Werk & Studie alle pijlers

werk partime en moet voor heel veel dingen terugkomen ...

31-10-2007 21:36 47 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik werk 2 dgn in de week op een kinderdagverblijf.



Aangezien mijn leidinggevende op andere dagen werkt dan ik doe moet ik voor heel veel dingen terug komen.



Groepsbesprekingen (1 x in de 2 mnd)

Vergadering ( 1 x in de 2 mnd)

Functioneringsgesprek (1 x in het jaar)

Commissie (soms een paar x per jaar)



Ik krijg er compensatie uren voor terug.



Maar aangezien ik 2 kinderen heb (tweeling) van 2 jaar die dus nog slapen tussen de middag (wanneer de gesprekken plaatsvinden in de pauzes)....ben ik dus genoodzaakt hier iedere keer oppas voor in te schakelen. Het begint mij steeds meer tegen te staan, maar vraag mij af in hoeverre ik kan weigeren steeds maar weer buiten mijn werktijd op te komen draven en maar weer oppas te gaan zoeken...



Ik hoop dat het duidelijk is wat mijn vraag is en hoop dat iemand weet hoe ik hier mee om kan gaan.
Alle reacties Link kopieren
Moet je er elke keer voor terug komen of kan je bv ook een werkbespreking eens laten schieten?



Bij mij worden op het werk ook geregeld besprekingen gehouden, maar ik ga er niet elke keer heen. Er worden netjes notulen van gemaakt en die krijg ik in mijn postvak. Neem ze door en als ik vragen heb , vraag ik mijn collega's.

Je zou met je baas kunnen overleggen of bepaalde overleggen tijdens werktijd kunnen of in de pauze.. Bv je functioneringsgesprek.
Alle reacties Link kopieren
Er wordt in principe wel van mij verwacht dat ik er voor terug kom. Aangezien mijn leidinggevende op andere dagen werk moet ik zowiezo de functioneringsgesprekken in mijn eigen tijd doen en er voor terug komen. De teamvergaderingen waren eerst s' avonds maar nu in de pauze,,,,maar je raad het al...op dagen dat ik dus niet werk...dus weer er voor terug komen en oppas regelen...



Als ik zeg dat ik het wel wat veel vind om steeds terug te komen of als ik zeg dat het niet altijd haalbaar is om oppas te regelen wordt er vervolgens door een collegga gezegd misschien kun je een buurmeisje laten oppassen of een ander oppas in huren anders hou je dit probleem....maar dat vind ik wel wat makkelijk gedacht,,,,want is dit mijn probleem wel??? ik heb 18 op contract en krijg 18 betaald en een xtje iets in vrije tijd doen geen probleem...maar zo vaak??
Alle reacties Link kopieren
18 uur dus....oja en ik ben ook niet zo dat ik zomaar iemand op mijn 2 kinderen laat passen....iets te makkelijk gedacht naar mijn idee..
Alle reacties Link kopieren
Hm... als ik het zo lees gaat het om iets meer dan 1 keer per maand. Dat is toch niet zo veel? Staan de vergaderingen wel van te voren vast? En is het geen optie om je kinderen op die dag mee te nemen en ze op het KDV te laten slapen? Ik vind het wel logisch dat sommige dingen niet op andere tijdstippen kunnen, en als je uren gecompenseerd worden vind ik dat dat wel van je gevraagd kan worden.
Alle reacties Link kopieren
De vergaderingen staan wel van tevoren vast. De kinderen meenemen is geen optie...als ik er ben moeten ze meteen naar bed (pikken ze nooit) en ze slapen toch meer dan 2 uur....dus dan zou ik moeten wachten tot ze wakker worden. Er komen de laatste tijd steeds meer dingen bij waarvoor ik dan " even" terug moet komen. Aangezien ik de enige ben die op andere dagen werkt dan mijn leidinggevende ben ik ook de enige die zo vaak terug moet komen voor het 1 of ander. Op andere dagen werken is geen optie..Je krijgt er compensatie voor die je vervolgens niet kunt opnemen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben het niet vaak eens met de parttime werkende moeders, maar als ik lees dat haar leidinggevende op andere tijden werkt dan Hopeful mag ik aannemen dat die leidinggevende ook een parttimer is. In dat geval kun je rustig afspreken dat jullie de gesprekken om en om doen. Dus, de ene keer kom jij langs in je vrije tijd, en de daarop volgende keer zij. Probleem opgelost!
Alle reacties Link kopieren
Klopt de leidinggevende is ook een partimer....werk zelf samen met 2 fultimers die ook op de groepsbespreking aanwezig " moeten"' zijn. Dus dan moeten er alweer 2 mensen voor terug komen....heb zelf dan het gevoel dat ik dat niet kan maken?....lastig hoor dit. Ben dan inderdaad iedere x zelf de klos...vraag mij af of ik een keer kan zeggen sla een x over..voel mij ook altijd met alles zo verplicht...maar aan de andere kant ook weer rot dat ik iedere keer van alles moet regelen om weer naar het werk te gaan...voor het 1 of ander. Ook omdat het allemaal maar verwacht wordt...dan en dan is er die vergadering ;.... oja we hebben de vergaderingen van de avonden verplaats naar de middag hoor ( en daar ga ik weer...)
Alle reacties Link kopieren
vind het heel eerlijk gezegd niet heel erg vaak...maar oke, kan me voorstellen dat t gewoon vervelend is.



je werkt op een kinderdagverblijf, kunnen jouw kids niet een uurtje worden opgevangen door jouw collega's op de momenten dat jij in bespreking moet???
Sja jj hebt je werkuren en het is logisch dat je op uren/dagen dat je niet werkt ook andere verplichtingen hebt. Ik vin het dus nogal raar dat dit soort zaken altijd buiten jouw werktijd om geregeld moeten worden.



Bij ons op het werk zijn er ook veel parttimers, bijna iedereen werkt 4x9,. de afspraak is wel dat iedereen op dinsdag aanwezig moet zijn, en alle overleggen worden dan ook zovveel mogelijk op die dag gepland. Kan dat een enkele keer niet, dan wil ik best een keer per jaar ofzo mijn vrije dag omzetten, maar ik zou het van de zotte vinden als ik altijd mijn vrije dag zou moeten omzetten. Zou dit zeker aankaarten dat het voor jou gewoon onacceptabel is dat je op je vrije dagen moet terugkomen en om de tafel gaan zitten voor een andere oplossing. ik vind namelijk 1xper maand behoorlijk structureel.
Alle reacties Link kopieren
Die fulltimers hoeven toch niet terug te komen? Die zijn er al, dus hoeven geen rekening te houden met al dan niet kunnen. Ik heb het idee dat je het probleem groter maakt dan het is. Voor het komende jaar: kom even bij elkaar, trek jullie agenda erbij, en maak alle afspraken voor 2008. Kost hooguit 10 minuten en iedereen weet waar hij/zij aan toe is. Wissel het af met de parttimers, dan hoef je misschien 1 of 2x een oppas te regelen zodat je dat al ver van tevoren weet.
Alle reacties Link kopieren
Het is oktober/november en ik krijg van alle kanten al uitnodigingen voor overleg e.d. voor het komende jaar: een heel handige site is de datumprikker.nl, vooral als de groep groot is. Het werkt perfect, en altijd afspreken dat als er achteraf iemand verhinderd is, deze persoon zelf zijn verhindering moet oplossen!
Alle reacties Link kopieren
Wij werken ook met parttimers. Bij ons kan ook niet iedereen op één dag aanwezig zijn. Hebben we overleg, dan moeten er altijd twee terugkomen.



Wij gaan rouleren, zodat niet altijd dezelfde hoeft terug te komen. Ook ik als leidinggevende moet apart een keer rijden als het zo uitkomt. Ik vind het niet meer dan reeel dat je rouleert.
Alle reacties Link kopieren
Ik werk ook 2,5 dag, in de automatisering. Zou hier ondekbaar zijn dat ik steeds zou moeten terugkomen voor een werkoverleg of vergadering. Ik ben er op mijn werktijden, en verder niet. Mijn leidingevende houdt er er rekening mee, bij het plannen van een overleg, en als ik er toch niet bij kan zijn doe ik het met de notulen.

Ik vind zeker dat ook jou leidinggevende dan zo nu en dan eens kan komen opdraven op niet werkdagen. En ik vind het heel begrijpelijk dat je dit een lastig probleem vindt. Je kunt je kinderen inderdaad niet zomaar even aan iemand overdragen ofzo. Ik vind dat je dit duidelijk moet gaan zeggen, ik denk dat je je iets te meegaand opstelt. Zeggen dat het zo niet gaat, dat je best bereid bent een paar keer per jaar buiten werktijden te komen, en dan inderdaad heel ruim van te voren gepland. En dat is het dan.

Succes!
Sjonge, mazzelaars. Ik werk fulltime én moet 's avonds naar besprekingen, ergens in Nederland.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind rouleren ook de beste optie, eens in de maand is behoorlijk structureel. Als jullie allemaal een beetje je best doen moet het toch voor iedereen acceptabel zijn. Ik zou het wel even aankaarten inderdaad.
Ik denk dat het heel reeel is, als je parttime werkt, dat je soms voor zaken een keer terug moet komen. Maar, ik ben het er zeker ook mee eens dat de pijn dan wel eerlijk verdeeld zou moeten worden over alle betrokkenen.



Ik denk dat je het beste een gesprek kunt aangaan met je leidinggevenden en daarin aan kunt geven dat je het helemaal niet erg vindt om ook eens terug te moeten komen, maar dat het nu voor alles zo is en dat het jouw veel moeite (en geld!) kost om dat allemaal elke keer geregeld te krijgen. Vervolgens zou ik haar gewoon de open vraag stellen of ze kan kijken of het anders ingepland kan worden zodat jij niet elke keer de pineut bent.



Door aan te geven dat je "een keer" geen probleem vindt, toon je namelijk aan dat je best flexibel bent en ook wilt zijn. Door haar te vragen om er eens naar te kijken, geef je haar de kans om er zelf over na te denken en zelf met een goede oplossing te komen. (Dat werkt vaak beter dan wanneer je direct heel fel van leer trekt).
Alle reacties Link kopieren
Zo veel vind ik het niet waar je voor terug moet komen, maar goed... En je krijgt er toch compensatieuren voor terug?
Alle reacties Link kopieren
Het " probleem" is dat het altijd onder pauze tijd moet dus rond de slaaptijden van mijn kinderen...dus meenemen is geen optie want ze liggen dan in bed. Op een ander tijdstip is ook niet handig want dan kun je niet van de groep om te bespreken...rond de pauze slapen de meeste kinderen... Ik heb mijn familie niet in de buurt wonen en andere gegadigden voor oppas werken zelf ook dus dat is vaak lastig. En ook het feit dat het gewoon iedere keer wordt gepland op de dagen dat ik niet werk. Heb het nu ruim 2 jaar gedaan en het wordt inderdaad tijd om eens te kijken of het ook eens op een dag kan gebeuren dat ik aan het werk ben....dus ik ga ff rond de tafel.



Bedankt voor jullie reacties
Alle reacties Link kopieren
eileen schreef op 31 oktober 2007 @ 23:26:

Die fulltimers hoeven toch niet terug te komen? Die zijn er al, dus hoeven geen rekening te houden met al dan niet kunnen. Ik heb het idee dat je het probleem groter maakt dan het is. Voor het komende jaar: kom even bij elkaar, trek jullie agenda erbij, en maak alle afspraken voor 2008. Kost hooguit 10 minuten en iedereen weet waar hij/zij aan toe is. Wissel het af met de parttimers, dan hoef je misschien 1 of 2x een oppas te regelen zodat je dat al ver van tevoren weet.




Nog even terug komen op dit stukje..

Bij ons werken fultimers 4 dgn...en ik maak het " probleem" niet groter...ben alleen benieuwd of dit " normaal" is of dat ik best kan zeggen dat ik het eens anders wil zien.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind ongeveer 1 keer per maand terugkomen niet veel.

Zou hier dan ook niet zo'n probleem van maken.
Alle reacties Link kopieren
Om eerlijk te zijn vind ik het ook niet veel, je krijgt er ook nog eens compensatieuren voor...



Er werd al een aantal keren voorgesteld waarom je je kinderen niet meeneemt, jij reageert met 'dan slapen ze'. Is het geen optie om ze dan gewoon iets later te laten slapen, dus pas als je er al bent....En je kindjes na afloop even wakker maken om weer mee terug te nemen kan toch ook?
Perfectionisme is niet perfect...
Alle reacties Link kopieren
Ja, dat klinkt natuurlijk heel simpel en mooi...maar weet niet of je zelf kindjes hebt? maar die van mijn gaan echt niet zomaar (voor hun in een vreemde omgeving) naar bed hoor....ha, ha was het maar zo simpel...bedankt voor een meedenken in ieder geval!



1x in de mnd klinkt ook niet zoveel.....maar de laatste mnd komt er steeds meer bij waar ik weer even voor moet terug komen en dan hebben ook inderdaad nog s' avonds thema en of ouder avonden....



Maar goed ik denk dat de kinderen over een half jaar misschien geen slaapje meer hebben tussen de middag en dan wordt het alweer makkelijker verwacht ik.
Alle reacties Link kopieren
Tsja, dit soort gedoe krijg je met van die minibaantjes. Weet je, ik gun iedereen een baan naar wens, maar als mensen dan 2 dagen gaan werken levert het veel meer gedoe op dan 4 of 5 dagen.



Want iemand die fulltime werkt en 4 uur per week moet vergaderen, vergadert dus 10% van z'n tijd en is dus 90% productief.



Wie 16 uur werkt en 4 uur vergadert, vergadert dus 25% van z'n tijd en is dus maar 75% productief. Evenredig minder vergaderen (dus dat je dan ook maar 1,5 uur vergadert) lukt vaak niet.



Voeg daarbij de overdracht en extra informatieuitwisseling die nodig is met al die parttimers, én de moeilijkheid om mensen bij elkaar te krijgen, en de organisatie wordt netto minder productief.



Deeltijders zijn in theorie productiever, maar dat gaat niet onbegrensd op. Er komt een omslagpunt, onder een minimum van X uren ben je gewoon minder productief omdat je verhoudingsgewijs teveel tijd kwijt bent aan randverschijnselen.



Sorry TO, het is voor jou geen oplossing, en ik snap best dat het voor jou misschien moeilijk is om meer te gaan werken. Maar dit soort problemen is inherent aan een baan voor 2 dagen willen hebben. Je creëert daarmee een probleem en het is onvermijdelijk dat je daar zelf ook wat last van hebt.
Alle reacties Link kopieren
Al zou ik meer weer werken er is hier niet eens ruimte voor....(op dit moment) dus ja...daar schiet ik ook al niks mee op..Zou best een hele of halve dag erbij willen (ook al aangegeven) maar dat zou dan 1 dag op een andere groep worden en dat mag dan weer niet....op mijn eigen groep werken 2 fultimers en ik vul hun vrije dagen op.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven