Mijn zus haar huis is ontruimd

19-03-2008 13:02 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Tranen met tuiten aan de telefoon, kwam thuis en heel haar woning is leeggehaald, ze had een huurachterstand en dit is de 2e keer in 1 jaar tijd! De post kijkt ze niet elke dag, de brievenbus zit niet aan haar huis vast. De reden dat ze niet kijkt is omdat ze bang is allerlei dreigbrieven binnen te krijgen van schuldeisers. Heb haar al verteld dat ze juist moet kijken en bellen om regelingen te treffen, maar dat durft ze niet, ze krijgt wel hulp van het Leger des Heils nu, maar kortom; ze woont nu bij mij in huis, want ze is mijn zus en ik kan haar niet op straat laten staan! Moest dit even uiten.... Who can cheer me up??
Alle reacties Link kopieren
Ja, vervelend zeg, misschien een goed idee om iemand (jij bv?) aan te stellen om haar financieen te verzorgen. Ze kan het duidelijk niet zelf.

Je wordt niet zomaar je huis uitgezet dus je zus heeft het behoorlijk bont gemaakt.



Er zijn geen kinderen bij betrokken hoop ik?
Alle reacties Link kopieren
Hoe groot is haar huurachterstand dan wel niet?! Volgens mij moet je op zijn minst 2 maanden achterstand hebben voordat ze een incassobureau inschakelen, toch? En dan nog een rechtzaak, uitspraak, mogelijkheid tot afbetaling...
Alle reacties Link kopieren
Franklin schreef op 19 maart 2008 @ 13:02:

Tranen met tuiten aan de telefoon, kwam thuis en heel haar woning is leeggehaald, ze had een huurachterstand en dit is de 2e keer in 1 jaar tijd! De post kijkt ze niet elke dag, de brievenbus zit niet aan haar huis vast. De reden dat ze niet kijkt is omdat ze bang is allerlei dreigbrieven binnen te krijgen van schuldeisers. Heb haar al verteld dat ze juist moet kijken en bellen om regelingen te treffen, maar dat durft ze niet, ze krijgt wel hulp van het Leger des Heils nu, maar kortom; ze woont nu bij mij in huis, want ze is mijn zus en ik kan haar niet op straat laten staan! Moest dit even uiten.... Who can cheer me up??
Over struisvogelpolitiek gesproken. Ik snap wel dat je je zus niet in de steek wilt laten en haar in huis wil nemen, maar ik mag toch hopen dat het tijdelijk is. Wat heb je nu concreet met haar afgesproken? Zijn de schuldeisers al benaderd? Ze moet wat doen, anders gaat het van kwaad tot erger en zit ze straks met een nog hogere schuld dan ze al had. Tip: ga alsjeblieft niet in zee met burootjes die beweren die schulden wel even voor je te regelen, maar zoek het via de reguliere weg.
Alle reacties Link kopieren
Nee, geen kids. Ze heeft onlangs wel hulp gekregen van de gemeente om haar financien te bekijken en nu is het zo dat ze voor de periode dat ze bij mij is gewoon kan sparen en zo haar achterstanden in kan lopen... Het is misschien heel gemeen om te zeggen maar ik hoop dat het niet lang gaat duren. Maar het gaat zeker maanden duren voordat ze woonruimte heeft. Aangezien ik ook mijn privacy nodig heb, ik wil haar absoluut niet het gevoel geven dat ze niet gewenst is, want voor mij zou ze hetzelfde doen.
Mijn god, ben je mooi klaar mee. Ik weet niet of ik het op zou kunnen brengen haar in huis te nemen, petje af.
Alle reacties Link kopieren
Tja moet ze zorgen dat ze in de schuldsanering komt.Zie het heel veel om me heen gebeuren maar dit is wel beetje laat om er nu mee aantekloppen bij de gemeente.Daar moet je toch eerst heen?Weet niet helemaal precies hoe het werkt.Tjee dan heeft ze het wel heel ver laten komen.Had ze nog wel stroom en gas.
Alle reacties Link kopieren
heeft ze wel werk of een uitkering?
Alle reacties Link kopieren
Vervelend.

Persoonlijk heb ik het idee dat de schulden erg hoog zijn, en wellicht veel hoger dan jij denkt. Je wordt je huis niet uitgezet als je één of twee keer iets te laat bent met betalen. Pas als je gigantische achterstanden hebt, krijg je eerst een waarschuwing, dan een dreigement en daarna gaan ze pas werkelijk tot actie over.

En eerlijk gezegd vind ik het niet zo slim dat je je post zo weinig opent... Kan je wel bang zijn voor bepaalde brieven, maar ja, als je je kop in het zand steekt zijn die brieven er nog steeds hoor!



Hoe komt het dat je zus zo vreselijk in de schulden verzeild is geraakt? Heeft ze een baan? Heeft ze wellicht een verslaving waar al haar inkomsten naar toe gaan? Ik zou zsm een instantie inschakelen die haar kan ondersteunen bij het treffen van regelingen met de schuldeisers, voordat het nog erger wordt...



Sterkte!
Alle reacties Link kopieren
Is ze echt uit haar woning gezet of is er beslag gelegd op inboedel?
Alle reacties Link kopieren
Nou ja ze woont bij haar zus en zoekt nieuwe woonruimte, ze zal er dus uitgezet zijn.
Alle reacties Link kopieren
Schuldsanering is de oplossing.. anders komt ze er nooit meer vanaf.



Ze zal toch echt zelf moeten leren om voor haarzelf te zorgen.. Ergens wel makkelijk dat ze op jou terug kan vallen..



Maak idd concrete afspraken met haar want anders woont ze misschien over 2 jaar nog wel bij jou in huis..



Ik bedoel dit niet gemeen trouwens..



Wij zitten zelf midden in het proces om in de schuldsanering te gaan en ik weet hoe moeilijk het is..

Hebben ze haar bij de gemeente niet geadviseerd om ipv de schuldeisers te betalen, de vaste lasten te betalen dan?
Alle reacties Link kopieren
Ook ik heb in het verleden met dreigende uitzetting te maken gehad maar is gelukkig toch goed gekomen.

Bij mij is het al weer 4 jaar geleden maar ging toen als volgt:eerst aanmaning van de woningbouw,daarna nog een keer met verzoek om binnen 10 dagen te betalen.Toen ontving ik brief van de deurwaarder,ik kon toen nog een regeling treffen,uiteraard moet je dan wel je huur stipt op tijd betalen.Omdat ik toen 2 dagen te laat betaalde kon ik geen aanspraak meer maken op de regeling,moest toen voor het kantongerecht komen.Rechter deed uitspraak om het huurcontract te ontbinden,toen kwam er een deurwaarder aan de deur met het vonnis,meestal heb je dan nog zo'n kleine 2 weken de tijd om je spullen te pakken,en staat er datum op het exploit wanneer dat je huis moet verlaten.Ik heb het toen voor elkaar gekregen om de dag voor de ontruiming de halve huurschuld te betalen waardoor de ontruiming geen plaats vond.Denk dus ook dat je zus behoorlijk haar kop in het zand heeft gestoken....maar goed dat is achteraf..en kan goed begrijpen dat je je post niet meer open wil maken omdat je bang bent voor brieven van schuldeisers maar heus die brieven blijven komen en meestal kost het ook alleen maar meer geld omdat schuldeisers via allerlei procedures hun geld blijven halen en die procedures betaal jij als schuldige.EN het leeft zo veel prettiger wanneer je je zaakjes op orde hebt,hoe moeilijk het soms ook is om de situatie onder ogen te zien!

Veel succes!!!

Liefs
Alle reacties Link kopieren
Hoi Franklink,

Het is heel lief en medemenselijk dat je je zus in huis neemt. Ook ik denk dat de schulden van je zus hoger zijn dan jij denkt. Zoals hier al gezegd is, word je niet zomaar je huis uitgezet. Er gaan verschillende aanmaningen, incassobureau's én een rechtszitting aan vooraf. Het is bijna onmogelijk dit niet te weten. Ik kan me wél voorstellen dat het je zus boven het hoofd gegroeid is en ze het ook niet meer 'wilde' weten, en daarom ook haar post nog maar sporadisch opende.



Wat me nu lastig lijkt is dat je zus, hoewel ze natuurlijk haar huis kwijt is, nog steeds niet volledig de verantwoordelijkheid hoeft te nemen voor haar situatie. Zij heeft nu alsnog woonruimte (bij jou), eten en drinken, etc. Ik denk dat het nodig is dat ze ten volle de consequenties moet ervaren van haar schulden, om gemotiveerd te raken voor (schuld-)hulpverlening. Een manier daarvoor zou kunnen zijn om voorwaarden te stellen aan haar verblijf bij jou. Ik denk dan aan:

* het afspreken van een duidelijke termijn waarbinnen ze vertrokken moet zijn

* het aanmelden voor schuldhulpverlening/schuldsanering

* eventueel aangaan van andere hulpverlening (gebaseerd op mijn vooronderstelling dat haar schulden niet zomaar ontstaan zijn).

* op zoek gaan naar nieuwe woonruimte.



Dat geeft je zus een stok achter de deur om nu haar problemen aan te pakken, maar geeft jou óók ruimte en duidelijkheid.



Succes!
Peas on earth!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook zo'n broer die regelmatige keren zijn huis is uitgezet omdat hij schulden en huurachterstand had. Vreselijk gewoon. Ook ik liet hem iedere keer bij mij binnen terwijl ik dat eigenlijk helemaal niet wilde. De laatste keer heb ik een pension voor hem geregeld waar hij zelfs zijn eten voorgeschoteld krijgt. Gelukkig heeft hij wel een baan zodat hij het kan betalen. Maar het is zwaar irritant om iedere keer te denken van: Hoe lang gaat dit goed? Hoe hij alles nu opgelost heeft weet ik niet maar ik probeer het nu wel allemaal bij hem te laten. Als hij hulp nodig heeft prima, maar niet meer bij mij in huis, hoe gek ik op hem ben of niet.
Alle reacties Link kopieren
Of bied haar aan dat zolang zij bij jou in huis is dat jij haar financien regelt.

Ik zou zelf niet zomaar naar de schuldhulpverlening gaan want dan krijgt ze zo weinig inspraak ( logisch ) dat ook al zou ze willen dat ze niets voor zichzelf kan betalen dus dat ze dan voor die tijd dat ze bij de schuldhulpverlening zit bij jou in huis zit.

Als je zus haar huis is uitgezet dan zijn haar schulden hoger dan jij denkt.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij moeten jullie i.d.d. eerst proberen een kamer of wat dan ook (voor heel goedkoop) voor haar te zoeken. Nadat ze daar zit kan ze wel naar de schuldsanering gaat. Misschien is het niet leuk maar als haar schulden zo hoog zijn is ze er wel (volgens mij na 3 jaar?) vanaf en kan ze met een schone lei beginnen.
Alle reacties Link kopieren
kitty elastic schreef op 19 maart 2008 @ 14:31:

Of bied haar aan dat zolang zij bij jou in huis is dat jij haar financien regelt.

Ik zou zelf niet zomaar naar de schuldhulpverlening gaan want dan krijgt ze zo weinig inspraak ( logisch ) dat ook al zou ze willen dat ze niets voor zichzelf kan betalen dus dat ze dan voor die tijd dat ze bij de schuldhulpverlening zit bij jou in huis zit.

Als je zus haar huis is uitgezet dan zijn haar schulden hoger dan jij denkt.
Schuldhulpverlening betekent niet per definitie schuldsanering (WSNP), waarbij je inderdaad nauwelijks meer inspraak hebt. Schuldhulpverlening kan ook via het Algemeen Maatschappelijk Werk lopen, waarbij je ondersteund wordt in het treffen van betalingsregelingen met schuldeisers etc. Als de zus van TO haar huis uitgezet is, zijn de schulden waarschijnlijk groot, en zou ik het TO niet aanraden om zelf deze financiële situatie te gaan beheren. Dit is in de eerste plaats een hele klus, maar kan ook voor lastige situaties zorgen in de relatie tussen zus en TO. Volgens mij is het praktisch om dit door een neutrale persoon of instantie te laten begeleiden.
Peas on earth!
Alle reacties Link kopieren
Bovendien zijn incassobureau's en andere schuldeisers eerder genegen betalingsregelingen te treffen met instanties, dan met individuele personen (zoals familieleden van mensen in financiele nood).
Peas on earth!
Alle reacties Link kopieren
waarom zegt iedereen eigenlijk dat haar schulden hoger zijn dan Franklin denkt? Die geeft toch nergens aan dat ze denkt dat het wel meevalt ofzo?? of zie ik dingen over t hoofd?



succes ermee!
Alle reacties Link kopieren
Zij heeft wel haar baan gelukkig en er is dus beslag gelegd alleen op haar inboedel. Ik hoop alleen dat ze snel hieruit komt en snel woonruimte: dus een plek voor haarzelf vindt! Want dan alleen komt ze (denk ik) tot rust.
Alle reacties Link kopieren
Hi Franklin,



helaas geen opbeurend berichtje voor je.

Heb zelf een broer die uit zijn huis gezet is. De eerste keer zijn mijn ouders (zijn 70+) een lening aangegaan om de huurschuld van meneer te betalen, Hij stond op de dag zelf doodleuk op de stoep bij ze, met de melding dat 'ie een probleem had en of ze geld konden geven (dat was dus wel mooi een lening van 10.000 euro!). Mijn vader heeft het dus uiteindelijk betaald op het nippertje want de verhuizers waren al de spullen aan het weghalen.

Enfin de tweede keer, dit was iets van 2 jaar later, is 'ie definitief zijn huis uitgezet en heeft hij zo'n half jaar bij mijn ouders in de seniorenflat gewoond. Dat was voor hun ook een hele nare tijd, want nu kregen zij allemaal deurwaarders en dreigbrieven, welliswaar op zijn naam, maar toch.

Voor mijn broer, een volwassen, werkzame kerel van 30+ ,heb ik toen alle papieren uitgezocht en zijn financiën in kaart gebracht. Dat was behoorlijk schrikken: bijna 40.000 euro schuld en hij kon niet zeggen hoe dat nou kwam. Heb allerlei incassobureau's, deurwaarders en bedrijven gebeld waar hij schulden had, maar dit was echt boven mijn pet. Heb voor hem een afspraak gemaakt bij de gemeente voor een schuldhulpverleningstraject en ben met hem de eerste twee keer meegeweest naar de afspraken. Inmiddels trok ik het zelf van al die narigheid bijna niet meer en mijn broer zou het toch zelf moeten doen, dus we hadden afgesproken dat ik niet meer mee zou komen. Blijkt dus dat 'ie hierna nooit meer is geweest. Ik ben er klaar mee en help 'm niet meer. Geen haar op mijn hoofd die ook maar enigszins twijfelt om 'm ooit in huis te nemen. Nu zijn er vroeger wel meer dingen voorgevallen met hem waardoor ik geen goede band heb met mijn broer. Maar wat een eikel.



Nou, een heel verhaal, maar als ik in jouw plaats zou zijn, dan zou ik tegen je zus zeggen dat ze voor XX datum weg moet zijn. Jij hebt ook recht op je privacy en het is iets wat zij toch zelf moet doen. Dat je hulp biedt, natuurlijk, maar er zijn professionele mensen die dat veel beter kunnen! Je zus moet wel zelf willen, dat is het belangrijkste.



Sterkte ermee!
Alle reacties Link kopieren
Thanks voor al h\jullie adviezen, pff dat lucht op!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven