Hoe kopen jullie een auto?

09-03-2019 09:53 89 berichten
Alle reacties Link kopieren
En dan bedoel ik niet de financiele kant, maar de beslissing zelf. Welke auto en waar enz.
Vriend en ik kopen voor het eerst samen een auto, maar onze aanpak verschilt nogal. Vriend zoekt op marktplaats en rijdt vervolgens weken het halve land door om overal te gaan kijken en proefrijden.
En ik, bel mijn eigen garage, leg uit wat ik ongeveer zoek en wacht vervolgens totdat de garagehouder belt dat hij iets binnen heeft dat mogelijk iets voor me is, dat herhaalt zich dan hooguit 3x voordat ik bij hem een auto koop.
Hoe doen jullie dat? Dit zorgt momenteel voor ergernis, omdat ik vind dat vriend al zn vrije tijd erin gaat zitten. En hij vindt dat ik geen weloverwogen keuze maak, maar genoegen neem met iets dat toevallig voorbij komt.
Niet van marktplaats maar ook niet persé van mijn eigen garage. Ik kijk naar het aanbod bij garages in de buurt.
Ik zocht op autoscout of vergelijkbaar naar 'n merk/model met niet teveel km tegen 'n goede prijs en alleen bij garage's die 6 maanden garantie bieden op occasion.
Alle reacties Link kopieren
Mijn man is ook zo. Is meer hobby en hij vindt het leuk. Ik ga gewoon naar mijn garage en koop een 2e hands in de categorie die ik zoek.
Alle reacties Link kopieren
Mijn auto: ik wist al wat voor een ik wilde, behalve de kleur. Toen gewoon naar de garage gegaan en een nieuwe gekocht na een proefrit gemaakt te hebben.
Man: zoekopdracht gegeven aan de garage, hij wist precies wat hij wilde. Zij zijn toen voor hem gaan kijken. Wel tweedehands dus.
redbulletje schreef:
09-03-2019 09:56
Ik zocht op autoscout of vergelijkbaar naar 'n merk/model met niet teveel km tegen 'n goede prijs en alleen bij garage's die 6 maanden garantie bieden op occasion.

Dit ongeveer. Plus dat de garage aangesloten moet zijn bij Bovag.
Alle reacties Link kopieren
Herkenbaar. Maar mijn man vindt dus wel altijd de betere koopjes. Voor vrijwel alles.
Wij doen het meer zoals je vriend. Maar we zijn erg specifiek met wat voor auto we willen hebben en geven er veel geld aan uit. De zoektocht is juist deel van de lol.
Ik ben meer van de manier van je vriend, maar er is heus wel een middenweg tussen jullie manieren. Geef elkaar wat ruimte en spreek iets af wat voor jullie beiden te doen is.

Want het is niet dat hij ZIJN vrije tijd er allemaal insteekt wat je dwarszit, maar wat dát voor jou betekent, neem ik aan. Hij is anders vrij om te doen met zijn vrije tijd wat hij wil, toch? Maar blijkbaar heb jij er last van, heb jij een behoefte die dan in het gedrang komt. Beter heb je het daarover dan hem te verwijten dat hij niet goed met zijn vrije tijd omgaat.
Ik wist ook al welke auto ik wilde hebben, en heb diverse garages bezocht, waar ze er eentje hadden staan.
Bij 1 garage zag ik mijn auto ook nog in de kleur die ik eigenlijk wilde hebben, maar die auto was al wat ouder en had geen airco. Toen lieten ze me nog een auto zien, die wel wat duurder was, maar nieuwer en mét airco. Nogmaals proefritje gemaakt en wel even getwijfeld omdat het toch in een andere kleur was, waarvan ik altijd zei dat ik hem nooit in die kleur wilde.
Even laten bezinken en uiteindelijk gekocht. Inmiddels heb ik hem meer dan een half jaar en heb er geen seconde spijt van.
Ik zou nooit van marktplaats kopen want da's garantie tot aan de voordeur. Vind 'n auto te duur om zo'n grote gok mee te nemen.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon, naar de plaatselijke dealer gaan en bespreken welke opties je wilt, welke kleuren, welke uitrusting, en die auto ophalen zodra hij klaar staat.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
_Branwen_ schreef:
09-03-2019 09:57
Dit ongeveer. Plus dat de garage aangesloten moet zijn bij Bovag.
Uiteraard!
redbulletje schreef:
09-03-2019 09:56
Ik zocht op autoscout of vergelijkbaar naar 'n merk/model met niet teveel km tegen 'n goede prijs en alleen bij garage's die 6 maanden garantie bieden op occasion.
.
Verder doe ik het ook min of meer op deze manier. Websites bekijken (autotrack, autotrader, marktplaats doe ik niet) vergelijken, bepalen wat mijn prioriteiten zijn, gaan kijken, proefrijden enz. Dat kan in 1 keer goed zijn, of het heeft langer nodig. Hangt er ook vanaf wat je prioriteiten zijn en of daar makkelijk/moeilijk aan te komen is.
Alle reacties Link kopieren
Ik laat het aan mijn man over, aangezien hij jaren in de auto's heeft gezeten en er veel van weet. Hij weet welke merken en modellen we links moeten laten liggen en welke auto's verrassend goed zijn (dan kom je veelal uit op de oudere auto's). Wij rijden daardoor veel goedkoper dan gemiddeld, want man kan veel zelf. Ik geef wel aan wat mijn eisen/wensen zijn. Zo hebben we onlangs een station gekocht vanwege mijn rolstoel. Daar rijdt mijn man meestal mee, maar mijn volgende auto gaat ook een station worden, wel zo makkelijk. Ook moet het automaat zijn voor mij, waardoor het aanbod al drastisch keldert. Man en zoon vinden het ook leuk om samen te gaan kijken voor een auto, is geen noodzakelijk kwaad of zo. Er zijn meer leuke auto's dan ons budget toelaat, en dat is maar goed ook anders zou de hele straat hier volstaan met auto's van ons, vrees ik. Blijft voor man en zoon toch hobby. Ik heb zelf ook wel echt voorkeur, en zou zo graag met kevertje van vroeger weer willen kunnen rijden....
redbulletje schreef:
09-03-2019 09:56
Ik zocht op autoscout of vergelijkbaar naar 'n merk/model met niet teveel km tegen 'n goede prijs en alleen bij garage's die 6 maanden garantie bieden op occasion.
Ik doe het ook zo. En als ik dan bij het bedrijf ben en de proefrit bevalt ben ik zo klaar.
Alle reacties Link kopieren
eigenlijk is dit met alles zo wat je koopt. De een die stopt heel veel tijd in het uitzoeken, bezoekt heel veel winkels, en koopt pas na heel veel tijd geïnvesteerd te hebben.

De ander vertrouwt op een bepaalde leverancier/winkel en wil er niet al te veel tijd of energie in stoppen.

En alles wat hier tussen in zit.

Voor een auto oriënteer ik me eerst op internet (marktplaats, auto sites) wat er te koop is voor hoeveel geld, welke meterstand, opties etc. En daarna kijk ik via internet wat er in de buurt te vinden is. Als er iets interessants is ga ik langs. maar echt niet heel nederland door.

Bij het kopen van een bank ga ik 1-2 winkels in, er zijn zoveel goede/mooie banken en ik ben snel tevreden. Maar bij trouwen was ik helemaal verbaasd. Zoveel mensen die alles tot in detail regelen, tot en met bloemblaadjes als ze de kerk uit komen en bedankbriefjes achteraf.... daar heb ik dus ook niet de interesse in/tijd voor over. het is maar net wat je belangrijk vindt.
The past may be in tatters
But today is all that matters
Alle reacties Link kopieren
Simpel:Mijn broer heeft een garagebedrijf en als hij vindt dat mijn auto te oud word en hij krijgt een leuk autootje binnen belt hij me op.
Jisjis, ik heb nu een auto binnengekregen: echt iets voor jou. Goed onderhouden en voor weinig.....alles erop en eraan.
Geen omkijken naar gelukkig . Hij onderhoud hem ook :puh:
Vindt je vriend het aankoopproces niet gewoon leuk om te doen? Beetje vergelijken en proefritten maken?
Alle reacties Link kopieren
Ik laat dit altijd volledig aan mijn man over. Zolang we een degelijke auto voor de deur hebben staan met plek voor ons hele gezin en een ruime kofferbak vind ik t allemaal wel best en zal het me worst wezen hoe hij eruit ziet.

Man zoekt meestal een specifiek model elke zoveel jaar en is dan een x aantal weken / maanden op zoek. Kan dus zijn dat hij naar de andere kant van t land gaat en hem daar koopt. Nooit via marktplaats, altijd via een dealer met garantie.
Alle reacties Link kopieren
Hm, het is inderdaad zo dat ik vind dat het 'onze' vrije tijd opslokt. En dat dat is wat me stoort. Het duurt nu al weken en ik ben er klaar mee dat er weinig tot geen 'onze' tijd overblijft én ik thuis alleen sta. Vandaag is hij 200km verderop naar een auto kijken (waarvan ik al weet dat het m niet gaat worden) en zit ik met een doodzieke dreumes en een springende kleuter thuis. Ik had dus liever gehad dat hij 1 vd 2 kinderen voor zn rekening had genomen, want dit is voor niemand leuk. En in het geval dreumes niet ziek was had ik ook gebaald, vanwege het feit dat we wéér zonder vriend naar speeltuin/opa en oma/dierentuin gaan, omdat hij op zoek is naar een auto.
Dat is waarschijnlijk dus inderdaad het probleem nu voor mij. Dat is al een eye-opener.
En hij vindt het inderdaad gewoon leuk om overal te gaan kijken en proefrijden. En is daarbij heel besluiteloos, dat geldt inderdaad voor alle aankopen/beslissingen.
Ik denk dat we het er vanavond maar eens over moeten hebben. Tenzij hij vandaag een auto koopt natuurlijk ;).
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nu toevallig een andere auto nodig, en heb het net als jij gedaan. Gewoon naar onze eigen garage gegaan, verteld wat ik belangrijk vind en wat mijn budget is en om advies gevraagd. Daarna heeft hij mij gevraagd of ik zelf een bepaald model in gedachten had, dat had ik (hyundai i10) maar hij me afgeraden om die gebruikt te kopen, dat zijn auto's die je nieuw moet kopen als je er lang plezier van wilt hebben omdat het gedonder blijkbaar vaak begint bij 120.000 km op de teller zei hij.
Suzuki swift vind ik ook mooi, maar raadde hij mij ook af omdat ik altijd vw heb gereden en dus pit gewend ben, de swift schijnt veel toeren te maken dus daar zou ik me rap aan irriteren volgens hem. Omdat ik vw gewend ben vond hij het sowieso verstandig dat ik bij de vag groep bleef, maar ik wil een 5 deurs, niet ouder dan 2010, euro 5 en niet meer dan 120.000 op de teller en dat alles is in een auto van vw niet te krijgen in mijn prijsklasse. De fabia van skoda is wel in mijn prijsklasse te vinden met mijn eisen, en die had hij daar ook staan maar die was helaas al verkocht, maar hij wilde me hem wel laten zien en ik mocht er ook in rijden om hem te voelen. Daarna heb ik hem de opdracht gegeven op zoek te gaan naar dat model, hij had er deze week 1 gevonden, een zwarte uit 2012 met 90.000 op de teller en nieuwe tuv, met zomer en winterbanden en 2 jaar garantie. ik heb echt net telefoon gehad dat hij hem heeft opgehaald en afgesproken dat ik woensdag om 12 uur langs kom voor een proefrit, en als hij bevalt kan ik hem dan meenemen :-)
Ik zou echt nooit bij een particulier kopen, je hebt 0 garantie en daarvoor is een auto me echt te duur en te belangrijk. En idd, er gaat veel tijd in zitten als je zelf gaat zoeken, en die tijd kan ik wel ergens anders voor gebruiken.
lizenlotte wijzigde dit bericht op 09-03-2019 10:45
1.88% gewijzigd
Ah, hij wil gewoon lekker 'n dagje rust aan z'n kop in 't weekend en ondertussen met z'n hobby bezig zijn. Tja, geef 'm 'ns ongelijk.
Alle reacties Link kopieren
funnymiss schreef:
09-03-2019 10:38
Hm, het is inderdaad zo dat ik vind dat het 'onze' vrije tijd opslokt. En dat dat is wat me stoort. Het duurt nu al weken en ik ben er klaar mee dat er weinig tot geen 'onze' tijd overblijft én ik thuis alleen sta. Vandaag is hij 200km verderop naar een auto kijken (waarvan ik al weet dat het m niet gaat worden) en zit ik met een doodzieke dreumes en een springende kleuter thuis. Ik had dus liever gehad dat hij 1 vd 2 kinderen voor zn rekening had genomen, want dit is voor niemand leuk. En in het geval dreumes niet ziek was had ik ook gebaald, vanwege het feit dat we wéér zonder vriend naar speeltuin/opa en oma/dierentuin gaan, omdat hij op zoek is naar een auto.
Dat is waarschijnlijk dus inderdaad het probleem nu voor mij. Dat is al een eye-opener.
En hij vindt het inderdaad gewoon leuk om overal te gaan kijken en proefrijden. En is daarbij heel besluiteloos, dat geldt inderdaad voor alle aankopen/beslissingen.
Ik denk dat we het er vanavond maar eens over moeten hebben. Tenzij hij vandaag een auto koopt natuurlijk ;).
Klinkt meer alsof je man het elke week weer als een excuus heeft om lekker een dagje op stap te gaan. Koop gewoon een auto bij een plaatselijke dealer, heb je de service en garantie ook naast de deur. En auto's die aan de andere kant van het land staan, zijn echt niet beter dan auto's die in je eigen woonplaats te koop staan.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Wij laten onze vaste garage weten wat we zoeken.
En ondertussen houden we zelf ook internet in de gaten. Zien we zelf iets dat ons wel wat kijkt, dat appen we dat naar de garage. En dan laten we het aan hun kennis en kunde over of het ook werkelijk iets is. Scheelt dat onze garage op allerlei plekken in NL komt, dus ook makkelijk zelf dan even een kijkje kan nemen bij de betreffende auto. Lijkt het wat? Dan neemt ie hem mee deze kant op. En stel dat wij het niks vinden, nou daar doet hij niet moeilijk over, dan verkoopt ie hem wel aan een ander.
Moet er wel bij zeggen dat wij elkaar goed kennen, zelfde smaak qua auto’s hebben en ook allebei net zo kieskeurig zijn. Dus wij vertrouwen volledig op hen, en dat heeft tot nu toe altijd goed uitgepakt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven