Zoon (14) genegeerd op school, overstap naar school België?

09-01-2019 19:08 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Net kwam het hoge woord eruit: tweede zoon van 14 is doodongelukkig op school. Hij wordt niet echt gepest, maar vooral genegeerd en heeft geen vrienden (meer), zit in de pauzes alleen, al sinds 2 weken uit de groeps-app geknikkerd, etc. Zoon is niet iemand die tot de populaire kliek hoort, maar had altijd wel vrienden. Het wisselde wel vaker, maar ging toch altijd met redelijk plezier naar school, althans voor een puber dan. Nu is het sinds vlak na de herfstvakantie blijkbaar al mis. Ik vermoedde het al want hoe dichter het schoolbegin (na weekend of vakantie) weer aankwam, hoe humeuriger hij werd en zich vooral uitliet aan jongere broer/zus. Ruzie alom dus. Hoezeer ik ook probeerde erachter te komen, hij liet niets los. Tot vanavond.

Thuis hebben we een boerderij. Hij wil graag richting akkerbouw verder. Wij hadden eigenlijk al vanaf einde basisschool voor ogen dat hij het beste zou gedijen op het PIBO in Tongeren, maar dan zou hij naar het internaat moeten wat hij absoluut niet wilde. En begrijpelijk, ik wilde dat ook het liefste niet. Nu zit hij in de tweede van het VMBO-T en heeft toevallig 2 vrienden die ook in België op internaat zitten (allebei op een ander trouwens, geen PIBO). Dat heeft uiteindelijk wel ervoor gezorgd dat hij niet meer zo afwijzend er tegenover staat. Overigens is hij wel een Havo-kandidaat, maar door luiheid en niet opletten in de klas kan hij blij zijn als hij de 2e haalt. Wij hebben aan het begin van het schooljaar wel gezegd dat wij zitten blijven niet accepteren en ook geen terugplaatsing naar Kader. Dan zou het, wat ons betreft, het PIBO worden. Toen was hij er ook nog helemaal op tegen.

En nu wil hij het liefste van school wisselen, liefst naar het PIBO, waar veel boerenkinderen naar toe gaan (ook vanuit NL). Dat begrijp ik. Het liefste ergens helemaal opnieuw beginnen, met een schone lei. Wie wil dat niet?

Ook al is dat nu nog niet helemaal aan de orde (aangezien ik met zijn mentor en vertrouwensleraar nog gesprekken wil), ben ik me toch al aan het oriënteren. Maar het schoolsysteem in België is helemaal anders dan in NL. Als hij nu overgangsbewijs van 2 naar 3 Mavo heeft, wat betekent dat voor schoolrichting in België? En heeft iemand van jullie ervaring met het PIBO?

Ik zit hier met tranen in mijn ogen te typen omdat ik zo verdrietig ben, voor hem en om hem. Het liefste zou ik hem onder mijn trui stoppen en beschermen tegen de buitenwereld.
Ik begrijp jouw gevoel heel erg goed, helaas is beschermen tegen de boze buitenwereld het allerslechtste dat je kan doen. Hij krijgt daar immers nog de rest van zijn leven mee te maken. Hoe eerder hij zich leert wapenen hiertegen hoe beter.

Weet je zeker dat zijn omslag wat betreft naar het internaat gaan geen vlucht is? Hij wilde eerst niet, nu wel nu het op school niet goed loopt. Onderschat trouwens niet welke gevolgen genegeerd worden op school kunnen hebben. Ik heb er zelf nog steeds last van en dat gun ik jouw zoon absoluut niet.

Verder heb ik geen ervaring met de door jou genoemde opleidingen, ik zou sowieso dit schooljaar uitzingen op de huidige school en ook met school rond te tafel gaan om te kijken of er mogelijkheden zijn de problemen op school op te lossen.
Alle reacties Link kopieren
Heeft hij niet buiten school een leuk clubje of sport waar hij vrienden heeft?

Waarschijnlijk is hij niet heel populair omdat hij eigenlijk te slim is voor deze school. Pubers houden niet van strebers.

Wanneer hij naar de HAVO gaat dan kan hij naar de Hogere Landbouw School.
viva-amber wijzigde dit bericht op 09-01-2019 19:19
15.53% gewijzigd
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
ik zou eerst inzetten op het sociale
Alle reacties Link kopieren
chrys schreef:
09-01-2019 19:19
ik zou eerst inzetten op het sociale
+100 en iets van een hobby samen met anderen buiten school.

Straks ziet hij op een internaat en dan ben jij als moeder het overzicht kwijt.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Ik zou es contact opnemen met de school.

Wat volgens mij het meest matcht met MAVO is BSO (al kan het zijn dat ze VMBO-T anders beoordelen).
HAVO staat meestal ongeveer gelijk met TSO.

Zou hij nu al veranderen?
Of pas in september?
Wat nog een half jaar en dus een eeuwigheid is voor een ongelukkige puber ...

Ik zou dus zo snel mogelijk contact opnemen met de school en kijken wat de mogelijkheden zijn en of hij dit jaar eventueel nog kan instappen.


De schoolvakanties liggen hier wel anders.
Als je eventueel al iets geboekt zou hebben, hou daar dan rekening mee.
Alle reacties Link kopieren
Als je dit schooljaar nog wil veranderen moet je dit in het Belgische systeem doen voor 15 januari.
De richtingen op het pibo zijn normaal richtingen binnen het tso (technisch secundair onderwijs) en het bso (beroepssecundair onderwijs). Ik denk dat havo overeen komt met het Belgische tso, vmbo met het bso.
Een goede site voor het Belgische onderwijssysteem is onderwijskiezer.be. Daarnaast lijkt me het beste dat je contact opneemt met de school in Tongeren, vermits zij Nederlandse kinderen op school hebben, zullen zij al vaker deze vragen gekregen hebben. In België kan je ook contact opnemen met een CLB, een centrum voor leerlingenbegeleiding.
Alle reacties Link kopieren
Als hij echt de agrarische kant uit wil lekker laten overstappen, maar zou wel nog contact leggen met een kinder therapeut ofzo om dit trauma te verwerken want het klinkt echt best heftig. Ook kan die misschien handvaten geven hoe hij kan voorkomen dat hij in de toekomst weer ergens de pispaal wordt. Of juist een zelfvertrouwen-boost.

Wil hij uiteindelijk niet de boerderij overnemen is mijn ervaring dat er alsnog om agrarisch geschoolde mensen gesprongen word!
Zoek ook goed uit of hij na de PIBO door kan stromen naar een bachelor eventueel, dan heeft hij alsnog een bachelor als je nu inschat dat dat zijn ‘goed in zijn vel’ leer vermogen is.

Succes!
Hou er rekening mee dat globaal genomen de gemiddelde Nederlander wat opener staat tegenover vreemden en 'anders zijn' dan de gemiddelde Belg. Het duurt best even voor je er tussen komt en geaccepteerd wordt en de sociale codes zijn zeer genuanceerd omdat er minder rechtstreeks wordt uitgesproken.

Juist een puber die momenteel sociaal gevoelig is (en wellicht ook sociaal onhandig?) kan hier enorm tegenaan botsen.
Alle reacties Link kopieren
damas schreef:
09-01-2019 19:26
kinder therapeut ofzo om dit trauma te verwerken want het klinkt echt best heftig. Ook kan die misschien handvaten geven hoe hij kan voorkomen dat hij in de toekomst weer ergens de pispaal wordt. Of juist een zelfvertrouwen-boost.

Succes!
Overdrijven is ook een vak.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Moet het overigens persé een landbouw-richting zijn?

Als hij wel 2 vrienden heeft, waarom die internaten en scholen ook niet overwegen?

Ik neem aan dat ie nu ook een meer algemene richting doet.
Alle reacties Link kopieren
Een keer blijven zitten "tolereren" jullie niet? Waarom Niet?
Ik vind je manier van denken best zorgwekkend. Het hoogste papiertje halen is niet altijd het ideale. En om dan je zoon maar naar een internaat te sturen wanneer hij een keer op zijn bek gaat en hij daar nu wel in meegaat omdat dat hem sociaal beter uitkomt..

Als dat dan niet uitpakt zoals gehoopt zou ik me echt in de steek gelaten voelen door mijn ouders.
Alle reacties Link kopieren
Een vriendje van mijn zoon zit in de eerste klas van het PIBO in Tongeren, op internaat, en die heeft het fantastisch naar zijn zin. Hij komt nu eindelijk in contact met jongens met dezelfde interesses en hoeft zoals hij zelf zegt niet meer steeds over Fortnite en Youtubers te praten. Voor hem is dit een supergoede keuze geweest, hij zit er echt op zijn plek en vindt het heel leuk op het internaat.
Alle reacties Link kopieren
Alvast iedereen bedankt voor de reacties.

@Chrys: het sociale aspect is bij hem altijd iets moeilijker geweest. Op de basisschool heeft hij ook een behoorlijk pestverleden achter de rug, speelde toen in groep 4. Hij doubleerde die klas en toen ging het wel beter. Maar hij blijft soms een jongen met een apart gevoel voor humor. Hij is eigenlijk heel sociaal, maar wordt daardoor ook wel vaker gebruikt. Hij is goed als ze niemand anders hebben. Trainingen heeft hij ook al gehad, maar hebben nauwelijks vruchten afgeworpen.

@ Belg007 en Damas: hij wil later ook echt de agrarische kant op, meer richting akkerbouw en/of loonwerk. Daarom leek ons die school ook geschikt voor hem, ondanks dat het een internaat zou worden. In onze omgeving zijn er meerdere kinderen die naar een internaat in België gaan. De ene vriend zit in Genk op het lyceum en de andere doet iets met o.a. houtbewerking. Dat is allebei niet wat hij zou willen.

@ Japjapll: dank je voor de info. Ik ben inderdaad al eerder bezig geweest met vervolgopleidingen te bekijken. Vooral in de agrarische richting schijnen de Belgische opleidingen beter aan te staan dan de Nederlandse.

@Castor1975: hij is al een jaar ouder dan de klasgenoten omdat hij in groep 4 heeft gedoubleerd. Daarnaast is het voor iemand met zijn capaciteiten niet nodig om te blijven zitten, alleen maar omdat hij te lui is om ook maar iets te doen. Daarnaast is een vriend (van vorig jaar) met VWO-advies, naar Mavo gegaan en zit nu op 2 Kader. Puur omdat hij geen zin heeft om te leren en heeft hem geadviseerd om ook teruggeplaatst te worden, want dan hoeft hij helemaal niets meer te doen. Tja, om dat voor te zijn, hebben we die harde " eis" gesteld. Heeft er iig voor gezorgd dat hij weet waar hij aan toe is en heel eerlijk vond hij het ook wel fijn om die schop onder de kont te krijgen.

@Yellowlemon: hij hoeft voor ons echt niet het hoogste papiertje te halen, maar hij heeft een paar toekomstdoelen voor ogen, waarbij hij op z'n minst het VMBO-T moet halen.

@ iedereen: wij gaan hem nu echt niet hals over kop van school halen. Dit hebben we net tijdens en na het eten echt benadrukt. Wij hebben hem wel toegezegd om overal informatie op te halen en naar de open deurdagen te gaan. En uiteraard contact op te nemen met zijn mentor, op het moment dat hij dat wil. Volgend jaar heeft hij al het eerste deel van zijn profielkeuze richting het landbouwprofiel en als ik heel eerlijk ben zou ik voor mezelf het liefste willen dat hij gewoon op de huidige school blijft. Maar het gaat niet om mij, maar om wat hij wil.

@Digisuus: hij kent ook een jongen die ernaar toe gaat en toevallig komt hij a.s. zaterdag naar onze boerderij. Fortnite etc is ook niet aan hem besteed. Youtube is wel favoriet, maar dan om te kijken hoe de mais gehakseld wordt, etc. Farming simulator 2019 is zijn passie.
Een internaat met gelijkgestemde kinderen vind ik helemaal niet zo’n gek idee. Ik ken iemand die ook erg verloren rondliep op de middelbare school en helemaal niet uit de verf kwam daar. Die is enorm opgebloeid op het internaat. Het was er klein, duidelijke regels, veel begeleiding (verplichte huiswerkuren) en ook veel gezelligheid en geborgenheid.
Alle reacties Link kopieren
Er zijn in Nederland best wat groen-vmbos. Zie bijvoorbeeld https://vmbogroen.nl//scholen-zoeken/
Misschien is dat een optie? Past waarschijnlijk wat meer binnen zijn interesses en hij hoeft niet direct naar een internaat.
Overigens kan hij natuurlijk via VMBO kader & MBO-3 op dezelfde plek terechtkomen als met TL. Sterker nog, er zijn ook MBO-4 opleidingen waar je aan kader genoeg heb. Misschien ligt kader hem ook wat beter ivm meer praktijklessen.
Alle reacties Link kopieren
Die luiheid zal in belgie in ieder geval minder getolereeerd wonen. Discipline en hierarchie zijn hier veel sterker, zeker op een internaat, minder flexibiliteit ook naar het individu. Als nederlander in belgie prefereer ik het nederlandse systeem.

Ook hier worden kinderen gepest en onderschat zeker niet de cultuur verschillen tussen vlamingen en nederlanders (inclusief negatieve stereotypes over hollanders). Contact maken is zoals al gezegd helemaal niet zo makkelijk.

Lijkt mij beter om te werken aan zijn sociale vaardigheden, zijn gebrek aan motivatie etc. Waarom zo drastisch (internaat, ander land, cultuur aysteem etc) als je ook voor een andere school zou kunnen kiezen in nl?
Alle reacties Link kopieren
Vreselijk naar voor jouw kind, je genegeerd voelen kan een heel eenzaam gevoel geven. Mijn dochter heeft dat ook, ze voelt zich dan onzichtbaar.. Alsof ze er niet is... Ik heb haar iom school op een weerbaarheidstraining gedaan, in de hoop dat ze weer vertrouwen zou krijgen in zichzelf.. Dat vond ze zelf ook fijn, voelde zich gesteund door kinderen die daar ook waren en in hetzelfde schuitje zaten. Het gaat inmiddels wel iets beter. Heb je dit soort hulp voor jouw zoon al overwogen? Als hij vertrouwen /kracht uitstraalt gaat zijn omgeving ook anders op hem reageren. Heel veel sterkte!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven