Werk & Studie alle pijlers

Algemene kennis bijspijkeren

21-01-2018 19:50 6 berichten
Alle reacties Link kopieren
:peep:

Via mijn werk ken ik een jonge meid van 21 jaar die een beetje achterloopt qua algemene kennis. Oorzaken hiervan zijn psychische problemen en ook qua gezinssituatie heeft ze pech gehad. Ze heeft diploma's maar ze was in fysieke zin bijna nooit op school, sociaal niet actief en ze heeft nooit gewerkt.

Ze vraagt veel aan mij en ik vind het niet erg om haar dingen uit te leggen maar ik vroeg me af of er misschien sites of (recente) boeken zijn om het bij te spijkeren. Losse vragen kan ze natuurlijk op internet opzoeken maar dat kan pas als ze er tegenaan loopt.

De dingen waar zij moeite mee heeft zijn voor mij vanzelfsprekend omdat ik die dingen van huis uit heb geleerd of via bijbaantjes. Voor haar niet, en je moet haar eigenlijk alles uitspellen of voorbeelden geven.

Het gaat dus vooral om praktische zaken: geldzaken, werk, woningen, sociale (ongeschreven) regels, huishouden, maatschappij.

Ze onderneemt inmiddels vanalles hoor maar is erg onzeker en zegt dat ze niet begrijpt "hoe het dagelijks leven werkt"

Alvast bedankt voor het meedenken! :thumbsup: Het zou mooi zijn als ze volledig zou kunnen meedraaien in de maatschappij zonder onzekerheid want het is echt een aardige en intelligente meid die gewoon een duwtje in de rug nodig heeft.
Je hebt het boek "volwassen worden doe je zo, in xx stappen" (weet het aantal niet precies). Vond dat als 18 jarige interessant om te lezen, geeft je toch wat interessante richtpunten.
Alle reacties Link kopieren
Misschien kan ze maatschappelijk werk contacteren of ze bijvoorbeeld een cursus hebben wat betreft financiele zaken. :)

+ haar laten inschrijven bij de sociale woningbouw
violetskies wijzigde dit bericht op 21-01-2018 20:06
17.93% gewijzigd
You can breathe, you can blink, you can cry. Hell, you’re all gonna be doing that.
Wat lief van jou en wat stoer dat je haar wil helpen!
Ik zou haar de etiquette boeken aanraden en er zijn ook leuke boeken en sites van expats en stand up comedians waar hollandse gewoontes worden besproken.
Verder zou ze naar musea kunnen gaan, daar wordt vaak ook de link gelegd naar tegenwoordig, waar komen sommige uitdrukkingen vandaan etc.
Alle reacties Link kopieren
Een boek van havo of vwo-niveau maatschappijleer is misschien ook wel handig
You can breathe, you can blink, you can cry. Hell, you’re all gonna be doing that.
Stokstaartjenl schreef:
21-01-2018 19:59
Je hebt het boek "volwassen worden doe je zo, in xx stappen" (weet het aantal niet precies). Vond dat als 18 jarige interessant om te lezen, geeft je toch wat interessante richtpunten.
Ja, ik had ook zo'n boek.
Verder heeft de nibud ook goede uitgaves en een goede site.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven