Ervaringen met konijn als huisdier (binnen)

25-05-2009 23:29 101 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie heeft een konijn als huisdier? En wil je er iets over vertellen? De leuke maar ook de minder leuke dingen... (vooral als je je konijn binnen houdt).

Er wordt aangeraden om een koppeltje te nemen ipv één konijn... en ik lees ook dat rammetjes zachtaardiger zijn dan een voedster... Hoe denken jullie daar over?

Ik speel namelijk al een tijd met het idee om een konijn te nemen. Ik heb er al veel over gelezen, ben bij alle dierenzaken in de buurt langs geweest om hokken en konijntjes te kijken... Zulke lieve beestjes gezien die je zonder nadenken zo mee zou willen nemen :-)

Het lijkt me hartstikke leuk, ik zou het beestje binnen willen houden en als ik thuis ben mag het vrij rondlopen in de kamer. De verzorging lijkt me te overzien... dus waarom niet?

Maar ik vind 't toch best een verantwoordelijkheid... het is wel een levend wezen wat je niet na een jaartje weer weg kan doen als het even niet meer uit komt of toch niet zo leuk blijkt te zijn....

Hopelijk helpen jullie verhalen mij een goede beslissing te maken om er voor te gaan... of niet...
Sarah

www.konijnen.nl

En áls je het dan doet NIET binnen (tenzij je huis écht op z'n kop mag worden gezet maar als je keus hebt BUITEN) en uitsluitend een koppeltje nemen. Onze 4 vlamen zitten in enorme rennen BUITEN omdat ze daar echt veel gelukkiger van worden.

Het waren slachtkonijnen en toen ik dat hoorde kon ik niet meer weglopen. Wat een kutidee om die leuke guitige flappers te slachten. Tja zo werkt het natuurlijk wel, kalfje is ook dottig.

Maar toch het liet me niet meer los en na lang denken en hok ontwerpen kwamen de stampertjes.

Overigens niet 4 Vlaamse reuzen: 2 Vlamen, 1 vuilnisbakje uit asiel en 1 Franse hangoor

Oude hok:

nieuwe hok wordt binnenkort gemaakt (we wachten in huurhuis tot het nieuwe huis afgebouwd is en die tuin wordt weer een konijnentuin.

Mijn tuin is ook op een stukje terras na helemaal "opgeofferd" aan de knientjes. Ik vind écht dat je als je er dan voor kiest een dier te houden er ook alles aan moet doen het zo leuk mogelijk te maken. En dan geen gefokte dierenwinkel dieren svp! Natuurlijk wel gedumpte knijnen die je een veel leuker leven kunt geven áls je er dus flink wat moeite voor wilt doen.

Hier stukje tuin waar net de toen nog jonge Teuntje in één van de ingegraven buizen loopt:

Teuntje werd gekoppeld aan zijn aanstaande (ja ik doe aan uithuwelijken) op neutraal terrein; de badkamer.

Hier te zien hoe de oudste (twompie) al wat naar haar aanstaande zit te gluren van achter de wasmand (koppelruimte niet te groot maken maar wel zorgen dat ze ook even bij elkaar weg kunnen lopen, bv om een wasmand of kratje heen):

Het was meteen dikke mik, veel mazzel dus want een koppeling kan ook dagen duren met een geweldig huwelijk als gevolg hoor maar toch. GEDULD!

Wanneer we thuis zijn mogen ze los de (konijnen)tuin in die natuurlijk hermetisch afgesloten is zodat ze niet kunnen ontsnappen én zodat er niet ineens een hond in de tuin staat. Katten was bij dit ras geen probleem omdat de Vlamen nogal agressief op de katten afstormen waardoor zelfs de stoerste straatkat het op een lopen zet. MAAR de gewone/kleinere konijnen kunnen serieus worden gebeten door een kat en niet zelden wordt een konijn dat in een buitenhok zonder dakje zit aangetroffen met bv een gebeten gat in zijn nekvel!

lekkere kooont

Are yóu talking to mé?!

Na wat graafwerkzaamheden in de tuin

Ook in de zomer moet je extra tijd en moeite doen voor je konijn. Konijnen houden helemaal niet van hitte en kunnen er écht slecht tegen. Konijn uit de zon en ik maak altijd grote ijsblokken waar ze met hun poten of kont tegen aan gaan liggen:

Hier het asielknijn in 30graden, ligt met kont ook tegen ijsblok (die gooi ik door de hele tuin en in het hok en de konijnen zoeken ze op)

Konijnenvoer is meestal troep. Je moet je écht verdiepen in wat goed is voor een konijn en GEEN snoepvoertjes kopen. Mijn konijnen eten íedere dag 3 of 4 soorten groente en veel hooi en een beetje bix van hope farms (daar zit geen antibiotica troep in). Dus andijvie, witlof, peterselie, wortel, appel, bleekselderij. Van het één mogen ze veel en van het ander juist niet. Aardbei is erg geliefd bij Twompie:

Twompie in één van de ingegraven tunnels in de tuin:

Spelen met je konijn is verplicht, ze gooien graag met vanalles (pas op soorten plastic etc) en Twompie's favoriet is een dumbeltje:

Hier enkele dagen in een heeeel fout PRUT hokje maar dat omdat ze allemaal gecastreerd/gesteriliseerd zijn (a 130,-euro per voedster). Ze lag op haar zij omdat ze een zere buik had. Waarom steriliseren behalve het voorkomen van "schattige" nestjes die weer gedumpt worden? Omdat een enorm groot deel van de voedsters (vrouwtjes) baarmoederkanker krijgen. Alles wordt dus verwijderd.

Daarnaast krijgt ieder konijn 3 vaccinaties per jaar (VHS en Myxomatose), ook niet goedkoop laat staan als er eentje ziek wordt.

Reken je even mee voor je komende jaar?

Steriliseren: 130,-

3 vacinaties (vaak gereduceerd tarief als je op een vaste dag gaat waarop veel konijnen komen) 60,- of meer

droogvoer/hooi p/mnd 20,- x12

groente vers p/mnd 30,- x12

FATSOENLIJK HOK "ontbetaalbaar,-"

Stro, hokvulling p/mnd 15,- x12

Toiletjes (ze zijn zindelijk) 10,- x1

dan wordt er nog "gezellig" eentje ziek, dierenarts minimaal 21,- en dat is zonder medicatie. Gewoon puur een consult.

Met andere wooren, als je er helemaal gek van bent, tijd hebt, ruimte hebt, geld hebt (het kan best goedkoper maar reken op behoorlijke kosten) en geduld hebt... DOEN.

Mis je daar iets van? NIET DOEN.
Hahaha MEds, we moeten écht eens samen trainen. Konijn ook al met dumbeltje. Ik help m'n vriend ook altijd ff wanneer hij borst gaat trainen dus kan ik jou ook wel helpen. Leuteren we ondertussen even over het konijnengrut hehehe
Hee, wat leuk, nog meer mensen met opvang/dumpkonijnen!

Oh, over dat ijs: hier vries ik water in drinkflesjes in, rol ze in een doekje, en hopla, zo het hok in (of de plek waar ze op dat moment het liefst liggen in de tuin). Want hitte, inderdaad, dat vinden ze 3x niks! Maar regen, daar is Timmie gek op! (raar beest!). Ik zie ''m regelmatig in een buitje buiten zitten (Janneke niet, die gaat het hok in dan).
Ja flesjes ook handig idd! Zeker in het hooi want ijs wordt natuurlijk drijfnat.

Vergeet bijna een foto van m'n lekkere chick Kiki:

teentjes wassen:

Verse wilg eten:

beetje takhangen:

Oh ja, die wilgentakjes was ik alweer helemaal vergeten. Gek waren ze er op. En inderdaad, bevroren koelelementen en flesjes in de zomer, herkenbaar.
Gouden informatie Twomp en leuk geillustreerd met je nijnen. Ik heb een beter trainingsidee, ik ga deadlifts doen met die vlamen.

Ik vind sla echt een NONO. Sommige nijnen "verdragen" het, maar voedingstechnisch voegt het niet zoveel toe.

Zowieso moet je alle groenvoer heel voorzichtig uitproberen
hahaha ja 't is nog niet echt wat aan gewicht dan maar opwarmen kan: 2 vlamen samen 16kg, vuilnisbakkie 3 en Franse hangoor 5kg.

GEEN SLA!! Waarom risico's nemen!?

Veldsla is een uitzondering (maar weinig geven) maar sla moet je gewoon niet doen. Gasproblemen, plakpoep waardoor de gezellige groene vliegen eitjes leggen en je konijn leeg wordt gevreten door de maden (dit gebeurd ieder jaar tig keer in Nederland). Waarom zou je nou toch dat soort risico's nemen?! Gewoon GEEN SLA en als je net start met groen geven dan langzaam opbouwen ivm mogelijk plakpoep en vliegen etc.

Starten met andijvie of witlof is vrij veilig. Als je knijn eenmaal gewend is:

Appel: WEINIG

witlof: mag je aardig wat van geven

andijvie: mag je aardig wat van geven

wortel: met mate

bleekselderij: met mate

peterselie: beetje is zeer goed voor ze, te veel is giftig

aardbeien: met mate

peer: WEINIG

Alle suikervruchten als appel en peer kunnen gasvorming en diarree geven wanneer je te veel geeft.

Ook een goed idee, giftige planten gids aanschaffen en je tuin sowieso ontdoen van:

Buxus, taxus, rodondendron, hortensia, gouden/paarse regen etc en vooral wel vol zetten met wilgenkatjes waar veel takken aan groeien. Vinden ze geweldig!
2x beetje overdreven dus delete
Twompie, heb begrepen dat spinazie net als sla ook niet al te goed is? Max twee keer per week toch?

Mijn konijnen zijn overigens gek op tomaten.
Franse hangoren zijn geweldig en kun je prima binnenhouden.

Wel veel aandacht geven en veel los laten lopen (let op de snoeren)

Groot hok aanschaffen en gewoon altijd als je thuisbent los laten lopen en mee spelen.

Die van mij is super! Ligt lekker languit bij me op de bank tv te kijken, volgt me overal en is super-sociaal naar mensen toe.

1 is genoeg trouwens hoor hij vermaakt zich prima.
Wel even van te voren goed verdiepen in het ras want ze hebben wel een beetje een zwak gestel. Als je daar goed mee omgaat is er niks aan de hand.
quote:Star schreef op 27 mei 2009 @ 11:28:

Twompie, heb begrepen dat spinazie net als sla ook niet al te goed is? Max twee keer per week toch?

Mijn konijnen zijn overigens gek op tomaten.ja das ivm oxalaten die erin zitten. In iets hogere dosering is dat erg slecht. Ik zou zelfs zeggen max 1 keer per week en persoonlijk geef ik het nooit, weet je zeker dat het goed gaat. Er is zoveel dat ze wel veilig mogen
oh twomp,nou je hier toch rondhangt.

Bij mijn konijn is een nagel afgebroken.(het heeft wel gebloed)

Ik kan niet ontdekken waar (ze word een beetje opstandig als ik haar pootjes wil bekijken)

Maar ze lijkt verder nergens last van te hebben.

Moet ik daar nog wat mee?
dacht vraag het even aan de konijnengoeroe
hehehe knijnengoeroe

Nou vaak is dat het "duimnageltje" en dat kan kort en hevig bloeden. Doet nog wel een dagje pijn net als bij ons een scheurtje in je nagel pijnlijk is maar daar hoeft opzich niets mee.

Wel ff zorgen dat haar hok lekker schoon is en haar toiletje ook zodat ze geen troep het nagelbreukje inschuift.

Dat is zo dicht hoor maar voor nu ff schoon houden. Als je je zorgen maakt kun je haar pootje nog even in flink verdunde dettol doen en drogen. (zie ook nog volgende postje!)
aanvullend: ze likt het pootje natuurlijk af dus dip even na in helder water want hoewel je dettol kunt gebruiken om huid te ontsmetten is het voor katten ook giftig dus even nadippen.
[quote]Eliane schreef op 26 mei 2009 @ 00:23:

Dingen om aan te denken:

-De geur kan heel penetrant zijn, maar dit hangt er vanaf hoe vaak je het hok verschoond en hoe netjes je konijnen zijn (bij smeerpoetsen gaat het enorm stinken). Als je ze binnen houdt wil je het hok eigenlijk wel om de dag verschonen."

Valt mee hoor, ze zijn "zindelijk", dwz ze doen hun behoeftes op een bepaalde plek. We hebben daar een deksel van een opbergbox (op de kop, zodat de randen omhoogstaan) met een krant erop. Die krant verschoon ik iedere dag, zodat het echt niet gaat stinken.

Ook hebben we over de hele kooi kattenbakkorrels als bodembedekker, met daarboven stro/hooi. De hele kooi verschoon ik maar 1 keer per week dankzij de korrels en de krant.

Wij hebben een gecastreerd mannetje en eenv rouwtje. Overdag gaan ze naar buiten in een grote ren, met hok, en 's avonds naar binnen.

De konijnen zijn heel tam, ze eten uit je hand. Dus best gezellig!
http://nl.youtube.com/watch?v=hgDHWLyztCI

je kunt ze ook wat leren!
Ah thanks twompie.

Haar hok is sowieso altijd spik en span dus dat is geen probleem

Ik denk dat ik het dan maar verder zo laat en even oplet of ze niet raar gaat lopen of veel aan haar pootje zit.

Dat is niet het geval tot nu toe,dus ik denk dat het goed dicht zit.

Bovendien is dit konijn wel een die hard,haast opgestaan uit de dood.

Het nageltje zal wel peanuts zijn voor haar(maar ik ben zelf een beetje fobisch geworden door haar ellende toen)
quote:twompie schreef op 27 mei 2009 @ 10:48:

Appel: WEINIG

witlof: mag je aardig wat van geven

andijvie: mag je aardig wat van geven

wortel: met mate

bleekselderij: met mate

peterselie: beetje is zeer goed voor ze, te veel is giftig

aardbeien: met mate

peer: WEINIGIk zie er geen broccoli tussen staan. Daar is mijn konijn gek op. Mijn vorige trouwens ook. Krijgt per week 'n paar stronken restafval van mijn broccoli. Wortel waren beide niet enthousiast over. Appel weer wel. Ik geef gewoon wat ik zelf eet, alleen dus geen sla. Wel gras, paardenbloemen en klaver.
Ik heb echt totaal geen last van geur!

Ze heeft een apart toiletbakje waar ze al haar behoefte doet.

Die is gevuld met eco kattebakkorrels en die ververs ik elke dag.

Werkt perfect!.
Ik heb een lief, zij het wat schuw, dwergrammetje. Die mag vanaf de lente tot de herfst naar buiten, en binnen ook los lopen zolang we thuis zijn. Hij heeft een toilet buiten zijn hok -een krant-, 1 in zijn hok -een laag bakje- en buiten kan hij zijn goddelijke gang gaan.

Als 'ie aandacht wil komt 'ie even langs je benen lopen of staan, maar probeer hem niet op te pakken want dan schiet 'ie weg. Da's wel jammer..

Als voer science selective -een dwergje eet je echt niet arm-, hooi, gedroogde kruiden, en wat er verder op tafel komt. Ik kan hem ongestraft appel geven, geen plakpoep hier. In de tuin knabbelt 'ie zo her en der wat, daar staan geen dure planten dus dat kan geen kwaad.

En als'ie de kans krijgt snaait 'ie wat van onze tafel zoals brood of cornflakes.

Hij komt bij een dierenwinkel vandaan en heeft wel een probleem met zijn kiezen die regelmatig moeten worden geslepen. Misschien dat 'ie toch een afdankertje bij de fokker was om die reden -geen idee of ze dat kunnen zien bij piepjonge konijntjes-

Inenten adviseert mijn DA vier keer per jaar en dat doe ik ook braaf.

Over stank: werkelijk geen last van en ik ben geen topper als het op het schoonmaken van het hok aankomt. Het zal wel meehelpen dat hij zijn behoefte elders kan doen.
Eerste -eigenlijk tweede- kennismaking:

Een jaartje oud of zo:

Ook mijn konijntje heeft allang bepaald dat hij de baas is in mijn tuin, en niet mijn vijf buurpoezen die daar toch ook graag komen. Hij jaagt ze beslist op.
quote:elninjoo schreef op 27 mei 2009 @ 13:31:

[...]

Ik zie er geen broccoli tussen staan. Daar is mijn konijn gek op. Mijn vorige trouwens ook. Krijgt per week 'n paar stronken restafval van mijn broccoli. Wortel waren beide niet enthousiast over. Appel weer wel. Ik geef gewoon wat ik zelf eet, alleen dus geen sla. Wel gras, paardenbloemen en klaver.

Broccoli is een koolsoort dus niet geven. Kleine hoeveelheden broccoli kunnen geen kwaad overigens.

Het gaat er natuurlijk niet om of je knijn het wel of niet lekker vindt. Mijn nichtjes eten ook het liefst chips en snoep. Dus ondanks dat ze de broccoli met smaak eten, is deze koolsoort in principe niet geschikt.

Heel mooi als het jaren goed gaat maar wederom waarom zou je je konijn iets geven wat slecht is als je net zo goed iets kunt geven wat ze ook heerlijk vinden en wat goed is?

Baby cola geven in de fles, vinden ze vast lekker etc.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven