Hoe kopen jullie een auto?

09-03-2019 09:53 89 berichten
Alle reacties Link kopieren
En dan bedoel ik niet de financiele kant, maar de beslissing zelf. Welke auto en waar enz.
Vriend en ik kopen voor het eerst samen een auto, maar onze aanpak verschilt nogal. Vriend zoekt op marktplaats en rijdt vervolgens weken het halve land door om overal te gaan kijken en proefrijden.
En ik, bel mijn eigen garage, leg uit wat ik ongeveer zoek en wacht vervolgens totdat de garagehouder belt dat hij iets binnen heeft dat mogelijk iets voor me is, dat herhaalt zich dan hooguit 3x voordat ik bij hem een auto koop.
Hoe doen jullie dat? Dit zorgt momenteel voor ergernis, omdat ik vind dat vriend al zn vrije tijd erin gaat zitten. En hij vindt dat ik geen weloverwogen keuze maak, maar genoegen neem met iets dat toevallig voorbij komt.
Een excuus voor een dagje uit is het niet hoor. Hij doet dit al 16 jaar zo, dus ook voordat we samenwoonde en kinderen kregen. En ik weet dus inmiddels dat dit prima een halfjaar kan duren en dáár baal ik van. Als hij eenmaal een auto heeft is het ook weer voorbij, voor een jaar of 4/5.
We gaan het er vanavond maar eens over hebben denk ik. Al moet ik misschien ook maar accepteren dat dit is hoe hij is. En het dus maar tijdelijk is, in tegenstelling tot andere hobby's
Gaspedaal.nl is een hele fijne site, is een soort zoekmachine die alles laat zien wat op autoscout, autotrack, autowereld, autotrader, dealerwebsites etc staat. Krijg je dus via 1 website alle niet-particuliere auto's die te koop staan te zien, scheelt een hoop tijd in vergelijken.

Je kunt als je nog geen voorkeur voor type hebt ook aangeven dat hij max 10 jaar oud mag zijn <100.000 km met airco en onder de €6000, binnen een straal van 50 km en dan tussen alle merken en modellen die eruit rollen kijken wat je het meest aanspreekt en daarna vervolgens op een specifiek type dus verder zoeken etc.

Hele land doorcrossen om overal maar loze proefritten te gaan maken en weer besluiteloos naar huis vind ik zonde van zowel mijn tijd als die van de garagehouder.
funnymiss schreef:
09-03-2019 10:52
Een excuus voor een dagje uit is het niet hoor. Hij doet dit al 16 jaar zo, dus ook voordat we samenwoonde en kinderen kregen. En ik weet dus inmiddels dat dit prima een halfjaar kan duren en dáár baal ik van. Als hij eenmaal een auto heeft is het ook weer voorbij, voor een jaar of 4/5.
We gaan het er vanavond maar eens over hebben denk ik. Al moet ik misschien ook maar accepteren dat dit is hoe hij is. En het dus maar tijdelijk is, in tegenstelling tot andere hobby's
Ik snap echt niet waarom je je zo afhankelijk opstelt van je man voor het kopen van een auto. Ik zou maandag naar de plaatselijke dealer gaan, een auto bestellen en 's-avonds zeggen: geregeld, hij staat over 2 dagen klaar, ga jij hem dan even halen?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
tumtum8 schreef:
09-03-2019 10:57
Gaspedaal.nl is een hele fijne site, is een soort zoekmachine die alles laat zien wat op autoscout, autotrack, autowereld, autotrader, dealerwebsites etc staat. Krijg je dus via 1 website alle niet-particuliere auto's die te koop staan te zien, scheelt een hoop tijd in vergelijken.

Je kunt als je nog geen voorkeur voor type hebt ook aangeven dat hij max 10 jaar oud mag zijn <100.000 km met airco en onder de €6000, binnen een straal van 50 km en dan tussen alle merken en modellen die eruit rollen kijken wat je het meest aanspreekt en daarna vervolgens op een specifiek type dus verder zoeken etc.

Hele land doorcrossen om overal maar loze proefritten te gaan maken en weer besluiteloos naar huis vind ik zonde van zowel mijn tijd als die van de garagehouder.
Dat vind ik dus ook, maar vriend niet. En dat zorgt voor discussie en ergernis
pejeka schreef:
09-03-2019 11:00
Ik snap echt niet waarom je je zo afhankelijk opstelt van je man voor het kopen van een auto. Ik zou maandag naar de plaatselijke dealer gaan, een auto bestellen en 's-avonds zeggen: geregeld, hij staat over 2 dagen klaar, ga jij hem dan even halen?
Tja, zo deed ik dat dus altijd, toen het nog mijn auto's waren die ik kocht. Deze kopen we samen, dus we moeten het eens zijn en daar gaat het dus fout
funnymiss schreef:
09-03-2019 11:01
Tja, zo deed ik dat dus altijd, toen het nog mijn auto's waren die ik kocht. Deze kopen we samen, dus we moeten het eens zijn en daar gaat het dus fout
Maar dat laat jij dan toch gewoon gebeuren? Hop, wees eens geëmancipeerd, en regel het.
Zo te lezen zit je in strijd tussen tijd voor het gezin en hem zijn 'hobby' laten doen. Kijk wat je daarin het belangrijkste vindt, en maak daarin een keuze. Als dat is dat je hem zijn hobby gunt, laat het dan ook gebeuren en laat het los. Vind je het te storend dat hij er maanden mee bezig is en jou (met de kinderen) thuis laat, ga dan met hem in gesprek. Maar maak een keuze. Dit wordt zo'n situatie waarin de vrouw klaagt dat man er niet is maar niet duidelijk maakt wat ze verwacht van haar man. Dat schiet niet op, daar wordt niemand gelukkig van. Ga in gesprek of accepteer het dus.

HOe oud zijn de kinderen? Vinden ze het niet leuk om mee te gaan? Of jullie al gezin, niet nu er een kind ziek is, maar de andere keren. Ergens onderweg wat gaan drinken, speeltuintje en picknicken, ergens stukje wandelen, of ja en ook nog even bij de auto gaan kijken. Je kan het ook gezellig maken natuurlijk!
Het gaat die man dus niet om de auto, hij wil er gewoon even uit. Zou wel fijn zijn als hij dat gewoon zou zeggen.
Wij hebben er een via marktplaats uitgezocht, langs gegaan en direct mee naar huis gereden. We hadden het online redelijk uitgezocht wat we wilden, was dus alleen nog ff checken of hij in het echt net zo was als online. Maar dat was allemaal prima dus ging heel vlot allemaal. Hele proces duurde misschien 2 a 3 weken.
Samen een auto kopen als in maar één auto voor jullie twee?
Mijn man zoekt bij verschillende garages en dealers via het internet. Hij begint met een bepaald budget en in no-time heeft hij een veel duurdere auto op het oog met allemaal mooie features die wij niet gebruiken/nodig hebben.

Dan zet ik hem weer met beide benen op de grond en komen we tot een redelijke compromis.

Zou ik hem zijn gang laten gaan, dan zouden we morgen een andere auto hebben. Een van twee keer ons budget.

Wij hebben beiden niet heel veel verstand van auto’s, dan zijn eindeloze proefritjes ook maar interessantdoenerij...
Ik vind het wel opzienbarend dat alle geëmancipeerde vrouwen hier volkomen terugvallen op de man als het om zoiets simpels gaat als een auto kopen... Hoezo rolpatroonbevestigend...
Maar jullie kopen dus helemaal niet samen een auto. Hij koopt en beslist.

Hoe wij het doen. Voorbereiden in de zoektocht door te beslissen welk merk je wil. Dan samen naar betreffende garage en daar proefrit maken en onderhandelen. En dus kopen. Alles samen. WIj kopen overigens altijd nieuw
pejeka schreef:
09-03-2019 12:04
Ik vind het wel opzienbarend dat alle geëmancipeerde vrouwen hier volkomen terugvallen op de man als het om zoiets simpels gaat als een auto kopen... Hoezo rolpatroonbevestigend...
Als ik mijn vriend meeneem als ik een auto koop, wordt ik door de verkoper bijna genegeerd. De laatste keer was ik alleen en vroeg de verkoper ‘moet je nog met je man overleggen?’
Daar laat ik me overigens niet door tegenhouden. Andersom heb ik weinig in te brengen bij de autokeuze van mijn vriend. Die rijdt dus nu in een Opel, tja.
pejeka schreef:
Maar als de man er meer verstand van heeft, waarom dan als vrouw op auto-jacht gaan? Ik doe weer andere dingen. Rolpatroonbevestigend of niet. Het is niet zo erg als dingen gaan zoals het vroeger ook ging, als het maar in overleg gaat/mensen tevreden zijn met de rol. Emancipatie wil niet zeggen dat vrouwen alles moeten kunnen, maar vrijheid hebben in dat te kunnen en mogen doen wat ze willen he.
apiejapie schreef:
09-03-2019 12:13
Maar als de man er meer verstand van heeft, waarom dan als vrouw op auto-jacht gaan? Ik doe weer andere dingen. Rolpatroonbevestigend of niet. Het is niet zo erg als dingen gaan zoals het vroeger ook ging, als het maar in overleg gaat/mensen tevreden zijn met de rol. Emancipatie wil niet zeggen dat vrouwen alles moeten kunnen, maar vrijheid hebben in dat te kunnen en mogen doen wat ze willen he.
Ik had er ook geen verstand van. Maar als ik tig duizend euro voor iets ga neertellen, ga ik me er wel in verdiepen. En dat is tegenwoordig met het internet best makkelijk.
MinkeDeWit schreef:
09-03-2019 12:10
Als ik mijn vriend meeneem als ik een auto koop, wordt ik door de verkoper bijna genegeerd. De laatste keer was ik alleen en vroeg de verkoper ‘moet je nog met je man overleggen?’
Daar laat ik me overigens niet door tegenhouden. Andersom heb ik weinig in te brengen bij de autokeuze van mijn vriend. Die rijdt dus nu in een Opel, tja.
Gewoon zelfverzekerd, in een strak mantelpak en met een air om je heen van "ik ben CEO van een bedrijf" bij de dealer binnen stappen, moet je eens zien hoe ze voor je rennen. Als je binnen stapt in je doordeweekse H&M-tuniekje met Bristol-enkellaarsjes en je uitpuilende nepleren enorme tas om je schouders, is de indruk anders. Niet goed te praten misschien, maar zo werkt het nou eenmaal.
Mijn man rijdt geen auto en het maakt hem dan ook totaal niet uit wat voor een auto we hebben. Dat vind ik zeer prettig, want ik wil een auto die geheel aan mijn eisen voldoet. Ik geef er een boel geld aan uit, en zou geen compromis auto willen.
vivachantal schreef:
09-03-2019 10:37
Ik laat dit altijd volledig aan mijn man over. Zolang we een degelijke auto voor de deur hebben staan met plek voor ons hele gezin en een ruime kofferbak vind ik t allemaal wel best en zal het me worst wezen hoe hij eruit ziet.

Man zoekt meestal een specifiek model elke zoveel jaar en is dan een x aantal weken / maanden op zoek. Kan dus zijn dat hij naar de andere kant van t land gaat en hem daar koopt. Nooit via marktplaats, altijd via een dealer met garantie.
Precies dit.
Mijn man vindt het leuk om daar over na te denken en dat te regelen en mij maakt het eigenlijk niets uit.
MinkeDeWit schreef:
09-03-2019 12:10

Bij dat soort dealers ben ik snel uitgekeken. Ook bij dealers die je ‘mevrouwtje’ noemen.
gizzmo-returns schreef:
09-03-2019 12:08
Maar jullie kopen dus helemaal niet samen een auto. Hij koopt en beslist.

Hoe wij het doen. Voorbereiden in de zoektocht door te beslissen welk merk je wil. Dan samen naar betreffende garage en daar proefrit maken en onderhandelen. En dus kopen. Alles samen. WIj kopen overigens altijd nieuw

Wij kopen (meestal) tweedehands, maar wij doen het ook zo. Sowieso doen we alle grote aankopen samen.
pejeka schreef:
Andersom is dat vaak net zo.
Als we een feestje hebben regel ik het cadeautje. Als de kinderen nieuwe schoenen nodig hebben regel ik dat. Als we een nieuwe auto nodig hebben dan regelt hij dat.

Zo doen we beide wat we leuk/interessant vinden. En waarom niet, waarom zou je perse alles zelf moeten doen als je samen bent en de ander het leuker vindt om te doen?
Mij maakt het ook niet uit, en verstand heb ik er ook niet van en hij wel. Maar dat het al zn vrije tijd opslurpt maakt me dus wel iets uit, omdat het mijns inziens, veel efficienter kan. Dat hij er lol in heeft had ik nog niet echt bij stilgestaan voordat ik dit topic opende. Afijn, hij is op de terugweg, niks gekocht uiteraard. Dus ik ga er vanavond maar eens een gesprek over aan. Thnx voor het meedenken.
Koffiepot schreef:
09-03-2019 12:23
Andersom is dat vaak net zo.
Als we een feestje hebben regel ik het cadeautje. Als de kinderen nieuwe schoenen nodig hebben regel ik dat. Als we een nieuwe auto nodig hebben dan regelt hij dat.

Zo doen we beide wat we leuk/interessant vinden. En waarom niet, waarom zou je perse alles zelf moeten doen als je samen bent en de ander het leuker vindt om te doen?
Maakt op zich ook niet uit, maar rolbevestigend is het natuurlijk wel. En als je dat zo OK vindt, prima, maar dan moeten vrouwen natuurlijk ook niet zeuren over rolbevestigende patronen als ze die zelf in stand houden.
pejeka schreef:
09-03-2019 12:15
Gewoon zelfverzekerd, in een strak mantelpak en met een air om je heen van "ik ben CEO van een bedrijf" bij de dealer binnen stappen, moet je eens zien hoe ze voor je rennen. Als je binnen stapt in je doordeweekse H&M-tuniekje met Bristol-enkellaarsjes en je uitpuilende nepleren enorme tas om je schouders, is de indruk anders. Niet goed te praten misschien, maar zo werkt het nou eenmaal.
Haha ja grappig. Dan kom ik met de uitstraling van een CEO een occasion van 7000 euro kopen. Stijlbreuk noemen ze dat.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven