Hoe kopen jullie een auto?

09-03-2019 09:53 89 berichten
Alle reacties Link kopieren
En dan bedoel ik niet de financiele kant, maar de beslissing zelf. Welke auto en waar enz.
Vriend en ik kopen voor het eerst samen een auto, maar onze aanpak verschilt nogal. Vriend zoekt op marktplaats en rijdt vervolgens weken het halve land door om overal te gaan kijken en proefrijden.
En ik, bel mijn eigen garage, leg uit wat ik ongeveer zoek en wacht vervolgens totdat de garagehouder belt dat hij iets binnen heeft dat mogelijk iets voor me is, dat herhaalt zich dan hooguit 3x voordat ik bij hem een auto koop.
Hoe doen jullie dat? Dit zorgt momenteel voor ergernis, omdat ik vind dat vriend al zn vrije tijd erin gaat zitten. En hij vindt dat ik geen weloverwogen keuze maak, maar genoegen neem met iets dat toevallig voorbij komt.
pejeka schreef: ↑
09-03-2019 11:00
Ik snap echt niet waarom je je zo afhankelijk opstelt van je man voor het kopen van een auto. Ik zou maandag naar de plaatselijke dealer gaan, een auto bestellen en 's-avonds zeggen: geregeld, hij staat over 2 dagen klaar, ga jij hem dan even halen?
Nou, als ik hele specifieke wensen in een auto heb terwijl mijn vrouw het allemaal worst zal wezen, dan zou ik het niet bepaald appreciëren als ze zomaar een willekeurige auto gaat kopen zonder ook maar een greintje aandacht te hebben voor mijn wensen. En al helemaal niet omdat het allemaal zo nodig moet onder het mom van emancipatie.
09-03-2019 12:27
Maakt op zich ook niet uit, maar rolbevestigend is het natuurlijk wel. En als je dat zo OK vindt, prima, maar dan moeten vrouwen natuurlijk ook niet zeuren over rolbevestigende patronen als ze die zelf in stand houden.
Wie hoor je daarover zeuren dan? Als je samen tot een taakverdeling komt maakt het toch geen ruk uit. Of man nu stofzuigt, strijkt, auto uitzoekt of de haren van dochter vlecht, of dat de vrouw dat doet. Maakt geen klap uit. Iets tegen je zin (of als je er geen verstand van hebt) in doen wel. Maar om nu maar iets te doen/laten omdat het anders rolbevestigend is vind ik vooral heel dom en bovendien blijkt het dat je dan meer bezig bent met wat anderen van je vinden dan wat je zelf belangrijk vindt....
Tot 3 jaar garage, ouder via mp maar wel voorwaarde dus particulier moet minimaal 5 jaar in bezit hebben met onderhoud gegevens en zo blijft er een select aantal over.
Zoeken op merk/model via autotrack, tot er één op staat die klopt wat betreft, specificaties, bouwjaar, prijs. En dan ben ik best bereid daar een stuk voor te rijden om te kijken of het echt wat is. Maar ik weet eigenlijk van te voren precies wat ik wil, dus dat maakt het zoeken een stuk makkelijker.
Ik heb de laatste keer uit drie types gekozen. Een Clio, i20 en een of andere Japanner. Volgens de ANWB waren ze allemaal prima, maar kreeg je met de i20 het meeste auto voor je geld. Vervolgens op Autotrack gezocht op bouwjaar, aantal kilometers, en kleur (geen zwart, grijs of antraciet). Het grootste aanbod asn occasions vind je in het oosten van het land, maar ik wilde geen halve dag kwijt zijn als er eens iets mee zou zijn (garantie).
Ik heb hem nu bijna drie jaar en het was echt een goede aankoop. Nog weinig kosten aan gehad. De volgende wordt echter geen Hyundai want dat is wel een beetje een truttenauto (qua rijgedrag en uitstraling).
Ik heb de luxe dat ik een leaseauto van het werk heb en een nieuwe kies ik eigenlijk altijd uit op basis van prijs (bijtelling), wat er op en in zit en of de auto er een beetje aardig uitziet. Binnen een bepaalde prijsklasse zijn de verschillen zo minimaal dat een proefrit niet zoveel toevoegt. De laatste 2 auto's heb ik ongezien besteld. Eventuele verschillen merk je alleen maar als je ze direct na elkaar vergelijkt.
redbulletje schreef: ↑
09-03-2019 09:56
Ik zocht op autoscout of vergelijkbaar naar 'n merk/model met niet teveel km tegen 'n goede prijs en alleen bij garage's die 6 maanden garantie bieden op occasion.
Niet alles gelezen, maar dit. Ik wist precies wat ik zocht en heb herhaaldelijk op deze manier gezocht voor ik vond wat ik wilde.
Ik heb weinig verstand van auto's. Dus kiest mijn man er een uit want die weet er veel meer van technisch gezien. Meestal zoekt hij op internet (autoscout ofzo) naar een goeie deal. Wij kopen wel uitsluitend auto's met BOVAG-garantie bij een garage, niet van een particulier. Meestal kijken we ook van te voren wat we ongeveer terug willen hebben voor onze huidige auto
apiejapie schreef: ↑
09-03-2019 12:42
Wie hoor je daarover zeuren dan? Als je samen tot een taakverdeling komt maakt het toch geen ruk uit. Of man nu stofzuigt, strijkt, auto uitzoekt of de haren van dochter vlecht, of dat de vrouw dat doet. Maakt geen klap uit. Iets tegen je zin (of als je er geen verstand van hebt) in doen wel. Maar om nu maar iets te doen/laten omdat het anders rolbevestigend is vind ik vooral heel dom en bovendien blijkt het dat je dan meer bezig bent met wat anderen van je vinden dan wat je zelf belangrijk vindt....
Zo is dat.
Auto is hier gekozen bij een gekende tweedehands-zaak.
Hebben een website en smijten al hun auto's daarop waarbij je ook nog es kan filteren op merk en dergelijke.

Eerst dus daarop gezocht.
Het model moest gewoon hetzelfde zijn als wat we eerst hadden.
Die reed goed, beviel ons, ... dus waarom veranderen?

Eens ze iets erop hadden staan naar onze zin ... naar de zaak zelf en gaan proefrijden.

De vorige auto kwam ook van bij hen en heeft 12 jaar schitterend gereden.
En is alleen maar vervangen omdat een idioot zo nodig er achterin moest inrijden.

Van een particulier kopen (uit de krant, van Marktplaats, ...) zou ik zelf nooit betrouwen.
We hebben er zelf te weinig kennis van om te kunnen inschatten of ze je geen peer stoven.
09-03-2019 11:00
Ik snap echt niet waarom je je zo afhankelijk opstelt van je man voor het kopen van een auto. Ik zou maandag naar de plaatselijke dealer gaan, een auto bestellen en 's-avonds zeggen: geregeld, hij staat over 2 dagen klaar, ga jij hem dan even halen?
Dan gaan wij dat voortaan doen, als jullie een jas of jurk willen kopen in de stad...: deze wordt 't -- trek je 'm hier aan of thuis. Ik heb al afgerekend.... :-D
Een half jaar is misschien wel erg lang, maar er is toch niks leukers dan auto's kijken en proberen?! Laat hem, maar bespreek dat er ook nog vrije tijd voor het gezin moet zijn.
Hoe dringend is die auto overigens dat hij er zovéél tijd voor neemt?

Hier gaat een auto alleen weg als ie kapot gereden wordt of uit elkaar valt.
Wij hebben dus écht geen tijd om een half jaar te gaan zitten zoeken naar een nieuwe. Binnen de 2 weken moet er gewoon een andere zijn, want man moet op zijn werk raken.
Als het tijd wordt voor een nieuwe dan gooi ik dat in de groep bij collega’s die alles napluizen bij wijze van hobby. En dan komen daar wat modellen en merken uit die ik vervolgens door Google haal om te kijken of het iets is wat bij mij past. En dan kies ik er drie uit die ik vervolgens irl ga bekijken bij dealers en maak een keuze. Ik ga altijd voor nieuw, klein, zuinig met een zo hoog mogelijke restwaarde na vijf jaar. Looks maken mij geen bal uit, de enige grens die ik niet zou overschrijden is die van de Fiat Multipla.

Man ziet meestal een model rondrijden waar hij helemaal enthousiast van wordt, gaat die mensen lastig vallen of de auto bevalt en rent dan naar de garage voor een proefrit. Vervolgens sleept hij een shitload aan foldertjes en brochures mee en zoekt net zolang online totdat hij de info vindt die hij wil zien. Vervolgens gaat hij na een week broeden en rekenen over tot aankoop. Het rekenen wijst uit of het een nieuwe gaat worden of een hele jonge tweedehandse versie. Dit traject duurt hooguit drie weken, hij heeft niet zoveel geduld. Hij zit nu in de hybridefase en dat werd een nieuwe. Een nieuwe via merkdealer, een tweedehands via mijn vaste garage (zoekopdracht). Mijn vaste garage koopt ook mijn auto altijd op, levert mij meer op dan inruilen.
Man heeft een leaseauto die hij zelf uitzoekt, ik zoek m’n eigen (tweedehands) auto uit. Ik ga naar m’n vaste garage, leg uit wat ik zoek en/of wacht tot ik online op hun site iets zie langskomen wat me bevalt. Vorige keer had ik man nog meegenomen bij de tweede ‘bezichtiging’, maar dat hoefde van hem een volgende keer niet meer, ‘want hij had toch geen inspraak’ :) (Klopt overigens, ik ben een veel grotere autoliefhebber dan man en heb een heel uitgesproken smaak en voorkeur. Ik vind het ook oprecht leuk om daar in te verdiepen).
Ik zeg tegen man aan welke eisen ik wil dat de auto voldoet: 5 deurs, benzine, maximaal bedrag, etc.. Vervolgens noemt man op welke auto's dan geschikt zijn in combinatie met zijn wensen qua vermogen etc. en zoeken we op autoscout/marktplaats bij garages.

Man is oorspronkelijk automonteur dus die kijkt bij de proefrit de belangrijkste dingen meteen even na. Als man geen automonteur was zou ik een bekende advies vragen zoals mijn familie nu dus bij mijn man doet.
NosceTeIpsum schreef: ↑
Nou, als ik hele specifieke wensen in een auto heb terwijl mijn vrouw het allemaal worst zal wezen, dan zou ik het niet bepaald appreciëren als ze zomaar een willekeurige auto gaat kopen zonder ook maar een greintje aandacht te hebben voor mijn wensen. En al helemaal niet omdat het allemaal zo nodig moet onder het mom van emancipatie.
Ben ik met je eens, maar als jij dus de zoektocht op je neemt om die reden, dan moet je ook gewoon zorgen dat je binnen een paar weken klaar bent. Waarschijnlijk doe jij dat zelf wel. En dat doet de partner van TO niet, die laat haar dus een halfjaar lang elk weekend alleen met de kinderen zitten om heel Nederland af te struinen. Als mijn partner dat deed, gaf ik hem een ultimatum en anders kocht ik ook gewoon wat, verstand of niet :-D
Lluvia schreef: ↑
09-03-2019 20:06
Ben ik met je eens, maar als jij dus de zoektocht op je neemt om die reden, dan moet je ook gewoon zorgen dat je binnen een paar weken klaar bent. Waarschijnlijk doe jij dat zelf wel. En dat doet de partner van TO niet, die laat haar dus een halfjaar lang elk weekend alleen met de kinderen zitten om heel Nederland af te struinen. Als mijn partner dat deed, gaf ik hem een ultimatum en anders kocht ik ook gewoon wat, verstand of niet :-D
Dit dus! Maar heb het er met vriend over gehad. Hij snapt mij wel en geeft als reden dat hij gewoon niet kan beslissen wat nou het belangrijkste is en daarom geen keuze kan maken in welk merk en model. Ik heb dus gezegd dat hij in alle kanshebber-modellen inmiddels wel gereden heeft. En dus gewoon moet gaan kiezen welk model het wordt en dan opzoek kan gaan naar de beste deal. En niet lukraak moet gaan rijden overal en nergens in.
Toen hij hierboven de stapel kots-was van dreumes en zijn bleke beroerde snoetje zag, én hoorde dat ik oudste bij een vriendinnetje te spelen had gebracht omdat dreumes dus zo ziek was dat ik oudste er niet bij kon hebben, snapte hij wel dat hij die proefrit, op 2 uur enkele reis vanaf huis, vandaag in ieder geval ook had kunnen afbellen. En hij gaat dus nu eerst beslissen wat hij zoekt, ook wel handig.
Mijn man regelt het eigenlijk altijd. Die zet een opdracht uit bij onze garage (die overigens geen Bovag-lid is) en als die wat vind belt hij ons. Ondertussen zoekt hij zelf ook via autoscout enz naar iets dat binnen budget past en wat de caravan kan trekken. Dat laatste is vooral een belangrijk criterium :) we rijden automaat, dus dat scheelt al een heleboel qua zoekresultaten. Als man iets vind dat hem op papier aan staat, maken we een proefrit. Als dat bevalt is het al snel goed.
Via marktplaats hebben we 1x gedaan voor onze oldtimer eend. Dat is prima uitgepakt, maar aan een eend kan weinig stuk :mrgreen: voor onze gezinsauto doen we het niet.

Laatst hebben we een nieuwe auto gekocht. Daarvoor zijn we diverse garages af gegaan en de doorslag gaf uiteindelijk toch wel de prijs. Bij de Kia picanto kwam er nogal wat bij als het een automaat werd. De Opel Karl die we nu hebben, heeft een andere soort automaat (easytronic, is een gerobotiseerde automaat) en dat was maar €500,- duurder dan schakel. Dat scheelde wel erg veel en hij was ook uitgebreider qua opties dan de Kia voor minder geld. Hij is ook wat ruimer achterin. Er passen prima 4 volwassenen in. Die dus gekocht en zo ontzettend blij mee! Wat een heerlijke auto :)
Wij hebben het zojuist ook gedaan! Aanpak was als volgt: via een autovergelijkingssite (of App in dit geval) kenmerken van gewenste auto ingevoerd. We wisten al ongeveer welke merken en type we wilden. Daarbij een maximale straal aangegeven, zodat het aankoopproces niet te tijdrovend werd. Auto die in smaak viel geselecteerd (in verhouding goedkoop qua bouwjaar en aantal km). Contact gehad met garage, proefrit gemaakt, en gekocht!
En wat is het geworden?
apiejapie schreef: ↑
In andere topics hoor ik wel andere geluiden (met name van vrouwen). Maar ik ben het met je eens dat het geen fluit uitmaakt. Waarom zeuren vrouwen dan zo vaak dat hun man de was niet doet, of niet stofzuigt, of niet strijkt, maar wél de tuin doet, de klusjes en de auto?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Whomi schreef: ↑
10-03-2019 07:25
Mijn man regelt het eigenlijk altijd. Die zet een opdracht uit bij onze garage (die overigens geen Bovag-lid is) en als die wat vind belt hij ons. Ondertussen zoekt hij zelf ook via autoscout enz naar iets dat binnen budget past en wat de caravan kan trekken. Dat laatste is vooral een belangrijk criterium :) we rijden automaat, dus dat scheelt al een heleboel qua zoekresultaten. Als man iets vind dat hem op papier aan staat, maken we een proefrit. Als dat bevalt is het al snel goed.
Via marktplaats hebben we 1x gedaan voor onze oldtimer eend. Dat is prima uitgepakt, maar aan een eend kan weinig stuk :mrgreen: voor onze gezinsauto doen we het niet.

Laatst hebben we een nieuwe auto gekocht. Daarvoor zijn we diverse garages af gegaan en de doorslag gaf uiteindelijk toch wel de prijs. Bij de Kia picanto kwam er nogal wat bij als het een automaat werd. De Opel Karl die we nu hebben, heeft een andere soort automaat (easytronic, is een gerobotiseerde automaat) en dat was maar €500,- duurder dan schakel. Dat scheelde wel erg veel en hij was ook uitgebreider qua opties dan de Kia voor minder geld. Hij is ook wat ruimer achterin. Er passen prima 4 volwassenen in. Die dus gekocht en zo ontzettend blij mee! Wat een heerlijke auto :)
Ik zat laatst te kijken naar tweedehandsjes voor m'n moeder en toen kwam ik ook regelmatig die easytronic tegen. Ik won advies in bij een kennis die z'n hele leven bij Opel heeft gewerkt en die zegt dat dat bagger is, dat die enorme hoge kosten met zich meebrengen als die slijten.
redbulletje schreef: ↑
10-03-2019 09:53
Ik zat laatst te kijken naar tweedehandsjes voor m'n moeder en toen kwam ik ook regelmatig die easytronic tegen. Ik won advies in bij een kennis die z'n hele leven bij Opel heeft gewerkt en die zegt dat dat bagger is, dat die enorme hoge kosten met zich meebrengen als die slijten.
Voordat hij verslijt is hij hier alweer de deur uit :)
Whomi schreef: ↑
10-03-2019 10:07
Voordat hij verslijt is hij hier alweer de deur uit :)
Okee, dat scheelt.
10-03-2019 09:52
In andere topics hoor ik wel andere geluiden (met name van vrouwen). Maar ik ben het met je eens dat het geen fluit uitmaakt. Waarom zeuren vrouwen dan zo vaak dat hun man de was niet doet, of niet stofzuigt, of niet strijkt, maar wél de tuin doet, de klusjes en de auto?
Denk dat het er vooral mee te maken heeft dat er geen duidelijke afspraken gemaakt worden, er slecht gecommuniceerd wordt. Veel vrouwen zijn daar vaak onhandiger in dan veel mannen, vrouwen vinden dat mannen maar aan moeten voelen wat ze willen/bedoelen. Mannen zijn directer. Als er gewoon in een relatie besproken wordt wie wat doet, en er met elkaar gepraat wordt op het moment dat één van de twee iets als onprettig ervaart, is er niet veel aan de hand. Maar het invullen voor een ander, niet of slecht communiceren en boos worden zonder van te voren afspraken te maken zorgt geheid voor gezeur. Maar wát die afspraken zijn maakt dan geen donder uit. Goed dus ook dat TO gepraat heeft met haar man, ook al was wat eerder handiger geweest, vooral nu kind zo ziek was.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven