zelf verkouden, baby 6 weken

22-12-2018 09:04 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het is waarschijnlijk een hele domme vraag, maar voor de ervaringsdeskundigen:

Baby is 6 weken, ik ben snipverkouden, (snotteren, hoofdpijn, spierpijn, beetje koorts) wat doe je dan? Blijf je uit de buurt van de baby, was je obsessief je handen, koop je mondkapjes (of een compleet quarantaine pak?) omdat je de baby niet wil aansteken? Of denk je "ik heb de baby vast al aangestoken, dus het maakt nu ook niet meer uit" en ga je gewoon verder zoals je deed?
(ik geef geen borstvoeding)

Ik zou het zo zielig vinden als hij ook verkouden werd, dus ik wil hem helemaal niet aansteken maar heb dus geen idee hoe ik dat logischerwijs zou moeten voorkomen (als dat uberhaupt kan).
Alle reacties Link kopieren
voorkomen lukt niet hoor, het is natuurlijk ook de tijd van het jaar waarbij je sneller verkouden bent. je kan wat vaker je handen wassen maar mondkapjes op dat zou ik zelf nooit doen, gewoon verder gaan met wat je deed. :-]
Alle reacties Link kopieren
Oh, en beterschap!!
Alle reacties Link kopieren
Geen domme vraag hoor. Als nieuwbakken moeder wil je niet dat je kindje ziek wordt.
Maar helaas: je kunt het niet voorkomen. En het is ook prima als je kindje verkouden is. Gaat wel weer over. Opbouwen van weerstand enzo, dat ken je wel.
Alle reacties Link kopieren
helena2 schreef:
22-12-2018 09:10
Geen domme vraag hoor. Als nieuwbakken moeder wil je niet dat je kindje ziek wordt.
Maar helaas: je kunt het niet voorkomen. En het is ook prima als je kindje verkouden is. Gaat wel weer over. Opbouwen van weerstand enzo, dat ken je wel.
vermoedde ik al, ik hoop zo dat hij niet verkouden wordt.
Alle reacties Link kopieren
Als moeder ben je eigenlijk altijd in de buurt van je baby, en virussen verspreiden zich gewoon door een kamer bij het praten. Dus wanneer jij het virusje hebt, heeft je baby deze ook al lang gekregen. Maar waarschijnlijk is het zo'n tevreden kind, eet en slaapt goed, dat het niet heel ziek is geworden.

Een familielid/vriend die op bezoek wilt komen en ziek is, die kan beter op een andere dag komen.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Hij bouwt weerstand op, jij vertrouwen dat hij een verkoudheid aankan :P

Mijn dochtertje was net geboren en aangestoken door haar zusje met een flinke verkoudheid. De kraamzorg beweerde steeds dat dat niet kon, want ze was pas een week oud en had dus nog genoeg anti stoffen. Nou, het kon dus wel. En zij kreeg wel borstvoeding. Ze dronk die periode erg weinig, dus ik maakte me wel zorgen. Maar het is gelukkig vanzelf over gegaan. Al heb ik toen ze 10 dagen oud was wel even een arts laten meekijken.
Maar 6 weken is al zoveel groter en sterker! Blijft niet fijn, maar komt goed.
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter van 7 weken krijgt heel wat snotkusjes van haar broers. Ze is er wel ziek van geworden en dat is heel sneu bij zo’n hummeltje. Maar echt voorkomen kan je het toch niet en ze zal die weerstand toch op moeten bouwen.
En ik denk dat het voor je kindje zieliger zou zijn als hij nu een paar dagen niet met mama mag knuffelen.
Alle reacties Link kopieren
dank allen, ik ga mijn quarantaine pak maar even cancellen dus……

maar het is inderdaad zo, ik heb hem waarschijnlijk al lang aangestoken, en niet knuffelen met mama is inderdaad waarschijnlijk groter drama.
Alle reacties Link kopieren
Allereerst: gefeliciteerd met jullie kindje! :)
Voorkomen is beter dan genezen. Helaas is het moeilijk om als moederzijnde te voorkomen dat je kindje door/van jou ziek wordt.
Mijn nichtje is het eerste jaar volgens mij vaker wel dan niet verkouden geweest. Ze bouwen er ook weerstand van op.

Ik snap je ongerustheid, maar probeer het een beetje los te laten.
Voorkomen is onmogelijk inderdaad, dus gewoon normaal doorgaan (handen wassen doe je met een baby in huis toch al veel). Mocht je kind ziek worden, houd het dan goed in de gaten.
Mijn oudste zoon werd al benauwd en verkouden geboren (ook dat kan niet volgens de deskundigen). Omdat hij goed dronk vond de huisarts het allemaal niet zo interessant, terwijl ik er geen goed gevoel over had. Uiteindelijk toch naar de kinderarts, waar hij direct een week in het ziekenhuis werd opgenomen met RS-virus.
In het ziekenhuis werd mij vertelt dat baby’s jonger dan drie maanden nog niet door de mond kunnen ademen. Ik was daar omdat de jongste met 5 weken het RS-virus had. Dan ben je echt ‘snotterverkouden’ en wanneer een jonge baby dat krijgt dan kan je baby moeite krijgen met ademen. Dan is het tijd om even naar de huisarts of huisartsenpost te gaan. Kijk even deze video van het longfonds. Dan weet je waar je op moet letten.

https://youtu.be/Q8XBOTmLiC4
Geen domme vraag.
Jouw verkoudheid kan geen kwaad hoor, de baby bouwt alleen maar weerstand op en dat is prima.
Alle reacties Link kopieren
Het is niet waar dat een verkoudheid geen kwaad kan bij een jonge baby. Jonge baby's kunnen heel erg ziek worden van een simpele verkoudheid (RS-virus) en dus is het niet gek dat in de wintermaanden ziekenhuizen vol liggen met benauwde baby's. Dus ja, voorkomen is idd beter dan genezen. Maar als je als moeder verkouden bent is dat wel lastig. Ik zou echter wel verkouden bezoek weghouden (net zoals mensen met een koortslip niet op kraambezoek komen) en ook broertjes en zusjes die verkouden zijn geen snotkusjes laten geven, zoals iemand hier boven vertelde.
Van mij hebben twee kinderen als baby met RS in het ziekenhuis gelegen, waarvan de jongste tot aan volledige beademing op de IC aan toe. Ik zou er dus wel degelijk voorzichtig mee zijn. Juist als je geen bv geeft kun je je man nu toch even tijdelijk meer tijd met baby laten doorbrengen en iig de voedingen laten geven?
Ik ben hier al sinds 2003, maar dat schijnt Viva niet te kunnen weergeven
Alle reacties Link kopieren
oh ja, man doet op dit moment ook meer, sws omdat ik belabberd ben, maar ook omdat ik niet de hele tijd over de baby heen wil snotteren. Maar dan nog, je zit natuurlijk toch in hetzelfde huis, dus besmetting is waarschijnlijk onvermijdbaar.

Afwachten dus en hopen dat baby niet verkouden wordt.
Wel even in de gaten houden dat ie geen koorts krijgt. Baby's onder de drie maanden met koorts moeten altijd even door een arts gezien worden.
Alle reacties Link kopieren
the_Wicked_Witch schreef:
22-12-2018 16:48
Wel even in de gaten houden dat ie geen koorts krijgt. Baby's onder de drie maanden met koorts moeten altijd even door een arts gezien worden.
Check!

baby heeft overigens nog helemaal nergens last van op dit moment (ja van hard schreeuwen omdat hij NU zijn flesje wil)
Alle reacties Link kopieren
Blootgesteld worden aan virussen in het eerste levensjaar lijkt toch wel echt belangrijk, Florence;
https://www.icr.ac.uk/news-archive/lead ... -leukaemia
Niet dat je nu nog wat extra moet gaan snotteren boven je kind, maar laat de mondkapjes liever maar achterwege.
Alle reacties Link kopieren
Herkenbaar hoor, ook dat quarantainepak ;)
Mijn zoontje was in september geboren en m'n dochtertje vanaf toen regelmatig verkouden. Probeer maar eens om die snotkusjes tegen te houden. Als ik de andere kant opkeek had zoon er al weer 1.

Hou idd de temp in de gaten en als de fles drinken moeilijk wordt geef die dan in de badkamer, door het stomen wordt het neusje wat meer vrii.
Alle reacties Link kopieren
Beterschap.
Zorg iig voor zo'n neus spuitje, eventueel iets voor de neus voor kleine baby\s, dat je kan stomen en luuf (als dat al mag) Dan hoef jij of je man niet bij nacht ontij en feestdagen nog een apotheek op te zoeken mocht je hem onverhoopt wel aangestoken hebben.
En neem lekker citrosan of een echte grog :D
Vervelend TO. Voorkomen is kansloos. Dan zou je niet bij je baby in de buurt mogen komen. Geef je borstvoeding? Dan krijgt je baby antistoffen en met een beetje geluk verloopt het dan wat minder heftig. Hoe dan ook: wel in de gaten houden, niet op voorhand te druk om maken.
Alle reacties Link kopieren
Je niet schuldig gaan voelen mocht je kleintje toch snipverkouden worden, hoort er gewoon bij. Ik pas nu op de kleine van mijn dochter, ook snipverkouden en de luuf en de neusspuitjes worden hier ook gebruikt. Beterschap X.
die ik wilde bestaat al...
Alle reacties Link kopieren
Bij mijn tweede kind weet ik nog dat ik flink verkouden werd en mijn zoon van 8 weken kreeg het daarna ook. Het was dat vervloekte rs virus en hij heeft daardoor in het ziekenhuis gelegen. Ik gaf borstvoeding maar dat heeft het niet tegengehouden. Heeft nog vrij lang gekwakkelt met zijn gezondheid, piepende ademhaling bij elk verkoudheidje etc. Is gelukkig ook weer overgegaan en nu een normale gezonde jongen maar ik zou zeker voorzichtig zijn en goed je handen wassen, even geen kusjes in gezicht etc. Heb nu zelf ook een pasgeboren baby en mijn kinderen mogen dus echt geen kusjes geven in zijn gezicht of aan zijn handjes als ze verkouden zijn. Handen wassen voor ze hem aanraken etc. Vast overdreven in de ogen van velen maar ik hoop nooit meer te hoeven meemaken dat zo'n jonge baby zo ziek wordt door een verkoudheid. Natuurlijk moet je je niet schuldig voelen als hij ook verkouden wordt maar een beetje opletten kan geen kwaad, heb je het in ieder geval geprobeerd. Zulke jonge baby's hebben nog heel nauwe luchtwegen. Weerstand opbouwen kan ook vanaf 3 maanden, dan zijn ze toch alweer wat groter en sterker.
Alle reacties Link kopieren
baby heeft nog steeds nergens last van, dus ik hoop dat het gewoon niet komt.
Alle reacties Link kopieren
jellycups01 schreef:
23-12-2018 22:36
Bij mijn tweede kind weet ik nog dat ik flink verkouden werd en mijn zoon van 8 weken kreeg het daarna ook. Het was dat vervloekte rs virus en hij heeft daardoor in het ziekenhuis gelegen. Ik gaf borstvoeding maar dat heeft het niet tegengehouden. Heeft nog vrij lang gekwakkelt met zijn gezondheid, piepende ademhaling bij elk verkoudheidje etc. Is gelukkig ook weer overgegaan en nu een normale gezonde jongen maar ik zou zeker voorzichtig zijn en goed je handen wassen, even geen kusjes in gezicht etc. Heb nu zelf ook een pasgeboren baby en mijn kinderen mogen dus echt geen kusjes geven in zijn gezicht of aan zijn handjes als ze verkouden zijn. Handen wassen voor ze hem aanraken etc. Vast overdreven in de ogen van velen maar ik hoop nooit meer te hoeven meemaken dat zo'n jonge baby zo ziek wordt door een verkoudheid. Natuurlijk moet je je niet schuldig voelen als hij ook verkouden wordt maar een beetje opletten kan geen kwaad, heb je het in ieder geval geprobeerd. Zulke jonge baby's hebben nog heel nauwe luchtwegen. Weerstand opbouwen kan ook vanaf 3 maanden, dan zijn ze toch alweer wat groter en sterker.
Dan kunnen ze nog steeds met rs in het ziekenhuis terechtkomen hoor. Die van mij was al bijna een half jaar.
De meeste kinderen worden trouwens van rs helemaal niet zo ziek. Bijna iedereen loopt dat in zijn eerste levensjaar ergens op, en maar heel weinig kinderen eindigen gelukkig in het ziekenhuis.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven