Installatie slimme meter huurwoning verplicht?

05-04-2018 16:28 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vandaag ontving ik een folder van enexis dat ze binnenkort gratis een zogenaamde slimme meter willen plaatsen.
Plaatsing duurt ca 1 uur.
Ik vraag me af of er kosten verbonden zijn aan het weigeren van deze zogenaamd slimme meter?

Wie heeft ervaring hiermee?
Nee het is niet verplicht. En het mag je ook niks kosten.
Je kan ook kiezen om de slimme meter uit te zetten maar eerlijk gezegd vraag ik me af hoe uit dat uitzetten echt is.

Het kan wel zijn dat ze het nu 'gratis' willen komen doen en je later als je je bedenkt, toch kosten moet betalen.

Er is nog niet zo lang geleden een item geweest dacht ik bij Radar ofzo. Consuwijzer heeft er ook info over.
Heb je zonnepanelen op je huis?
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je niet te kiezen hebt, dat zal de verhuurder moeten bepalen.
Van hun eigen site:

Wilt u geen slimme meter?
De slimme meter is niet verplicht. Als u op uw adres een slimme meter van Enexis krijgt aangeboden, kunt u hem weigeren. En als er al een slimme meter hangt op uw adres, kunt u ons vragen om de meter tegen betaling te wisselen.
Aanbod slimme meter afslaan (weigeren)

Als Enexis u een slimme meter aanbiedt, kunt u hem weigeren. Krijgt u van ons een brief met een afspraak? Bel dan met onze Klantenservice​ en geef aan dat u liever geen slimme meter wilt. Wij bekijken dan of de huidige meter in uw meterkast nog aan de wettelijke eisen voldoet. Blijkt uit het steekproefonderzoek ​dat het type meter bij u in de meterkast niet meer voldoet? Dan kunnen we een digitale, niet-slimme meter plaatsen. Dit is een meter zonder communicatiefunctie. Wij kunnen dan geen gegevens op afstand uitlezen, ook niet voor het beheer van ons net of uw meter.

Goed om te weten: u kunt later altijd nog een slimme meter aanvragen, maar daaraan zijn wel kosten​​ verbonden.

Slimme meter laten verwijderen

Hangt er een slimme meter in uw meterkast maar wilt u dit liever niet (meer)? Neem dan contact op met onze Klantenservice​ en vraag een meterwissel ​aan. Ook dan kunt u tegen betaling​ een digitale meter zonder communicatiefunctie krijgen.​
Instelling slimme meter wijzig​en

Als u geen slimme meter in huis wilt omdat wij meetgegevens op afstand kunnen uitlezen, is het goed om te weten dat u de instellingen van de slimme meter ook kunt laten wijzigen​.
Gevolg keuze niet-slimme meter

Als u een digitale, niet-slimme meter laat installeren of als de oude, niet-slimme meter in uw meterkast blijft hangen, betekent dat:

dat u geen 2-maandelijkse verbruiksoverzichten ontvangt van uw energieleverancier;
dat u minder mogelijkheden hebt om energieverbruiksmanagers​ in huis te gebruiken die u kunnen helpen bij energie besparen;
dat u mogelijk in de toekomst geen energie tegen dubbeltarief​ kunt afnemen als u nog een traditionele draaischijfmeter in huis hebt.
Je mag het volgens mij weigeren. Ik vraag me wel af wat de voors en tegens zijn eigenlijk. Wij hebben ook zo'n folder gekregen.
Ik denk dat je verhuurder dan wel kan verplichten dat er een slimme meter is als je het huis verlaat. Zou het dus met de verhuurder bespreken. Ik vind het overigens ideaal dat ik kan inzien hoeveel energie ik elke dag verbruik.
Alle reacties Link kopieren
Geen zonnepanelen hier.
Ik heb net nog ff gebeld met klantenservice Enexis.
Het is niet verplicht, maar dan kan je in de toekomst ook niet meedoen met goedkopere uren stroom.
Verder hadden ze al een afspraak met me staan, die ik dan gelijk even verzet heb naar een tijdstip dat ik wel kon.
Ik kan er dus nog tot 11 april vanaf zien.
Alle reacties Link kopieren
Ik huur en heb mijn slimme watermeter geweigerd. En dat was een slimme zet, want die krengen hebben nogal wat meetproblemen, schijnt het.
De glasvezelkabel heb ik wel laten leggen omdat de verhuurder dat graag wilde. Maar die kun je gewoon niet gebruiken. Dat kan met een water- of elektriciteitsmeter niet.
Nadelen slimme meter:
https://www.energieleveranciers.nl/blog ... mme-meter/
óu sont les neiges d'antan

Ik wou dat ik 'm geweigerd had, ik mis mijn oude domme meter die duidelijk ergens in het draaien haperde ;-D
Alle reacties Link kopieren
[quote=merano post_id=28348266 time=1522939632 user_id=53841]
Ik huur en heb mijn slimme watermeter geweigerd. En dat was een slimme zet, want die krengen hebben nogal wat meetproblemen, schijnt het.


Goede zet dus.
Alle reacties Link kopieren
Als het verplicht zou zijn, zou je bericht daarover van de verhuurder ontvangen.
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
simbalabimba schreef:
05-04-2018 16:50
Als het verplicht zou zijn, zou je bericht daarover van de verhuurder ontvangen.
Hoezo? Hoe weet de verhuurder dat zijn huis aan de beurt is?
Alle reacties Link kopieren
Ik denk niet dat de verhuurder het kan verplichten. Het is tenslotte jouw energiecontract (en jouw privacy) waar het om draait, niet die van de verhuurder.

Tenzij hij het contract overneemt en de energie ook voor je gaat betalen ;-)
óu sont les neiges d'antan

Alle reacties Link kopieren
merano schreef:
05-04-2018 16:56
Ik denk niet dat de verhuurder het kan verplichten. Het is tenslotte jouw energiecontract (en jouw privacy) waar het om draait, niet die van de verhuurder.

Tenzij hij het contract overneemt en de energie ook voor je gaat betalen ;-)
Je kan er voor kiezen om de data-verzending uit te laten zetten. Dus dan meet hij alleen en geeft niets door.
Dus wat je hier zegt is een beetje kul.
Alle reacties Link kopieren
merano schreef:
05-04-2018 16:47
Ik huur en heb mijn slimme watermeter geweigerd.
Slimme watermeter?
Alle reacties Link kopieren
Pippelottaa schreef:
05-04-2018 16:52
Hoezo? Hoe weet de verhuurder dat zijn huis aan de beurt is?
Ook dat. ;-)
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
Alle reacties Link kopieren
ghostly41 schreef:
05-04-2018 17:06
Slimme watermeter?
die ga ik dus ook weigeren.
Flauwekul al die slimme meters.
Geef me maar eens een slimme woningbouwcorporatie die wat uitvreet in plaats van alleen mooie beloften.
Alle reacties Link kopieren
Een slimme meter (met communicatiemogelijkheden) kun je weigeren. Een digitale meter niet altijd. Dus meetproblemen, of het risico dat je in de toekomst niet meer het volle bedrag terugkrijgt voor je zonnepanelen, die voorkom je niet door het te weigeren. Mocht de teruglevering van stroom ooit anders worden berekend dan de levering, dan mogen energiemaatschappijen meteen alle oude meters vervangen door digitale meters die het onafhankelijk meten - daar doe je niets tegen.

Maar communicatie vanuit jouw meterkast, en privacy-overwegingen, die blijven gelden. Als je je daar druk om maakt mag je gewoon weigeren.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Alle reacties Link kopieren
Ik heb hem ook geweigerd. Als ik zou willen weten hoeveel ik gebruik, schrijf ik de meterstanden wel maandelijks op. En 1x per jaar de meterstand doorgeven vind ik nou ook niet echt het meeste werk.

Ik vind het gewoon nergens voor nodig dat alles maar overal bekend moet zijn en in de gaten gehouden wordt. Hetzelfde met klantenkaarten, die heb ik ook heel selectief.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
ik heb hem dom laten installeren, dus niet slim. I moet dus zelf mijn standen doorgeven. Weigeren kost me straks 70euro.

inmiddels zijn de meters die verkeerd meten overigens vervangen door nieuwe meters.
Alle reacties Link kopieren
ghostly41 schreef:
05-04-2018 17:05
Je kan er voor kiezen om de data-verzending uit te laten zetten. Dus dan meet hij alleen en geeft niets door.
Dus wat je hier zegt is een beetje kul.
En dat weet je zeker omdat..?
Administratief uit laten zetten kan, (U kunt een blokkering aanvragen als uw slimme meter is geplaatst. Na vijf werkdagen is het doorsturen van uw meterstanden geblokkeerd, aldus Liander) maar ik kan niet controleren wat het ding doorzendt of niet. Ook niet wat het vasthoudt aan info die later bv na beëindiging contract alsnog doorgestuurd kan worden.

Van de site va de consumentenbond: Ook als de meter 'administratief uit' staat kan de netbeheerder contact met de meter maken voor onderhoud en beheer. Op de display van nieuw geïnstalleerde meters kun je zien wanneer dat voor het laatst gebeurd is en met welke reden.

Ergo: ik heb liever geen dingen in mijn huis die voor mij de communicatie met instanties en bedrijven overnemen.
óu sont les neiges d'antan

Pippelottaa schreef:
05-04-2018 16:40
Ik denk dat je verhuurder dan wel kan verplichten dat er een slimme meter is als je het huis verlaat. Zou het dus met de verhuurder bespreken. Ik vind het overigens ideaal dat ik kan inzien hoeveel energie ik elke dag verbruik.
Wij hadden dit vorig jaar maar de verhuurder bemoeide zich daar niet mee. Ze staan los van energiemaatschappijen.
miekemv schreef:
07-04-2018 15:09
Wij hadden dit vorig jaar maar de verhuurder bemoeide zich daar niet mee. Ze staan los van energiemaatschappijen.
Hier zijn veel particuliere verhuurders die een inclusief huur vragen en het contract dus ook op hun naam hebben. Kan me voorstellen dat de verhuurder zich dan er wel mee bemoeien wil/ gaat. Wij hebben toen we hier introkken gevraagd het energiecontract op onze eigen naam te mogen hebben. Vrije keuze in maatschappij etc. Ideaal.
Pippelottaa schreef:
07-04-2018 15:59
Hier zijn veel particuliere verhuurders die een inclusief huur vragen en het contract dus ook op hun naam hebben. Kan me voorstellen dat de verhuurder zich dan er wel mee bemoeien wil/ gaat. Wij hebben toen we hier introkken gevraagd het energiecontract op onze eigen naam te mogen hebben. Vrije keuze in maatschappij etc. Ideaal.
Ja particuliere huur kan anders zijn idd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven