Wanneer ben je financieel onafhankelijk?
woensdag 24 januari 2018 om 18:50
donderdag 22 februari 2018 om 21:47
Patronen die al jaren zijn ingesleten krijg je er misschien niet zomaar mee weg, maar patronen van 3 maanden denk ik wel. Volgens een populaire psychologische theorie hebben routines 21 dagen nodig om in te slijten. Uitgedrukt in werkweken zou dat 4 weken keer 5 werkdagen + 1 dag zijn. Heb je nog 4 dagen over voor de zekerheid, of om in de periode vlak na de geboorte op te nemen.
donderdag 22 februari 2018 om 21:54
Je kunt een boel van mij zeggen, maar niet dat ik aanhanger ben van de traditionele rolverdeling.nicole123 schreef: ↑22-02-2018 21:27Dat dacht ik ook ja, ik ben verbaasd door sommige reacties hier. Hebben onze voorouders daarvoor op de barricaden gestaan, dat er door sommigen nu geroepen wordt dat het flauwekul is als vaders eindelijk eens de gelegenheid krijgen om meer tijd met hun kinderen te hebben, in een fase die je nooit meer overdoet? Waar komt dat sentiment vandaan om tegen dit soort ontwikkelingen te zijn, angst dat een traditionele rolverdeling straks niet meer mag ofzo? Of het idee 'wij moesten het zonder dit doen en konden dit ook' dus degenen na ons hoeven geen kansen te krijgen die wij niet kregen? Ik begrijp het werkelijk waar niet.
Die moeders die hun man 's nachts laten liggen omdat hij de volgende dag weer moet werken geven massaal borstvoeding (want ook dat moet van het Viva-forum), dus dan is het natuurlijk een beetje overdreven om die man de luier te laten verschonen en daarna de vrouw de voeding te laten doen.
Kun je beter zorgen dat er tenminste eentje kan doorslapen.
Live in the here and now, because your future doesn't look bright.
Week 8 van de Extremely Demotivational Calendar
donderdag 22 februari 2018 om 21:56
Ik denk dat als de wens er is dat het dan ook lukt zonder dat verlof.nicole123 schreef: ↑22-02-2018 21:47Patronen die al jaren zijn ingesleten krijg je er misschien niet zomaar mee weg, maar patronen van 3 maanden denk ik wel. Volgens een populaire psychologische theorie hebben routines 21 dagen nodig om in te slijten. Uitgedrukt in werkweken zou dat 4 weken keer 5 werkdagen + 1 dag zijn. Heb je nog 4 dagen over voor de zekerheid, of om in de periode vlak na de geboorte op te nemen.![]()
donderdag 22 februari 2018 om 22:19
Als je per se wilt en er heel veel moeite voor doet: ja, misschien wel. Maar hoeveel mannen en vrouwen voelen zich geroepen om echt die moeite te doen, in een periode dat hun leven al op zijn kop staat? En waarin slaapgebrek en hormonen ook nog eens welig tieren? Velen denken er helemaal niet eens zo over na en doen gewoon wat ze hun omgeving ook zien doen. Collega Piet en Jan gingen na 1 week aan het werk en bij zus en zwager loopt zij altijd met de baby dus dat is normaal in hun ogen. En zo blijft alles zoals het was. En vergis je er niet in hoe lastig het is om gewoontes en rollenpatronen te doorbreken, ook als je het eigenlijk wel wilt. Er zijn hier niet voor niets zoveel dieet- en afvaltopics. Als je het dan als overheid kunt faciliteren dat mannen de zorgtaken meer op zich nemen, waarom niet? Wat is erop tegen om mensen er een beetje bij te helpen en er tijd voor te geven? Wat is je motivatie om dit zo te betwisten?
donderdag 22 februari 2018 om 22:24
Ik vind het prima, dat vaderschapsverlof.nicole123 schreef: ↑22-02-2018 22:19Als je per se wilt en er heel veel moeite voor doet: ja, misschien wel. Maar hoeveel mannen en vrouwen voelen zich geroepen om echt die moeite te doen, in een periode dat hun leven al op zijn kop staat? En waarin slaapgebrek en hormonen ook nog eens welig tieren? Velen denken er helemaal niet eens zo over na en doen gewoon wat ze hun omgeving ook zien doen. Collega Piet en Jan gingen na 1 week aan het werk en bij zus en zwager loopt zij altijd met de baby dus dat is normaal in hun ogen. En zo blijft alles zoals het was. En vergis je er niet in hoe lastig het is om gewoontes en rollenpatronen te doorbreken, ook als je het eigenlijk wel wilt. Er zijn hier niet voor niets zoveel dieet- en afvaltopics. Als je het dan als overheid kunt faciliteren dat mannen de zorgtaken meer op zich nemen, waarom niet? Wat is erop tegen om mensen er een beetje bij te helpen en er tijd voor te geven? Wat is je motivatie om dit zo te betwisten?
Ik verzet me wel tegen het beeld dat vaders zonder dat verlof met 10-0 achterstaan qua zorg en band met het kind.
Dat schreef iemand namelijk, geen idee meer wie.
Dat het moeilijk is om patronen te doorbreken is duidelijk. Geen idee of dit gaat helpen.
Ik denk dat het veel flexibeler zou moeten.
donderdag 22 februari 2018 om 22:35
Dat van die 10-0 schreef ik, dat ze een achterstand oplopen in de routines en rolverdeling. Vind ik nog steeds en zoals MaryCrawly al schrijft is dat geen rare gedachte, maar is dat alom internationaal bekend:Solomio schreef: ↑22-02-2018 22:24Ik vind het prima, dat vaderschapsverlof.
Ik verzet me wel tegen het beeld dat vaders zonder dat verlof met 10-0 achterstaan qua zorg en band met het kind.
Dat schreef iemand namelijk, geen idee meer wie.
Dat het moeilijk is om patronen te doorbreken is duidelijk. Geen idee of dit gaat helpen.
Ik denk dat het veel flexibeler zou moeten.
Dat dit alle patronen zal gaan doorbreken dat zal ik niet durven beweren. Dat het er een bijdrage aan zal leveren geloof ik zeker, gebaseerd op wat ik erover heb gelezen en op mijn eigen ervaringen wat het met mijn man deed om een aantal weken 1-op-1 tijd met de baby te hebben. En dat er nog veel meer nodig is dat denk ik zeker ook, maar dat zijn vaak dingen van een lange adem (en soms generaties) terwijl dit juist zo makkelijk te realiseren is en kan helpen bij de mentaliteitsveranderingen die nog meer nodig zijn.MaryCrawley schreef: ↑22-02-2018 21:19Het is dan ook niet voor niks uit alle onderzoeken gebleken dat vaderschapsverlof gunstig is voor het kind, de vader, de zorgverdeling en ook de moeder. Je zegt dus niks raars hoor; dit is allemaal al lang bekend. Daarom hebben zo veel landen al regelingen en staat het nu éindelijk ook in Nederland op de agenda. Wij lopen hopeloos achter, niet andersom.
donderdag 22 februari 2018 om 22:45
Een paar van de eerste hits op internationale wetenschappelijke artikelen over effecten van vaderschapsverlof:
http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1 ... 0701575077
"We find that the overwhelming majority of fathers take at least some leave at the birth of their child, but that the length of that leave varies a good deal. Our results also indicate that fathers who take longer leave are more involved in child care-taking activities nine months later."
http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1 ... 0701575069
"We find that taking leave and working shorter hours are related to fathers being more involved with the baby, and that policies affect both these aspects of fathers’ employment behaviour. Thus, we conclude that policies that provide parental leave or shorter work hours could increase fathers’ involvement with their young children."
https://www.sciencedirect.com/science/a ... 9X11001153
"Do family policies influence attitudes and behavior or are they merely reflections of pre-existing attitudes? We consider the implementation of the Norwegian daddy quota, 4 weeks of parental leave reserved for the father, as a natural experiment, and examine the long-run causal effects on attitudes toward gender equality, on conflicts and sharing of household labor, and on support for public childcare. We find that respondents who had their last born child just after the reform report an 11% lower level of conflicts over household division of labor and that they are 50% more likely to equally divide the task of washing clothes than respondents who had their last child just before the reform."
http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1 ... 0701575077
"We find that the overwhelming majority of fathers take at least some leave at the birth of their child, but that the length of that leave varies a good deal. Our results also indicate that fathers who take longer leave are more involved in child care-taking activities nine months later."
http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1 ... 0701575069
"We find that taking leave and working shorter hours are related to fathers being more involved with the baby, and that policies affect both these aspects of fathers’ employment behaviour. Thus, we conclude that policies that provide parental leave or shorter work hours could increase fathers’ involvement with their young children."
https://www.sciencedirect.com/science/a ... 9X11001153
"Do family policies influence attitudes and behavior or are they merely reflections of pre-existing attitudes? We consider the implementation of the Norwegian daddy quota, 4 weeks of parental leave reserved for the father, as a natural experiment, and examine the long-run causal effects on attitudes toward gender equality, on conflicts and sharing of household labor, and on support for public childcare. We find that respondents who had their last born child just after the reform report an 11% lower level of conflicts over household division of labor and that they are 50% more likely to equally divide the task of washing clothes than respondents who had their last child just before the reform."
donderdag 22 februari 2018 om 22:52
Ja, die onderzoeken ken ik.
Maar de oorzaak-gevolg-vraag is daarbij niet beantwoord.
Want mss maken er vooral vaders gebruik van die toch al veel meer betrokken (willen) zijn.
Ik denk dat veel beter zou helpen als je met bijv 32 uur per week werken toch een bloeiende carriere kunt opbouwen.
Of als er minder geoordeeld zou worden. Beide kanten op.
Zo'n verlofregeling kan dan een signaal afgeven en maakt het voor vaders die dit graag willen dan ook mogelijk.
Maar voor je het weet slaat ook dit weer door en krijg je commentaar als je er geen gebruik van maakt.
Daarom denk ik dat er heel andere dingen moeten gebeuren om die rolverdeling op de schop te krijgen.
Maar de oorzaak-gevolg-vraag is daarbij niet beantwoord.
Want mss maken er vooral vaders gebruik van die toch al veel meer betrokken (willen) zijn.
Ik denk dat veel beter zou helpen als je met bijv 32 uur per week werken toch een bloeiende carriere kunt opbouwen.
Of als er minder geoordeeld zou worden. Beide kanten op.
Zo'n verlofregeling kan dan een signaal afgeven en maakt het voor vaders die dit graag willen dan ook mogelijk.
Maar voor je het weet slaat ook dit weer door en krijg je commentaar als je er geen gebruik van maakt.
Daarom denk ik dat er heel andere dingen moeten gebeuren om die rolverdeling op de schop te krijgen.
donderdag 22 februari 2018 om 23:13
Zeker, dat is ook belangrijk! Als jij iets weet waardoor we dit makkelijk kunnen bereiken dan hoor ik het heel graag. Ik ben zeker voor een meersporenbeleid!
Dat denk ik zeker, dat als zulk verlof normaal is dat ook dingen als een kortere werkweek voor vaders normaler zal worden. Gewoonweg omdat zorgen door vaders normaler wordt.Zo'n verlofregeling kan dan een signaal afgeven en maakt het voor vaders die dit graag willen dan ook mogelijk.
Waarom zouden mensen daar commentaar op hebben? Ik schrijf ook niemand af die geen maximaal gebruik maakt van ouderschapsverlof. Ik weet dat niet eens van anderen. En misschien zijn er wel mensen die vinden dat je als vader je kansen moet grijpen die je krijgt om voor je kinderen te zorgen. Dat kan ik me wel voorstellen, in algemene, gemiddelde zin. Maar op persoonlijk vlak kan ik me best voorstellen dat bijv 30% inkomensverlies er bij sommigen te hard inhakt, tsja, dan is dat zo. Ook prima. Om dit als reden op te voeren om het maar helemaal niet te doen dat zou ik onzinnig vinden, dan kun je dat bij heel veel regelingen wel zeggen.Maar voor je het weet slaat ook dit weer door en krijg je commentaar als je er geen gebruik van maakt.
Andere dingen moeten ook gebeuren, maar ik denk dat dat niet betekent dat dit niet moet gebeuren. En dat, zoals je zelf als schrijft, het juist zou kunnen helpen bij de andere dingen die moeten gebeuren.Daarom denk ik dat er heel andere dingen moeten gebeuren om die rolverdeling op de schop te krijgen.
vrijdag 23 februari 2018 om 10:02
Even snel: ik schreef het niet maar onderschrijf het wel. Vaders die in de eerste maanden nauwelijks of geen rol spelen in de verzorging van hun kinderen bouwen een andere band op met hun kinderen dan de moeder; als je even in scholar zoekt, kun je die studies wel vinden. De relatie ontstaat dan pas als het kind rond de vier is en in die relatie ontbreekt het zorgende en verzorgende element grotendeels. De relatie is meer een speel-relatie, waarbij de zorgbehoeftes van het kind nog steeds door de moeder worden vervuld.
vrijdag 23 februari 2018 om 10:16
Nogmaals: de vraag is wat oorzaak is en wat gevolg.Frox schreef: ↑23-02-2018 10:02Even snel: ik schreef het niet maar onderschrijf het wel. Vaders die in de eerste maanden nauwelijks of geen rol spelen in de verzorging van hun kinderen bouwen een andere band op met hun kinderen dan de moeder; als je even in scholar zoekt, kun je die studies wel vinden. De relatie ontstaat dan pas als het kind rond de vier is en in die relatie ontbreekt het zorgende en verzorgende element grotendeels. De relatie is meer een speel-relatie, waarbij de zorgbehoeftes van het kind nog steeds door de moeder worden vervuld.
Maar gaande de discussie realiseer ik me maar weer hoe onaantrekkelijk ik zorgende vaders vind. Zorgende moeders trouwens ook.
Ik ben niet zo'n zorgend typje.
vrijdag 23 februari 2018 om 10:21
vrijdag 23 februari 2018 om 11:28
Bij sommige artikelen kun je je dat afvragen ja (ik heb niet gekeken verder in de artikelen of ze daar nog op in gaan of voor corrigeren) maar bijv die derde met die Noorse situatie dat is geen correlatie, maar een natuurlijk experiment. Want daar vergeleken ze vaders die een kind hadden gehad voor de verlofregeling met vaders die een kind hadden gehad tijdens de verlofregeling. Daar heb je dus wel oorzaak-gevolg, want die regeling was er gewoonweg bij groep 1 nog niet en bij groep 2 wel, daar konden ze niet voor kiezen. Die groepen vergeleken ze en de vaders die tijdens de verlofregeling een kind hadden gehad zorgden meer en hadden een harmonieuzer zorgverdeling.
vrijdag 23 februari 2018 om 11:40
Mijn man heeft de baby nooit aan mij aangegeven hoor 's nachts, dat vonden wij zo'n onzin. Beter dat er eentje wel gewoon slaapt. Ik gaf bv en de nachten waren voor mij. Baby sliep naast me.Solomio schreef: ↑22-02-2018 20:39Er moet wat mij betreft van alles veranderen in hoe de zaken verdeeld zijn en die automatismen moeten van tafel.
Maar daar is dat verlof wat mij betreft niet voor nodig.
Juist die eerste weken is de moeder het grootste deel van de tijd die de baby wakker is nodig om te voeden. Zit je daar als vader: mag je 10x per dag de baby aangeven aan de moeder. Nou, poeh, dat zet zoden aan de dijk.
Een mentaliteitsverandering dwing je niet af met extra verlof.
Mijn man deed juist al die andere dingen die ook moeten gebeuren met een pasgeboren baby en ontlaste mij als ik er even doorheen zat. Straks bij de tweede is het helemaal makkelijk dat hij zijn aandacht aan onze oudste kan geven, terwijl ik de baby verzorg.
Een vader is die eerste maanden van onschatbare waarde. Werken hebben we al zoveel gedaan in ons leven en kunnen we hierna nog 40 jaar doen.
vrijdag 23 februari 2018 om 12:34
vrijdag 23 februari 2018 om 12:39
En dat is erg want? Ik betaal graag mee aan zulke beslissingen. Ook al ga ik en mijn partner dit nooit meer gebruiken want er komen geen kinderen meer.
Er zijn zat dingen die met geld van de gemeenschap betaald worden waar ik achter sta maar nooit zelf gebruik van ga maken. Maar die voor voor veel mensen wel fijn zijn .. of gewoon nodig. Of waar je pas na verloop van tijd gaat merken dat het helpt. Financieel gezien of sociaal gezien.
anoniem_194147 wijzigde dit bericht op 23-02-2018 12:42
50.42% gewijzigd
vrijdag 23 februari 2018 om 12:42
Een vader die dit verlof opneemt is net zo goed een werkende... uiteindelijk krijgt 80% van de mensen kinderen. De overige 20% profiteert hier op late leeftijd van.
vrijdag 23 februari 2018 om 12:49
Die vaders die buiten die 5 weken om hun hele leven werken bedoel je? En de bijbehorende moeders die doordat vaders straks een meer structurele rol in de zorg op zich gaan nemen meer mogelijkheden krijgen om (meer uren) te werken? Het is geen plan om beide ouders vanaf de geboorte de rest van hun leven bijstand te geven hè?
Wij vallen zelf helaas net buiten de boot voor deze regeling, maar hebben het als werkenden prima over hoor. Zoals ik het voor wel meer dingen over heb die ik zelf niet gebruik.
vrijdag 23 februari 2018 om 12:57
Op korte termijn zal het trouwens inderdaad wat kosten, maar op langere termijn denk ik dat het zichzelf terugbetaalt. Structureel meer zorgen door vaders is namelijk gunstig voor de arbeidsparticipatie van vrouwen. Dat is goed voor de economie en zorgt ervoor dat er minder mensen een beroep hoeven te doen op de bijstand na een scheiding of werkloosheid, arbeidsongeschiktheid of overlijden van de man. Hoe het precies uitpakt weet ik niet, maar ik kan me voorstellen dat zo'n relatief korte investering die bewezen langdurige positieve gevolgen heeft uiteindelijk onder de streep financieel zelfs positief uitpakt.