Dreumes 18 maanden loopt nog niet zelfstandig

24-06-2019 09:53 44 berichten
Alle reacties Link kopieren
Onze dochter van bijna 18 maanden kan nog niet los staan en ook niet los lopen. Wel kan ze staan als ze zich vasthoudt, klimmen en klauteren op de bank en lopen achter een karretje. Dit alles kan ze al vanaf dat ze een maand of 14 oud is, daarna zit er weinig vooruitgang meer in.

Omdat ik overal lees dat kinderen met 18 maanden toch wel moeten kunnen lopen heb ik contact gehad met het cb. Zij geven aan dat we het nog wat tijd moeten geven, dit omdat ze dus wel kan klimmen en klauteren op de bank en achter een karretje kan lopen.

Hoe lang zouden jullie het nog tijd geven voordat je hulp gaat zoeken (kinderfysio of zoiets)? Vooral het feit dat ze de afgelopen 4 maanden weinig tot geen vooruitgang boekt vind ik wel vreemd.
Alle reacties Link kopieren
CB maakt zich dus geen zorgen?
relaxxxx
(of ga bij je eigen huisarts langs).
Alle reacties Link kopieren
Om los te lopen heb je 3 dingen nodig:
evenwicht, zelfvertrouwen en stevige spieren.

Ik denk dat het zelfvertrouwen nog ontbreekt. Wanneer die durf er is, gaat het opeens snel.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Als je je zorgen maakt zou ik zelf naar een fysiotherapeut. Dat kan gewoon, je hebt geen doorverwijzing nodig. Als je kijkt naar de statistieken is 18 maanden niet zorgelijk, sommige kinderen doen er gewoon wat langer over, maar ik denk dat ouders over het algemeen een prima inschatting kunnen maken van hun kind, dus als je het niet helemaal vertrouwt zou ik gewoon hulp inschakelen.
Alle reacties Link kopieren
Hier in de kennissenkring een jongentje dat met 20 maanden liep. Was laat, ja, maar ieder kind ontwikkelt zich op zn eigen tempo. Jongentje is nu trouwens zeer sportief en fanatiek voetballer, dus zegt ook niks over toekomstige zaken ;)
Alle reacties Link kopieren
Nichtje heeft van 14 tot 20 maanden alleen met hulp geholpen. Vasthouden of karretje. Nu met 20 maanden heeft ze in een keer het zelfvertrouwen en loopt ze heel wat af.
Relax... komt wel goed.
Alle reacties Link kopieren
BIj mijn zoon duurde het ook vrij lang voor hij liep. BIj 12 maanden kon hij lopen langs de bank of een stoel, of met een karretje, maar niet zelfstandig. Duurde vrij lang, maar ineens was dat zelfvertrouwen er en ging het wel. Ik gok toen hij rond de 18 maanden was. Zijn motoriek is prima, maar hij is wel een voorzichtig typje.

Komt dus wel, zou ik zeggen.
Alle reacties Link kopieren
De mijne was bijna 2. Het was vooral onhandig, want ze werd best zwaar om te tillen ;-D Het is nu een heel normaal ontwikkeld kind, dus hou vertrouwen.
Hallo?!
Alle reacties Link kopieren
Oudste liep 2 weken na zijn 1e verjaardag, jongste met 19 maanden! Jongste kon razendsnel kruipen, dus waarom zal je lopen dan?! Beide stonden wel met 9 maanden al en liepen langs de tafel e.d. Mijn ervaring: komt goed dus ;-).
Alle reacties Link kopieren
Helder, gewoon geduld hebben dus. Best lastig merk ik.
Alle reacties Link kopieren
Waarschijnlijk kan ze iets anders juist weer beter dan haar leeftijdsgenootjes.
Alle reacties Link kopieren
Of je laat het checken door een kinderfysio. Wij hebben hele goede tips gekregen.
Alle reacties Link kopieren
Mijn oudste liep met 10 maanden langs de tafel, maar het duurde tot hij 1,5 was voor hij losliep. Hij was veel te bang om te vallen. Wat hier hiep, was hem een touwtje in zijn handen te geven, van zo’n trekbeest, hij dacht dat hij houvast had en liep gelijk de hele kamer rond.
Such a beautiful place to be with Friends.
Bij mij liepen ze allebei aan de late kant, pas na 18 maanden.
Alle reacties Link kopieren
Mijn kinderen waren ook alledrie 18 mnd en ik zelf 23 maanden. Bij mij was de oorzaak slappe enkelspieren. Op het moment dat ik hoge schoentjes kreeg kon ik lopen.

Als ik jou was, zou ik nog even wachten en anders met een maand of 3 naar de huisarts
Alle reacties Link kopieren
Mijn kinderen liepen met 22 maanden, ikzelf met 23. Mijn oudste vond het spannend, de jongste vond kruipen ook wel best (denk ik dan hé, hun karakter in ogenschouw nemend) en ik liep zelf met 23 maanden, heeft waarschijnlijk met hypermobiliteit te maken.
Als ik lees wat jouw kindje wel doet, verwacht ik ook echt dat het vanzelf komt!
No but yeah but no but yeah but no but yeah no but yeah but no because I'm not even going on the pill because Nadine reckons they stop you from getting pregnant.
Alle reacties Link kopieren
Waarom denk je specifiek aan fysio? Buurmeisje dat laat liep, bleek heel slecht te zien, waardoor ze niet durfde.
Als je je echt zorgen maakt, ondanks de geruststellende woorden van het cb, zou ik heel algemeen beginnen en naar de huisarts gaan.
Maar eerst zou ik nog even afwachten, in jouw plaats. Achttien maanden is niet dramatisch laat.
Alle reacties Link kopieren
Mijn kinderen liepen beiden rond 22 maanden. Een keer naar de fysio geweest (via CB), bleek beide keren geen oorzaak in de spierontwikkeling te hebben. Ze liepen wel langs randjes en achter een kar, maar vonden het gewoon te eng. Het was vooral bij de eerste onhandig, die ging pas lopen na rond geboorte van haar zus, maar daar bood een wagen waar ze beiden op / in konden uitkomst. Nu zijn het beiden erg snelle renners die ook graag wandelen etc.
Dochter was geen late loper, maar wat ik nog mee wilde geven: de ene dag kon ze niet lopen en de volgende dag wél. Zo snel ging het. En dat is het soms ook bij kinderen, ontwikkeling kan echt van de een op de andere dag gaan en dan lijkt het nu alsof ze met 18 maanden laat is, maar voor hetzelfde geld loopt ze morgen. Succes!
anoniem_332521 wijzigde dit bericht op 24-06-2019 11:31
Reden: Gênante taalfout
1.97% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Mijn kinderen konden lopen 'voor' hun 1e verjaardag.
Mijn eigen broertjes daarentegen liepen niet voor hun 2e jaar.. die kropen nog het liefst rond of gingen 'tijgeren'.
Volgens mij zegt het echt nog niet veel over de ontwikkeling van je kindje.
Het CB kan echt wel beoordelen of de heupen en beentjes van je kindje in orde zijn.
Volg hun advies (daar zijn ze immers voor) en wacht nog even af.
Blijf jij echter met een onderbuik gevoel of ongerustheid zitten.. ga dan naar je huisarts of kinderfysio.
Baat het niet dan schaadt het niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk ook dat het met durven te maken heeft. En inderdaad doen kinderen vaak iets van het ene op het andere moment. Bij mijn oudste dochter heeft er ook best een tijd tussen gezeten. Staan en langs de rand van de box lopen kon ze heel erg snel, met 6 maanden, maar los lopen duurde daarna ook nog bijna een half jaar. Gewoon nog even geduld hebben en anders over een paar maanden eens laten checken bij de huisarts/fysio om lichamelijke oorzaken uit te sluiten.
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon liep met 20 maanden pas, komt goed. Zeker als het cb zich geen zorgen maakt over haar ontwikkeling.
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon liep met 19 maanden pas, voetbalt nu bij psv. Komt goed.
...
Alle reacties Link kopieren
Mijn oudste liep pas met 22 maanden en zoals je wel vaker hoort, is hij daarna ook nooit meer gevallen. Het is gewoon een bedachtzaam kind, dat iets pas aangaat als hij zeker is dat het lukt. Nog steeds zijn aard (inmiddels 11).
Hij kon wel zo'n 10 km/u kruipen op het laatst, daar was hij extreem geoefend in :biggrin:
The time is now
Banba schreef:
24-06-2019 13:47
Mijn oudste liep pas met 22 maanden en zoals je wel vaker hoort, is hij daarna ook nooit meer gevallen. Het is gewoon een bedachtzaam kind, dat iets pas aangaat als hij zeker is dat het lukt. Nog steeds zijn aard (inmiddels 11).
Hij kon wel zo'n 10 km/u kruipen op het laatst, daar was hij extreem geoefend in :biggrin:
Mijn oudste liep met 21 maanden (jongste met 18-19 maanden). Zij ging daarna ook relatief snel rennen. Kruipen heeft ze ook heel lang gedaan, vanaf 9 maanden... dus héél veel broeken versleten (want energie had ze wel).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven