Derde kindje vernoemen, is dit raar?

20-08-2018 09:17 76 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn man en ik dachten heel lang dat we 2 kinderen wilden. De oudste is vernoemd naar de familie van mijn man en de jongste naar mijn familie. Ze hebben allebei 2 voornamen. Nu is de derde op komst en ik vind het mooi om deze baby ook een tweede naam te geven. Nou dacht ik zelf om haar een tweede naam te geven die is afgeleid van mijn oudste 2. Niet een hele duidelijke vernoeming (dat hebben de andere 2 ook niet) maar gewoon een beetje husselen met letters. Wat vinden jullie, leuk of raar?
Husselen met letters heeft weinig met vernoemen te maken.

Andere optie: het kind naar één van jullie vernoemen?
ik zou een kind niet vernoemen naar een ander kind wat ik al heb. Maar wat maakt het uit wat ik er van vind. Ik zou dan eerder vernoemen naar één van de ouders. Het hele vernoemen naar heb ik trouwens nooit begrepen...
Alle reacties Link kopieren
Ik vind letterhusselvernoemingen een mooi woord maar een rare activiteit
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
RoseHip schreef:
20-08-2018 09:19
Husselen met letters heeft weinig met vernoemen te maken.

Andere optie: het kind naar één van jullie vernoemen?
Dit inderdaad, ik snap ook nooit zo goed waarom mensen van wat letters een nieuwe naam maken en dan zeggen dat er iemand is vernoemd.
RoseHip schreef:
20-08-2018 09:19
Husselen met letters heeft weinig met vernoemen te maken.

Andere optie: het kind naar één van jullie vernoemen?
Dit inderdaad, ik snap ook nooit zo goed waarom mensen van wat letters een nieuwe naam maken en dan zeggen dat er iemand is vernoemd.
Alle reacties Link kopieren
Omdat het is afgeleid van andere namen... Maar goed, dat was mijn vraag niet.
Alle reacties Link kopieren
ladyjaney schreef:
20-08-2018 09:27
Omdat het is afgeleid van andere namen... Maar goed, dat was mijn vraag niet.
Het antwoord op je vraag staat er toch?
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Vernoemen kan ook naar een generatie erboven, dus naar jouw opa/oma of de opa/oma van je man,
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Het ligt er natuurlijk aan wat voor naam het uiteindelijk wordt maar ik zou dat dan eerder doen met jullie namen dan die van de andere kinderen( theoretisch want ik wil geen kinderen)
Dus als je man Jan heet en jij Maaike en het het wordt Jama dan zou ik iets anders verzinnen :P
Alle reacties Link kopieren
Als de eerdere vernoemingen al niet duidelijk vernoemingen zijn (en waarom doe je het dan?), dan maakt het voor deze vernoeming ook niet uit waar de letters voor de scrabblenaam vandaan komen. Gewoon doen dus.

Ik ben dol op vernoemingen, maar dan alleen 1 op 1 overgenomen. Deze trend snap ik weinig van.
Alle reacties Link kopieren
modus_ schreef:
20-08-2018 09:36
Als de eerdere vernoemingen al niet duidelijk vernoemingen zijn (en waarom doe je het dan?), dan maakt het voor deze vernoeming ook niet uit waar de letters voor de scrabblenaam vandaan komen. Gewoon doen dus.

Ik ben dol op vernoemingen, maar dan alleen 1 op 1 overgenomen. Deze trend snap ik weinig van.
Mijn man en ik zijn beide direct vernoemd en onze tweede namen zijn nogal ouderwets. Daar zijn we allebei nooit blij mee geweest, en daarom hebben we daar niet voor gekozen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou niet vernoemen naar de andere kinderen. Schept een soort... ongelijkheid ofzo, maar ik kan het niet helemaal uitleggen.

Is hier eerder iemand geweest met dezelfde vraag overigens.
Such fun!1
Ja dat vind ik raar.
Je kunt toch vernoemen naar je vader als je bij de eerste je moeder hebt gebruikt of omgekeerd? Of vernoemen naar zijn/haar eigen vader of moeder. Beetje raar om siblings waar je wellicht helemaal niets mee hebt later in de naam te verwerken.
ladyjaney schreef:
20-08-2018 09:37
Mijn man en ik zijn beide direct vernoemd en onze tweede namen zijn nogal ouderwets. Daar zijn we allebei nooit blij mee geweest, en daarom hebben we daar niet voor gekozen.
En niet jullie tweede namen, maar jullie voornamen gebruiken? Of komen jullie voornamen juist van directe vernoemingen.

Nog een andere optie: tweede naam Benjamin oid (bij een jongen dan). Als aanduiding dat het de jongste is.
Tenzij er nog misschien een vierde kind komt natuurlijk.
Overigens heb ik geen idee wat het dan voor een meisje zou worden.
MarindaH schreef:
20-08-2018 09:37
Ik zou niet vernoemen naar de andere kinderen. Schept een soort... ongelijkheid ofzo, maar ik kan het niet helemaal uitleggen.
Ik snap je. En zou het dus ook niet doen.
Alle reacties Link kopieren
Vernoemen naar onszelf vind ik niks trouwens. Voelt een beetje narcistisch ofzo.
Alle reacties Link kopieren
Grappig wel welke gevoelens zoiets oproept bij verschillende mensen :)
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Onze eerste twee heten Piet en Klaas, en we hebben overwogen de volgende twee Reserve te noemen en dan te vernoemen naar hun oudere broers. Mocht niet van de gemeente
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Husselen met letters is geen vernoemen. Beide opa’s en oma’s zijn dus al vernoemd begrijp ik? Zelf heb ik weinig met mijn vader, mijn zoons middelste naam is die van mijn opa en tevens mijn broer (die naar hem was vernoemd). Dat had voor mij wel betekenis. Mijn mening is als je wit vernoemen moet je het ook echt doen en er niet een hele andere naam van maken. Dan heeft het geen zin. Dus als je de naam niet mooi vindt, een andere kiezen. Ik weet ook niet of je het echt als roepnaam wilt gebruiken? Een 2e of 3e naam gebruik je natuurlijk maar erg weinig. Succes met de zwangerschap!
ghost79 wijzigde dit bericht op 20-08-2018 09:52
17.18% gewijzigd
Vernoemen vind ik prachtig, maar niet naar een van de andere kinderen.

Namen verhusselen en dan claimen dat iemand vernoemd is, is geen vernoemen. Ik zou me persoonlijk niet vereerd voelen als mijn naam Elisabeth wordt vervormd tot zeg maar Eva.

Daarnaast, maar dat is persoonlijk, is er niets mis met ouderwetse namen.
ladyjaney schreef:
20-08-2018 09:44
Vernoemen naar onszelf vind ik niks trouwens. Voelt een beetje narcistisch ofzo.
Doe dan gewoon vernoemen naar een ander familielid, of twee van beide families iemand. Want daar zit het probleem lijkt wel, dat het misschien niet eerlijk is voor de ene of de andere familie dan.... vernoemen naar een zus of broer is ook raar, vind ik dan. Maar goed dat hele vernoemen vind ik al zoiets ouderwets....
Alle reacties Link kopieren
Tessa44- schreef:
20-08-2018 09:21
ik zou een kind niet vernoemen naar een ander kind wat ik al heb. Maar wat maakt het uit wat ik er van vind. Ik zou dan eerder vernoemen naar één van de ouders. Het hele vernoemen naar heb ik trouwens nooit begrepen...

Ik ben ook geen fan van vernoemen. Maar het gebruiken van een mooie familienaam dan weer wel. In zowel mijn als mijn vriend zijn familie zitten een aantal hele mooie namen, die mij altijd hebben aangesproken. Dus als we wel een kind hadden gewild, was de kans groot geweest dat we zo'n naam gekozen zouden hebben.

En het gebruiken van de naam van je andere kinderen, misschien is er wel een hele mooie afgeleide naam van beiden. To, misschien ook leuk om je eens te verdiepen in wat de namen van de oudste kinderen betekenen en op basis daarvan iets erbij zoeken. Sommige namen die niet hetzelfde zijn hebben wel dezelfde stamnaam.

Ik zou alleen niet exact dezelfde namen gebruiken als bij de anderen. In mijn omgeving ken ik 2 gezinnen waarbij de zoons dezelfde namen hebben gekregen. Alleen de oudste heet dan Jan Kees en de jongste Kees Jan. Want de ouders vonden de namen zo mooi. :facepalm:
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Kunstenkitsch schreef:
20-08-2018 09:48
Vernoemen vind ik prachtig, maar niet naar een van de andere kinderen.

Namen verhusselen en dan claimen dat iemand vernoemd is, is geen vernoemen. Ik zou me persoonlijk niet vereerd voelen als mijn naam Elisabeth wordt vervormd tot zeg maar Eva.

Daarnaast, maar dat is persoonlijk, is er niets mis met ouderwetse namen.
Dat is de manier waarop wij onze kinderen vernoemd hebben. Voor ons is het dus wel vernoemen. Jij vindt het blijkbaar niet mooi, maar dat betekent niet dat we onze kinderen niet vernoemd hebben.
Alle reacties Link kopieren
dianaf schreef:
20-08-2018 09:53
Ik ben ook geen fan van vernoemen. Maar het gebruiken van een mooie familienaam dan weer wel. In zowel mijn als mijn vriend zijn familie zitten een aantal hele mooie namen, die mij altijd hebben aangesproken. Dus als we wel een kind hadden gewild, was de kans groot geweest dat we zo'n naam gekozen zouden hebben.

En het gebruiken van de naam van je andere kinderen, misschien is er wel een hele mooie afgeleide naam van beiden. To, misschien ook leuk om je eens te verdiepen in wat de namen van de oudste kinderen betekenen en op basis daarvan iets erbij zoeken. Sommige namen die niet hetzelfde zijn hebben wel dezelfde stamnaam.

Ik zou alleen niet exact dezelfde namen gebruiken als bij de anderen. In mijn omgeving ken ik 2 gezinnen waarbij de zoons dezelfde namen hebben gekregen. Alleen de oudste heet dan Jan Kees en de jongste Kees Jan. Want de ouders vonden de namen zo mooi. :facepalm:
Oh echt? Nee dat zou ik zelf ook nooit doen... Dat van die stamnamen is een goede tip, dank je!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven