Werk & Studie alle pijlers

Transitievergoeding verplicht?

14-12-2017 16:29 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Weet iemand of een werkgever verplicht is een transitievergoeding uit te keren als ik ontslagen wordt dmv een vaststellingsovereenkomst? Ik kan geen duidelijk antwoord vinden in de cao (ggz).
Mijn dienstverband heeft 5 jaar geduurd en vanwege reorganisatie willen ze het nu beëindigen. In principe ga ik akkoord maar vraag met af wat mijn rechten zijn.
Wat staat er in de vaststellingsovereenkomst het sociaal plan? Vaak mag je kiezen, vergoeding, outplacement, oid.
anoniem_353209 wijzigde dit bericht op 14-12-2017 16:36
13.90% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
yep, je hebt recht op (minimaal) de transitievergoeding
Alle reacties Link kopieren
Hoi

Bij ontslag met wederzijds goedvinden is de werkgever helaas niet verplicht om de transitievergoeding te betalen. Je kunt er wel over onderhandelen. Evenals over bv de uitwerktermijn wel betaalt krijgen maar geen arbeid verrichten, afgeven van referenties ed.

Is het een grote reorganisatie met een sociaal plan? Vaak worden daar afspraken in gemaakt over transitievergoedingen in het kader van reorganisatie en vaststellingsovereenkomsten.
Alle reacties Link kopieren
Niet verplicht om op te nemen in de vaststellingsovereenkomst, partijen hebben contractsvrijheid. Zorg er dus voor dat je de vergoeding bedingt of dat je een vergelijkbare voorziening krijgt.
Alle reacties Link kopieren
http://www.rechtblog.nl/2016/transitiev ... reenkomst/

https://www.transitievergoeding.nl/vast ... tslag.html
Alle reacties Link kopieren
Laat je bijstaan door een advocaat als er geen sociaal plan is. Bij een reorganisatie is een transitievergoeding, een bijdrage in juridische kosten en een outplacement wel het minimale.
Is er een OR? Zijn er vakbonden betrokken?
Alle reacties Link kopieren
Als het met wederzijds goedvinden is dan is het niet verplicht. Voor kleine bedrijven kan ook een andere berekening gelden als er sprake is van een ontslag wegens bedrijfseconomische reden.
Alle reacties Link kopieren
Wat hebben ze trouwens gezegd dat er gaat gebeuren als jij niet akkoord gaat? Dan zullen ze naar het UWV of rechter moeten en dan is de transitievergoeding wel verplicht. Zou dus niet zo maar akkoord gaan hoor!
Alle reacties Link kopieren
Dank voor de reacties. Helaas is het sociaal plan niet van kracht. Conclusie is dus dat ik kan onderhandelen over en vergoeding?
Ja en sowieso die vaststellingsovereenkomst niet tekenen.
parbleumondieu schreef:
14-12-2017 16:41
Laat je bijstaan door een advocaat als er geen sociaal plan is. Bij een reorganisatie is een transitievergoeding, een bijdrage in juridische kosten en een outplacement wel het minimale.
.
Dit! Het is heel gebruikelijk dat de kosten voor juridisch advies voor jou door je werkgever vergoed worden (tot een bepaald bedrag), maar je moet daar wel om vragen en het laten opnemen in de overeenkomst. Een beetje slimme jurist zal dat trouwens al direct aangeven.

Ga dit niet zelf regelen, je wil zeker weten dat de overeenkomst aan de voorwaarden voldoet zodat jouw ww-recht gegarandeerd is.
Laat je altijd goed voorlichten/adviseren door een arbeidsrechtadvocaat. Kosten daarvan kun je, zoals al gezegd, vergoed krijgen. Wanneer zij jou willen ontslaan wegen reorganisatie is dat iets anders dan met wederzijds goedvinden, laat dat opnemen in je vaststellingsovereenkomt.
Laat die concept vaststellingsovereenkomst controleren door je advocaat. Er zijn ook organisaties waar je voor een vaste prijs zo'n controle kunt laten doen en die ook voor je gaan onderhandelen over goede afspraken met jouw werkgever. Als je zelf niet zo sterk in je schoenen staat kun je overwegen dat te doen.
Alle reacties Link kopieren
Neem contact opet je rechtsbijstand of het juridisch loket. Zij kunnen ook beoordelen of het contract goed is opgesteld. Laat je echt goed voorlichten door iemand die er verstand van heeft, want het je kunt ook nog je recht op WW verspelen.
Als ze je willen ontslaan, kan dat toch? Waarom willen ze het dan met een vaststellingsovereenkomst? Als dat te maken heeft met vergoeding, zou ik niet akkoord gaan.

Sowieso alles laten checken bij een jurist.
Alle reacties Link kopieren
Waarom ga je in principe akkoord met ontslag?? Met wederzijds goedvinden is transitievergoeding niet verplicht.
Niemand kan garanderen dat je recht op WW hebt na vaststellingsovereenkomst, ook een advocaat niet. Het UWV beslist hierover. Het is wel verstandig een advocaat in te schakelen, hij/zij kan je het best adviseren. Kosten kunnen ook voor rekening werkgever zijn. Verder onderhandelen over vakantiedagen, vrijstelling van werkzaamheden, getuigschrift. Niet meteen akkoord gaan in ieder geval.
Nee niet verplicht bij een vso. Maar een reorganisatie bij ggz en geen sociaal plan van toepassing? Apart.
http://dirkzwagerarbeidsrecht.nl/2015/1 ... -regeling/

Is dit niet van toepassing?
Alle reacties Link kopieren
NewGossipGirl schreef:
14-12-2017 21:19
Waarom ga je in principe akkoord met ontslag?? Met wederzijds goedvinden is transitievergoeding niet verplicht.
Niemand kan garanderen dat je recht op WW hebt na vaststellingsovereenkomst, ook een advocaat niet. Het UWV beslist hierover. Het is wel verstandig een advocaat in te schakelen, hij/zij kan je het best adviseren. Kosten kunnen ook voor rekening werkgever zijn. Verder onderhandelen over vakantiedagen, vrijstelling van werkzaamheden, getuigschrift. Niet meteen akkoord gaan in ieder geval.
Bij een goed opgestelde vaststellingsovereenkomst heb je gewoon recht op WW, ik heb ook WW gehad na een VSO en genoeg anderen met mij. Maar dan moet er onder andere in staan dat het op initiatief van de werkgever is en dat de reden van de VSO niet aan TO te wijten is (bij mij stond er in wegens bedrijfseconomische redenen). Daarom wordt TO geadviseerd om juridisch advies in te winnen. Transitievergoeding is leuk, maar WW is ook belangrijk en staat los van de transitievergoeding.
Alle reacties Link kopieren
@wilma Ik heb ook ww gekregen na een VSO. Maar het UWV ging toch echt doorvragen over hoe het precies gegaan was. Er staat volgens mij bijna standaard in elke vso dat het niet op initiatief van de werknemer is, denk niet dat het UWV daar van onder de indruk is. Als je zomaar een VSO tekent zonder ontslagvergoeding, dan kan dit wel vragen oproepen.
Anyway, dat was waar mijn advocaat mij voor waarschuwde: het UWV beslist.
Alle reacties Link kopieren
Het zit zo. Vanwege bezuinigingen is zijn er 2 afdelingen gefuseerd en hierdoor is er iets teveel fte ontstaan. 1 medewerker moet nu naar de nieuwe locatie dmv een overplaatsing. Van de medewerkers die overblijven, waaronder ik, zal een grote mate van flexibiliteit verwacht worden. Flexibiliteit in werkdagen. Aangezien ik dit niet kan waarmaken ivm gezinssituatie heb ik in 1e instantie aangegeven dat ik dmv de vrijwillige vertrekregeling ontslag wilde nemen. Ik dacht nl dat er sprake was van boventalligheid en dat daarom het sociaal plan van kracht was Uiteindelijk bleek dat het sociaal plan niet van kracht was maar dat er slechts sprake is
van overplaatsing. Mijn leidinggevende wilde me daarna , om mij tegemoet te komen, wel ontslag geven dmv een vso en hierin zal komen te staan dat hij mij ontslag geeft omdat ik niet flexibel ben in werkdagen . Hierdoor zou ik recht wel houden op een ww. Maandag krijg ik de vso te zien, maar ik wil nog niet tekenen en me goed op dit gesprek voorbereiden.
MarindaH schreef:
14-12-2017 20:32
Als ze je willen ontslaan, kan dat toch? Waarom willen ze het dan met een vaststellingsovereenkomst? Als dat te maken heeft met vergoeding, zou ik niet akkoord gaan.

Sowieso alles laten checken bij een jurist.


Nee. De huidige wetgeving is zo dat je niet zomaar iemand kunt ontslaan als ze dat willen. Ook met een transitievergoeding dient er onder een ontslag nog een goed dossier te hangen waarom het contract ontbonden moet worden.
Watsons991 schreef:
15-12-2017 11:39
Het zit zo. Vanwege bezuinigingen is zijn er 2 afdelingen gefuseerd en hierdoor is er iets teveel fte ontstaan. 1 medewerker moet nu naar de nieuwe locatie dmv een overplaatsing. Van de medewerkers die overblijven, waaronder ik, zal een grote mate van flexibiliteit verwacht worden. Flexibiliteit in werkdagen. Aangezien ik dit niet kan waarmaken ivm gezinssituatie heb ik in 1e instantie aangegeven dat ik dmv de vrijwillige vertrekregeling ontslag wilde nemen. Ik dacht nl dat er sprake was van boventalligheid en dat daarom het sociaal plan van kracht was Uiteindelijk bleek dat het sociaal plan niet van kracht was maar dat er slechts sprake is
van overplaatsing. Mijn leidinggevende wilde me daarna , om mij tegemoet te komen, wel ontslag geven dmv een vso en hierin zal komen te staan dat hij mij ontslag geeft omdat ik niet flexibel ben in werkdagen . Hierdoor zou ik recht wel houden op een ww. Maandag krijg ik de vso te zien, maar ik wil nog niet tekenen en me goed op dit gesprek voorbereiden.

Niet flexibel zijn in werkdagen is in principe geen goede reden voor ontslag. Staat in jouw contract benoemd op welke werkdagen je werkt (bijv 'op maandag, dinsdag en donderdag')? Of staat er alleen genoemd dat je x uur werkt, zonder de werkdagen te specificeren? Als de dagen staan benoemd en ze willen nu dat jij op een andere dag werkt dan er in je contract staat, dan sta jij in je recht om toch de huidige dagen te behouden. Als de werkdagen niet worden gespecificeerd, staan zij in hun recht om jou op andere dagen in te roosteren. Jij doet dan in feite aan een soort werkweigering door niet op die dagen te komen werken.

Je moet per direct een advocaat inschakelen. Doe geen enkele onderhandeling zonder overleg met je advocaat. Je gaat ernstig in de problemen komen qua ww. Wellicht kan je advocaat er veel meer geld uit halen dan de transitievergoeding, omdat zij zo te lezen geen goed onderbouwd dossier hebben om jou te ontslaan.


(ik ga er vanuit dat je een contract voor onbepaalde tijd hebt)
Alle reacties Link kopieren
Ik heb idd een contract voor onbepaalde tijd. Er staar alleen het aantal uren in, geen dagen. Om nu al een advocaat in te schakelen lijkt me te vroeg. Ik wil eerst zien wat er in de vso staat.
Ik zit er alleen wel mee dat ik in principe in eerste instantie op eigen initiatief ontslag aangevraagd heb. Hoewel ik wel duidelijk heb aangegeven dat ik geen ontslag neem als het sociaal plan niet van kracht is.
watsons991 wijzigde dit bericht op 15-12-2017 12:34
0.25% gewijzigd
Watsons991 schreef:
15-12-2017 12:19
Ik heb idd een contract voor onbepaalde tijd. Er staar alleen het aantal uren in, geen dagen. Om nu al een advocaat in te schakelen lijkt me te vroeg. Ik wil eerst zien wat er in de vso staat.
Ik zit er alleen wel mee dat ik in principe in eerste instantie op eigen initiatief ontslag aangevraagd heb. Hoewel ik wel duidelijk heb aangegeven dat ik heen ontslag neem als het sociaal plan niet van kracht is.


Het is echt niet te vroeg om een advocaat in te schakelen. Echt, wees verstandig, doe dat vandaag. Dan kun je veel beter voorbereid naar dat gesprek maandag, gerichte vragen stellen, etc. Een verstandige werkgever moedigt jou aan om vanaf het begon juridische hulp te zoeken. Zij zouden dat zelf ook moeten doen. Dit soort zaken moeten juristen gewoon samen bespreken, om problemen met bijv de ww en ontslagvergoedingen te voorkomen.
Heb je geen rechtsbijstandsverzekering?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven