Vraag over excel

16-08-2017 13:27 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik kom er even niet uit met excel en hoop dat hier iemand is die mij kan helpen.

Ik heb een bestand met dubbele en enkele waarden en ik wil uit dit bestand beide vermeldingen van de dubbele waarden eruit hebben. Ik wil dus alleen die waarden over houden die in eerste instantie al enkel waren.

Iemand een idee of dit kan?
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'
Alle reacties Link kopieren
Je kan het doen door een geavanceerd filter (unieke records) maar dan maak je van de dubbele een enkele.

Volgens mij is de enige manier een pivot maken, en dan alles wat meer dan 1 is uitvinken.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap niet wat je bedoelt. Kun je een voorbeeld geven van het soort waarden waar het om gaat?
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
Ik wil de waarden die dubbel zijn er allebei uit hebben.

Dit zijn bv de gegevens:
pietje@gmail.com
pietje@gmail.com
henk@bla.nl
truus@pietersen.nl
juultje@viva.nl
juultje@viva.nl

In dit voorbeeld wil ik alleen deze 2 over houden:
henk@bla.nl
truus@pietersen.nl
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'
Alle reacties Link kopieren
ghostly41 schreef:
16-08-2017 13:32
Je kan het doen door een geavanceerd filter (unieke records) maar dan maak je van de dubbele een enkele.

Volgens mij is de enige manier een pivot maken, en dan alles wat meer dan 1 is uitvinken.
Maar ik wil ook die enkele die eerst een dubbele was eruit hebben.

Misschien kan het ook anders, mijn uitgangspunt is 2 bestanden en in die bestanden zit een overlap. Ik wil alleen de waarden over houden die niet in beide bestanden voorkomen.
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'
Alle reacties Link kopieren
Juultje schreef:
16-08-2017 13:55
Maar ik wil ook die enkele die eerst een dubbele was eruit hebben.

Misschien kan het ook anders, mijn uitgangspunt is 2 bestanden en in die bestanden zit een overlap. Ik wil alleen de waarden over houden die niet in beide bestanden voorkomen.
een pivot maken... dan krijg je bij elke dubbele een 2 erachter, en bij elke enkele een 1. Dan selecteer je alle 1tjes en ben je klaar.
Alle reacties Link kopieren
Ik ga eens kijken hoe dat werkt, bedankt.
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'
Alle reacties Link kopieren
Op zich hou ik nu inderdaad wel alle enkele e-mailadressen over, alleen ben ik dan de informatie kwijt die in de andere kolommen stond en heb ik alleen een rij met e-mailadressen. Kan dat wel met een pivot of moet ik dat bv met verticaal zoeken oplossen? (wat me tot dusver ook niet lukt trouwens...)

Mijn bestand ziet er dus voor de pivot zo uit:
pietje@gmail.com 1234 Piet
pietje@gmail.com 1234 Piet
henk@bla.nl 1235 Henk
truus@pietersen.nl 1236 Truus
juultje@viva.nl 1237 Juultje
juultje@viva.nl 1237 Juultje

Na de pivot heb ik alleen dit:
henk@bla.nl
truus@pietersen.nl

Maar ik wil dit:
henk@bla.nl 1235 Henk
truus@pietersen.nl 1236 Truus

Maar misschien kan het helemaal niet wat ik wil?
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'
Alle reacties Link kopieren
jawel hoor... je hebt nu de pivot. Daar maak je de selectie in, en je sleept in de pivot de extra velden die je nodig hebt.

Of je gebruikt de selectie in de pivot met een vlookup naar de originele sheet.
Alle reacties Link kopieren
Verticaal zoeken heb ik toegepast, maar dan krijg ik als resultaat #N/B, kom er nog niet achter waarom.
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij is het gelukt, bedankt voor de hulp!
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'
Alle reacties Link kopieren
De remove duplicates functie, of denk ik te simpel? http://www.excel-easy.com/examples/remo ... cates.html
Alle reacties Link kopieren
saywhat schreef:
16-08-2017 16:23
De remove duplicates functie, of denk ik te simpel? http://www.excel-easy.com/examples/remo ... cates.html
Het is inmiddels al gelukt. Maar met de functie die jij noemt worden niet allebei de dubbelen verwijderd, maar hou ik er 1 van over en dat was niet de bedoeling.
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven