3 of meer kinderen

19-06-2007 10:09 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag me weleens af hoe ouders het doen met 3 of meer kinderen. Is dat niet ongelooflijk druk? Het lijkt mij ook ongelooflijk duur. Zeker als ze later gaan studeren. De kleding word ook alleen maar duurder naarmate ze groter worden. En als ze allemaal op een sport willen kan je ook je portomonee opentrekken.



Je moet ook een grote auto hebben en een eetkamertafel van op zijn minst 6 personen. 4 slaapkamers en noem maar op.
.
Alle reacties Link kopieren
ik wil 4 kindjes, heb er 'pas' 2 ;)

en ik heb niet eens een huis met 5 slaapkamers , en ook al geen auto.

(2 kinderen per slaapkamer)



kleding is geloof het of niet het duurts voor een baby. voor oudere kinderen zijn ze per stuk wel duurder, maar ze gaan langer mee, en je hebt minder nodig. wat betreft het studeren, ik vind dat echt een kul argument worden wat je steeds meer door je neus geboord krijgt.



het is heel simpel, je weet niet wat het kosten gaat, en of je kinderen sowieso studeren willen.

en als zouden ze allemaal willen studeren, wat is er mis met zelf bij betalen? al had ik een miljoen op de bank staan, geen haar op mijn hoofd die er over nadenkt de hele studie te betalen. (en een rijbewijs ga ik ook al niet voor ze betalen, en nee ik ga ook geen inboedel voor ze kopen oid) 



de drukte kies je inderdaad zelf voor, maar ik denk dat het qua drukte niet eens veel verschil maakt tussen 2 en 3 (en dan kan die 4e ook nog wel ;))

wie weet kom ik van een hele koude kermis thuis, maar voorals nog lijkt al die drukte mij juist heerlijk!
Alle reacties Link kopieren


Ik vraag me weleens af hoe ouders het doen met 3 of meer kinderen. Is dat niet ongelooflijk druk? Het lijkt mij ook ongelooflijk duur. Zeker als ze later gaan studeren. De kleding word ook alleen maar duurder naarmate ze groter worden. En als ze allemaal op een sport willen kan je ook je portomonee opentrekken.



Je moet ook een grote auto hebben en een eetkamertafel van op zijn minst 6 personen. 4 slaapkamers en noem maar op.




Druk? jazeker;)! Wij hebben 4 kinderen, 3 jongens en een meisje. Maar het voordeel is dat ze elkaar ook bezig kunnen houden en ik ook best nog wel eens iets voor mezelf kan doen. Onze jongste is 3 maanden en ze hoeft maar een kik te geven en er hangen 3 entertainers boven haar hoofd die vertellen hoe lief en mooi ze wel niet is(gelukkig begrijpt ze nog niet wat ze zeggen, anders zou ze al naast haar schoenen lopen voordat ze uberhaupt kan lopen).

Duur? Qua onderhoud en kleding maakt 2 of 4 niet zoveel uit, we moesten alleen voor dochter wel veel nieuwe kleertjes aanschaffen, maar dat hoeft niet per se heel duur te zijn. Kleding wordt wel duurder naarmate ze groter worden, maar ze vallen niet meer overal gaten in, dus kun je nog eens wat doorschuiven naar een volgend kind. Studeren...we hebben spaarrekeningen en zien wel hoever we komen, je weet vantevoren nooit hoe het gaat lopen.

Sporten is noodzaak voor ons, onze oudste zoon rijdt paard(is idd duur), de middelste zoon gaat binnenkort op zwemles en daarna zien we wel wat ie wil gaan doen.



Grote auto? Ja, we hebben een Chevrolet Trans Sport met 7 zitplaatsen en een grote bagageruimte. Duur? De aanschaf viel erg mee, maar hij is dan ook niet nieuw en mijn man is uitermate goed thuis in autotechniek, dus hij koopt geen kat in de zak. Zuinig is ie niet echt, maar een slurper is het ook weer niet. Het onderhoud doet ie zelf, alleen de beurten doet de garage.



Eetkamertafel hebben we van mijn ouders gekregen, idd een hele grote, er kunnen 8 mensen aan zitten.

4 Slaapkamers is niet per se nodig, oudste en middelste zoon slapen samen op een kamer, jongste zoon heeft een eigen kamertje en dochter heeft een eigen kamertje. Wij slapen op de zolder annex kantoor.



Dus hoe wij het doen? Het gaat zoals het gaat. Natuurlijk zouden wij ook het liefst in een kast van een huis wonen en misschien een nanny of 2:P.

Maar ik vind het niet bijzonder zwaar of druk, 4 kinderen. Maar ik moet er wel bijzeggen dat ik niet werk, want èn werken èn 4 kinderen zouden we niet trekken. Misschien als de jongste naar school gaat, maar dat duurt nog 4 jaar.
Alle reacties Link kopieren
Hier drie knullen en een vierde ukje onderweg. We hebben een normale auto, al zoeken we wel iets groters. Maar ook zonder auto komen we overal hoor. Normaal rijtjeshuis. Nu hebben ze ieder een eigen kamer. Straks, als de vierde er is, blijft dat even zo. Dan slaapt de baby bij ons op de kamer. Als die toe is aan een eigen stekkie, dan worden er dus kamers gedeeld. Deed men vroeger ook. Tegenwoordig schijnt ieder kind een eigen kamer, tv, dvd, pc etc te meoten hebben. Minimaal merkkleding, de vakanties moeten nog net zo als voor er kinderen kwamen en alles moet top of the line. Hier dus niet. Ik zie al die materiële zaken als bijzaak. Kleren zijn kleren. Of er nu een merklabel in zit of niet. Willen ze wel merken? Zoek maar een zaterdagbaantje erbij. Is niets mis mee. Je kunt het met kinderen zo duur maken als jij wilt. Of je er nu een, twee of zestien hebt.
.
Alle reacties Link kopieren


ik wil 4 kindjes, heb er 'pas' 2 ;)

en ik heb niet eens een huis met 5 slaapkamers , en ook al geen auto.

(2 kinderen per slaapkamer)



kleding is geloof het of niet het duurts voor een baby. voor oudere kinderen zijn ze per stuk wel duurder, maar ze gaan langer mee, en je hebt minder nodig. wat betreft het studeren, ik vind dat echt een kul argument worden wat je steeds meer door je neus geboord krijgt.



het is heel simpel, je weet niet wat het kosten gaat, en of je kinderen sowieso studeren willen.

en als zouden ze allemaal willen studeren, wat is er mis met zelf bij betalen? al had ik een miljoen op de bank staan, geen haar op mijn hoofd die er over nadenkt de hele studie te betalen. (en een rijbewijs ga ik ook al niet voor ze betalen, en nee ik ga ook geen inboedel voor ze kopen oid) 



de drukte kies je inderdaad zelf voor, maar ik denk dat het qua drukte niet eens veel verschil maakt tussen 2 en 3 (en dan kan die 4e ook nog wel ;))

wie weet kom ik van een hele koude kermis thuis, maar voorals nog lijkt al die drukte mij juist heerlijk!
Persoonlijk vind ik het geen "kul" om erover na te denken of je de studies wel kunt bekostigen van al je kinderen. Tegenwoordig is het erg belangrijk dat je een goede opleiding hebt. Ik vind het dan ook heel normaal om de vervolgopleiding voor mijn kinderen te betalen.
Alle reacties Link kopieren
Ben vandaag negen weken, dus geen idee wat het is. Denk zelf een jongen eigenlijk en dat gevoel klopte bij de eerste drie heren ook, dus ik ben benieuwd. :D



Studies en dergelijke. Tja, die kosten geld. Maar wie zegt dat je uk ook gaat studeren. Misschien heb ik wel hele domme kids LOL. Of vinden ze handenwerk leuker dan hoofdwerk. Ook goed. Als je het puur van geld af laat hangen, zijn er weinig gezinnen met meer dan een kind denk ik eigenlijk. je zult wat dingen moeten veranderen, danwel inleveren. Maar voormij is een kindje waardevoller dan de vliegvakanties. Dan gaan we wel naar een caravan ofzo.
Alle reacties Link kopieren
Wow, ik vind het allemaal toch wel erg knap van jullie hoor. Voor jullie is het de normaalste zaak van de wereld natuurlijk. Maar tegenwoordig word een gezin met 3 kinderen al groot genoemd. Om mij heen zie ik eigenlijk geen gezinnen van deze tijd met meer dan 3 kinderen. Echt zelden moet ik toegeven. Het is natuurlijk ook prioriteiten stellen en voor de 1 is het niet zo belangrijk dat hun kind een eigen kamer heeft enzo. Ik zeg ook niet dat dat verkeerd is hoor, maar zo vind iedereen weer iets anders belangrijk.



Een zoals de eerste forummer die reageerde, die kon er wel 6 hebben voor hun salaris. Haha vind ik erg knap. Als ik naar ons kijk.. dan zouden we er een hoop kunnen hebben, maar dan zouden we wel een hoop moeten laten en dat heb ik er echt niet voor over. We leven nu, zeg ik eerlijk, een tikkeltje luxe. Ik vind het leven heel prettig zo en kan me ook niet voorstellen om minder te leven maar dan wel met meer personen...



Komt misschien in jullie ogen verwend of egoistisch over, maar dat is verschillend per mens denk ik.
.
Alle reacties Link kopieren


Ik vraag me weleens af hoe ouders het doen met 3 of meer kinderen. Is dat niet ongelooflijk druk? Het lijkt mij ook ongelooflijk duur. Zeker als ze later gaan studeren. De kleding word ook alleen maar duurder naarmate ze groter worden. En als ze allemaal op een sport willen kan je ook je portomonee opentrekken.



Je moet ook een grote auto hebben en een eetkamertafel van op zijn minst 6 personen. 4 slaapkamers en noem maar op.
Hoi!

Sinds 2 weken ben ik moeder van 4 en tot nu toe vind ik het niet heel veel drukker dan 3 (maar ja... het is pas 2 weken, dus wie weet kom ik daar nog op terug?) Met 2 kinderen heb je je handen "vol", met drie ook, met vier ook. :D Financieel: wij sparen wel wat, maar ik denk niet dat daar 4 volwaardige studies van betaald kunnen worden. Maar wij moesten er ook gewoon bij werken, vind ik eigenlijk ook gewoon normaal een baantje naast je studie. Daarbij heb je nu nog geen idee of ze überhaupt wel willen/ kunnen studeren. Ik maak me er nu nog niet zo druk over.

Kleding wordt natuurlijk ook wel overgedragen van de 1 na de ander. En sporten is hier nog niet echt aan de orde (oudste is pas 6), maar dat moment komt natuurlijk wel, dat ze allemaal hun clubjes gaan hebben.



Wij hebben toevallig wel een huis met 5 slaapkamers (hebben onlangs de zolder verbouwd) dus iedereen heeft een eigen slaapkamer, maar ik besef me dat dat luxe is. Wij hebben Chrysler Voyager en passen er dus met gemak met z'n allen in.
Alle reacties Link kopieren
ik heb er nu 2 en we zijn al een jaar aan het proberen voor een 3e.

het is al vrij druk maar het scheelt hier dat de oudste al 9 is en de jongste nu 4 dus die zijn alweer wat zelfstandiger.



voor de studie, ik ben niet van plan om die geheel te betalen. ik heb mijn eigen studie ook zelf betaald, wel een avondopleiding mbo maar ook erg duur.

mijn zusje heeft zelf van de studiefinaciering (en bijbaantje af en toe) de gehele opleiding kunnen betalen en op haar eigen kunnen wonen. mijn ouders hebben het laatste jaar wel iets van 100 euro per maand bijbetaald aangezien het op inkomen van mijn ouders ging wat ze kreeg van de studiefinanciering en ze toen minder kreeg. de redenatie was toen ookdat ze daar zelf niets aan kon doen.



dus ik vind het onzin om dat te moeten doen perse. een goede opleiding is belangrijk maar met enige moeite kan het ook zelf. (enige hulp afhankelijk van het inkomen dat we dan hebben zal best wel gebeuren)
Alle reacties Link kopieren
Wat mij vooral opvalt bij de veel kinderen mamma´s is een andere instelling eigenlijk. Het komt wel goed. En je druk maken kan altijd nog. En ja, het is druk met meer kinderen, maar ach. Volgens mij is het verschil tussen twee, drie of vier (vijf etc.) minder schokkend dan van geen naar één kind. Dat vond ik echt heel wat. De tweede was al een stuk minder schokkend. Je krijgt routine, weet ongeveer hoe of wat. De derde is er hier zo bijgeschoven. Loopt gewoon mee in het dagelijks ritme zonder nou extra veel moeite te doen of veel nadenken. De vierde zal ook gewoon weer meegaan denk ik zo. Kleren schuiven gaat hier niet. De oudste twee zijn zeven en acht en zijn zo goed als evengroot. Dus alles dubbel kopen. De derde is vijf maanden (morgen) en die verzuitp nog in de kleren van de oudste twee. (Alhoewel, hij groeit als kool, volgens mij haalt hij ze nog wel in....).



Ik ben wel nieuwsgierig naar het hoe en waarom van dit topic. Ben je zelf aan het twijfelen over nog een kindje (of twee)? Red je het met het huidig aantal kids al nauwelijks? Vertel!
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal.



Ik ben moeder van 3 kinderen, en die nemen inderdaad met zijn allen meer ruimte, tijd en kosten in dan twee kinderen zouden doen. Ook hier is het praktisch altijd wel druk, al gaat de jongste na de zomervakantie naar school (vandaag is hij 4 jaar geworden). Dan zal ik overdag meer kunnen werken. De oudste is trouwens net een paar maandjes 7 jaar.



Ik heb drie jongens, dus veel van de kleding kan ik doorschuiven. Sporten en clubjes tikken inderdaad wel aan, waardoor dat gewoon beperkt blijft.

Ze hebben allemaal een eigen kamer, omdat ik de luxe heb van 5 slaapkamers.

 Mijn vriend werkt fulltime en ik heb een eigen bedrijf. Toch letten we goed op waar we het geld aan uitgeven. Sparen voor de eventuele studie doen we ook, al zal het betreffende kind beter ook een baantje bij gaan zoeken rond die tijd. Ook hebben we pas een grotere auto gekocht (een mpv) en zijn we op zoek naar een grotere tafel (een vierkant, dus als iemand iets weet??), voor 8 personen. Nu hebben we een 6 persoonseethoek, maar dat vind ik zelf nogal krap. De pannen worden ook steeds groter.



Het is allemaal wat drukker(wat geluid, aandacht geven en huishouden betreft), maar daar staat ook weer gezelligheid tegenover natuurlijk. Zelf wil ik er niet meer, dan zou het gewoon niet meer praktisch zijn (voor mij persoonlijk) en te duur gaan worden. Je wilt ze ook iedere avond schoon, moegespeeld en vooral goed gevoed in bed hebben liggen he! En ze eten nu al mijn koelkast leeg, dus dat wordt wat als het van die uitgehongerde pubers zijn geworden. Daarnaast, ze worden natuurlijk steeds zelfstandiger, maar ik vind het nogal heftig en energieslurpend om kinderen op te voeden en zoveel mogelijk te stimuleren om zich te ontwikkelen, dag in dag uit, 24 uur per dag.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zelf 1 zoontje van 2 jaar en 2 maanden en ik ben er bijna zeker van dat we het bij 1 houden. Ik vind het erg goed en gezellig zo en we kunnen nog steeds doen en laten wat we willen en hebben veel vrije tijd. Wij leven echt prima zo met zijn 3tjes en ik zie vriendinnen met 2 of 3 kids echt de hele dag ploeteren en altijd druk druk en een huishouden waar ze bijna niet aan toekomen. Dat is voor mij ook een reden om het lekker bij 1 te houden. Nu zijn de meningen verdeeld over enig kinderen natuurlijk, maar ons zoontje komt niks te kort, ook niet qua contacten. Z'n papa en ik zijn allebei nog vrij jong en we gaan ook lekker mee in zijn wereldje dus denk niet dat hij wat tekort komt.



Daarom vroeg ik me nu eens af hoe andere moeders het ervaren. Ik kan me haast niet voorstellen dat iemand het leuk vind om alleen maar druk te maken om je 3 of meer kinderen heel de dag en je huishouden snel snel te doen.



Maar dit is natuurlijk persoongebonden. Ik ben eigenlijk iemand die van 2 walletjes eet. Ik wilde graag een kind en tegelijkertijd geniet ik ook nog van veel vrije tijd zoals kinderloze stellen :P
.
Alle reacties Link kopieren
Hier is het eigenlijk hetzelfde. Ook mijn leven stopt niet bij de voordeur. Mijn wereld is groter dan mijn huis.

Ik heb meer niet dan wel dat machteloze gevoel alle ballen omhoog te moeten houden. We zijn een best gezellig gezin.

Ik kan me heel goed voorstellen dat je als ouder kiest om het bij 1 kind te houden. Het is minder druk en makkelijker te combineren, maar wanneer je er eerst genoeg energie in stopt, houd je ook genoeg ruimte over voor je eigen persoonlijkheid en wensen. Je moet alleen iets beter organiseren.
.
Alle reacties Link kopieren
We hadden best meer kinderen gewild, maar moeder natuur had daar andere gedachtes over en daar heb je je dan maar neer te leggen.

Op zich had ik best meer kids willen hebben, maar achteraf gezien had ik dan ook wel wat jonger willen zijn toen ik/wij er aan begonnen.

Als ik om me heen kijk en zie de grotere gezinnen dan zie ik wel dat het allemaal best goed komt met meer dan 2,3 of  4 kids. Het iseen kwestie van organiseren en zorgen dat je jezelf daarbij niet vergeet.
Alle reacties Link kopieren


Ik heb zelf 1 zoontje van 2 jaar en 2 maanden en ik ben er bijna zeker van dat we het bij 1 houden. Ik vind het erg goed en gezellig zo en we kunnen nog steeds doen en laten wat we willen en hebben veel vrije tijd. Wij leven echt prima zo met zijn 3tjes en ik zie vriendinnen met 2 of 3 kids echt de hele dag ploeteren en altijd druk druk en een huishouden waar ze bijna niet aan toekomen. Dat is voor mij ook een reden om het lekker bij 1 te houden. Nu zijn de meningen verdeeld over enig kinderen natuurlijk, maar ons zoontje komt niks te kort, ook niet qua contacten. Z'n papa en ik zijn allebei nog vrij jong en we gaan ook lekker mee in zijn wereldje dus denk niet dat hij wat tekort komt.



Daarom vroeg ik me nu eens af hoe andere moeders het ervaren. Ik kan me haast niet voorstellen dat iemand het leuk vind om alleen maar druk te maken om je 3 of meer kinderen heel de dag en je huishouden snel snel te doen.



Maar dit is natuurlijk persoongebonden. Ik ben eigenlijk iemand die van 2 walletjes eet. Ik wilde graag een kind en tegelijkertijd geniet ik ook nog van veel vrije tijd zoals kinderloze stellen :P


Nu je dit geschreven hebt, komt het op mij over alsof je een 'rechtvaardiging' zoekt om bij je besluit te blijven van 1 kind. Alsof je zoekt naar 'zie je wel, het is heel druk met meer kinderen, dus dan hoef ik het niet'











Ik heb drie kids, ik werk niet, daar heb ik voor gekozen en ik vind het prima zo. Ik ben niet druk druk bezig met mijn kids. Oudste twee (10 en 7) gaan alleen naar school en dan heb ik alle tijd en rust voor mijn jongste van 3 maanden en voor het huishouden. Ja, ik heb tijd voor mezelf. Net hoe je het inplant. Lezen, forummen, visite, lekker wandelen, doe ik allemaal.

Ik vind het een verrijking van mijn leven, die kinderen. Ik zou er nog wel meer willen, maar inderdaad, die centjes :P Ik vind het ook belangrijk dat mijn kids kunnen gaan studeren en dat wij nu leuke dingen kunnen doen.

En het is net wat iemand anders al zei, je moet prioriteiten stellen.



Begrijp me a.u.b. niet verkeerd. Tekst komt heel anders over dan in real life, dit was geen aanval o.i.d. ;) (ben vaker verkeerd geinterpreteerd)





Alle reacties Link kopieren
Je hebt idd gelijk. Ik wil voor mezelf een gevoel van "zie je wel" DAT is niet wat ik wil. Ik ben heel blij dat jullie het zo naar je zin hebben met meerdere kindertjes. Ik ben denk ik niet de persoon om er op zo'n relaxte manier mee om te gaan. Ik ben echt iemand die alles op een rijtje wil hebben en weten waar ze aan toe is. Dus gewoon echt geen typje voor veel kindjes. Het zou mij te zwaar worden. Vroeger riep ik altijd dat ik er 3 wilde. Maar nee dat zit er nu niet in denk ik! maarja we zien wel, je weet nooit hoe het loopt. Misschien krijg ik over 2 jaar wel verschrikkelijke kriebels.



Alleen probeer ik nu eigenlijk iets te vinden dat ik denk... Gelukkig dat ik daar niet voor heb gekozen want het past niet bij me. En buiten dat vind ik het heel interessant om te weten hoe andere ouders dat doen met 3 of meer kindjes. Het lijkt me wel bere gezellig als ze een stukje groter zijn. Altijd wel iemand om mee te praten in huis. Dat zijn ook de leuke dingen ervan! Kan me ook wel weer goed voorstellen dat mensen daar graag voor kiezen. Maar dan moet je wel een wat relaxter persoon zijn zoals iemand hier al beschreef.
.
Alle reacties Link kopieren
Het klinkt een beetje alsof je door de negatieve kant van veel kinderen te belichten jezelf wilt overtuigen van je keuze. Tenminste dat lees ik er uit. Als jij weet dat je een kind genoeg vind, is dat toch prima. Dat hoef je dan toch niet te rechtvaardigen? Of heb je het gevoel raar te zijn of niet sterk genoeg omdat je het bij een kind wilt houden? Dat je faalt als vrouw ofzo als je niet meer dan een kind krijgt/aankan? Geen idee of het zo voelt hoor, ik schrijf maar gewoon wat er in me opkomt.
Alle reacties Link kopieren
Maar waarom zoek je specifiek naar ervaringen van moeders met 3 of meer kids en niet naar hoe het zou zijn als er een tweede bij komt? Ik denk dat een gezin met 1 kind niet te vergelijken is met een gezin met 3 of meer kids, dat is gewoon heel anders.

Ik heb er zelf 3 en ja het is druk maar ik heb nog steeds tijd genoeg voor mezelf. Oudste 2 spelen ook veel samen dus dan heb je er ook geen omkijken naar. In mijn ogen moet je als ouder een enigst kind ook meer vermaken maar misschien isdat ook wel een misvatting die ik heb naar enigst kinderen hoor?  Hier kabbelt het lekker door, ik heb genoeg vrije tijd, ben echt niet alleen maar aan het poetsen en sloven dus ik ervaar mijn gezin niet echt als superdruk. Ik werk ook (nog) niet, ben dus lekker thuis en geniet volop van mijn kinderen. Mijn jongste is net 1 en ik zou nu graag wel weer wat willen gaan doen.



En studeren ... ja we sparen voor de kids, maar ze zullen vast zelf ook wel moeten bijlappen en daar vind ik niks mis mee hoor. Je hoeft als ouders toch niet alles te betalen als ze groter worden?





Risotje
Alle reacties Link kopieren
Hier een (samengesteld) gezin bestaande uit 4 kids, waarvan 1 een 'nakomertje' (klinkt zo rottig)

Ja,  het is druk, maar zo druk als je jezelf maakt.

Soms blijven dingen liggen die eigenlijk gedaan zouden moeten zijn, maar dat is bij een gezin met 1 of 2 kids vast ook.



Tuurlijk maakt iedereen zelf een keuze voor het aantal kids, wij zouden niet met minder willen maar maken wel bewust tijd voor onszelf en elkaar vrij. Dus 'ondanks' het aantal kids gaan ze ook een aantal keren per jaar allemaal uit logeren zodat pa & ma lekker met elkaar wegkunnen. Verder hebben we een perfecte oppas en gaan we ook avondjes weg, met of zonder elkaar.

Wat iemand eerder al schreef: ik ben nog steeds ikke maar ook mama van... en voor beiden maak ik tijd vrij.



Suc-6 met het afwegen van alle plussen en minnen.



ps. Wij gaan (als we ooit nog een ander huis gevonden krijgen) waarschijnlijk ook nog voor een nr. 5 :o

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven