Asperges! Hoe moet dat eigenlijk?

09-05-2017 10:06 46 berichten
Ik ga morgen asperges maken, maar heb dat nog nooit gedaan.

Ik heb geen idee hoe dat moet en wat je er bij eet, dus help!
Alle reacties Link kopieren
http://www.aspergeskoken.info/klassieke-asperges/
Alle reacties Link kopieren
asperge centrum voor meer inspiratie
eten moet je toch, kun je beter wat lekkers maken
Ik vind asperges het lekkerst met geschrapte (gekookte of gebakken) krieltjes, en een moot zalm :-). Heerlijk!
Alle reacties Link kopieren
Gisteren ook voor het eerst zelf klaar gemaakt (wel al eerder gegeten)

En wij hebben er gewoon ham en een hard gekookt ei met aardappelpuree bij gegeten!

En natuurlijk een lekker sausje!
Tralalalala
Alle reacties Link kopieren
Asperges op Vlaamse wijze, heerlijk!



Ik doe er wel nog garnalen bij.
Alle reacties Link kopieren
Ik maak ze goed schoon met een dunschiller. Daarna gaan ze met liefde een pan in met koud water. Zodra het kookt zet ik het vuur uit en laat ik het staan. Ondertussen kook ik de aardappels. Het liefst die met een rode schil. En maak ik het sausje. Hoewel ik bijna nooit pakjes gebruik komt dit sausje toch uit een pakje. Ik kook eieren en snij ham. Het ei en de ham gaan door de saus. En de saus over de asperges.



Wat ook heerlijk is is om van de rauwe asperge wat plakjes te schillen me je dunschiller. Dit gaat dan met een plakje zalm leuk gedrapeerd op een toastje als voorafje.



Eet smakelijk!
Alle reacties Link kopieren
quote:redfox3 schreef op 09 mei 2017 @ 10:12:

asperge centrum voor meer inspiratieAspergecentrum? Ik leer nog elke dag iets nieuws...
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
Alle reacties Link kopieren
Asperges schillen en de onderkant eraf halen.

Opzetten met ruim koud water, vijf minuten koken, vuur uitdraaien en vijftien minuten in het hete water laten zitten. (ongeveer dezelfde methode als Bladibladiebla dus, maar ik doe het altijd zo en dat werkt goed).



Ondertussen eieren hard koken en prakken tot kruim.

Krieltjes of opperdoezer rondjes koken.

Plakjes lekkere beenham in rolletjes op een schaal.

Hollandaisesaus maken, niet uit een pakje maar gewoon zelf.

Verse krulpeterselie hakken.



Heerlijk!



De schillen en de kontjes bewaar ik trouwens, want daar maak ik bouillon van: ik zet ze op in een grote pan met koud water, breng aan de kook, laat uurtje op heel laag vuur trekken en dat is de basis voor aspergesoep de volgende dag.
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren
vooral goed schillen! liever te dik dan te dun geschild, dan zijn ze draderig namelijk. van de kontjes en de schillen kun je lekkere bouillon maken voor aspergesoep



klassiek is met ham, gekookt ei, botersaus of hollandaise saus, en gekookte krieltjes
Alle reacties Link kopieren
De asperges schillen (dunschiller) en de achterkant (houtachtig) er af snijden (of de asperge met twee handen vastpakken en 'breken' dan knappen ze vlak achter het houtachtige gedeelte). Schillen en kontjes in een pan, asperges er bovenop en onder koud, gezouten water zetten. Aan de kook brengen en na een paar minuten van het vuur halen en een kwartiertje laten staan. Uit laten lekken op een schone theedoek. Ik serveer ze met een geprakt, hardgekookt ei, peterselie, gekookte aardappel en ham of gerookte zalm. Het 'sausje' is gewoon gesmolten (niet gebruinde) boter.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Met klontje boter erop in 2 lagen aluminiumfolie verpakken

Ong. 25 minuten in een voorverwarmde oven (210 gr)
Alle reacties Link kopieren
Oooohhhhh ik krijg hier echt trek van in asperges, ik ga ze van de week maar weer eens eten. HEERLIJK!
Wat eten we vanavond?
Dat klinkt niet moeilijk, maar wel lekker
Alle reacties Link kopieren
Dunne groene asperges kopen, kontje eraf snijden. Serano ham erom heen wikkelen en in een oven schaal met zout en peper, en olijfolie, ca 20 min op 160 graden. Ik maak er aioli bij, en vlees, vis of ravioli....
Alle reacties Link kopieren
Zelf eten we ze het liefst klassiek, met aardappeltjes , ham en ei.



Je kan vaak ook de asperges laten schillen bij de teler.

Vind ik ideaal!

Alleen als je graag aspergesoep oid wil moet je dat niet doen, dan is het inderdaad lekker om de kontjes en schillen voor bouillon te gebruiken.
Alle reacties Link kopieren
quote:dojobo schreef op 09 mei 2017 @ 11:41:

Dunne groene asperges kopen, kontje eraf snijden. Serano ham erom heen wikkelen en in een oven schaal met zout en peper, en olijfolie, ca 20 min op 160 graden. Ik maak er aioli bij, en vlees, vis of ravioli....



oeh dat klinkt ook goed! Ga ik eens proberen.



Ik heb echt nog nooit groene asperges op. Zit er veel smaakverschil in?
Moirenphae, heerrrrrrrrlijk!



Puur natuur, gekookt en met een stevige bite vind ik ze lekkerst. Erbij gebakken aardappeltjes en vlees al dan niet met een sausje. Ik heb graag de groene, die hebben wat meer smaak.

Je kunt ze her en der voorgeschild kopen, zowel in winkel als bij groentenboer. Hier 1 euro extra om ze te laten schillen bij een verkoper langs de weg. Voor die euro hoef ik dat niet zelf te doen en die euro geef ik er graag voor uit. Want best wat werk.



Asperges zorgen trouwens wel voor bepaalde urinegeur, dus niet schrikken wanneer je moet plassen erna. Die geur ontwikkelt zich al heel snel.
Aspergesoep recent 2 liter gemaakt, met champignons en hamreepjes. In de vriezer.
Alle reacties Link kopieren
Schillen en kontjes gewoon mee koken, ( doe ze al tijd in zo'n was netje , vis je ze zo weer uit ) asperges 2 cm van af halen , kont , rest lekker op eten zoals je gewend bent, roux maken, kook vocht met wat bouillon en room , p en z , wat hamreepjes garnalen, stukjes asperge er bij en viola soep
eten moet je toch, kun je beter wat lekkers maken
Alle reacties Link kopieren
Wat ook lekker is; na het schoonmaken insmeren met olie en bestrooien met zout. Dan in de grillpan of op de bbq. Wij vinden dat lekkerder dan gekookt....
Find people who will make you better (M. Obama)
Een lekkere salade met aspergestukjes ook lekker.
Teveel opties



Ik denk dat ik ga voor de klassieker. Gekookte apserges, ham en ei (doe je dat er dan los bij?) en een sausje. Sausje zelf maken of een pakje? En zo ja, hoe.
Alle reacties Link kopieren
Phae: de asperges op een bord schikken en dan leg ik er reepjes ham en aardappeltjes omheen, dan gewoon gesmolten boter over de asperges (dat is de echte klassieker en superlekker en -makkelijk), dan ga ik even met de pepermolen over de asperges en als laatste geprakt ei en peterselie over de asperges strooien (mag flink wat zijn).

Laat je weten of het gelukt is en of je het lekker vond?
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Oeh lekker, asperges. Ik was ze al zowat weer vergeten, maar morgen ga ik ze halen. En dan met zalm in plaats van ham (en eieren en boter natuurlijk), dat lijkt me redelijk goddelijk. Man lust geen asperges, maar voor hem heb ik nog een potje sperziebonen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven