Stad of dorp?

02-07-2019 09:04 102 berichten
Alle reacties Link kopieren
Op dit moment woon ik.met man en kind in een groot dorp. Het is misschien qua omvang (50.000 inwoners) wel een stad maar de mentaliteit is erg dorps nog, vandaar.
Er zijn hier redelijk wat voorzieningen (veel winkels, scholen,sportclubs, bioscoop, theater restaurantjes).

Nu willen we verhuizen ivm werk ongeveer 40-50 km verderop.
We kunnen kiezen uit een middelgrote stad (inwonertal vergelijkbaar met hier, maar het is echt een stad, geen uit de kluiten gegroeide vinexwijk) en een dorp, een echt dorp.
Dorp heeft niet meer dan 10.000 inw en zeer weinig voorzieningen. Er zijn maar een paar winkels en horeca en moet het vooral hebben van het toerisme in de zomer.

Voordeel is wel dat dit zeer dicht bij mijn werk is. Fiets/loopafstand en vanuit de stad moet ik fietsen. Auto kan ook natuurlijk, maar we gaan juist dichter bij het werk wonen zodat we 1 auto weg kunnen doen. Het ov is slecht.
Ander voordeel is dat hier meer ruimte en rust is en de huizen zijn nieuwer en groter.

Simpele keuze toch? Maar ik wil eigenlijk niet in een saai dorp wonen vol jaren 80 vinex-huizen.
Ik vind de reuring van de stad ook leuk, uit de deur stappen en meteen op de markt staan. Wandelend naar de bios of een restaurantje.
Evenementen kunnen bezoeken zonder gedoe met parkeren.

Ik woon mijn hele leven al in van die vinexwijken en ik word er niet warm of koud van. Ik vind het niet vreselijk, maar ook niet super, zeker niet nu ons kind op het punt van uitvliegen staat. Ik heb nu niks meer aan het speeltuintje op de hoek en de school dichtbij.
Aan de andere kant ben ik bang voor veel geluidsoverlast in de stad (van evenementen en buren), en allerlei gebreken in de oude huizen (allemaal gebouwd rond 1920).

Mijn man wil het liefst naar het dorp, maar elke keer dat hij een huis laat zien op Funda denk ik: meeh.

Wie woont er in de stad of juist in zo'n dorp en wil zijn ervaringen (positief en negatief) delen?
Mater tua tam obesa est ut cum Romae est urbs habet octo colles!
SPQR schreef:
02-07-2019 11:42
Ohja, de vriendengroepen. Vreselijk . Van die mensen die elkaar al vanaf de kleuterschool kennen en waar je dus gewoon niet tussenkomt.
Ik kom er juist wel tussen maar voel me soms , en dat ligt echt aan mij, een buitenstaander. Iedereen is hier erg hartelijk en sociaal. Ligt echt aan mijn akward zijn..
CourtneyTT schreef:
02-07-2019 11:41
Zo'n ons-kent-ons gehucht met amper voorzieningen zou ik niet vrolijk van worden. Doe mij maar de stad. En al helemaal als je kids hebt. Die zullen je dankbaar zijn.

Mijn kinderen zijn juist blij dat we hier zijn gaan wonen. We komen nog regelmatig in onze oude woonplaats en wijk maar gillend naar huis hoor.

Het is hier ook wel ons kent ons maar ik heb daar geen last van. Het is reuze handig dat ik zoveel mensen ken en omgekeerd. We helpen elkaar in noodgevallen. Toen mijn vader onverwachts erg ziek was en ik niet 1,2,3 oppas had , stond de buurvrouw klaar voor me. Mijn man zit 90% van het jaar in het buitenland en als ik echt iets niet zelf kan en mijn oudste zoon ook niet, dan is er altijd wel een buurman die kan helpen.
Wij wonen buitenaf, net buiten het een bos. Tussen 2 dorpen (12.000 inwoners en 700 inwoners in). Het dorp met 700 inwoners heeft helemaal niks, alleen een basisschool (en tennis). Het dorp met 12.000 heeft in principe alles, behalve een ziekenhuis (12 min in de auto), een station en een bioscoop.
Verder is eigenlijk alles aanwezig. Veel basisscholen, 2 middelbare scholen.
Ik vind het hier heerlijk. We hebben vrij uitzicht aan de ene kant, bos aan de andere kant, geen buren. En toch binnen enkele minuten wandelen/fietsen in het dorp. Het dorpscentrum is iets verder en de supermarkten ook, kwartier wandelen.

Ik ben opgegroeid in het grote dorp en toen woonden we dichter bij het centrum. Dat is het enige wat ik mis, even in 5 minuutjes in het centrum/supermarkt zijn. Maar met de auto ben ik er natuurlijk wel snel.
2019 schreef:
02-07-2019 09:55
Jaren 80 waren echt stampwoningen zo snel mogelijk bouwen.
Ik heb jaren in zo'n huis gewoond en als ik nu door de wijk heen fiets is de sfeer totaal anders dan toen ik er woonde.

Heel herkenbaar! Dat grote springtouw is er ook niet meer waar ik als kind zo van genoot. En mijn grote buurjongens gooien me ook niet meer over in de lucht, tenten zijn ook weg :'-(
Is er geen tussenweg? Iets met (bijna) alles wat jullie allebei willen? Er is niet 1 soort dorp en 1 soort stad, plaatsen verschillen en wijken verschillen. Ik ken dorpen die helemaal niet ons-kent-ons zijn en wijken in steden waar dat juist wel zo is. In een leukere (niet-Vinex) straat in een ruimdenkend dorp of juist een een rustig deel van een stad kunnen jullie vast beiden vinden wat je graag wilt.

Verder zou ik niet zeggen dat je met je kind geen rekening meer hoeft te houden. Ik zou het in ieder geval belangrijk vinden dat we in zo’n geval (ervan uitgaande dat kind nog geen eigen auto heeft) goed met OV bereikbaar zijn. Een treinstation in de buurt is dan een pre, een dorp waar 1x per uur een bus komt zou voor ons een no-go zijn.
Klinkt alsof jij meer naar de stad neigt TO.

Ik neig meer naar een dorp, woon ik nu ook, maar had de tijd van de stad niet willen missen. Vond dat tijdens mijn studententijd heerlijk. Ben nu heel tevreden in een klein dorp maar had hier denk ik niet kunnen/willen wonen als ik hier was opgegroeid, vind het geen fijn idee als het halve dorp jou nu als volwassene vroeger ook nog als kleuter heeft gekend. Lijkt mij heel ongemakkelijk. Toch ken ik hier een paar mensen die hier al hun hele leven wonen.
Ik zou altijd voor een dorp gaan en natuurlijk beide auto's behouden!

Dorp: meestal meer ruimte, grotere tuinen, meer natuur in de buurt.
En in Nederland ben je altijd wel binnen een half uurtje in een stad als je 'ns vertier zoekt.
poldervrouw schreef:
02-07-2019 11:27
Grappig.. Mijn pubers hebben er niets mee.. de stad. Ze zeggen hier alle 3 (21-19-17) als ik een dagje stad wil, ga ik wel een dagje naar de stad, moet er niet aan denken om er te wonen. Die herrie, dicht op elkaar.. Nee.. niet voor mijn pubers.

Niet iedere puber houdt van het stadsleven
Zo heb ik er ook altijd over gedacht.
lilalinda schreef:
02-07-2019 11:32
die van mijn omarmen de stad. Gaan vanaf hun 12e al ergens lunchen etc.
Toch zou het me niet verbazen als oudste (nu 19) na studie ergens op een waddeneiland gaat wonen of midden op de Veluwe.
Ergens lunchen kun je in dorpen ook. Zowel in dorpscentra als bij restaurantjes/terrasjes tegen natuurgebied aan.
redbulletje schreef:
02-07-2019 13:18
Ergens lunchen kun je in dorpen ook. Zowel in dorpscentra als bij restaurantjes/terrasjes tegen natuurgebied aan.
Een van de argumenten van mijn vrouw om níet in de stad te gaan wonen is juist vanwege de lunch/restaurantgelegenheden omdat de kans groot is (hoeft niet, maar wel aannemelijk) dat je je dan voornamelijk alleen gaat richten op de gelegenheden in die stad terwijl we nu naar heel veel verschillende plaatsjes en gehuchtjes doen.

Mijn argument is: de grond is er goedkoper voor tzt grotere woning met grotere tuin voor een zwembad.
NYC schreef:
02-07-2019 13:24
Een van de argumenten van mijn vrouw om níet in de stad te gaan wonen is juist vanwege de lunch/restaurantgelegenheden omdat de kans groot is (hoeft niet, maar wel aannemelijk) dat je je dan voornamelijk alleen gaat richten op de gelegenheden in die stad terwijl we nu naar heel veel verschillende plaatsjes en gehuchtjes doen.
Die ervaring heb ik ook. Toen ik nog in dat dorp woonde gingen we nooit op een terras zitten /iets eten in dat dorp. Daarvoor gingen we buiten het dorp.

Ook winkelen deden we in omliggende dorpen / steden.

Toen ik in de stad woonde kwam ik de stad nauwelijks uit.

Nu woon ik in een groot dorp en zit er een beetje tussen in. Doe veel in het dorp en in de dichtbijgelegen stad.
redbulletje schreef:
02-07-2019 13:18
dat vind jij, als dorpsmens. Maar in een stad 'ergens lunchen' is toch anders.
winkelfanaat schreef:
02-07-2019 09:25
In de jaren 80 bestonden er volgens mij nog geen Vinex wijken...
Verder denk ik dat je in een klein dorp niet gelukkig gaat worden. Vaak ben je in zo’n klein dorpje ook een vreemde eend in de bijt.
Klopt. Vinex-wijken zijn tussen 1995 en 2005 gebouwd. Wijken voor deze periode worden bloemkoolwijken genoemd.

Ik zie dat ik mosterd ben :biggrin:
Voor iedereen een groene tuin
lilalinda schreef:
02-07-2019 15:20
Wat is het verschil? Ik heb ervaring met beide maar zie niet zo wat er precies anders aan is. Behalve dan dat ik toen ik in de stad woonde altijd lunchte in die stad zelf en nu juist in veel verschillende plaatsjes (waar ik voor de rest niks te zoeken heb). Wat ervaar jij als anders?
Het verschil voor mij is dat je er de auto/de fiets/het ov niet voor in hoeft. Dat geldt niet alleen voor terrassen maar ook voor school, musea, sport, ziekenhuis, winkels en noem maar op.
lilalinda schreef:
Ach, hou toch op. :-D
Poppy_del_Rio schreef:
02-07-2019 15:41
Het verschil voor mij is dat je er de auto/de fiets/het ov niet voor in hoeft. Dat geldt niet alleen voor terrassen maar ook voor school, musea, sport, ziekenhuis, winkels en noem maar op.
Ik woon in een grote stad in NH en ik moet overal de auto/ov/ of fiets voor op. Behalve de buurtsuper en het postkantoor. Maar niks te lunchen hier, ziekenhuis ook niet op de hoek, net als een goed kapper, leuke winkels, terrasjes ect. School van mijn kinderen is niet op loopafstand. Wel uit vrije keus. ;-)

Ongeveer 95% van de bewonders van grote steden wonen niet in een stadscentrum/winkelstraat he?
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 02-07-2019 15:46
5.65% gewijzigd
Lunchen op terras in de stad is incl uitlaatgassen, luchen in dorp is vaak iets schoner qua luchtomgeving.

Ik prefereer een groot dorp bij een grote stad. Woon ik zelf ook, en bevalt al 8 jaar heel goed :)
Voor iedereen een groene tuin
Lucifer2018 schreef:
02-07-2019 15:45

Ongeveer 95% van de bewonders van grote steden wonen niet in een stadscentrum/winkelstraat he?

Ja, dat weet ik. Ik zei eerder ook al dat ik bij de keuze tussen een buitenwijk en een (groot) dorp waarschijnlijk voor het dorp zou gaan, vanwege meer ruimte voor minder geld. Wonen in de stad is voor mij wonen in of aan de rand van het centrum. Wij hebben hier buitenwijken die verder weg liggen van het centrum dan omringende dorpen.
Poppy_del_Rio schreef:
02-07-2019 15:51
Ja, dat weet ik. Ik zei eerder ook al dat ik bij de keuze tussen een buitenwijk en een (groot) dorp waarschijnlijk voor het dorp zou gaan, vanwege meer ruimte voor minder geld. Wonen in de stad is voor mij wonen in of aan de rand van het centrum. Wij hebben hier buitenwijken die verder weg liggen van het centrum dan omringende dorpen.
Ach so!
lilalinda schreef:
Ben ook wel benieuwd wat het verschil is..
Poppy_del_Rio schreef:
02-07-2019 15:41
Ik snap het voordeel. Maar zie daar tegelijkertijd dus ook een nadeel in. Als je zoveel hebt op loopafstand richt je je waarschijnlijk ook voornamelijk op alles wat er loopafstand is. Doordat wij in het dorp niet veel op loopafstand hebben leer ik meer gelegenheden op verschillende plekken kennen in gehuchtjes waar ik anders niet zomaar even naatoe zou gaan. Dat vind ik zelf wel leuk, het geeft minder het gevoel alleen gericht te zijn op je eigen kern.
NYC schreef:
02-07-2019 15:59
Ik snap het voordeel. Maar zie daar tegelijkertijd dus ook een nadeel in. Als je zoveel hebt op loopafstand richt je je waarschijnlijk ook voornamelijk op alles wat er loopafstand is. Doordat wij in het dorp niet veel op loopafstand hebben leer ik meer gelegenheden op verschillende plekken kennen in gehuchtjes waar ik anders niet zomaar even naatoe zou gaan. Dat vind ik zelf wel leuk, het geeft minder het gevoel alleen gericht te zijn op je eigen kern.

Ja, dat is echt een verschil met hoe ik het voel. Ik ben heel erg verknocht aan mijn stad, voel me er bijna mee vergroeid. Ik werk wel in een andere stad en maak daar ook gebruik van de voorzieningen (winkels, terrassen, theater). Maar ik zal inderdaad niet snel mijn stad uitgaan om willekeurig waar elders een terrasje te pikken.
lilalinda schreef:
02-07-2019 11:25
eens,
het wonen in een buitenwijk, heb ik nooit begrepen. Dat is toch van beiden 'net niks'?
Ik ben (samen met mijn broers) opgegroeid midden in het centrum van 010 en we zaten niet op de standaard montessori basisschool. Ik wil er niet teveel over vertellen, maar het ging op een gegeven moment erg slecht met ons door de omgeving waar we inzaten (het bekende straatleven). Gelukkig zijn mijn ouders op tijd naar een buitenwijk gegaan en kon ik nog bijgestuurd worden. Voor mijn broers was het al te laat (drugs, geweld).
Ik zou mijn kinderen het niet aan doen om zo op te groeien. Daarom ga ik nu op voorhand al verhuizen naar een buitenwijk van 010, en eventueel terugverhuizen als ze oud genoeg zijn.
lilalinda schreef:
Vooral veel duurder, maar ook meer dertien in 'n dozijn meuk én tussen de uitlaatgassen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven