Ervaringen met konijn als huisdier (binnen)

25-05-2009 23:29 101 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie heeft een konijn als huisdier? En wil je er iets over vertellen? De leuke maar ook de minder leuke dingen... (vooral als je je konijn binnen houdt).

Er wordt aangeraden om een koppeltje te nemen ipv één konijn... en ik lees ook dat rammetjes zachtaardiger zijn dan een voedster... Hoe denken jullie daar over?

Ik speel namelijk al een tijd met het idee om een konijn te nemen. Ik heb er al veel over gelezen, ben bij alle dierenzaken in de buurt langs geweest om hokken en konijntjes te kijken... Zulke lieve beestjes gezien die je zonder nadenken zo mee zou willen nemen :-)

Het lijkt me hartstikke leuk, ik zou het beestje binnen willen houden en als ik thuis ben mag het vrij rondlopen in de kamer. De verzorging lijkt me te overzien... dus waarom niet?

Maar ik vind 't toch best een verantwoordelijkheid... het is wel een levend wezen wat je niet na een jaartje weer weg kan doen als het even niet meer uit komt of toch niet zo leuk blijkt te zijn....

Hopelijk helpen jullie verhalen mij een goede beslissing te maken om er voor te gaan... of niet...
Alle reacties Link kopieren
hjgfaljg schreef:
26-05-2009 02:41
Ik heb vorig jaar twee konijntjes aangeschaft die lekker saampjes buiten zaten in een ruim hok.

Hierbij probeerde ik zoveel mogelijk tegemoet te komen aan de adviezen.

Groot hok,buitenlucht,twee konijntjes (want eentje is zielig)

Helaas...ging het heel erg fout.

1 van mijn konijnen bleek ineens erg ziek te zijn.

zo ziek dat de dierenarts geen hoop meer zag.

Maar ik wilde toch alles op alles zetten,vond het zo sneu als 1 konijn alleen achter zou blijven.

Het konijn kwam er wonder boven wonder boven op.....en toen,door alle stress piepte de ander er tussenuit.

Dus...had ik nog maar 1 konijn die nog zeer zwak was en de komende maanden niet naar buiten mocht.

Nu heb ik dus al een paar maanden 1 konijn binnen,en dat is erg gezellig!!

Ze is veel aanhankelijker geworden (was eerst een beetje schuw) en ze is er in haar nopjes binnen.

Konijn zijn wat verzorging betreft niet heel moeilijk,maar wel heel gevoelig!!

Je moet dus wel weten wat je doet want anders is het snel dag konijn.

Vooral voeding en spijsvertering luistert zeer nauw.

Een konijn stinkt niet in huis,mits je zelf voldoet aan goede verzorging

Een konijn is van nature een heel schoon en zindelijk beestje.

Alleen kan hij niet zelf zijn hok verschonen,dat zal je zlef moeten doen.

Geen zaagsel gebruiken!!! zeer slecht voor de luchtwegen.

Gebruik materiaal(ff googlen) wat geschrikt is en zet een toilet bakje in de kooi die je elke dag verschoond.

Zo heb je nooit stank in huis.

Konijnen zijn gezelschaps diertjes.

Dat wil zeggen,ze willen aandacht!!

Elke dag wat met ze spelen en aaien is een must!

Vrij rondlopen in huis is prima ( een gezond konijn is zindelijk) maar let wel op de veiligheid.

Het zijn knagers en kunnen dus zo onder stroom komen te staan door electriciteitsdraden,denk ook aan giftige planten bv.

Ik zou heel veel tips en advies kunnen geven,dus als je vragen hebt roep maar!

Een konijn in huis is heel gezellig.

En als je beestje voldoende aandacht krijgt en vrijheid in ruimte en goede verzorging kan het prima binnen.

Bij mij komt madam alleen uit haar kooi (staat de hele dag open) als je er een kleedje voorlegt.

dan loopt ze even te kuren door huis om vervolgens als een diva lang uitgestrekt op het kleed te gaan liggen. En daar ligt ze dan de hele avond.

Oja ,let wel op !!

Voedsters moet je voor het tweede jaar laten steraliseren i.v .m met baarmoederkanker.

2 rammen kunnen best samen als ze gecastereerd zijn, maar je hebt geen zekerheid dat het goeed gaat

2 voedsters kan wel (mits van kleins af aan,dan de grootste kans) maar kunnen in de puberteit elkaar toch behoorlijk dwars liggen..

Beste combi is voedster en ram,maar dan wel beide laten helpen bij de dierenarts.

Alleen kan dus ook prima,als je er voldoende aandacht aan geeft!!!!!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven