Werk & Studie alle pijlers

Eerlijk zijn in nieuwe sollicitatie?

12-02-2008 15:59 7 berichten
Alle reacties Link kopieren
Omdat mijn contract niet verlengd wordt wegens te veel ziektedagen moet ik op zoek naar een nieuwe baan. Door ernstige buikklachten waarvan de oorzaak nooit gevonden is ben ik dit afgelopen jaar een aantal maanden ziek geweest en nog steeds niet helemaal hersteld. Wel heb ik te horen gekregen dat mijn contract niet verlengd wordt. Deze is eind mei afgelopen.



Met mijn gezondheid gaat het gelukkig nu weer de goede kant op, maar het blijft onzeker in hoeverre ik weer helemaal ga herstellen. Wel kan ik weer fulltime gaan werken en aan alle eisen voldoen die nodig zijn in mijn beroep.



Nu vraag ik me af in hoeverre ik eerlijk moet zijn over mijn ziekte en dat mijn contract om die redenen niet verlengd wordt in mijn volgende sollicitatie. Er zijn niet zo veel vacatures bij mij in de buurt, dus moet ik iedere gelegenheid pakken die zich voordoet.
Alle reacties Link kopieren
Wat zeg je tegen een potentiële nieuwe werkgever als hij een referentie op wil vragen bij huidige werkgever??



Eerlijkheid duurt het langst, ook in sollicitatieland, echter hoef je je ziektegeschiedenis niet direct op tafel te gooien en zeker niet te vermelden in een brief.
Ik zou het zeker niet in je sollicitatiebrief vermelden en daarin alleen vermelden dat je op zoek bent naar een nieuwe functie omdat je huidige baan een tijdelijke baan betrof. Als ze vervolgens in het sollicitatiegesprek vragen waarom je huidige contract niet verlengd is, dan zou ik wel eerlijk zijn. Formeel hoef je niets te melden over je gezondheid, dus de opmerking dat je klachten hebt gehad en nu weer fulltime aan het werk kunt is voldoende. Mochten ze doorvragen dan is het aan jou om daar al dan niet op te antwoorden.
Formeel mag men niet vragen naar je gezondheidstoestand en hoef je er ook niets over te zeggen.

Als jij fulltime kunt werken en je gezondheid op dit moment gen belemmering is voor uitoefenen van je beroep, dan hoef je er niets over te zeggen en dan zou ik dat ook niet doen. Dan hoef je ook niet in tegaan op de reden waarom je geen contractverlenging hebt gekregen. gewoon zeggen het was een tijdelijke functie, punt.

Als je gezondheid je wel zou belemmeren in je nieuwe functie zou ik het wel zo netjes vinden als je dat aangaf.
@Krengiserweer



TO geeft aan dat de oorzaak van de klachten niet gevonden is en dat niet zeker is of het niet terug komt. In dat geval zou ik wel eerlijk zijn.
Ik zou zeker niet in een eerste contact iets melden over je ziektegeschiedenis.

Maar wel is het netjes om, ook in het kader van het opbouwen van een vertrouwensband tussen jou en een eventueel nieuwe werkgever, als je heel serieus in gesprek bent, dit te melden.

Ik zou er niet al te zwaar de nadruk op leggen maar ja, eerlijk duurt nu eenmaal het langst......
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie reacties. In mijn sollicitatiebrief ben ik niet van plan om iets te noemen over dat mijn contract niet verlengd wordt of ik ziek ben geweest. Dat komt wel als ik ergens op gesprek mag komen. Tja en op gesprek denk ik dan ook dat eerlijkheid het langst duurt.



Binnenkort maar even wat brieven de deur uit doen...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven