Draadloos ineternet

10-11-2007 13:53 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoihoi,



Ik ga verhuizen en wil daar draadloos internet. Wat is het beste/goedkoopste abonnement en hoe gaat het in z'n werk? Ik wil er geen telefonie bij, er is geen KPN abonnement en ik heb een Mac. Oh ja, ik hoef ook niet over te stappen, want verhuis van een studentenhuis waar het abonnement gewoon blijft.



Grtz!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb XS4All en dat kost 21,95 (of om en nabij) per maand. Draadloos gemaakt dmv een router aan m'n modem.
Alle reacties Link kopieren
Kun je een router gewoon los erbij kopen?
Alle reacties Link kopieren
Maar er is geen KPN abonnement zeg je? Bedoel je dat er geen aansluiting is? Die zin begrijp ik niet helemaal?



Maar wat je ook kiest, ADSL of Kabel, draadloos maak je het meestal zelf met een router.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap het ook niet helemaal :) maar zie op internet dat je vaak voor abonnementen moet beschikken over een telefoonaansluiting met KPN abonnement..
Alle reacties Link kopieren
Maar het werkt dus zo dat je een abonnement ergens neemt, daar krijg/koop je een modem bij en aan die modem kun je weer een router hangen die het draadloos maakt.. klopt dat?

in principe heb je toch geen telefoonaansluiting nodig? zal het liggen aan al die abonnementen waar ook direct telefonie bijzit?
Alle reacties Link kopieren
Voor ADSL heb je telefoon nodig, voor Kabel niet, dit werkt met je kabelaansluiting.



En het klopt dat je een draadloos router aan je modem koppelt!
Alle reacties Link kopieren
Bij ons is het modem vervangen door de router......ik weet niet beter dat het dus vervangt en niet ook nog eens bij de modem moet?

Veel providers bieden trouwens ook al een wireless modem aan.

Die router geldt overigens wel bij abonnement via adsl, via kabel internet kan je geloof ik niet (altijd) zelfde soort router gebruiken die veel aangeboden word.

Richt je eerst op welke providers en de prijzen je het meest aanstaan en vandaaruit informeer je bij hen hoe het zit met de mogelijkheden van wireless, als ze zelf een heel pakket hebben ben je al klaar en zo niet dan zoek je vandaaruit hoe je er wel aan kan komen.
Alle reacties Link kopieren
ja inderdaad,

er zal buiten de prijzen toch niet heel erg veel verschil tussen de providers zitten..

wel weer een wirwar van aanbiedingen, prijzen, providers, voorwaarden etc. zeg!
Alle reacties Link kopieren
Hmmm.. bij mij is het een extra kastje naast mijn modem, maar mss is het inderdaad bij nieuwe modems geintegreerd?
Alle reacties Link kopieren
[quote]Kim80 schreef op 10 november 2007 @ 14:06:

Maar het werkt dus zo dat je een abonnement ergens neemt, daar krijg/koop je een modem bij en aan die modem kun je weer een router hangen die het draadloos maakt.. klopt dat?

Zo heb ik 't althans gedaan ja. Voor 40 euro koop je een router.

in principe heb je toch geen telefoonaansluiting nodig? zal het liggen aan al die abonnementen waar ook direct telefonie bijzit?[

Bij ADSL heb je wel tel nodig en ik heb ADSL.

/quote]
Alle reacties Link kopieren
wij hebben een pc en een laptop en we hebben kabel internet dus de pc is niet draadloos en voor de laptop hebben we een router gekocht en we hebben onbeperkt internet van @home en dan de goedkoopste ik meen 18 euro per maand.
Alle reacties Link kopieren
He Kim,



Het hangt er ontzettend vanaf wat je precies wil doen met je computer(s)/laptop(s)..



Bij Kabel internet zit je vooralsnog verplicht aan 1 kabelaar, zoals bij mij in Amsterdam aan UPC. Nadeel daaraan is dus, dat je weinig keuze hebt qua providers/service..



"DSL" heeft meerdere bekende varianten: ADSL & ADSL2+ met name..



Daar heb je inderdaad een "standaard" telefoonaansluiting voor nodig, maar niet per sé 'n KPN abonnement meer. Tegenwoordig wordt de "Lijnhuur" meegenomen in de kosten voor het abonnement.



Verschillen adsl & kabel:

Er zijn wat meer verschillen tussen adsl-providers & kabelaars.

1 daarvan, is dat je bij adsl soms/best vaak je eigen "modem" kunt bepalen.

Wat gelijk ook weer 'n nadeel kan zijn i.c.m bepaalde providers. Omdat die specifieke eisen kunnen opstellen over hoe 'n modem ingesteld moet worden.

Sommige modems hebben (vreemd genoeg), daar nie taltijd de juiste mogelijkheden toe.



ADSL Modems:

Modem's & router's zijn bij Adsl vaak in 1 apparaat geïntegreerd, maar dat hoeft niet zo te zijn..



Kabel Modems:

Oudere Modem's & kabelaars die wat "gierig" zijn, leveren meestal oudere modems zonder draadloos netwerk/internet ingebouwd.

Er zijn ook Modem's die al "Wifi" ingebouwd hebben gekregen, of de provider levert/verkoopt/verhuurt een router met Wifi.





Algemeen:

Er zijn providers die "stunten" en bepaalde modems/routers cadeau doen bij het nemen van 1 abonnement, en anderen geven onder "borg" 1 te leen.



Provider service: [Positief]

Bij ADSL(2+): Staan bij mij met name Xs4all & DDS B.V. hoog in het vaandel.

Over kabelaars ken ik enkel "van horen zeggen" verhalen, aangezien mijn ervaringen met UPC niet positief zijn :mad:

Maar over CAIW & Casema hoor ik relatief veel goede verhalen, maar kan ik niet verifieren of die verhalen kloppen..



Provider service: [Negatief]

Speedlinq, UPC, @home, hetnet, Tele2 & Abeltelecom zijn de providers waarvan ik zeker weet dat ze vaak slechte service leveren... De eerste 2 heb ik persoonlijk veel problemen mee gehad, Tele2 had sowieso bij anderen vele problemen op Internet gebied..



Goede bronnen betreffende providers: vrnl. ADSL maar ook Kabel

kieskeurig.nl

Speedtest.nl

breedbandwinkel.nl



Draadloze Routers: (zitten deels ook winkels tussen)

Kieskeurig.nl


Tweakers.net


Advies over Routers Bij Salland



Routershop.nl



Hardware.info Reviews

Hardware.info Forum



Voorbeeld abonnement:

Telfort 20Mbit bijvoorbeeld= 19,95 p/m & heeft enkel 'n modem voor 1 pc aan 1 kabeltje.



link naar modem zelf



Gezien het feit je 'n Apple computer hebt, kun je beter eerst goed advies inwinnen over bruikbare routers dan zomaar 1 aan te schaffen..
Alle reacties Link kopieren
Hee Rouke,

Ontzettend bedankt voor je uitgebreide reactie, ik heb er veel aan!
Alle reacties Link kopieren
Kim80 schreef op 11 november 2007 @ 10:56:

Hee Rouke,

Ontzettend bedankt voor je uitgebreide reactie, ik heb er veel aan!
Hé Kim, is het niet wat té uitgebreid?

:-)-)



ach, je schrijft wel weer in geval van..
Alle reacties Link kopieren
:)

ik twijfel nu alleen nog maar tussen casema en xs4all, (neem aan dat je met telefoonaansluiting gewoon de stekker bedoelt??- of nou ja, het ding waar je de stekker in doet) dus kijk gewoon even naar de beste aanbieding en of het lukt met apple..

wel jammer dat ze alleen jaarcontracten hebben, daarom zat ik te denken aan HetNet, maar dat is volgens jou dus geen goed idee..
Alle reacties Link kopieren
Kim80 schreef op 11 november 2007 @ 11:20:

:)

ik twijfel nu alleen nog maar tussen casema en xs4all, (neem aan dat je met telefoonaansluiting gewoon de stekker bedoelt??- of nou ja, het ding waar je de stekker in doet) dus kijk gewoon even naar de beste aanbieding en of het lukt met apple..

wel jammer dat ze alleen jaarcontracten hebben, daarom zat ik te denken aan HetNet, maar dat is volgens jou dus geen goed idee..
Voordat je keuzes maakt is het ook belangrijk om te weten watvoor & hoeveel computers je wil aansluiten.

Internet Providers:

Met die "telefoon-aansluiting" wort idd. het stekkertje bedoeld

;-]



Xs4all is na het eerrste jaar per maand opzegbaar, Het Net had dermate veel klachten & problemen bij Kassa & Radar, dat ze maar op de maandelijkse contracten zijn overgegaan.



Bovendien, wordt ergens komend jaar 1 wet ingevoerd waarin Service bedrijven & dus ook Internet Providers, worden verplicht om enkel de kosten in rekening te brengen van de telefonische klantenservice dat er contact met 1 medewerk(st)er is.

Daarnaast wordt het voor providers verplicht om contracten p/maand opzegbaar te maken.



Bovendien vallen de telefonische kosten relatief mee t.o.v



Speedlinq bijvoorbeeld

Telfort Internet klantenservice:

Administratieve / Financiële ondersteuning

Abonnement-gerelateerde vragen en wijzigingen

Tel. : 0900 - 9596 (¤ 0,30 per minuut)

Technische ondersteuning

Technische ondersteuning

Tel. : 0900 - 9596 (¤ 0,30 per minuut)




Bovendien is hoge snelheid verslavend :-P



Na Lang zoeken & irritaties over dit forum overleven, heb ik eindelijk 'n mooie oplossing voor je gevonden!



Routers die momenteel blijkbaar (goed) samenwerken met MAC's zijn: Belkin, Draytek & Zyxell



even 'n opsomming van winkels waar je ze (vanuit heel NL) kunt krijgen:



BOL.com

Azerty.nl

Sallandautomatisering.nl

4Launch.nl

Dynabyte(.nl)



Nu blijven 2 vragen over, waar wil je die "router" kopen?

- Dan moet met de volgende puntjes even jezelf tot'n beslissing toewerken:

1. Is makkelijk omruilen/garantie verhaal halen belangrijk?

Antw: kies 1 winkel in de buurt met een van bovenstaande router merken.

2. Is de prijs erg belangrijk, enb maakt de garantie van 12/24 maanden je niet veel uit?

antw': ga online prijsvergelijken & bestel online.



Note: Bovenstaande internetwinkels, staan als goed tot zeer goed bekend. (Dynabyte niet meegenomen)



Zo dat was me het helpdesk dagje wel hoor *valt dood neer*
anoniem_35363 wijzigde dit bericht op 12-11-2007 01:24
Reden: nee hoor :P
% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven