Borderline: Werkt therapie goed?

27-09-2017 13:46 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gisteren heb ik de voorlopige diagnose borderline persoonlijkheidsstoornis gekregen. Voorlopig, omdat eigenlijk niet alle kenmerken overeen kwamen met mijn klachten, maar ze weten het ook geen andere naam te geven. Over twee weken hoor ik de definitieve diagnose, maar die zal er niet veel van afwijken. Bestaat er ook zoiets als een milde vorm van borderline? Mijn 'borderline' uit zich vooral in mijn relaties en dat maakt het hebben van een gezonde relatie heel erg moeilijk. (Vriend en ik zijn nu een maand uit elkaar)

Aan de ene kant ben ik heel blij met deze diagnose, want dat betekent dat ik ervoor kan worden behandeld. Aan de andere kant is het wel een beetje aan klap, want het is niet iets om trots op te zijn en ik wil niet dat mensen me uiteindelijk gaan zien als 'de borderliner'.

Nu is eigenlijk mijn vraag of er meer mensen zijn met deze diagnose en in hoeverre de therapie/behandeling werkt.. wat zijn jullie ervaringen?
Alle reacties Link kopieren
Je kan niet zo makkelijk stellen dat therapie wel of niet goed werkt bij een bepaalde diagnose. Bij de een zal het heel goed helpen, bij de ander helemaal niet. Dat is niet goed te voorspellen denk ik. Maar in het algemeen geldt waarschijnlijk dat lichtere vormen van een stoornis beter te behandelen zijn dan zware vormen. Het zal ook afhangen van of de gebruikte therapie bij jou past en of je een klik met je behandelaar hebt. Laat je goed voorlichten over de beschikbare therapieën! Ik ben inmiddels alweer een tijdje in behandeling voor een nadere persoonlijkheidsstoornis en vooralsnog heb ik er niet zoveel aan.
It is no measure of health to be well-adjusted to a sick society.
Krishnamurti
Ja, je kan een milde vorm van borderline hebben. Belangrijker dan de diagnose zijn JOUW klachten, je kunt jezelf ook gewoon onder het kopje 'persoonlijkheidsproblematiek' schuiven.

Uit het onderzoek tot nu toe blijkt dat schematherapie in groepsvorm het meest effectief is. Je kunt daarmee ook van de borderline diagnose af komen, volgens mij staat er gemiddeld 2 jaar voor. Een tijd geleden stond dit laagdrempelige artikel in de NRC erover. Misschien wel interessant om te lezen https://www.nrc.nl/nieuws/2016/11/11/gr ... 9-a1531467
Alle reacties Link kopieren
Je hoeft mensen niet te vertellen dat je borderline hebt.
Ik zou het idd ook niet aan anderen vertellen. Mensen hebben allerlei vooroordelen over "borderliners"...en er zijn bovendien een aantal aandoeningen waarbij kenmerken overeenkomen met de kenmerken van borderline.
Ik ken iemand die de diagnose heeft maar ik het niet herken..en ik ken iemand die een andere diagnose heeft maar er toch een aantal kenmerken van heeft.
Sterkte in ieder geval. Welke therapie kan helpen kan ik je helaas niet vertellen.
Alle reacties Link kopieren
Op gebied van therapie heb ik ook geen tips.
Wat wel werkt is voor jezelf een stabiele omgeving creëren. Rust en regelmaat. Vaste baan met weinig sociaal drama, vaste woonplek, sporten, en ten aller tijden mensen meiden die zelf drama met zichzelf meebrengen. Rustige en positieve mensen.
Een sociaal actieve man die je meeneemt naar allerhande feestjes en een leuk spannend leven heeft kan aantrekkelijk zijn; maar een rustige stabiele man die zijn zaken op orde heeft en er voor jou is omdat hij al heel blij is met zijn werk, zijn enkele mannelijke vrienden waar hij in het weekend naar een voetbalwedstrijd gaat en in de avond op de bank zitten (en het liefst met jou) geeft meer emotionele rust. Een rustige lieverd en zo min mogelijk mensen in je leven die je borderline 'aanwakkeren'.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt op papier wel onderscheid maken tussen low level/high level bps, maar daarnaast is ieder mens anders dus ook iedereen met n diagnose is anders.
Therapie is vaak werkzaam (niet altijd, net zoals dat mensen met een somatische aandoening ook niet altijd 'beter' worden van een behandeling).
Als je kijkt in de multidisciplinaire richtlijn persoonlijkheidsstoornissen lees je dat er mn 3 evidence based methodes zijn: schematherapie, mentalisation based treatment en dialectische gedragstherapie. Wat niet wil zeggen dat andere dingen niet werken want de factoren 'persoon vd therapeut en therapeutische (samenwerkings)relatie' zijn nog altijd t meest v belang.
Succes met je keuze voor behandeling.
En trouwens, het is bij bps vaak zo dat de echte heftigheid pas naar voren komt in meer intieme relaties ivm dat hechtingsproblemen een rol spelen bij de ontwikkeling v bps.
Gr dophertje
Alle reacties Link kopieren
Eerst vertel je dat ze er 'maar een naam aan geven' en vervolgens vertel je blij te zijn dat je nu behandeld kan worden want er is een 'diagnose'.

Ben ik de enige die dat raar vind? Waarom die drang, de wil, om wat te 'hebben'? En dat in een onderzoeksveld waarvan vele wetenschappers zullen roepen dat het niet eens 'true science' is?

Ben je je wel goed bewust van datgene wat zij 'behandelingen' noemen? En vooral het effect op je geest wat die 'behandelingen' hebben? Er komen de laatste jaren alleen maar meer publicaties uit, die al die 'behandelingen' toegepast voor persoonlijkheid/gedragsstoornissen onderuit halen.

Inclusief een hele waslijst aan verkeerd gediagnoseerde mensen die jarenlang verkeerde zware psychoactieve medicatie tot zich hebben genomen. Tienduizenden alleen al in Nederland. Miljoenen wereldwijd.

Nee, ik zou er niet zo makkelijk over denken.
Alle reacties Link kopieren
alle trekjes heeft ze idd
Ik heb VERS training gedaan .

Google maar eens. Heeft mij goed geholpen in die zin dat ik mezelf beter begrijp. Weet wat mijn valkuilen zijn en wat ik kan doen als mijn emoties hoog zitten.

Of het werkt hangt van aantal dingen af. Bij begin van de training begonnen we met 15 mensen geloof ik.
Toen dacht ik pfffff grote groep. Al snel had ik door dat er aan het einde de helft minder zouden zijn ...
Afgehaakt.
Want het kan je veel leren maar dan moet je dat wel willen en ook de lastige en confronterende dingen van jezelf aangaan.

Jij bent de enige die kan leren anders met situaties en relaties om tegaan.

Heb niet de illusie . Training gedaan en klaar..
Harder werken dan mensen zonder borderline of trekken van blijft.
Je hebt alleen wel geleerd hoe je dat kunt doen zonder dat het grote gevolgen heeft!!

En .. ik ben liever voor mezelf! Ik weet nu waarom ik zo reageer. Wat mij geen verantwoordelijkheid ontneemt trouwens
Maar ik heb begrip voor mezelf want er is wel een reden waarom het zo is .

Heb je vragen...via pb mag dat altijd!!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook borderline persoonlijkheidsstoornis en mijn heftigste klachten zijn verdwenen.na een jaar in een kliniek.
Als je meer informatie wil , stuur me maar een berichtje

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven