Kind spontaan heimwee

03-03-2019 08:09 73 berichten
Mijn zoontje (7 jaar) heeft sinds kort spontaan heimwee.
We hadden het al door toen hij niet meer wilde logeren bij anderen. Eerder vond hij dat altijd leuk. Zelfs bij mijn schoonouders, waar hij eerder zelfs op eigen verzoek logeerde als hij overprikkeld was omdat hij daar zo rustig werd, komt hij de nacht niet meer door. Dikke paniek en veel verdriet, dus dan komt hij naar huis.
Tot zover geen probleem. Heimwee is lastig, maar hij hoeft niet uit logeren te gaan zou je zeggen..

Maar zijn vader en ik zijn uit elkaar sinds hij 7/8 maanden was. Hij gaat sindsdien om het weekend naar zijn vader. Wij hebben het wel aan zien komen, want eerder was hij verdrietig als hij thuis kwam omdat hij papa ging missen. Maar papa missen doet hij niet meer zegt hij. Hij mist wel zijn halfbroer als hij thuis is. Maar ook het enthousiasme om naar zijn vader te gaan is veranderd van "de dagen aftellen" tot een simpel ok, zonder enthousiasme.
En gisteren was het dan zover dat ik hem op kon halen van de heimwee.

Hij gaat van zaterdagochtend tot zondagavond en waarschijnlijk wordt dat Nu van zondagochtend tot zondagavond.

Maar hebben jullie wellicht tips? Ik lees wel tips op internet maar dat gaat veelal om kinderen die nooit hebben willen logeren bij anderen. En bij hem is dat nooit een probleem geweest. Tot voor kort.
Alle reacties Link kopieren
Maar bij zijn vader is toch geen logeren? Dat is toch ook gewoon zijn thuis?
Ik zou uitzoeken waar het ineens vandaan komt. Nog veel minder tijd bij zijn vader lijkt mij niet wenselijk. Wat vindt vader ervan?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Niet enthousiast is iets anders dan heimwee.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Waarom überhaupt zo weinig bij zijn vader? Zou het daar niet mee te maken hebben dat hij het moeilijk vindt om weer weg te gaan en dan maar liever helemaal niet gaat?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Als je wil dat hij minder heimwee krijgt bij vader dan moet de plek bij vader dus meer vertrouwd worden.

Dus in plaats van terug te gaan naar alleen maar van zondagochtend tot zondagavond bij papa moet je juist gaan uitbreiden.

Van vrijdagavond tot zondagavond bij papa.

Of als papa dicht genoeg bij school woont tot maandagochtend zodat papa hem naar school kan brengen.

Of vindt papa het wel best fat hij minder komt omdat zijn 2e leg belangrijker voor hem is en vindt jij het ook wel prima als papa uit zijn leven verdwijnt.

Van zondagochtend tot zondagavond wordt in de praktijk al snel helemaal niet meer.
Nouschi schreef:
03-03-2019 08:13
Maar bij zijn vader is toch geen logeren? Dat is toch ook gewoon zijn thuis?
Ik zou uitzoeken waar het ineens vandaan komt. Nog veel minder tijd bij zijn vader lijkt mij niet wenselijk. Wat vindt vader ervan?
Dat zou je wel zeggen. Maar gezien wat ik hoor qua gedrag is hij daar nog nooit 100% thuis geweest. En dat is het laatste jaar erger geworden sinds ze daar met 7 personen zijn door zijn nieuwe relatie. Zoon heeft autisme en vind het veel te druk. Daarom is het al van vrijdagavond brengen naar zaterdagochtend brengen gegaan. (Meer dan dat is vanaf het begin al absoluut geen optie geweest voor zijn vader).

En ja... zonder hun er perse op aan te vallen, hun thuissituatie is absoluut niet aan mij om mij daar mee te gaan bemoeien, maar zijn vader heeft niet echt een eigen mening, nooit gehad ook. Zoontje gaat nu dus eigenlijk gewoon naar haar huis, haar regels, haar kinderen enz. Hij heeft naar eigen zeggen ook het gevoel dat zijn vader haar kinderen belangrijker vindt en voortrekt. Ik heb zijn vader dat ook medegedeeld maar behalve zeggen dat dat onzin is gaat hij niet met zoon in gesprek, want of het waar is of niet, zoontje voelt dat zo. En eigenlijk het enige wat constant gezegd wordt is dat zoontje zich aan moet passen.

Maar goed, eigenlijk is dat wellicht al teveel informatie. Hij heeft de heimwee ook bij anderen. Alleen is het lastiger nu het ook bij zijn vader is.

Het inkorten van het bezoek aan zijn vader was overigens vaders idee.
Alle reacties Link kopieren
Naar je huisarts voor verwijzing naar een proffesional om te overleggen wat wijsheid is voor je iets erger maakt. Veel huisarts praktijken hebben ook een kinder praktijk ondersteuner uit de ggz.
Ga daar is mee in gesprek over wat wijsheid is samen ket vader
where ever you go, go with your heart
Wij wonen 40 km van elkaar vandaan. Vader heeft nooit interesse gehad in het vaker zien van zijn zoon. Gaat ook absoluut niet mee naar ouderavonden, ziekenhuisbezoeken enz.

Bij scheiding was zijn antwoord dan ook, "zoon mag om het weekend komen als mijn andere zoon er ook is, want dan ben ik mijn eigen tijd toch al kwijt".

Al met al lijkt mij dit voldoende om mij niet verder te hoeven verdedigen waarom zoon maar weinig naar zijn vader gaat.
Skawa schreef:
03-03-2019 08:27
Naar je huisarts voor verwijzing naar een proffesional om te overleggen wat wijsheid is voor je iets erger maakt. Veel huisarts praktijken hebben ook een kinder praktijk ondersteuner uit de ggz.
Ga daar is mee in gesprek over wat wijsheid is samen ket vader
Wij lopen met hem bij ggz. Hun ga ik zeker om advies vragen. Samen met vader is geen optie. Die gaat niet naar dat soort afspraken.
Alle reacties Link kopieren
Maar dat is toch een ander verhaal, dat zoon het veel te druk vindt? Is dat ook niet aan de hand bij andere logeerpartijen dan? Drukte en verandering die hij niet trekt?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Mosterd nu je meer informatie gegeven hebt.
duizel wijzigde dit bericht op 03-03-2019 08:36
92.59% gewijzigd
viva-amber schreef:
03-03-2019 08:17
Niet enthousiast is iets anders dan heimwee.
Dat staat er natuurlijk ook helemaal niet...
Alle reacties Link kopieren
Nouschi schreef:
03-03-2019 08:13
Maar bij zijn vader is toch geen logeren? Dat is toch ook gewoon zijn thuis?
Ik zou uitzoeken waar het ineens vandaan komt. Nog veel minder tijd bij zijn vader lijkt mij niet wenselijk. Wat vindt vader ervan?
Dat het ook zijn thuis is dat is lekker makkelijk gezegd door volwassenen om zo de scheiding goed te praten net zoals dat kinderen zo flexibel zijn. Het is zijn thuis nu eenmaal niet want hij woont er niet!
Alle reacties Link kopieren
Koetje86 schreef:
03-03-2019 08:31
Wij wonen 40 km van elkaar vandaan. Vader heeft nooit interesse gehad in het vaker zien van zijn zoon. Gaat ook absoluut niet mee naar ouderavonden, ziekenhuisbezoeken enz.

Bij scheiding was zijn antwoord dan ook, "zoon mag om het weekend komen als mijn andere zoon er ook is, want dan ben ik mijn eigen tijd toch al kwijt".

Al met al lijkt mij dit voldoende om mij niet verder te hoeven verdedigen waarom zoon maar weinig naar zijn vader gaat.
Fijne vent dan :wtf: Dat zal zoon ook wel voelen dan. :(
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Nouschi schreef:
03-03-2019 08:32
Maar dat is toch een ander verhaal, dat zoon het veel te druk vindt? Is dat ook niet aan de hand bij andere logeerpartijen dan? Drukte en verandering die hij niet trekt?
Bij mijn schoonouders bijv niet. Daar is het altijd heel rustig, maar ondernemen ze dingen die puur op het kind zijn afgestemd en in onderling overleg (alle kinderen hebben andere interesses bij ons). Dus vervelen doet hij zich niet, maar het is zeker ook niet te druk. Hij vindt het ook geweldig daar, totdat het avond is.
Nou is hij daar meer thuis dan bij zijn vader. Zij zijn ook onze vaste oppas.
Mijn advocaat zei het al bij de scheiding...

Je kan een vader niet dwingen meer tijd met zijn kind door te brengen, want dat komt het kind niet ten goede want dan is hij daar ongewild.

Vaker daarheen gaan is dus echt geen optie.

Sterker nog, bij ggz hebben ze ook al gezegd dat het voor zoontje juist beter zou zijn om minder daarheen te gaan. Dat speelde ook mee in de beslissing om destijds van vrijdagavond brengen naar zaterdagochtend brengen te gaan.
Alle reacties Link kopieren
Koetje86 schreef:
03-03-2019 08:37
Bij mijn schoonouders bijv niet. Daar is het altijd heel rustig, maar ondernemen ze dingen die puur op het kind zijn afgestemd en in onderling overleg (alle kinderen hebben andere interesses bij ons). Dus vervelen doet hij zich niet, maar het is zeker ook niet te druk. Hij vindt het ook geweldig daar, totdat het avond is.
Nou is hij daar meer thuis dan bij zijn vader. Zij zijn ook onze vaste oppas.

Ik zou laten uitzoeken wat eraan ten grondslag ligt. Toch raar dat het ineens veranderd is natuurlijk. Is er iets gebeurd? Grote verandering?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Koetje86 schreef:
03-03-2019 08:39
Mijn advocaat zei het al bij de scheiding...

Je kan een vader niet dwingen meer tijd met zijn kind door te brengen, want dat komt het kind niet ten goede want dan is hij daar ongewild.

Vaker daarheen gaan is dus echt geen optie.

Sterker nog, bij ggz hebben ze ook al gezegd dat het voor zoontje juist beter zou zijn om minder daarheen te gaan. Dat speelde ook mee in de beslissing om destijds van vrijdagavond brengen naar zaterdagochtend brengen te gaan.
Dan voorlopig alleen zondag overdag. Als hij er 's avonds pas last van krijgt.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Koetje86 schreef:
03-03-2019 08:31
Wij wonen 40 km van elkaar vandaan. Vader heeft nooit interesse gehad in het vaker zien van zijn zoon. Gaat ook absoluut niet mee naar ouderavonden, ziekenhuisbezoeken enz.

Bij scheiding was zijn antwoord dan ook, "zoon mag om het weekend komen als mijn andere zoon er ook is, want dan ben ik mijn eigen tijd toch al kwijt".

Al met al lijkt mij dit voldoende om mij niet verder te hoeven verdedigen waarom zoon maar weinig naar zijn vader gaat.
Wow, toch voor een kind met hem gegaan als hij deze houding ook al had richting zijn andere zoon had?
Nouschi schreef:
03-03-2019 08:34
Fijne vent dan :wtf: Dat zal zoon ook wel voelen dan. :(
Ik ben bang van wel. Aangezien hij aangeeft papa niet meer te missen.

Maar echt, dat doet mij veel pijn. Want hoewel ik het al aan zag komen is dit alles behalve wat ik gewild heb. Hij verdient dit niet.
Alle reacties Link kopieren
Wat zielig voor je zoontje. Probeer je eens voor te stellen dat je elk weekend naar een plek moet waar je je helemaal niet fijn voelt, het veel te druk is en telkens weer geconfronteerd wordt met een vader die eigenlijk niet veel om je geeft. Dat is voor een kind met autisme toch juist wat hij niet nodig heeft?

Dat is je probleem TO. Niet verwijtend hoor. Wat vind GGZ van deze situatie?
I wanna live my life with the volume full!
Alle reacties Link kopieren
Hoe gaat het dan als jij 's avonds weg bent en er oppas in huis is? Of los je dat anders op? Gaat hij dan wel slapen.

Ik bedoel dus eigenlijk, mist hij jou of mist hij zijn eigen veilige huis, kamer, bed.

Ik zou het zeker bespreken bij de ggz. Vraag me wel af of ze daar iets kunnen zonder vader zijn medewerking.
ch86 schreef:
03-03-2019 08:43
Wow, toch voor een kind met hem gegaan als hij deze houding ook al had richting zijn andere zoon had?
Ah dat is wel heel makkelijk he. Zoontje was niet gepland.
Alle reacties Link kopieren
Koetje86 schreef:
03-03-2019 08:44
Ik ben bang van wel. Aangezien hij aangeeft papa niet meer te missen.

Maar echt, dat doet mij veel pijn. Want hoewel ik het al aan zag komen is dit alles behalve wat ik gewild heb. Hij verdient dit niet.
Nee, snap ik :hug:
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Nouschi schreef:
03-03-2019 08:42
Ik zou laten uitzoeken wat eraan ten grondslag ligt. Toch raar dat het ineens veranderd is natuurlijk. Is er iets gebeurd? Grote verandering?
Nee helemaal niks.. het leven hier is vrij gestructureerd. Geen grote veranderingen geweest.

Wel is hij de laatste maanden meer open over zijn gevoelens. Wellicht dat hij er nu ook meer aan toe durft te geven?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven