Werk & Studie alle pijlers

ervaringen HBO-pedagogiek

21-06-2007 23:38 7 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal!



Na 7 jaar voor de klas wil ik 'verder'. Met kinderen individueel aan de slag, maar ook meer omgang met de ouders.

Ik ben dan ook van plan me in te gaan schrijven voor de studie 'Pedagogiek'. Gelukkig hoef ik niet zo heeeeel lang, aangezien ik met mijn vooropleiding de verkorte deeltijdopleiding van 2 jaar kan doen.

Wie heeft ervaring met de opleiding Pedagogiek? En evt. met deze verkorte variant? 

En wat heb je er uiteindelijk mee bereikt???

Orthopedagoog spreekt mij nu het meest aan, maar t kan best zo wezen dat ik tijdens de studie helemaal omsla naar een andere richting.



Ben heel benieuwd naar de reacties van 'ervaringsdeskundigen'!!!:)
Alle reacties Link kopieren
hoi,

ik sta nu voor de klas maar heb de opleiding pedagogiek gedaan. met hbo pedagogiek mag je geen taken uitvoeren van een orthopedagoog, zoals testen afnemen en dergelijke. daarvoor moet je echt orthopedagogiek, dus op de universiteit doen.

als je dat hebt gedaan is het ook heel moeilijk meetal vragen ze iemand die ook gz geregistreerd is.



ik verzorg naast het lesgeven de sociale vaardigheidstrainingen en de faalangsreductietraining. heel erg leuk en meer oudercontacten, door het middenevaluatie en eindgesprek zit je per training van 10 kinderen al aan 20 oudersgesprekken, erg leuk.



pedagogiek vond ik niet moeilijk maar het is wel veel... aan de andere kant doordat je al met kindren werkt heb je ook al wel veel gezien dus zou het makkelijker gaan denk ik.



suc6! groetjes erin
Alle reacties Link kopieren
Hoi Riekje,



ik ben het met mijn voorgangster eens; als je het enigszins ziet zitten, lijkt het me verstandig voor pedagogiek (univ) te gaan. Je hebt volgens mij dan meer en betere carriere kansen. Ik werk zelf als orthopedagoog in de zorg voor mensen met een verst. beperking. Ik ben m.n. betrokken bij kinder- en jongerengroepen en een aantal volwassengroepen (gedragsmoeilijk). Ik doe de beeldvorming van de clienten en op basis daarvan adviseer ik begeleiders over de omgang met clienten. Volgens jaar mag ik beginnen met de GZ-opleiding. Laat dat laatste je er niet van weerhouden om pedagogiek te gaan studeren: mijn ervaring is dat het zo moeilijk is ervaren (m.n. GZ geregistreerd) te vinden dat jongeren aardig aan de bak komen. Binnen mijn instellingen hebben de pedagogen zonder registratie dezelfde verantwoordelijkheden (qua doelgroepen) als diegenen zonder registratie (muv op het gebied van diagnostiek).



Ik hoop dat je hier wat aan hebt!
Alle reacties Link kopieren
Hoi allebei!



Bedankt voor jullie reacties!

Eigenlijk zou ik ook liever pedagogiek op universitair niveau gaan doen, alleen houdt die wiskunde-toets mij zo tegen...

Heb nml geen wiskunde in mijn HAVO-pakket gehad en dan moet ik dus een verplichte rekencurcus volgen met aansluitend daarop een toets. Ik begrijp t wel, als universitair afgestudeerde moet je met statistieken ed kunnen werken, maar het houdt denk ik toch erg veel mensen tegen die verder wel heel veel in hun mars hebben...

Daarnaast is een HBO-opleiding toch een stuk praktijk gerichter, of heb ik t mis?



Wat bedoelen jullie trouwens met GZ? ik denk als eerste aan gezondheidszorg. Klopt dat? En kun je die aantekening alleen halen als je universitair geschoold bent?

Ben inderdaad weleens bang dat ik niet aan de bak kom na een aantal jaartjes hard studeren. Straks was al mijn moeite voor niks (afgezien van de verdieping die je opdoet), maar aan de andere kant leven we m.i. toch wel in een maatschappij waar steeds mee behoefte zal zijn aan pedagogen.



Ik twijfel nu tussen Hogeschool van Amsterdam of de INholland Amsterdam. Op de Hogeschool A'dam kan ik de verkorte deeltijd in 2 jaar doen, bij de INholland moet ik er 3 jaar over doen. Wel kreeg ik bij deze laatste een veeel betere indruk op de open dag. Toch heb je gauw de neiging te kiezen voor zo snel mogelijk afstuderen, maar of dat zo verstandig is???



Waar hebben jullie je pedagogiek-opleiding gevolgd???

Nogmaals hartelijk dank voor de reactie en tips!!!



Riekje
Alle reacties Link kopieren
hoi riekje,

hbo pedagogiek is inderdaad wat praktijkgerichter, onthoud dat je dat in het werkveld ook tegen komt daarna. als je het op hbo doet ga je veel meer in de praktijk dus met de doelgroep zelf werk. als orthopedagoog, ja hoe zal ik het zeggen ben je meer bezig met vraagstukken en gesprekken over de doelgroep.

de meeste mensen aan de hbo missen de theorie en de mensen aan de unie de praktijk. maar goed dat zijn mijn ervaringen en verhalen van vriendinnen.



groetjes erin
Alle reacties Link kopieren
oh ja en ik heb de opleiding zelf in nijmegen gedaan dus kan het niet vergelijken met amsterdam. op de unie in nmg staat er ook drie jaar voor, eerst je bachelor en dan nog je master.

ik zou voor kwaliteit gaan...  aan de andere kant draait het om het papiertje en de echte ervaring moet je toch in het werkveld zelf opdoen....



suc6!
Alle reacties Link kopieren
In Leiden kan je de opleiding op de universiteit doen zonder de wiskundetoets. Daar kan je tijdens je studie een wiskundecursus volgen zodat je bij bent als je het nodig hebt in je studie.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven