Buxus mot, wat nu?

28-04-2018 21:59 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vorig jaar kwam hij al dichtbij, de haag van de overburen ging er aan. En nu ben ik de pineut. Wat hebben jullie eraan gedaan? Ik merkte het 2 weken geleden en voor mijn gevoel is de halve haag al dood...
"It does not do to dwell on dreams, and forget to live."
Alle reacties Link kopieren
Gerooid. Huppetee, weg ermee.
Alle reacties Link kopieren
Helaas heb ik er alles uit moeten halen.
Alle reacties Link kopieren
nursy schreef:
28-04-2018 22:01
Helaas heb ik er alles uit moeten halen.

Dat is dus nu ook waar ik mee bezig ben. Probleem is alleen... ik heb mijn container er vol mee gestopt, en nu krijg ik van iemand een app dat je aangetaste haag niet in het gft mag. Dat wist ik niet. Ik heb op de website van mijn gemeente gezocht en dat staat nergens... maar ik lees het wel veel online. Baal nu als een stekker want ik heb weinig zin om die zooi er weer uit te vissen.

Maar hoe kil ik nu de beesten in mijn container?
"It does not do to dwell on dreams, and forget to live."
Ze controleren toch niet wat je in je kliko hebt zitten?
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
28-04-2018 22:08
Ze controleren toch niet wat je in je kliko hebt zitten?

Hier werpen ze er wel een blik in, sommige gooien hem namelijk vol 'gewoon' afval (daar is hier geen bak meer voor) en pleuren er dan wat bladeren ofzo overheen. Trouwens, dat hoeft niet eens goed te kijken want die krengen krioelen nu overal over de deksel enzo. Ik denk dat ik de rest maar in de ondergrondse container gooi. Dat had ik natuurlijk meteen moeten doen. Zucht. Wat een klote beesten.

:steam:
"It does not do to dwell on dreams, and forget to live."
LunchLover schreef:
28-04-2018 22:03
Dat is dus nu ook waar ik mee bezig ben. Probleem is alleen... ik heb mijn container er vol mee gestopt, en nu krijg ik van iemand een app dat je aangetaste haag niet in het gft mag. Dat wist ik niet. Ik heb op de website van mijn gemeente gezocht en dat staat nergens... maar ik lees het wel veel online. Baal nu als een stekker want ik heb weinig zin om die zooi er weer uit te vissen.

Maar hoe kil ik nu de beesten in mijn container?
Misschien een fles schoonmaakazijn erover? tja, het is tuinafval. Het is wel heel politiek correct van je apppersoon. Bovendien gaat het gewoon op een hoop met toch al afval. Wat kan het besmetten in de afvalkar? de afgesnoeide hedera van de andere buurman?
Alle reacties Link kopieren
pantoffel81 schreef:
28-04-2018 22:11
Misschien een fles schoonmaakazijn erover? tja, het is tuinafval. Het is wel heel politiek correct van je apppersoon. Bovendien gaat het gewoon op een hoop met toch al afval. Wat kan het besmetten in de afvalkar? de afgesnoeide hedera van de andere buurman?

Dat heb ik geprobeerd. Halve fles erin gepleurd, heb een bijna lege glassex fles gevuld ermee en nog flink rond gesproeid. Maar verder weet ik het niet.

Ja leuk politiek correct idd, maar ja als ze nou echt zo streng zijn... Ik lees dat die beesten dan poppen en het overleven ofzo en in de compost komen te zitten die ze maken van tuinafval. Vervolgens besmetten ze alles weer waar die compost heen gaat. Of dat allemaal waar is weet ik niet. En of mijn gemeente dit beleid hanteert staat niet op de website.
"It does not do to dwell on dreams, and forget to live."
Hier ook alles eruit. Met aanhanger weggebracht maar als het in je kliko past gewoon doen, hoor! Ik kan niet bedenken waarom dat niet zou kunnen. Tis geen chemisch afval ofzo.
Alle reacties Link kopieren
appagante schreef:
28-04-2018 22:36
Hier ook alles eruit. Met aanhanger weggebracht maar als het in je kliko past gewoon doen, hoor! Ik kan niet bedenken waarom dat niet zou kunnen. Tis geen chemisch afval ofzo.

Precies. Nou, ik laat het er gewoon in zitten. Gooi de rest wel in de ondergrondse container en als ze hem van de week niet willen legen rij ik de kliko wel naar de ondergrondse en pleur ik het daar in. Ik heb alleen geen aanhanger etc dus ik dacht echt hoe ga ik dat in hemelsnaam naar de milieustraat krijgen! Maar met deze backup kan ik leven.

:idee:
"It does not do to dwell on dreams, and forget to live."
Ow joh, die mot is helemaal verzuurd nu... ;) Maareh echt balen zeg. Ik heb vorige maand een enorme bol verplaatst maar hij loopt niet uit, hij blijft donkergroen zeg maar. Terwijl de rest wel frisgroen uitloopt. Zag in een andere bol al wel een keer spinnenrag. Heb dat er gelijk uitgeknipt en de tang in de vaatwassert gestopt.
Helaas ook gehad hier, vorig jaar. Alles er uit kunnen halen. In afgesloten vuilniszakken in de ondergrondse container gegooid.
In het begin zei ik nog tegen de kinderen: hè kijk leuke rupsjes 😂
Alle reacties Link kopieren
He bah.
Volgend jaar mrt/april bij de buxus zoveel mogelijk rupsen verwijderen.
Er is ook ecologische bestrijdingsmidelen.
Zie verder google
Alle reacties Link kopieren
Daar is een spulletje voor dacht ik. Het tuincentrum weet het.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Decis van Bayer. Zo snel mogelijk spuiten en dan na een week of drie herhalen.
retrostar schreef:
28-04-2018 22:59
Daar is een spulletje voor dacht ik. Het tuincentrum weet het.
Klopt, maar daar moet je wel razendsnel bij zijn dan. Haast preventief doen adviseerde de hovenier mij.
Bij een de gemeentes hier in de buurt hebben ze er ook last van. In de krant gelezen.

Google eens via internet. Dan krijg je adviezen.
Rupsen verzamelen en vernietigen. Ik zou niet zo snel gif spuiten.
Dat trekt de grond in en daar heb je dan nog jaren last van.

Ik heb op een gegeven moment ook de rupsen wel weg gehaald.
Met dat gif krijgen ook vogels en andere dieren die rommel binnen.
Dat zeg ik omdat er heel veel dode vogels lagen in eerdere jaren.
Alle reacties Link kopieren
Hmm...onze groene kliko zit sinds vanochtend ook vol met bugsus. Nooit van gehoord dat dat niet zou mogen. Ik ben benieuwd of ze hem legen.
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
Nou, ik zoek naar een afbeelding van de rups.
Dan kan ik het beter in de gaten houden.
Hier waren wel vogels heel actief aan het eten (gifvrij) en die vogels moet ik dus even erg goed hun gang laten gaan.

https://wiki.groenkennisnet.nl/display/BEEL/Buxusmot
Gevonden en ik ga dus extra goed opletten.
Er vielen wel heel veel blaadjes af en ik heb alles schoon gemaakt om beter zicht te kunnen houden.
Bij onze gemeente kun je de besmette buxus in dichte zakken inleveren bij de milieustraat.
Er wordt heel dringend verzocht ze niet in de kliko's te stoppen.

Onze buxus moet er ook uit. Wat een gedoe.
Alle reacties Link kopieren
AnnA_C schreef:
07-05-2018 16:25
Hmm...onze groene kliko zit sinds vanochtend ook vol met bugsus. Nooit van gehoord dat dat niet zou mogen. Ik ben benieuwd of ze hem legen.

Ik had toch maar even gebeld want het zat me niet lekker. Maar het was geen probleem zei de dame. Blijkbaar hanteert elke gemeente een ander beleid. Vreemd hoor. Maar mijn bak is afgelopen week zonder problemen geleegd. Belangrijker nog, de bakken van al mijn buren die ik vol had gestopt ook. :proud:

Ik heb dus geen gif oid gebruikt. Alles eruit getrokken. Maar bij mij waren ze al te ver heen voor een reddingspoging. Geen zin in ook. Gedoe. Klote-beest. Bah :wtf:
"It does not do to dwell on dreams, and forget to live."
Plaatje komt hier vandaan. Voor volledige informatie is het nodig om op die sites en hun links te kijken. Er zit copyright op.
Afbeelding

Deze van de eerder geposte site gehaald.
Weet iemand waar je kan laten kijken of het die mot ook echt is?
Verdachte takken. Waar kan je die laten controleren? Seizoen is net begonnen.
Uiteraard in een goed afsluitbare zak. Als het al in een kliko zit dan bedoelen ze vaak.
Het is niet strafbaar, maar om te zorgen dat die beesten ook echt weg zijn. Dan kan het beter bij de verbranding doen. Net als de processierups.
Alle reacties Link kopieren
Wat ik persoonlijk wel bijzonder vind is dat ze gewoon nog overal verkocht worden. Waarom zou je ze in hemelsnaam nog aanschaffen?
Alle reacties Link kopieren
Verleden jaar het merendeel van mijn buxus eruit gehaald en in zakken in de gewone klikko gegooid. Niet in de groenbak dus. Mijn laatste buxusstruik, in de achtertuin, lijkt nu ook de strijd te verliezen. Verleden jaar niet, bleef groen en vol. Vogels blij, want lekker veel te eten. En ja, hier worden nog volop buxusstruiken aangeboden.
Everything you see I owe to spaghetti!
Sterker nog.
Er zijn gemeentelijke plantsoenen waar de mooiste varianten in staan. Daar staan struiken bij die lijken op de kleine bomen in de tuinen van Versailles.

Het gaat dus helemaal NIET om de verkoop. Het gaat om een erfenis.
Kaalslag is in een dag geklaard. Een tuin kost veel meer om die te herstellen.
Het gaat om de plaag die mot is. Niet om commercie.
De gemeentes hebben nog helemaal geen actie op hun programma staan.
Vandaar dat zo´n topic is geopend. Ik wist niet dat ik ook iets in de buurt had staan.
Is geen gezicht als daar niets aan wordt gedaan. Als ze weg zijn dan is er weer geld nodig voor iets anders.

Hier is een informatiesite met diverse links voor meer informatie )die al is gepost in dit topic.
viewtopic.php?f=17&t=409247&start=#p28475555

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven