Werk & Studie
alle pijlers
Een band opbouwen met je leerlingen
dinsdag 17 oktober 2017 20:37
Hoi!
Ik heb er dit jaar voor gekozen om mijn leven om te gooien en weer te gaan studeren. Het werd tijd om mijn passie voor de engelse taal te gaan delen met anderen. De studie Docent Engels was dus snel gekozen. Nu ben ik wel een introvert type en maak ik me wel eens zorgen over hoe je een band opbouwt met leerlingen. Natuurlijk leer je wel bepaalde pedagogische technieken die je kunnen helpen, maar een techniek gebruiken lijkt mij erg onnatuurlijk en dus averechts. Zijn er docenten onder jullie die mij kunnen vertellen hoe je dat aanpakt?
Ik heb er dit jaar voor gekozen om mijn leven om te gooien en weer te gaan studeren. Het werd tijd om mijn passie voor de engelse taal te gaan delen met anderen. De studie Docent Engels was dus snel gekozen. Nu ben ik wel een introvert type en maak ik me wel eens zorgen over hoe je een band opbouwt met leerlingen. Natuurlijk leer je wel bepaalde pedagogische technieken die je kunnen helpen, maar een techniek gebruiken lijkt mij erg onnatuurlijk en dus averechts. Zijn er docenten onder jullie die mij kunnen vertellen hoe je dat aanpakt?
dinsdag 17 oktober 2017 20:44
Denk eens terug aan je eigen tijd op het voortgezet. Welke docent vond je het leukste, met wie had je meer een band? En waarom? Wat maakte deze docent anders dan anderen?
Misschien dat er ruimte was voor een grapje, of juist duidelijkheid en structuur, of een doos waterijsjes tijdens een hittegolf, of begrip en een luisterend oor toen je het nodig had, dat je vragen durfde te stellen ook al was het al drie keer uitgelegd, dat je je gerespecteerd en gezien voelde?
Ik denk ook dat het een utopie is om met álle leerlingen een hele goede band te krijgen, vaak is het ook voor een deel de persoonlijke klik.
Misschien dat er ruimte was voor een grapje, of juist duidelijkheid en structuur, of een doos waterijsjes tijdens een hittegolf, of begrip en een luisterend oor toen je het nodig had, dat je vragen durfde te stellen ook al was het al drie keer uitgelegd, dat je je gerespecteerd en gezien voelde?
Ik denk ook dat het een utopie is om met álle leerlingen een hele goede band te krijgen, vaak is het ook voor een deel de persoonlijke klik.
dinsdag 17 oktober 2017 20:46
Ik ben introvert, maar ik vind mensen ook heel erg leuk. Als je oprecht geïnteresseerd bent in je leerlingen is je introvertheid geen beperkende factor.
Ik moet na een vakantie altijd wel weer wennen aan de herrie in de kantine en in de gang, maar in mijn lokaal is het gewoon rustig. Je zorgt uiteindelijk zelf voor de omstandigheden in je lokaal.
Ik moet na een vakantie altijd wel weer wennen aan de herrie in de kantine en in de gang, maar in mijn lokaal is het gewoon rustig. Je zorgt uiteindelijk zelf voor de omstandigheden in je lokaal.
dinsdag 17 oktober 2017 22:00
Stel je niet als doel een band op te bouwen want dat wordt een teleurstelling.
Stel jezelf als doel in de eerste plaats een goede docent te zijn. Structuur, duidelijkheid, geduld, helder communiceren over wat jij wil en wat zij moeten doen. En af en toe maak je een grapje of doe je iets aardigs voor ze. En met sommigen heb je vanzelf een klik en met anderen komt het nooit.
Leraren zoals in de film die door hele klassen op handen gedragen worden bestaan bijna niet, en voorzover ze wel bestaan komt dat vanuit een intrinsieke motivatie en interesse. Niet vanuit een projectie.
Stel jezelf als doel in de eerste plaats een goede docent te zijn. Structuur, duidelijkheid, geduld, helder communiceren over wat jij wil en wat zij moeten doen. En af en toe maak je een grapje of doe je iets aardigs voor ze. En met sommigen heb je vanzelf een klik en met anderen komt het nooit.
Leraren zoals in de film die door hele klassen op handen gedragen worden bestaan bijna niet, en voorzover ze wel bestaan komt dat vanuit een intrinsieke motivatie en interesse. Niet vanuit een projectie.
dinsdag 17 oktober 2017 23:47
Gewoon jezelf zijn. Leerlingen voegen zich wonderwel naar de meest uiteenlopende docenttypes. Zolang je weet waar je het over hebt (vakkennis), oprecht betrokken bent (ook al zeggen ze van net, stiekem vinden ze dat toch fijn dat jij na een week nog weet dat je hebt gezegd dat ze een nieuw schrift moeten meenemen) en ook eens wat water bij de wijn doet in voorkomende situaties.
Leerlingen vinden het heel prettig als je voorspelbaar bent in jouw doen, laten en vooral reacties. Of dat nu een docent is die zelf stuitert van de ADHD/cafeïne overdosis, die rustige mevrouw die bijna zo oud is als jouw oma met regeltjes uit de jaren '50, die docent die altijd dezelfde afgezaagde grapjes maakt die al niet meer leuk waren in de jaren '80 of die kakelverse docente rechtstreeks van de opleiding die iedere les weer met een nieuwe werkvorm komt... het is voorspelbaar. En dat lukt jou als docent(e) het beste als je jezelf bent. Kost ook nog eens stukken minder energie dan iedere dag een toneelstukje opvoeren.
Leerlingen vinden het heel prettig als je voorspelbaar bent in jouw doen, laten en vooral reacties. Of dat nu een docent is die zelf stuitert van de ADHD/cafeïne overdosis, die rustige mevrouw die bijna zo oud is als jouw oma met regeltjes uit de jaren '50, die docent die altijd dezelfde afgezaagde grapjes maakt die al niet meer leuk waren in de jaren '80 of die kakelverse docente rechtstreeks van de opleiding die iedere les weer met een nieuwe werkvorm komt... het is voorspelbaar. En dat lukt jou als docent(e) het beste als je jezelf bent. Kost ook nog eens stukken minder energie dan iedere dag een toneelstukje opvoeren.
Nee heb je, ja kun je krijgen