De gevolgen van slecht slapen, wie heeft er ook last van?

17-08-2018 08:46 41 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen,

Ik weet van mezelf niet anders dan dat ik slecht slaap. 'S ochtends word ik wakker alsof ik de nacht ervoor alleen maar gefeest heb. Dit heeft als resultaat dat ik in de ochtend moeilijk op gang kom, op mijn werk alleen maar zit te gapen, moeite heb met concentreren, niet goed eet en eigenlijk altijd een nerveus gevoel in mijn buik voel.

Wie heeft hier ook last van en wat hebben jullie hier aan gedaan?

PS. ik 'loop' al bij een psycholoog en doe er al veel aan om stress te reduceren, maar wellicht kunnen we elkaar hier verder helpen!
Alle reacties Link kopieren
Hey Clueless. Ik heb periodes dat ik (heel) slecht slaap. Veel wakker worden en onrustig slapen of wakker worden en helemaal niet meer kunnen slapen. Merk dat het veel invloed op mijn leven heeft als ik slecht slaap: minder concentratie, humeuriger, véél honger, etc. Bij mij hebben ontspanningsoefeningen echt wel geholpen en gaat het steeds beter. Moest ik weer hervallen, zou ik overwegen een slaaponderzoek te laten doen . Heb jij dit al eens overwogen?
Always believe that something wonderful is about to happen.
Alle reacties Link kopieren
Het schijnt dat je meer honger hebt overdag als je niet goed slaapt. Dus als je daaraan toegeeft is het ook nog slecht voor de lijn.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Maar lig je dan te draaien en te malen, of heb je wel het gevoel dat je geslapen hebt?

In het eerste geval is ontspanning nodig. Maar als je gevoelsmatig wel slaapt, dan zou het ook iets lichamelijks kunnen zijn, zoals slaapapneu.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Ik heb ook veel problemen met slapen. Het gaat op en af. Maar echt normaal is het nooit.
Yoga heeft veel verbetert. En geen wijn drinken. Met drank op viel ik sneller in slaap. Maar werd ook midden in de nacht wakker.
Eens in de zoveel maanden neem ik een oxazepam. Dan slaap ik 12 uur en kan ik er weer een tijdje tegen aan.
Ben je al eens bij de huisarts geweest voor je slaapprobleem?

Bij mij helpt yoga heel goed (thuis, via youtube). Als ik 's nachts wel wakker lig, dan luister ik naar een luisterboek. De ene keer slaap ikk al weer na 5 minuten, een andere keer luister ik een uur.
Alle reacties Link kopieren
De laatste week word ik diverse malen 's nachts wakker en sta vroeger op dan anders om volstrekt onverklaarbare reden. Geen stress, minder warm, redelijk goed gegeten, alles gaat goed.

Het is dus vermoedelijk gewoon een periode en gaat weer voorbij.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
17-08-2018 08:51
Het schijnt dat je meer honger hebt overdag als je niet goed slaapt. Dus als je daaraan toegeeft is het ook nog slecht voor de lijn.
Daar heb ik dus last van. Ben kilo’s aangekomen.
Alle reacties Link kopieren
vienna29 schreef:
17-08-2018 08:50
Hey Clueless. Ik heb periodes dat ik (heel) slecht slaap. Veel wakker worden en onrustig slapen of wakker worden en helemaal niet meer kunnen slapen. Merk dat het veel invloed op mijn leven heeft als ik slecht slaap: minder concentratie, humeuriger, véél honger, etc. Bij mij hebben ontspanningsoefeningen echt wel geholpen en gaat het steeds beter. Moest ik weer hervallen, zou ik overwegen een slaaponderzoek te laten doen . Heb jij dit al eens overwogen?
Hai Vienna, fijn dat die oefeningen helpen! Wat voor oefeningen zijn dat? Ik heb inderdaad een slaaponderzoek laten uitvoeren en daar kwam toen weinig bijzonders uit, alleen dat ik die nacht één keer wakker was. Zul je altijd zien, laat je het meten is er niets aan de hand. Toch moet er iets anders zijn dat er voor zorgt dat ik 's ochtends zo uitgeblust wakker word.
Alle reacties Link kopieren
De enige reden die ik kan bedenken is dat je je onbewust enigszins zorgen gaat maken dat je de volgende dag wéér niet goed slaapt en dat dit een self fulfilling prophecy is.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Ik ben er aardig vanaf, alhoewel ik er nog veel mee bezig ben. Mijn grootste probleem was in slaap vallen. Ik ben iedere avond nog een soort met druk met de vraag "zal ik vanavond wel goed in slaap komen". Na 1,5 jaar tobben gaat het steeds beter. Een nieuwe baan (had last van bore-out zonder dat ik er erg in had) heeft eraan meegewerkt. En 3x in de week sport werkt bij mij ook goed.
Alle reacties Link kopieren
Ceylon schreef:
17-08-2018 08:54
Maar lig je dan te draaien en te malen, of heb je wel het gevoel dat je geslapen hebt?

In het eerste geval is ontspanning nodig. Maar als je gevoelsmatig wel slaapt, dan zou het ook iets lichamelijks kunnen zijn, zoals slaapapneu.
Ja bij het inslapen lig ik inderdaad veel te draaien en gaat er van alles door mijn hoofd. Ik probeer af en toe wel naar een slaapmeditatie te luisteren en val dan wel in slaap, maar als ik dan uiteindelijk mijn telefoon moet uitzetten (omdat ik wakker schrik als er ineens weer een stem gaat praten, haha), dan ben ik weer klaar wakker. Slaapapneu schijnt het volgens het slaaponderzoek niet te zijn. Wel klem ik mijn kaken heel hard op elkaar en knars ik ook, kennelijk...
Alle reacties Link kopieren
Mijn man zegt altijd dat ik gewoon slaap s’nachts maar ik word ook vaak gebroken wakker. En gewoon niet fit. Wat jij zegt TO alsof ik heb lopen feesten.
Alle reacties Link kopieren
Wat bij mij goed heeft geholpen, is het aanhouden van een vast slaapritme. Elke dag om dezelfde tijd naar bed en ook dezelfde tijd weer op, ook in het weekend. En niet te kort slapen, maar ook zeker niet te lang. En niet toegeven aan dutjes overdag.

Ik heb nog wel eens nachten dat het niet lekker gaat en dan kost het me behoorlijk wat moeite om weer in het ritme terug te komen. Maar zodra ik weer in het ritme zit, gaat het weer beter.
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
17-08-2018 09:17
De enige reden die ik kan bedenken is dat je je onbewust enigszins zorgen gaat maken dat je de volgende dag wéér niet goed slaapt en dat dit een self fulfilling prophecy is.
Dat is inderdaad ook wel zo. Ik maak mij dagelijks zorgen omdat ik overdag zo moe ben. Ik ben dan bang dat ik niet goed genoeg presteer op mijn werk (terwijl dat juist wel het geval is, heb zelfs een toffe nieuwe baan vanaf november). Het zit meer in mijn hoofd denk ik, maar ik zou niet weten hoe ik er anders mee om moet gaan. Ook ben ik bang dat ik maar nooit van die vermoeidheid af kom.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de neiging om het laatste gedrag te herhalen, of dit nu een positief of negatief gevolg had. Het lijkt of de slapeloosheid elke herinnering wegvaagt aan betere tijden toen ik nog goed sliep, hoewel dat pas zes dagen geleden was.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
dolfje schreef:
17-08-2018 09:15
Daar heb ik dus last van. Ben kilo’s aangekomen.
Natuurlijk niet toegeven eraan. :)
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
17-08-2018 09:23
Natuurlijk niet toegeven eraan. :)
Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Ik worstel al sinds mijn tienertijd met eetbuien en in periodes van slecht slapen spelen die behoorlijk op.
Alle reacties Link kopieren
Pavlovski schreef:
17-08-2018 09:08
Ben je al eens bij de huisarts geweest voor je slaapprobleem?

Bij mij helpt yoga heel goed (thuis, via youtube). Als ik 's nachts wel wakker lig, dan luister ik naar een luisterboek. De ene keer slaap ikk al weer na 5 minuten, een andere keer luister ik een uur.
Yes, slaaponderzoek gedaan, kwam niks bijzonders uit. Ik knars en klem dus wel met mijn kaken. Welk YouTubekanaal gebruik je voor de yoga?
Alle reacties Link kopieren
Ja herken het ook. Echt vreselijk. Ik liep overdag al helemaal bezorgd rond met: zal ik vanavond slapen of niet. Dat was wel het hoogtepunt. Ik ben extreem veel aan yoga gaan doen. Luisterboek abo genomen, als ik ‘s nachts niet kan slapen zet ik hem aan zodat ik niet kan gaan piekeren en meer kans heb om te gaan slapen. Goed gezond eten. Daarna ging het beter. Toen raakte ik zwanger en probleem was opgelost. Slaap sindsdien als een roosje. Maar sinds de baby weer wat minder helaas (niet altijd door de baby, baby slaapt als een baby) en ik herken nu ook weer de klachten. Heel de dag misselijk, pijn achter mijn ogen, druk op mijn schedel.

Het probleem zit hem toch denk ik in de angst van niet kunnen slapen. Je moet ‘s avonds eigenlijk al gaan ontspannen maar dat is zo moeilijk als je weet wat er gaat komen. Sterkte! is echt vervelend. Het komt ook echt veel voor. Geen wonder eigenlijk. Het is soms allemaal te gek wat wij allemaal moeten doen (zowel van onszelf als van andere).
Alle reacties Link kopieren
Oh ja misschien ook herkenbaar. Als je het met andere het erover hebt, is het advies altijd: ‘je moet gewoon gaan liggen in bed en gaan slapen’. :bonk:
Oh ja joh, goh dat heb ik nog niet geprobeerd. Bedankt voor de tip (captain obvious).
Alle reacties Link kopieren
dolfje schreef:
17-08-2018 09:25
Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Ik worstel al sinds mijn tienertijd met eetbuien en in periodes van slecht slapen spelen die behoorlijk op.
Nee, dat is niet makkelijk want de dag wordt juist heel lang door het vroege opstaan en door de slaap wordt je leven kleiner en meer naar binnen gericht. Dus ik heb dan een beetje de pest in en ga dan maar iets spannends doen en hopelijk schiet het dan vlugger op. Lopen/wandelen ergens heen of achterstallige klussen zorgen bij mij dat ik niet aan eten denk; ik eet dan onderweg wel een half handje snoepjes van zo'n 100 kcal. Maar zwicht ik eenmaal dan helpt eten nauwelijks en is mijn maag binnen een halfuur weer aan het knorren.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Ik slaap veel beter sinds ik met de tv aan slaap.
Alle reacties Link kopieren
Ik slaap goed 's nachts, maar ik word alsnog wakker met het gevoel alsof ik de hele nacht aan het feesten ben geweest. Ligt niet aan m'n slaap, heeft een lichamelijke oorzaak. Weet je zeker dat het bij jou door het slapen komt?
Alle reacties Link kopieren
April2018april schreef:
17-08-2018 09:33
Oh ja misschien ook herkenbaar. Als je het met andere het erover hebt, is het advies altijd: ‘je moet gewoon gaan liggen in bed en gaan slapen’. :bonk:
Oh ja joh, goh dat heb ik nog niet geprobeerd. Bedankt voor de tip (captain obvious).
Haha precies! Maar yoga helpt/hielp jou dus goed? Heb je dat thuis gedaan of ergens met een groep?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven