Hoe krijg ik meer zelfvertrouwen?

29-07-2017 09:13 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een vraag waar vast meer mensen mee zitten.

Ik ben enorm onzeker, met name op werk leidt dat tot de nodige problemen. Ik heb een aantal 'vage' opdrachten, meer in de zin 'kijk hier eens naar en wat moet ermee gebeuren'. Ik vind dit zooooo onduidelijk dat ik geen idee heb wat ik ermee moet, wat er van me wordt verwacht en hoe ik ermee aande slag moet. Ik heb echt het idee dat ik faal. Lg en 1 collega geven aan dat ik het echt wel kan, maar dat ik meer vertrouwen in mezelf moet hebben. Hoe dan? Ik zie de opdracht gewoon niet helder.

Ik heb het idee dat ik maar wat doe en dat ze erachter komen dat ik super dom ben en niks kan; ik word ontslagen. Daar word ik dan nog banger en onzekerder van. Dat privé ook eea erg onzeker is (relatiecrisis)helpt niet mee, maar hoe deal ik met die overweldigende onzekerheid waardoor ik vastloop in mijn eigen denken en 'bevries'.

Iemand tips/ adviezen?
Gewoon nog eens vragen wat ze precies van je willen?
Alle reacties Link kopieren
Niet werkgericht, maar wel goed voor je zelfvertrouwen: ga in je eentje op reis. Maak je eigen beslissingen, zoek contact met mensen, onderneem dingen.

Ga bijvoorbeeld naar een makkelijke stad als Berlijn, boek een hostel en ga op een leuke manier aan je skills werken. Als iets niet gaat zoals je wilt: je ziet die mensen daarna toch nooit neer.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Heel herkenbaar... Ik werkte ooit ergens waar ik letterlijk werk over de schutting kreeg gegooid. Niet eens met het idee 'ze zoekt het maar uit', maar meer omdat zij er al zo in zaten, dat het niet in ze opkwam dat ik er vragen over kon hebben. Ze legden het in sneltreinvaart uit, waardoor ik het idee kreeg dat ik er ook geen opening was om dingen te vragen. Ik dacht ook: ik ga er zo wel even rustig induiken, misschien wordt het me dan wel duidelijker... Soms lukte dat, vaak bleven er toch wel een aantal vragen staan. Dan ging ik toch maar vragen of ze het me nog eens konden uitleggen... Ik heb wel gemerkt dat mensen het niet dom vinden als je iets nog eens vraagt... ze raken eerder geïrriteerd wanneer ze merken dat jij kostbare uren hebt besteed aan een verkeerde richting of aanname. Dus vráág en voel je alsjeblieft niet dom!
Alle reacties Link kopieren
Schrijf de werkwijze op op het moment dat ze dat aan je uitleggen. Dan kunnen ze ook niet zo snel gaan, je hebt naslag voor later en je kunt makkelijker een aanvullende vraag stellen op het moment dat je er mee bezig gaat.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
himalaya schreef:
29-07-2017 09:44
Niet werkgericht, maar wel goed voor je zelfvertrouwen: ga in je eentje op reis. Maak je eigen beslissingen, zoek contact met mensen, onderneem dingen.

Ga bijvoorbeeld naar een makkelijke stad als Berlijn, boek een hostel en ga op een leuke manier aan je skills werken. Als iets niet gaat zoals je wilt: je ziet die mensen daarna toch nooit neer.
Ik ben toevallig een klein half jaar geleden alleen op vakantie gegaan; dat was heerlijk en idd goed voor m'n zelfvertrouwen. Alleen ben ik nu zooooo aan het zoeken naar wat ze willen, dat ik het niet meer zie.
Alle reacties Link kopieren
vivinnetje schreef:
29-07-2017 10:50
Heel herkenbaar... Ik werkte ooit ergens waar ik letterlijk werk over de schutting kreeg gegooid. Niet eens met het idee 'ze zoekt het maar uit', maar meer omdat zij er al zo in zaten, dat het niet in ze opkwam dat ik er vragen over kon hebben. Ze legden het in sneltreinvaart uit, waardoor ik het idee kreeg dat ik er ook geen opening was om dingen te vragen. Ik dacht ook: ik ga er zo wel even rustig induiken, misschien wordt het me dan wel duidelijker... Soms lukte dat, vaak bleven er toch wel een aantal vragen staan. Dan ging ik toch maar vragen of ze het me nog eens konden uitleggen... Ik heb wel gemerkt dat mensen het niet dom vinden als je iets nog eens vraagt... ze raken eerder geïrriteerd wanneer ze merken dat jij kostbare uren hebt besteed aan een verkeerde richting of aanname. Dus vráág en voel je alsjeblieft niet dom!
Ik krijg met name geen concrete opdracht, maar een onderwerp wat dan 'potentieel' vervolgstappen vraag en daarbij de opmerking; het is jouw onderwerp, kijk er eens naar. Ik kan me dan wel inlezen in het onderwerp, maar dan weet ik nog steeds niet wat te doen. Als ik vraag hoe nu verder, krijg ik 'praat met mensen' of 'wat heb je op je cursus geleerd'. Dan voel ik me helemaal dom.

Ik sta ook nog niet voldoende stevig; word omver geblazen door de mening van anderen, die enorm zelfverzekerd overkomen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb gewoon geen ideeen en pieker me suf; omdat im het idee heb het niet te snappen en wel ideeen moet verzinnen.
Alle reacties Link kopieren
Voor mijn gevoel komt het over alsof het heel onoverzichtelijk is allemaal. Dan zou aandacht en focus kunnen helpen.

De eerste trap die je zou kunnen nemen is: doe alles met aandacht en neem waar (mindfull), als je dat voldoende kunt probeer je dan te concentreren (focus te houden), als je dat vervolgens weer voldoende kunt, probeer dan te herhalen/dingen inprenten, en als je dat voldoende kunt, probeer dan te plannen/een planning te maken. Dit is een bepaalde opbouw/piramide van hoe je tot een plan komt.

Zoals je ziet zijn er een aantal mentale vaardigheden nodig die heel basaal zijn/de basis vormen voordat je "productief" kunt zijn/ met een plan kunt komen (zie boven).

Verder zou ik vooral kijken naar je grenzen (het onderscheid tussen jezelf en de ander). Jouw LG en een collega zeggen dat je vertrouwen moet hebben, je krijgt een opdracht, dat zijn allemaal factoren die buiten jezelf liggen. Jij zelf voelt/vind dat anders, ziet een probleem. Maak niet meteen wat anderen vinden ook iets van jezelf. Jij heb recht op jouw visie, jouw kwetsbaarheid, jouw mogelijkheden! Wat zij vinden is niet meteen iets wat jij ook zou moeten vinden kunnen denken of doen.
himalaya schreef:
29-07-2017 09:44
Niet werkgericht, maar wel goed voor je zelfvertrouwen: ga in je eentje op reis. Maak je eigen beslissingen, zoek contact met mensen, onderneem dingen.

Ga bijvoorbeeld naar een makkelijke stad als Berlijn, boek een hostel en ga op een leuke manier aan je skills werken. Als iets niet gaat zoals je wilt: je ziet die mensen daarna toch nooit neer.
100% akkoord, ik was zelf erg onzeker, heb een verre reis gemaakt (wel onder begeleiding maar ik ben er bewust soms alleen op uit getrokken) en dit heeft mij ten goede veranderd.
Alle reacties Link kopieren
Zelfvertrouwen is geloven dat er een kracht in je zit die groter is dan je angst(en).
Voor mij betekent dat dat ik iedere dag heel bang ben, maar me toch redelijk krachtig voel om die angst te overwinnen.

En pas op! Als mensen op je werk je heel positief stimuleren, wat bij mij ook gebeurd is, kun je tot enorme hoogte stijgen, maar daarna ook weer heel diep vallen en wie is er dan voor je? Wil jij het meemaken dat je ver over je grenzen gaat?

Aangezien je in een relatie zit, met of zonder kinderen: neem even "time off", tijd alleen, een vijver waar maar steeds in geroerd wordt komt ook niet tot rust. Droom, voel, verlang ......... achter de gesloten deur van de angst, ligt misschien een onbekende mogelijkheid
Alle reacties Link kopieren
Hey Follow the sun,

Ben heel benieuwd. Hoe gaat het nu met je?
Ik heb veel tips. Heb je hier nog behoefte aan?
Alle reacties Link kopieren
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 14-11-2018 15:29
Reden: spam
99.05% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven