76 schreef:
26-05-2018 10:45
Is simpel op te lossen met een afdekplaat erover natuurlijk.
Das waar.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Ik vond die zandbakken met vaste bankjes eraan altijd handig. Bankje uitklappen en de bak is dicht.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben sinds kort een composiet zandbak. (https://www.onlinetuinhout.nl/zandbak-p ... 40-x-20-cm) Dat is een soort kunststof, maar het ziet er wel uit alsof het een houten bak is. Ik heb er zelf gronddoek in gemaakt en een deksel bij gemaakt. Het gaat niet rotten dus hij kan hier nog jaren blijven staan en daarna zet ik hem na een schoonmaakbeurt op marktplaats!
Alle reacties Link kopieren
Dan zit toch je hele huis en terras onder het zand als kinderen daarin hebben gespeeld?
Lijkt me niet echt handig?

Of je moet ze met zo'n bladblazer weer zandvrij maken ;-D
Alle reacties Link kopieren
Ik had nog resthout en geen zin naar de stort te gaan, toen besloot ik er een zandbak van te maken
Simpel 4 planken in een vierkant tegen elkaar aan schroeven
Worteldoek er in maken zoals in een plantenbak
bovenaan doek vast maken door latjes erin te schroeven
Zand erin
Klaar
Jaloo schreef:
27-05-2018 11:39
Ik had nog resthout en geen zin naar de stort te gaan, toen besloot ik er een zandbak van te maken
Simpel 4 planken in een vierkant tegen elkaar aan schroeven
Worteldoek er in maken zoals in een plantenbak
bovenaan doek vast maken door latjes erin te schroeven
Zand erin
Klaar
Inderdaad zoiets 😊
Met deksel ivm katten
quattro35 schreef:
26-05-2018 13:30
Dan zit toch je hele huis en terras onder het zand als kinderen daarin hebben gespeeld?
Lijkt me niet echt handig?

Of je moet ze met zo'n bladblazer weer zandvrij maken ;-D
Sowieso met kinderen in huis veel zand aanwezig. Met of zonder zandbak. Met de lente komt het zand 😆
anna89 schreef:
26-05-2018 13:07
Wij hebben sinds kort een composiet zandbak. (https://www.onlinetuinhout.nl/zandbak-p ... 40-x-20-cm) Dat is een soort kunststof, maar het ziet er wel uit alsof het een houten bak is. Ik heb er zelf gronddoek in gemaakt en een deksel bij gemaakt. Het gaat niet rotten dus hij kan hier nog jaren blijven staan en daarna zet ik hem na een schoonmaakbeurt op marktplaats!
Dat is mooi, maar mij te duur. De jongste is 4, dus het hoeft geen 10 jaar meer mee
Bedankt voor de reacties!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven