Ervaringen met konijn als huisdier (binnen)

25-05-2009 23:29 101 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie heeft een konijn als huisdier? En wil je er iets over vertellen? De leuke maar ook de minder leuke dingen... (vooral als je je konijn binnen houdt).

Er wordt aangeraden om een koppeltje te nemen ipv één konijn... en ik lees ook dat rammetjes zachtaardiger zijn dan een voedster... Hoe denken jullie daar over?



Ik speel namelijk al een tijd met het idee om een konijn te nemen. Ik heb er al veel over gelezen, ben bij alle dierenzaken in de buurt langs geweest om hokken en konijntjes te kijken... Zulke lieve beestjes gezien die je zonder nadenken zo mee zou willen nemen :-)

Het lijkt me hartstikke leuk, ik zou het beestje binnen willen houden en als ik thuis ben mag het vrij rondlopen in de kamer. De verzorging lijkt me te overzien... dus waarom niet?

Maar ik vind 't toch best een verantwoordelijkheid... het is wel een levend wezen wat je niet na een jaartje weer weg kan doen als het even niet meer uit komt of toch niet zo leuk blijkt te zijn....



Hopelijk helpen jullie verhalen mij een goede beslissing te maken om er voor te gaan... of niet...
Alle reacties Link kopieren
Een konijn hoort buiten, in het gras. Waarom wil je het beestje binnen opsluiten in een onnatuurlijke omgeving, alleen voor jou plezier? Maar doe je het konijn daar ook plezier mee?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ooit konijnen gehad, maar in de zomer gingen die de tuin in. Een konijn moet je nooit alleen houden, maar met z'n tweetjes. Anders vereenzamen ze, het zijn immers groepsdiertjes. Als je een klein huis hebt zou ik het sowieso niet doen. Bij ons stonden ze in de winter in een hal, want anders was de lucht niet te harden. De urine geeft een zeer penetrante geur af. Ik zou het je sterk afraden, ik heb ze uiteindelijk aan de kinderboederij gedoneerd. Cavia's zijn wat makkelijker te houden.
Alle reacties Link kopieren
@boarn .. dat is een punt wat meespeelt in mijn twijfel idd... maar eigenlijk zouden mensen dan helemaal geen huisdieren kunnen houden toch?

ik heb geen tuin, en veel konijnen die wel in de tuin gehouden worden, zitten alsnog in een hok ipv een ruime ren op het gras... bovendien wordt zo'n beestje buiten ook veel sneller vergeten dan binnen...



@milaatje .. waarschijnlijk neem ik er 2... als ik een konijn zou nemen... was die geur echt zo erg? ik had het idee dat het wel mee zou vallen als je het hok maar goed schoonhoudt en zorgt voor een "toilet" dat je dagelijks verschoont
Dingen om aan te denken:



-Als je een konijn wil, neem er dan idd minimaal twee. Een (gesteriliseerd) vrouwtje en (gecastreerd) mannetje gaat verreweg het beste samen. Echt, let hier op, want met twee vechtende beestjes ben je nog verder van huis.



-Zorg dat ze een heel groot hok hebben zodat ze lekker kunnen lopen of dat ze heel vaak los kunnen rennen (maar het liefst allebei).



-De geur kan heel penetrant zijn, maar dit hangt er vanaf hoe vaak je het hok verschoond en hoe netjes je konijnen zijn (bij smeerpoetsen gaat het enorm stinken). Als je ze binnen houdt wil je het hok eigenlijk wel om de dag verschonen.



En het allerbelangrijkste; overweeg om er twee uit het asiel te halen. Er zitten ontzettend veel lieve konijntjes in het asiel en die zijn sowieso al veel beter af bij jou, ongeacht of een tuin misschien nog iets fijner zou zijn. Bovendien kan je dan een koppel nemen waarvan je weet dat ze goed bij elkaar kunnen, en dat ze gewend zijn om binnen te zijn. Zo los je alle problemen in eens op.
1 keer is genoeg...
Alle reacties Link kopieren
Konijnen zijn ontzettend moeilijk kwa huisdier, de voeding luistert nauw en bovendien zijn het enorme sociale dieren die absoluut een partner nodig hebben. Dat gaat niet altijd goed, ze zijn dus bijzonder kieskeurig in hun partners, hoe groter de ruimte hoe makkelijker je je konijn kan koppelen.

Konijnen binnen worden niet oud. Ze kwijnen letterlijk weg, bovendien is het binnen met CV te warm. Konijnen willen graag graven, knabbelen en huppelen. doe het alsjeblieft niet
Alle reacties Link kopieren
ratten en hamsters kan je wel goed binnenhouden
Alle reacties Link kopieren
quote:hellofifi schreef op 26 mei 2009 @ 00:02:

@boarn .. dat is een punt wat meespeelt in mijn twijfel idd... maar eigenlijk zouden mensen dan helemaal geen huisdieren kunnen houden toch?

ik heb geen tuin, en veel konijnen die wel in de tuin gehouden worden, zitten alsnog in een hok ipv een ruime ren op het gras... bovendien wordt zo'n beestje buiten ook veel sneller vergeten dan binnen...

Dat is ook de reden dat konijnen in gevangenschap niet zo oud worden. Konijnen hebben bovendien een behoorlijk ingewikkeld communicatiesysteem. Heel heel heel vaak gaat het fout, mensen zeggen dan dat hun konijn vals is (grommen, krabben en bijten) maar eigenlijk snappen ze hun konijn niet. Een konijn is een prooidier en dus in aanleg schichtig en schuw, ze zijn van nature niet knuffelig ook al zien ze er heel aaibaar uit. Waar is twompie, die weet alle van nijnen.



@milaatje .. waarschijnlijk neem ik er 2... als ik een konijn zou nemen... was die geur echt zo erg? ik had het idee dat het wel mee zou vallen als je het hok maar goed schoonhoudt en zorgt voor een "toilet" dat je dagelijks verschoont
Alle reacties Link kopieren
Ik heb vorig jaar twee konijntjes aangeschaft die lekker saampjes buiten zaten in een ruim hok.



Hierbij probeerde ik zoveel mogelijk tegemoet te komen aan de adviezen.

Groot hok,buitenlucht,twee konijntjes (want eentje is zielig)



Helaas...ging het heel erg fout.

1 van mijn konijnen bleek ineens erg ziek te zijn.

zo ziek dat de dierenarts geen hoop meer zag.

Maar ik wilde toch alles op alles zetten,vond het zo sneu als 1 konijn alleen achter zou blijven.

Het konijn kwam er wonder boven wonder boven op.....en toen,door alle stress piepte de ander er tussenuit.

Dus...had ik nog maar 1 konijn die nog zeer zwak was en de komende maanden niet naar buiten mocht.



Nu heb ik dus al een paar maanden 1 konijn binnen,en dat is erg gezellig!!



Ze is veel aanhankelijker geworden (was eerst een beetje schuw) en ze is er in haar nopjes binnen.



Konijn zijn wat verzorging betreft niet heel moeilijk,maar wel heel gevoelig!!

Je moet dus wel weten wat je doet want anders is het snel dag konijn.

Vooral voeding en spijsvertering luistert zeer nauw.



Een konijn stinkt niet in huis,mits je zelf voldoet aan goede verzorging

Een konijn is van nature een heel schoon en zindelijk beestje.

Alleen kan hij niet zelf zijn hok verschonen,dat zal je zlef moeten doen.

Geen zaagsel gebruiken!!! zeer slecht voor de luchtwegen.

Gebruik materiaal(ff googlen) wat geschrikt is en zet een toilet bakje in de kooi die je elke dag verschoond.

Zo heb je nooit stank in huis.



Konijnen zijn gezelschaps diertjes.

Dat wil zeggen,ze willen aandacht!!

Elke dag wat met ze spelen en aaien is een must!

Vrij rondlopen in huis is prima ( een gezond konijn is zindelijk) maar let wel op de veiligheid.

Het zijn knagers en kunnen dus zo onder stroom komen te staan door electriciteitsdraden,denk ook aan giftige planten bv.



Ik zou heel veel tips en advies kunnen geven,dus als je vragen hebt roep maar!



Een konijn in huis is heel gezellig.

En als je beestje voldoende aandacht krijgt en vrijheid in ruimte en goede verzorging kan het prima binnen.



Bij mij komt madam alleen uit haar kooi (staat de hele dag open) als je er een kleedje voorlegt.

dan loopt ze even te kuren door huis om vervolgens als een diva lang uitgestrekt op het kleed te gaan liggen. En daar ligt ze dan de hele avond.



Oja ,let wel op !!



Voedsters moet je voor het tweede jaar laten steraliseren i.v .m met baarmoederkanker.



1 rammen gaan nooit samen

2 voedsters kan wel (mits van kleins af aan,dan de grootste kans) maar kunnen in de puberteit elkaar toch behoorlijk dwars liggen..

Beste combi is voedster en ram,maar dan wel beide laten helpen bij de dierenarts.



Alleen kan dus ook prima,als je er voldoende aandacht aan geeft!!!!!!
Alle reacties Link kopieren
Konijnen zijn idd prooidieren en je zal hun natuur dus wel moeten respecteren.



Zo wil een konijn niet opgetild worden en zeker niet gedragen.

Er zijn wel konijnen die er geen moeite mee lijken te hebben,maar houden zich meestal stil uit angst.



Ook wil hij graag een vluchtplekje (een nachthokje in zijn hok bijv) waar hij zich veilig waant.

Daar moet je hem ook met rust laten.

Konijnen zijn heel stress gevoelig.
Alle reacties Link kopieren
Konijnen horen niet in huis.

Konijnen horen niet in een hok.
Je hoeft me geen gelijk te geven, ik heb het al. Vraag maar aan dangeensuus.
Alle reacties Link kopieren
Hoihoi,



Wij hebben al een jaar of 10 konijnen. We hebben nu een setje van twee bejaarde mannetjes (ze waren klein toen ze bij ons kwamen) en een stelletje van een jaar of 2-3.

Belangrijk: haal je konijn niet uit de dierenwinkel. Ten eerste worden daarvoor de konijnen op onprettige wijze gefokt, te vroeg bijj hun moeder weggehaald en gaan dierenwinkels en fokkers vaak erg slecht met hun dieren om. Bovendien zijn er zoveel gedumpte konijnen die ook graag een fijn leven willen...

Ten tweede kun je niets zeggen over een klein pluizebolletje uit de winkel. ze zijn allemaal lief en schattig. Bovendien vergissen ze zich vaak in het geslacht, omdat je dat dan nog niet echt kunt zien, en in de maat die het beestje zal gaan krijgen.

Ga naar goofy, het konijnenasiel (www.asielgoofy.nl). Daar vangen ze afgedankte konijnen op. Echt in alle leeftijden. Dus ook gedumpte nestjes en ook bejaarde knarren.

Meestal gaan twee konijnen van hetzelfde soort niet goed samen. Maar het kan wel. Bij Goofy zitten ook al vaak setjes bij elkaar.



Ga erheen, ga bij alle hokken kijken. Je merkt snel genoeg welk konijn jou leuk vindt en welk konijn jij leuk vindt. Plaatjes kijken op de site alleen zegt vaak niet genoeg. Met sommige beestjes heb je gewoon een klik.



Mannetjes haal je daar doorgaans gecastreerd, of je laat dat gelijk zelf doen. Dan ben je van het geile gedrag af en van de kans op een nestje.



Een konijn kun je prima zindelijk maken. Er bestaan toilet-hoekjes voor in het hok. Laat ze eerst een hoekje kiezen waar ze hun wc willen hebben en zet daar het hoekje neer. Gewoon een paar dagen in hun hok houden, zodat het hoekje ook echt in hun kooi ontstaat, ipv in een hoekje van je woonkamer. Dan verschoon je die wat vaker, dan de rest van het hok. Reuze handig. Houtkorrels (voor kattenbak) erin, beetje stro er over een klaar.



Pas op met voer. op www.konijnen.nl kun je alles vinden over wat ze wel en niet mogen en moeten, welk voer het beste is. En belangrijk: ALTIJD hooi en water. Onbeperkt.



Dat is de praktische kant.

Verder heeft ieder konijn zijn eigenaardigheden. Het ene konijn blijft altijd alert, de ander ploft zonder gene languit op zijn zij en vindt alles goed. De een wil niet geaaid worden, de ander komt iedere keer bedelen om een aai als je langskomt.



Bij ons lopen ze in huis (het ene setje in de keuken, het andere setje in gang/woonkamer). Soms staat er eentje bovenaan de trap of in de slaapkamer naast mn bed. Dan ben ik het hekje vergeten :-)

En bij lekker weer zitten ze in de tuin in een ren van een paar meter en dan gaan ze helemaal uit hun dak.



Konijnen zijn ontzettend leuke huisdieren. Het lijken suffe beesten, maar als je ze eenmaak kent zijn ze geweldig.

Maar alleen als je ze ook een beetje een fijn leven geeft. In een klein afgesloten hokje zonder aandacht en liefde, zal een konijn wegkwijnen en chagrijnig worden.

En: konijnen zijn geen speelgoedbeesten. Houd ook rekening met hun wensen en ga ze niet telkens lopen optillen, hoedjes opzetten etc. Daar zijn ze niet voor.



Nou, als je nog meer wil weten, zeg het maar!
Ik heb voor de 2e keer één konijn. Beide keren 'n mannetje. Mijn eerste konijn werd 11 jaar. Mijn 2e is nu net 'n jaar geworden. Ik heb 'n dwerghangoor, die zijn heel zachtaardig. Nooit bijten of grommen. Hij heeft 'n groot buitenhok van 'n paar vierkante meter en mag af en toe op het gras spelen.



Zelf zou ik er geen twee doen, zeker niet in 'n kleiner hok. Een vriendin van mij had altijd 2 konijnen, maar die zat elke maand wel bij de dierenarts omdat ze hadden gevochten en elkaar hadden verwond. En ging er uiteindelijk eentje dood kwijnde de ander toch weg. Haar konijnen werden nooit ouder dan 'n jaar of 3-4 terwijl ze er echt hartstikke gek mee was.



Mijn konijn is actief, speels en aanhankelijk. En aangezien die vorige 11 jaar werd is er geen sprake van wegkwijnen als ze alleen zijn. Gewoon lekker aandacht geven, daar houden ze wel van.
Ik heb mijn konijn gekocht bij Intratuin toen ie 'n week of 6 of 8 was. Lief zo'n klein pluizebolletje! Daar zijn ze al ingeënt als je koopt dus dat bespaart je de gang naar de dierenarts. Mijn vorige konijntje kocht ik bij 'n dierenwinkel ook als jong. Zou juist die eerste weken als kleintje niet willen missen. Dan zijn ze nog zo slungelig en gaan echt op ontdekking als je ze op 't gras laat lopen en gaandeweg worden ze steeds bijdehanter.
Ik heb ook een konijn binnen, aangeschaft via de dierenwinkel. Ik heb me van tevoren wel goed ingelezen.



Eerst wilde ik haar vrij rond laten lopen, maar ik kwam er vrij snel achter dat dat een heel slecht idee was. Ze is namelijk gek op plinten, en verder stoof ze zo snel mogelijk naar de dichtstbijzijnde bank om daar niet meer onderuit te komen. Waar ik haar na een uur aantrof, volkomen in trance naar de muur starend. Nu heb ik een puppyren (eigenlijk twee aan elkaar gezet). Hierdoor heeft ze zo'n 8 vierkante meter om lekker vrij rond te huppelen. Hierin heb ik allerlei speeltjes gelegd, wilgetakjes (om te knagen), een buis, etc.



Ik geef haar brokjes, hooi, water en veel groente. Op internet kun je opzoeken welke groente ze mag hebben en dat gaat eigenlijk prima. De kooi stinkt helemaal niet, wij leggen er kranten onderin en dan houtsnippers, en wat hooi. Die nemen al het vocht op en ruiken naar citroen.



Verder probeer ik haar veel aandacht te geven, omdat ik weet dat konijnen sociale dieren zijn. Elke dag neem ik haar bovendien wat langer mee naar de bank voor wat extra aandacht. Als ik in de ren kijk zie ik een gelukkig konijn!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook een konijn als huisdier gehad. Had er één en in een behoorlijk ruime kooi. Waar je wel rekening mee moet houden als je het konijn in de kamer hebt is dat je het vaak moet verschonen want de urine heeft een erg penetrante geur.
Aurora31: goofy is een zeer goed advies Ik heb daar ook 2 konijnen vandaan gehaald, inmiddels al weer 5 jaar geleden. Als de nieuwe ren klaar is gaan we weer een nijn daar halen, want inmiddels hebben we er zelf nog maar 1.



Verder zeer goede tips gegeven in je post!



Ik mis Twompie idd ook nog hier, zij heeft ook wijze dingen te zeggen over nijnen.



Wat ik nog wilde posten is dat rammen best samen kunnen gaan, en voedsters ook. Maar vaak moeten het dan wel broertjes of zusjes zijn, dan kan het prima. Mijn broer heeft 2 rammen (is altijd goed gegaan) en ik heb 4 jaar lang 2 voedsters gehad (waarvan er dus nu nog maar 1 is). Als de ren hier klaar is, komen de rammen van broer ook hier wonen en moeten we dus nog een voedster erbij hebben. Wil er liefst nóg wel 2 erbij nemen (dus 6 in totaal) maar weet eigenlijk niet of dat past. We hebben dan een konijnenflat van 2 grote hokken op elkaar (1 hok is 2m breed en 75cm diep) en een ren waar ze inkunnen wanneer ze willen (wordt 5m bij 5m ongeveer, met speeldingen er in). Nog maar even over nadenken
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zelf 2 konijnen, een gesteriliseerde voedster en een gecastreerde ram. Voedster uit de winkel en ram uit de opvang. Voordat ik de juiste ram gevonden had, was ik al wel weer een half jaar verder, omdat mijn voedster erg fel was.



Konijnen horen met z;n tweetjes maar het maakt in principe niet zo heel veel uit of ze buiten of binnen zitten, zolang ze maar de ruimte van het rondlopen hebben. Hier hebben ze eerst een hele tijd binnen gezeten, totdat het warm genoeg was om naar buiten te gaan. Binnen hadden ze een stuk tapijt met daarop de onderbak van de kooi (zonder tralies dus) en er omheen een panelenren. 's Avonds mochten ze onder toezicht bij ons rondlopen.

Tegenwoordig zitten ze buiten. Daar hebben ze een groot hok en als we thuis zijn mogen ze door de hele tuin scharrelen (onze tuin heeft alleen tegels en is compleet ommuurd dus ze kunnen niet ontsnappen).



Voer luistert in theorie niet zo nauw. Het is belangrijk dat ze biks eten en niet het gemengde voer. Daarnaast zijn groenten erg belangrijk en onbeperkt hooi. Hooi uit de dierenwinkel vinden ze hier minder lekker, daarom ga ik eens per zoveel tijd naar de boer en koop ik vers hooi. Ze eten hier overigens "Science Selective". Ongeveer het duurste voer wat er is (10kg voor 45 euro) maar dat is het enige waar mijn voedster tegen kan, van de rest krijgt ze dunne poep

Stank viel hier binnen ook mee. Ze hebben geleerd om hun behoefte op een afwasteil te doen, die ik elke 2 dagen schoon maak. Verder heb ik geen zaagsel en stro in de kooi maar hennepvezel/aubiose. Dat stoft minder, stinkt minder en neemt beter op.



Er zijn overigens veel konijnenopvangcentra door heel nederland, mijn rammetje komt uit Opvang Pruttel in Streijensas. Begin dit jaar heb ik nog een hangoor in de crisisopvang genomen omdat ze daar vol zaten. Dat beestje is nu dus ook geplaatst.



Oh, verder is een konijnkundige dierenarts ook wel aan te raden! Op konijnen.nl kan je een kundige dierenarts bij jou in de buurt vinden. Een "gewone" DA kan je "testen" door bijvoorbeeld te vragen wat je moet doen voordat je een konijn komt laten opereren (konijnen mogen nooit nuchter zijn), hoelang pijnstillers werken bij konijnen (ze hebben een snellere metabolisme, daardoor werken pijnstillers vaak maar een kwart van wat ze bij andere dieren werken), etc. Mijn eigen DA staat heel erg open voor nieuwe informatie, de konijnen hebben hier last van pinwormen en daar wil ik een bepaald middel tegen dan wat ze normaal geven. Dosering moest ik zelf doorgeven, ze maken dan de oplossing voor me.



Er zijn wat konijnenfora te vinden waar ook veel tips en truuks gegeven worden. Konijnenforum.nl of bunnybunch.nl zijn twee voorbeelden!
quote:panienka schreef op 26 mei 2009 @ 10:06:

Het is belangrijk dat ze biks eten en niet het gemengde voer. Waarom is dat? Mijn konijn (en ook z'n voorganger die 11 werd) krijgen alleen maar gemengd voer en daarbij nog party rolls omdat ze dat zo lekker vinden. Daarnaast enorme hoeveelheden broccolistronken omdat hun baasje gek is op broccoli.
Alle reacties Link kopieren
In principe geen gemengd voer omdat ze de gekleurde dingetjes vaak lekkerder vinden en alleen dat eruit eten.

Daardoor krijgen ze een ongebalanceerde voeding.

Het zijn ook de dikmakers.

Biks is het beste omdat deze de juiste voedinsstoffen bevatten.



Maar k koop biks en een klein zakje mengvoer om erdoor te doen zodat ze toch wat lekkernijen heeft maar niet teveel.



Voeding luistert wel heel nauw maar als je je goed informeerd is het niet zo moeilijk.

Idd onbeperkt hooi is heel belangrijk!!!!!!!

Dit hebben ze nodig om hun darmstelsel draaiende te houden,deze mag bij een konijn nooit stil liggen namelijk.

Anders is het snel einde verhaal met je konijn.
Alle reacties Link kopieren
rammen samen gaat helemaal niet, het is hoogst uitzonderlijk als twee gecastreerde rammen elkaar niet afmaken. Vechten tot de dood erop volgt is zeker geen uitzondering.

Voor koppeling is het het beste om een gecastreerde ram met 1 of meerdere voedsters te houden, of twee voedsters. De voedsters moetje laten steriliseren met een maand of 6 vanwege de kans op baarmoederkanker.

Het is binnen echt te warm voor een konijn, er is een aantal konijn dat jaarlijks het loodje legt door de temperatuur, vooral 's zomers als er geen zonwering is en het buiten ook makkelijk 30 graden wordt. een konijn kan zijn warmte heel moeilijk kwijt.

Sommige konijnen zijn goed tam te krijgen, de meeste echter niet.

Konijnen uit de dierenwinkel worden veel te vroeg bij de moeders weggehaald, waardoor ze wel verkopen maar binnen het jaar in de opvang belanden (of worden losgelaten in het bos, waar ze doodgaan) vanwege gedragsproblemen.

de tips van de konijnenopvang is een hele goede
Alle reacties Link kopieren
een konijn eet voornamelijk hooi, veel hooi, 1 keer per dag een kleine hoeveelheid samengeperst voer en af en toe wat groen (geen sla!) wat voor groen moet je op internet zoeken, een gevarieerd pakket is belangrijk, dat betekent er opuit om kruiden te plukken. En ze moeten iets hebben op hun tanden in te zetten. ik geef ze wilgentakken of takken van fruitbomen
Alle reacties Link kopieren
oh ja drie / vier keer per jaar inenten
Alle reacties Link kopieren
Wij hadden een vlaamse reus, was superleuk! in de winter liep hij los door ons huis heen n kwam ook op schoot zitten bij je als je op de grond ging zitten. Hij zat 's anchts wel in een enorm hok, maar hij was ook zindelijk, als hij moest plassen ging hij in zijn hok zitten.

in de zomer hoefde ik hem maar te roepen en dan kwam hij aanrennen en liep hij los in de tuin rond. Heb wel de tuin afgetimmerd. ach, ik mis hem..........

Maar wel erg leuk hoor een konijn, maar heb ook een kleiner konijn gehad en die beet heel erg, je moet er echt veel aandacht aan besteden. Maar ik vind dat als je dat doet je rustig een konijn binnen kunt houden, als hij maar de ruimte krijgt om te rennen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven