Wat zijn de opties nog?

18-01-2019 18:53 27 berichten
Hallo

Ik heb een angststoornis (en schizofrenie)
Al vanalles geprobeerd waaronder 5 psychologen en een opname (wat in eerste instantie voor cptss was wat nu niet op de voorgrond staat)

Ik ben onder behandeling van fact en zag voorheen om de week een spv er
De laatste psycholoog is in de zomer gestopt omdat het niet werkt en.omdat er heen gaan me veel kost qua angst waar ik door moet

Op dit moment ga ik helemaal niet meer naar de ggz omdat de angst me te veel wordt. Steeds de stress van op tijd klaar zijn en met de auto erheen en dan ook de angst die ik heb bij van huis zijn....

Ik ben begin december twee keer naar de haptonoom geweest maar een dag na de tweede keer kreeg ik derealisatie en toename angst. Onbekend of dit door haptonomie komt

Qua medicijnen heb ik jaren terug ad gehad maar na het stoppen kreeg ik niet meer angst. Nu wil ik geen ad meer want ik kwam er veel van aan en het maakt je een zombie. Daarbij is stoppen een hel
Ik heb angst voor bijwerkingen. Mijn omgeving staat er ook negatief tegenover

Ik krijg wel antipsychotica

Heeft iemand nog een idee wat ik nog kan doen op dit moment?
Elke dag opnieuw zoveel angst is echt niet vol te houden
ga naar een psychiater en laat je omgeving niet bepalen wat voor medicijnen jij nodig hebt. Je moet natuurlijk ook therapie blijven volgen
Oja dat was ik vergeten te vermelden
De afspraak met psychiater heb ik nu ook niet ivm.de angst om weg te gaan
Daarnaast ook weinig vertrouwen. Dit is al de zoveelste psychiater maar altijd hebben ze 1 soort oplossing nl medicijnen
Ik ben erg bang weer veel aan te komen en ook dat het eerst weken nog slechter gaat.. en zelfmoordgedachten kunnen er erger van worden.. vorige keer denk ik ten tijde van ad een poging 'gedaan'
Alle reacties Link kopieren
Je zegt dat je onder behandeling bent bij FACT, dan heb je toch een heel team aan hulpverleners? Het hele idee aan een FACT-team is juist dat een o.a. een psychiater/arts, psycholoog, maatschappelijk werker, (sociaal-)psychiatrisch verpleegkundigen, verslavingsdeskundigen, casemanagers en ervaringsdeskundigen, arbeidsconsulenten en woonbegeleiders met je werken en meekijken.

Ik zou niet met alternatieve geneeswijzen als haptonomie gaan klooien als je zo instabiel bent, dat lijkt me bijzonder onverstandig. Verder heb je ook antipsychotica die in lagere dosis worden voorgeschreven bij angst, maar dat lijkt me nou net iets om met je psychiater te bespreken.
Alle reacties Link kopieren
Vaak kunnen fact-teams ook naar jou komen. Zou dat een oplossing zijn?
Ja nou bij mijn fact heb ik alleen psycholoog psychiater en spver
Maar nu dus met geen van alle contact
Ik krijg hoge dosis ap en ben erg bang voor medicijnen. Durf of wil ookgeen andere soort erbij te nemen

Hmm de haptonomie was in overleg met psycholoog en psychiater. Het leek ze een goed idee....
Maar ja of we nu nog verder gaan weet ik ook nog niet

Ik heb een tijd terug geinformeerd naar online therapie. Juist omdat ik fijner via schrift communiceer dan via praten
Maar zij wilden dan dat ik uit zorg ga bij fact ivm de verantwoordelijkheid
Dat leek toen niet goed maar nu twijfel ik
anoniem_180210 wijzigde dit bericht op 18-01-2019 19:23
0.34% gewijzigd
vivajaline schreef:
18-01-2019 19:03
Oja dat was ik vergeten te vermelden
De afspraak met psychiater heb ik nu ook niet ivm.de angst om weg te gaan
Daarnaast ook weinig vertrouwen. Dit is al de zoveelste psychiater maar altijd hebben ze 1 soort oplossing nl medicijnen
Ik ben erg bang weer veel aan te komen en ook dat het eerst weken nog slechter gaat.. en zelfmoordgedachten kunnen er erger van worden.. vorige keer denk ik ten tijde van ad een poging 'gedaan'
ja maar de psychiater heeft wel meer verstand van psychische ziekten dan de patient. Kijk als ik naar de huisarts ga met een longonsteking dan kan ik ook wel verzuchten dat hij niks beters heeft dan pillen, maar als ik grotere problemen wil voorkomen dan zal ik die toch moeten slikken
Celaena_Aelin schreef:
18-01-2019 19:14
Vaak kunnen fact-teams ook naar jou komen. Zou dat een oplossing zijn?
Misschien wel al wou ik dat in het verleden nooit ivm ook angst
Is mn huis wel schoon genoeg wil diegene drinken of niet en ik moet dan in mn huis zijn ipv bij mn moeder waar ik nu eigenlijk altijd ben
Maar ik snap ook wel dat ik me over bepaalde angsten heen moet zetten als ik beter wil worden...
Ik heb nog wel gemaild met mn spver en volgens mij vinden ze het prima dat er nu geen echt contact is
Alle reacties Link kopieren
vivajaline schreef:
18-01-2019 19:16
Ja nou bij mijn fact heb ik alleen psycholoog psychiater en spver
Maar nu dus met geen van alle contact
Ik krijg hoge dosis ap en ben erg bang voor medicijnen. Durf of wil ookgeen andere soort erbij te nemen

Hmm de haptonomie was in ovegleg met psycholoog en psychiater. Het leek ze een goed idee....
Maar ja of we nu nog verder gaan weet ik ook nog niet

Ik heb een tijd terug geinformeerd nasr online therapie. Juist omdat ik fijner via schrift communiceer dan via praten
Maar zij wilden dan dat ik uit zorg ga bij fact ivm de verantwoordelijkheid
Dat leek toen niet goed maar nu twijfel ik
Even totaal de andere kant op: zou je een behandelopname voor je angst zien zitten?
S-Meds schreef:
18-01-2019 19:16
ja maar de psychiater heeft wel meer verstand van psychische ziekten dan de patient. Kijk als ik naar de huisarts ga met een longonsteking dan kan ik ook wel verzuchten dat hij niks beters heeft dan pillen, maar als ik grotere problemen wil voorkomen dan zal ik die toch moeten slikken
Ja dat is wel waar...
vivajaline schreef:
18-01-2019 19:20
Ja dat is wel waar...
je bent niet zomaar angstig, je hebt ook schizofrenie, je hebt echt een serieuze psychiatrische aandoening, je hebt gewoon een psychiater nodig.
vivajaline schreef:
18-01-2019 19:03
Oja dat was ik vergeten te vermelden
De afspraak met psychiater heb ik nu ook niet ivm.de angst om weg te gaan
Daarnaast ook weinig vertrouwen. Dit is al de zoveelste psychiater maar altijd hebben ze 1 soort oplossing nl medicijnen
Ik ben erg bang weer veel aan te komen en ook dat het eerst weken nog slechter gaat.. en zelfmoordgedachten kunnen er erger van worden.. vorige keer denk ik ten tijde van ad een poging 'gedaan'
Tja; het klinkt alsof alle hulp uit angst vermijden je ook bepaald geen goed doet. Kortom: zet die stap en treedt weer in contact met je psychiater.
Over dat aankomen. Ik ben door medicatie bij een lichamelijke aandoening enorm aangekomen en kan je maar één ding zeggen. Ik prijs me gelukkig dat ik ben aangekomen. Waarom? Ik ben nu zo gezond mogelijk en heb mijn leven terug, ondanks de chronische lichamelijke ziekte. Daar heb ik dan graag wat extra gewicht voor over. Misschien iets om ook eens over na te denken?
Als je minder last van angst en verdere psychische klachten zou hebben en je beter zou voelen, zou dat dan niet belangrijker zijn dan extra kilo's? Ook zou je met de psychiater kunnen bespreken of er medicijnen zijn met minder kans op de bijwerkingen die jij vervelend vindt.
anoniem_272211 wijzigde dit bericht op 18-01-2019 19:31
14.00% gewijzigd
Opname wil ik zeker niet
Ik durf niet eens een uur van huis laat staan 24 uur per dag

Ja schizofrenie ernaast helpt ook niet mee
Ik heb nu een nieuwe afspraak staan eind feb bij psychiater
Gezegd dat ik tzt bekijk of ik wel of niet kom
Misschien toch door mn angst heen gaaaaan
Alle reacties Link kopieren
Hulp via de wmo?

Dan komt er een begeleider bij jou thuis. Jullie kunnen dan samen, als jij hier aan toe bent, kleine stapjes ondernemen om naar buiten te gaan.

Zo'n ambulante begeleider geeft meer praktische steun, is een vertrouwenspersoon en kan ook mee naar Dokters afspraken. Mee met jou naar buiten en jou er heen rijden.
En gewoon voor de gezelligheid bij jou koffie/thee komen doen. Of je helpen met boodschappen.

Bel het wijkteam in jou gemeente. Geef aan dat je niet naar buiten durft. Deze hulp is op 17,50 per maand na, volledig gratis. Ze kunnen ook naar jou komen.

Het helpt mij erg. Ik durf soms ook lastig de deur uit en dit helpt.
Gele_Suikerspin schreef:
18-01-2019 19:29
Hulp via de wmo?

Dan komt er een begeleider bij jou thuis. Jullie kunnen dan samen, als jij hier aan toe bent, kleine stapjes ondernemen om naar buiten te gaan.

Zo'n ambulante begeleider geeft meer praktische steun, is een vertrouwenspersoon en kan ook mee naar Dokters afspraken. Mee met jou naar buiten en jou er heen rijden.
En gewoon voor de gezelligheid bij jou koffie/thee komen doen. Of je helpen met boodschappen.

Bel het wijkteam in jou gemeente. Geef aan dat je niet naar buiten durft. Deze hulp is op 17,50 per maand na, volledig gratis. Ze kunnen ook naar jou komen.

Het helpt mij erg. Ik durf soms ook lastig de deur uit en dit helpt.
Bedankt!! Kan dat naast ggz hulp?
Ik ga wel nog naar buiten
Ik laat mn hond uit en doe boodschappen maar alleen op veilige tijden.
Ik ben bv bang als ik niet mee kan met de hond uitlaten dus ga alleen vlak na een wandeling naar de winkel. Lopend

Ik zal eens googlen op wmo hulp
Alle reacties Link kopieren
Ik lees:
Ik wil geen angst meer, maar ik wil geen medicatie (terwijl dat wel kan helpen om je angst te verminderen, zo succeservaringen op te doen en stappen te zetten).

Ik wil eigenlijk geen hulp, want dan moet ik enge ding doen (en dat is de enige manier om van die angst af te komen)

Ik wil ook geen hulp want dan moet ik naar mijn eigen huis en dat wil ik niet want dat is eng (zie punt hierboven)

Dus eigenlijk zoek je iets wat jou op wonderbaarlijke wijze gaat genezen van die angst, zonder dat je iets moet doen wat jij moeilijk of eng of niet leuk vindt?
Alle reacties Link kopieren
    vivajaline schreef:
    18-01-2019 19:25
    Opname wil ik zeker niet
    Ik durf niet eens een uur van huis laat staan 24 uur per dag

    Ja schizofrenie ernaast helpt ook niet mee
    Ik heb nu een nieuwe afspraak staan eind feb bij psychiater
    Gezegd dat ik tzt bekijk of ik wel of niet kom
    Misschien toch door mn angst heen gaaaaan
    Dit gaat niet werken, ik hoop dat je dat zelf ook snapt. Nu heb je nog meer dan een maand om jezelf op te fokken, de kans lijkt me vrij klein dat je straks gaat, zéker omdat je voor jezelf de mogelijkheid hebt opengehouden af te zeggen. Ik weet hoe een angststoornis werkt en dat het niet makkelijk is, maar als je blijft toegeven aan al je angsten, belandt je uiteindelijk gedwongen ergens in opname en heb je helemaal nergens iets meer over te zeggen. Neem contact op met ál je behandelaars van je FACT-team en leg uit hoe het nu met je gaat (slecht) en dat dit alleen maar erger wordt.
    Het is overigens niet zo dat je van AD automatisch dikker wordt. Het werkt voor veel mensen idd wel eetlustbevorderend. Maar zolang je niet meer gaat eten, kom je ook niet aan. En wat ik zei: er zijn ook antipsychotica die op angst werken. Maar daarvoor moet je bij je psychiater zijn.
    Alle reacties Link kopieren
    vivajaline schreef:
    18-01-2019 19:34
    Bedankt!! Kan dat naast ggz hulp?
    Ik ga wel nog naar buiten
    Ik laat mn hond uit en doe boodschappen maar alleen op veilige tijden.
    Ik ben bv bang als ik niet mee kan met de hond uitlaten dus ga alleen vlak na een wandeling naar de winkel. Lopend

    Ik zal eens googlen op wmo hulp
    Ja, dit kan naast de ggz. Het is voor elke Nederlander. Het heeft mij uiteindelijk meer geholpen als de ggz omdat de hulp meer praktisch is. Ook zijn ze een steun en als iets niet lukt helpen ze je, gaan ze op jou voorwaarden met jou mee. Alleen als jij dit wilt.

    Ik zou echt bellen. Als je aangeeft waar je mee zit en graag ambulante hulp wilt, gaan ze hulp in gang zetten. Je hebt altijd een kennismakingsgesprek. Want het moet natuurlijk wel klikken.

    Laat je het weten als je gebeld hebt?
    Alle reacties Link kopieren
    Ik snap heel goed dat de angst zo hoog kan zijn dat het niet lukt om naar een hulpverlener toe te gaan. Er zijn ook hulpverleners die bij je thuis komen, logisch want een angststoornis of pleinvrees is echt serieus erg vervelend en als je naar hulp toe durft, dan heb je geen erg probleem :P

    Ik vind het heel dapper dat TO hier om hulp vraagt.

    TO ik hoop dat je het ziet zitten hulp te vragen via de wmo/het wijkteam.

    Heb je ook iemand die nu al met jou mee kan, bijvoorbeeld naar de huisarts of de psychiater?

    Als je nog meer informatie wil of het niet kan vinden, laat je het dan weten?
    Ja ik zoek wrs naar oplossingen die niet kunnen
    Het liefst doe ik online hv
    Maar ik weet ook dat dat wrs vanuit die angst een wens is
    Het is zo moeilijk want aan de ene kant wil ik zoveel mogelijk angst vermijden nu en rust creeren en aan de andere kant weet ik dat ik er door moet

    De afspraak bij de psych kon niet eerder neem ik aan
    Alle reacties Link kopieren
    Wees trots op wat wel lukt. Een boodschapje doen en de hond uitlaten zijn hele goede acties.

    Per dag leven, leuke dingen proberen te toen en vooral, schrijf op wat wél is gelukt.

    Je bent goed bezig :thumbsup:
    Alle reacties Link kopieren
    En rust nemen en slaap kan helpen tegen angst. Hoe meer stress ik heb en slaap te kort, hoe hoger de angst klachten. Dus rust nemen is ook erg belangrijk.
    vivajaline schreef:
    18-01-2019 19:50
    Ja ik zoek wrs naar oplossingen die niet kunnen
    Het liefst doe ik online hv
    Maar ik weet ook dat dat wrs vanuit die angst een wens is
    Het is zo moeilijk want aan de ene kant wil ik zoveel mogelijk angst vermijden nu en rust creeren en aan de andere kant weet ik dat ik er door moet

    De afspraak bij de psych kon niet eerder neem ik aan
    Dan bel of mail (lijkt alsof je dat minder eng vindt) je en vraag je of de afspraak vervroegd kan worden. Tot eind februari wachten klinkt te lang met deze klachten.
    anoniem_272211 wijzigde dit bericht op 18-01-2019 20:07
    4.09% gewijzigd
    Ja.. er is weinig om trots op te zijn
    Hond uitlaten doe ik omdat ik bang ben als een ander het alleen doet

    Heb het wijkteam gemaild net
    Alle reacties Link kopieren
    vivajaline schreef:
    18-01-2019 20:06
    Ja.. er is weinig om trots op te zijn
    Hond uitlaten doe ik omdat ik bang ben als een ander het alleen doet

    Heb het wijkteam gemaild net
    Daar kun je trots op zijn!

    Heb je ook wat over jezelf verteld en hulp gevraagd?

    Kun je super trots op zijn. Hoop dat je vanavond een leuke serie of film kunt kijken of een leuk boek of tijdschrift

    Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
    Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

    Terug naar boven