Werk & Studie alle pijlers

werk partime en moet voor heel veel dingen terugkomen ...

31-10-2007 21:36 47 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik werk 2 dgn in de week op een kinderdagverblijf.



Aangezien mijn leidinggevende op andere dagen werkt dan ik doe moet ik voor heel veel dingen terug komen.



Groepsbesprekingen (1 x in de 2 mnd)

Vergadering ( 1 x in de 2 mnd)

Functioneringsgesprek (1 x in het jaar)

Commissie (soms een paar x per jaar)



Ik krijg er compensatie uren voor terug.



Maar aangezien ik 2 kinderen heb (tweeling) van 2 jaar die dus nog slapen tussen de middag (wanneer de gesprekken plaatsvinden in de pauzes)....ben ik dus genoodzaakt hier iedere keer oppas voor in te schakelen. Het begint mij steeds meer tegen te staan, maar vraag mij af in hoeverre ik kan weigeren steeds maar weer buiten mijn werktijd op te komen draven en maar weer oppas te gaan zoeken...



Ik hoop dat het duidelijk is wat mijn vraag is en hoop dat iemand weet hoe ik hier mee om kan gaan.
Alle reacties Link kopieren
hopeful schreef op 01 november 2007 @ 13:06:

maar die van mijn gaan echt niet zomaar (voor hun in een vreemde omgeving) naar bed hoor....
Kwestie van aanleren. Ik sliep vroeger ook overal en nergens.
Alle reacties Link kopieren
dat is wel heel simpel gedacht shebyte... aanleren kan maar heel beperkt: het ene kind is daar gewoon heel anders in dan het andere, en dat jij dat vroeger kon wil nog niet zeggen dat die van hopeful dat ook kunnen (al valt mij ook op dat ze die optie vrij makkelijk van tafel veegt).
Alle reacties Link kopieren
Heb je het al geprobeerd om de kinderen op je werk te laten slapen?

Ik bedoel, ze zijn op een kinderdagverblijf toch wel wat gewend?

Ik vind je niet flexibel.



Het nadeel van werken en kleine kinderen is soms dat je opvang moet regelen.

Soms is dat moeilijk en voelt dat niet goed. Maar dat hoort er allemaal bij.
Ik vind het ook wel meevallen het aantal keer dat je terug moet komen. Ik werk zelf in het onderwijs, 3 dagen per week, en zou willen dat ik de luxe had zo weinig terug te hoeven komen.



Hoe worden je kindjes op jou werkdagen opgevangen? En zit daar geen ruimte als je een keertje extra moet? Ik maak mede om deze reden gebruik van een gastouder zodat het allemaal wat flexibel in te delen is als mijn baan dat eist.



Mijn oudste dochter is 2,5 en die slaapt nu niet meer tussen de middag, dus misschien is jou 'maar dan slapen ze probleem' binnenkort ook wel gewoon opgelost en kun je ze meenemen.



Oh enne ondanks dat alles bij ons redelijk rouleert rouleren de leidinggevenden niet mee. Op hun vrije dagen wordt gewoon niet vergaderd. Daarnaast heb ik het idee dat je het beste di/do kan werken, ma en vrijdag hebben mensen vaak een hekel aan vergaderen en op woensdag zijn er teveel mensen vrij (althans in het onderwijs lijkt dat de gouden regel)



succes
Alle reacties Link kopieren
Het valt mij erg op dat veel posters Hopeful, niet flexibel vind en het terugkomen wel vind meevallen. Ik heb eigenlijk nog niemand gehoord over het feit dat de werkgever zich ook niet flexibel opstelt en geen poging onderneemt of toelaat om het terugkomen eerlijker te verdelen. Jammer!



Ellen2, het soort problemen die TO nu tegenkomt kan dan wel inherent zijn aan zo'n 'mini baantje', maar het 'last er van hebben' is de verantwoordelijheid van zowel werknemer als werkgever. Een werkgever kiest er immers geheel vrijwillig voor om iemand voor 2 dagen aan te nemen!



Shebyte, sorry maar ik vind het van de zotte dat TO haar kinderen iets zou moeten aanleren voor haar werk. Zo is het alleen haar verantwoordelijkheid dat ze een parttime baan heeft en geen gedeelde verantwoordelijk tussen werkgever en nemer!



Jullie begrijpen misschien dat ik vind dat ze wel best veel moet terugkomen :-P. Je kiest voor een baan van 2 dagen en je merkt opeens aanzienlijk meer aanwezig te moeten zijn. Het is natuurlijk goed dat ze de uren gecompenseerd krijgt, maar wie betaald de oppas, ik zou zelf niet willen opdraaien voor die kosten!



TO, persoonlijk zou ik zeggen, als je leidinggevende weigert om water bij de wijn te doen het terugkomen te delen, zou ik als ik jouw was ook minder water bij de wijn doen en voor jezelf prioriteiten stellen van wat jij belangrijk vindt om voor te terug te komen en waar niet voor.
Alle reacties Link kopieren
Misschien vinden jullie mij ook niet flexibel, maar ik werk volgens voor mij een simpele vuistregel. Ik ben net zo flexibel als mijn werkgever. Dat betekend dat ik in een vorige functie zo flexibel was als een stuk beton en in mijn huidige functie zo flexibel ben als elastiek!
Alle reacties Link kopieren
Goed, je kiest misschien voor een baan van 18 uur, maar net zo goed als ik nu kies voor een baan van 40 uur, wordt er van mij ook op avonden en dagen in het weekend wel eens iets verlangd van tijd tot tijd. Dat is toch een stukje flexibiliteit die je naar je werkgever mag hebben. Tot op zekere hoogte uiteraard, het moet niet te zot gaan worden.



Ik vind 1x in meer dan een maand ook best meevallen. Toen ik dit las dacht ik echt: "oh, dat is rot als ze om de 2 weken of zo een extra dag terug moet komen", maar het blijkt om de plus minus 6 weken te zijn. Het is ook nog goed vooraf bekend (je hoort bij anderen heel vaak dat het last minute bekend gemaakt wordt) en het gaat om een kinderdagverblijf dus ergens moet er een mouw aan te passen zijn met kleine kinderen lijkt me. Als het 1 dag in de 6 weken even wat uit het ritme loopt voor kinderen, maar direct daarna weer wel keurig in het ritme dan lijkt me dat niet onoverkomelijk. Je krijgt compensatieuren (daarvan hoor ik ook vaak dat anderen dat dan ook niet krijgen) dus dat vind ik al een behoorlijke tegemoetkoming.



Ik ben het er wel mee eens dat het niet eerlijk is dat alleen TO telkens degene is die mag terugkomen, dat zou inderdaad wel wat meer verdeeld moeten worden. Maar zo te horen ben je er telkens zonder protesteren (?) in mee gegaan, dus dat zal een leidinggevende natuurlijk ook met beide handen aangrijpen en niet meer veranderen. En het kan zijn dat ze nu des te heftiger gaan protesteren als je hier wat van zegt omdat ze het al als "normaal" zijn gaan beschouwen. Maar ik ben het er zeker mee eens dat het wat meer om en om zou mogen.



Tevens zou je nog kunnen aankaarten om kosten terug te vragen voor het regelen van een oppas voor je kinderen. Maar aangezien het om een kinderdagverblijf gaat en het waarschijnlijk in hun ogen ook relatief makkelijk is om gewoon je kinderen mee naar het overleg te nemen, zullen ze dat denk ik als mogelijkheid genoeg beschouwen. Je zou ook kunnen overwegen om een half uur voor slaaptijd op je werk te arriveren, hebben ze nog een half uurtje om te wennen, ze dan te laten slapen en te wachten totdat ze klaar zijn met slapen. Kost je misschien een uurtje extra. Een andere mogelijkheid zou nog kunnen zijn dat je vraagt of je in mag bellen. Ik vermoed dat dat nogal lastig zal zijn, ik ben zelf vanuit mijn werk van die meeting-telefoon-dingetjes gewend waar dat dus heel makkelijk gaat maar dat zal een KDV wereldvreemd zijn vermoed ik zo. Maar het bestaat dus wel.



In ieder geval denk ik dat er wel een aantal opties zijn die je kunt bekijken en een aantal mogelijke voorstellen die je naar je werkgever toe kunt doen. Succes!
Alle reacties Link kopieren
wie zegt dat de werkgever niet flexibel is? Ze heeft het probleem toch nog niet aangekaart bij werkgever? (of lees ik er over heen...?).



imac, jij vind het van de zotte, ik vind het niet meer dan normaal eigenlijk dat je kinderen leert om ook ergens anders te slapen. Ze zullen als je wat ouder zijn toch ook wel een keertje bij vriendjes/vriendinnetjes een nachtje overnachten?
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het ook niet van de zotte om kinderen te leren ergens anders te slapen, al zou ik wat betreft het middagslaapje daar niet zoveel moeite voor doen aangezien ze dan nog zo jong zijn, maar ik vind het van de zotte dat je allerlei manoevres moet verzinnen (zoals je kinderen iets aan- of afleren) om je werkgever BUITEN je werktijden van dienst te zijn.



Ik dacht gelezen te hebben dat haar leidinggevende niet bereidt is om terug te komen op haar vrije dagen, vandaar dat ik opmerkte dat de werkgever ook niet flexibel is. Althans werkgever, in dit geval de leidingggevende.
Alle reacties Link kopieren
vergaderingen, besprekingen e.d. daar kunnen ze je verplichten voor terug te komen, het is immers werk! Tja en dat het toevallig op de dagen valt dat je niet op de groep sta, is voor jou pech.



Wij weten vergaderingen e.d. altijd vantevoren, hebben minimaal 1x per maand vergadering. Van de 6 collega's moeten er 3 terug komen vanuit huis. Diegene die moeten werken hebben een langere dienst omdat het precies voor of na een dienst is. Wij worden verplicht om te komen, je wordt immers ingeroosterd en er is nooit een moment dat je met alle collega's tegelijkertijd aanwezig ben anders
Misschien heb ik erover heen gelezen, maar welk voorstel heb je aan je leidinggevende gedaan om het probleem op te lossen en hoe was haar reactie?



Voor wat betreft de opvang van je kids, heb je geen partner, die af en toe een dagje vrij kan nemen op de "probleemdagen"?
Alle reacties Link kopieren
vlek schreef op 02 november 2007 @ 13:09:

vergaderingen, besprekingen e.d. daar kunnen ze je verplichten voor terug te komen, het is immers werk! Tja en dat het toevallig op de dagen valt dat je niet op de groep sta, is voor jou pech.



Wij weten vergaderingen e.d. altijd vantevoren, hebben minimaal 1x per maand vergadering. Van de 6 collega's moeten er 3 terug komen vanuit huis. Diegene die moeten werken hebben een langere dienst omdat het precies voor of na een dienst is. Wij worden verplicht om te komen, je wordt immers ingeroosterd en er is nooit een moment dat je met alle collega's tegelijkertijd aanwezig ben anders
Hoho, verplicht worden en verplicht zijn, zijn twee verschillende dingen. Werkgevers kunnen zoveel verplichten, maar dat houdt niet in dat je als werknemer dan ook van alles verplicht bent. Ik wil niet zeggen dat TO niets verplicht is, want dat weet ik natuurlijk niet, maar ik vind dat je in zijn algemeenheid wel erg gemakkelijk vanuit gaat.



Ik heb mijn vaste vrije dag vast laten leggen in mijn contract. Op die dag kan mijn werkgever mij niets verplichten aangezien het officieel is vastgelegd dat ik die dag niet indienst van het bedrijf ben.
Alle reacties Link kopieren
er staat in de cao dat je verplicht ben om aanwezig te zijn bij vergaderingen e.d. dus ze kunnen het eisen, kom je niet: doe je aan werkweigering en kan je dus ontslagen worden!
Alle reacties Link kopieren
vlek schreef op 02 november 2007 @ 13:56:

er staat in de cao dat je verplicht ben om aanwezig te zijn bij vergaderingen e.d. dus ze kunnen het eisen, kom je niet: doe je aan werkweigering en kan je dus ontslagen worden!




Oh? Heb jij alle CAO's er op na gekeken? 8-P

In die van mij staat het niet.
Alle reacties Link kopieren
in de sector waarin ik werk staat dat wel ja!
Alle reacties Link kopieren
Dat is per bedrijf en per branche weer anders hoe dat geregeld is, dus het hangt van je eigen werk situatie af. Wat bij de één in de CAO staat, hoeft dus voor de ander niet te gelden.
Alle reacties Link kopieren
Het is bij ons niet verplicht, want als het verplicht zou zijn moet je werkgever de uren die je er bent uitbetalen. Maar het is natuurlijk wel de bedoeling om zoveel mogelijk aanwezig te zijn.



Rouleren is geen optie aangezien er dan 2 mensen terug moeten komen (leidinggevende en collega) en die komen beide ook nog uit een andere woonplaats....is ook lastiger ben ik mij van bewust. Heb het uiteraard wel aangegeven maar kreeg dit dus als antwoord. DIt betreft de groepsbesprekingen .. wat betreft teamvergaderingen is het iedere keer op een andere dag behalve op 1 van de 2 dgn dat ik werk omdat mijn leidinggevende dan niet werkt...
Alle reacties Link kopieren
O, ja ik moet ook wel lachen dat sommige mensen meteen een stempel om mij drukken dat ik niet flexibel zou zijn....ik kom al 2 en half jaar voor alles en nog wat terug...je hoeft mij maar te bellen en ik kom extra werken als er geen inval is enz, enz....maar goed die mensen heb je er altijd tussen!
Alle reacties Link kopieren
Stel dat je voor die commissies 4 keer per jaar terug moet komen, dan moet je op jaarbasis 17 keer terugkomen. Dat is gemiddeld 1.4 keer per maand.

Méééééééen wat véééééééééél!
Zuss duimt zich suf voor Bambi. Het gaat helemaal goed komen, dat weet ik zeker!
Alle reacties Link kopieren
imac, op je vrije dag ben je ook in dienst van het bedrijf. Jij hebt vast laten leggen dat je op die en die dag niet ebschikbaar bent voor werk.
Zuss duimt zich suf voor Bambi. Het gaat helemaal goed komen, dat weet ik zeker!
Alle reacties Link kopieren
Zuss schreef op 03 november 2007 @ 18:09:

imac, op je vrije dag ben je ook in dienst van het bedrijf. Jij hebt vast laten leggen dat je op die en die dag niet ebschikbaar bent voor werk.




Oeps... :-$



Je hebt uiteraard gelijk, zelfs zaterdag en zondag ben ik in dienst van het bedrijf 8-P
Alle reacties Link kopieren
hopeful schreef op 02 november 2007 @ 21:34:





Rouleren is geen optie aangezien er dan 2 mensen terug moeten komen (leidinggevende en collega) en die komen beide ook nog uit een andere woonplaats....is ook lastiger ben ik mij van bewust. Heb het uiteraard wel aangegeven maar kreeg dit dus als antwoord. DIt betreft de groepsbesprekingen .. wat betreft teamvergaderingen is het iedere keer op een andere dag behalve op 1 van de 2 dgn dat ik werk omdat mijn leidinggevende dan niet werkt...
Met dit antwoord zou ik niet zomaar genoegen nemen. Beiden hebben er net zoveel last van als jij, dat ze terug moeten komen. Het is niet dat, omdat er twee terug moeten komen, het leed 2 x zo zwaar weegt voor degene die terug moet komen.

Het lijkt mij ook dat je nogmaals rouleren voor kan stellen. Voor jou is de belasting nu onevenredig hoog, of je nu wel of geen kinderen hebt.
oh that purrrrrrrrrfect feeling

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven