Werk & Studie alle pijlers

Discriminatie: hoe ermee om te gaan

11-11-2018 16:03 86 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds eind 2016 verricht bij mijn werkgever op projectbasis bepaalde taken. Tot nu toe heb ik alleen positieve beoordelingen en veel positieve feedback van het management gehad.

Na een reorganisatie zijn alle oude functies vervallen en we moesten op de nieuwe functies solliciteren. Een formaliteit, werd gezegd, omdat we zouden blijven doen wat we deden. Ik heb dan op een functie gesolliciteerd die voor 80% overheen komt met wat ik het afgelopen jaar gedaan heb. Ik werd echter afgewezen. Mijn Nederlands is bedroevend en mijn accent niet representatief. Ik mag de taken informeel blijven vervullen, maar onder een functie twee schalen lager.

Ik ga een tweede gesprek aanvragen. Als ze op hun standpunt blijven dat mijn afkomst niet genoeg representatief is, hoe kan ik dit aanpakken? Ik heb een vast contract en wil dat niet in gevaar brengen. Maar ik wil ook niet een werk doen waarvoor het salaris en de eer naar een ander gaat. Wat raden jullie me aan om te doen?
Tenzij je naam Google is, hou op met te doen alsof je alles weet
Mijn Nederlands is bedroevend en mijn accent niet representatief.
Hoezo is dat discriminatie? Als je voor de functie die je uitoefent correct Nederlands moet kunnen spreken en schrijven zou 'n Limburger/Brabander/Fries etc die geen abn kan net zo goed afvallen natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Ik kan me ergens wel voorstellen dat men zou vinden dat als je Nederlands niet goed genoeg is dat bepaalde representatieve functies niet bij je passen. Maar jou vervolgens het werk wél laten uitvoeren botst daar natuurlijk mee. Je bent een visitekaartje voor het bedrijf of je bent het niet. Als je de taken bij die functie wel uitvoert, hoort het salaris daar natuurlijk ook bij.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
Ik zou contact opnemen met een vakbond en om advies vragen
Dit kan ook als je daar geen lid meer bent of desnoods een advocaat arbeidsrecht om advies vragen. (Dit kan pro deo als je daar niet de financiële middelen voor hebt)
Ik vind de redenen waarop ze je afwijzen overigens schandalig en ik zou hier werk van maken.
Alle reacties Link kopieren
DG2015, waarom zou een buitenlandse accent minder representatief dan een Limburgs accent zijn? Ik weet ook dat ik veel beter schrijf dan de gemiddelde collega's van het primaire proces, die ook op een hoge schaal zitten.
heksie wijzigde dit bericht op 11-11-2018 16:11
1.15% gewijzigd
Tenzij je naam Google is, hou op met te doen alsof je alles weet
Hoe komt het dat je Nederlands zo bedroevend is? Op schrift is het in elk geval prima!

Dat je een accent hebt lijkt me niet zo'n enorm probleem. Zoveel mensen hebben een accent en ik stoor me persoonlijk niet aan Gronings, Limburgs, Amsterdams, Haags, Twents of wat dan ook. Of is het een buitenlands accent? Ook daar kan ik me eerlijk gezegd niet aan storen.
Alle reacties Link kopieren
*Toos* schreef:
11-11-2018 16:11
Hoe komt het dat je Nederlands zo bedroevend is? Op schrift is het in elk geval prima!

Dat je een accent hebt lijkt me niet zo'n enorm probleem. Zoveel mensen hebben een accent en ik stoor me persoonlijk niet aan Gronings, Limburgs, Amsterdams, Haags, Twents of wat dan ook. Of is het een buitenlands accent? Ook daar kan ik me eerlijk gezegd niet aan storen.
Ik heb een buitenlandse accent. Over mijn schrijfvaardigheid, ik wil ook weten hoe ze erbij komen. Desnoods kan ik een test doen (aangezien NT2 en een HBO opleiding niet genoeg is). We moeten een assessment doen en er is een P&O juf die zegt dat ik heb gevraagd het in mijn moeder taal te doen. Niet waar. Ik werk 20 jaar in Nederland. Ik ken de vaktermen niet in mijn moeder taal.
heksie wijzigde dit bericht op 11-11-2018 16:14
14.31% gewijzigd
Tenzij je naam Google is, hou op met te doen alsof je alles weet
Alle reacties Link kopieren
Heksie schreef:
11-11-2018 16:10
DG2015, waarom zou een buitenlandse accent minder representatief dan een Limburgs accent zijn? Ik weet ook dat ik veel beter schrijf dan de gemiddelde collega's van het primaire proces, die ook op een hoge schaal zitten.
Dat zeg ík niet, dat zegt jouw werkgever blijkbaar. Ik geef alleen maar aan dat hun redenering niet klopt en val je dus bij.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
Alle reacties Link kopieren
DG2015 schreef:
11-11-2018 16:14
Dat zeg ík niet, dat zegt jouw werkgever blijkbaar. Ik geef alleen maar aan dat hun redenering niet klopt en val je dus bij.
Ik begrijp het. Ik bedoelde het niet als kritiek.
Tenzij je naam Google is, hou op met te doen alsof je alles weet
Alle reacties Link kopieren
Heksie schreef:
11-11-2018 16:15
Ik begrijp het. Ik bedoelde het niet als kritiek.
Er zullen ook genoeg werkgevers zijn die bijvoorbeeld een zwaar Limburgs accent niet representatief vinden. Maar als ze dat vinden moeten ze niet toch die Limburger op pad sturen tegen een lager salaris.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
Huh wat absurd, op schrift ben je beter dan menig forummer hier. Mag ik vragen om wat voor functie het precies gaat? En wat voor accent heb je?
Het lijkt me dat ze je geen functie twee schalen lager aan mogen bieden, dus vraag advies bij www.juridischloket.nl als je geen rechtsbijstandverzekering hebt of lid bent van een vakbond.
Overigens lees ik geen discriminatie in je verhaal, als goede beheersing van het Nederlands een vereiste is en je voldoet daar niet aan. Blijft het overigens wel vreemd dat dit nooit eerder met je besproken is. Het hele verhaal klinkt eerder als een bezuinigingsmaatregel.
Overigens is je Nederlands zeker niet bedroevend.
anoniem_272211 wijzigde dit bericht op 11-11-2018 17:15
5.14% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Dus je mag die taken wel vervullen, maar onbetaald? Daar zou ik voor bedanken. Als je niet goed genoeg bent, ben je niet goed genoeg, als je niet representatief zou zijn dan ben je dat ook niet als je het voor niks doet.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Als ik je tekst lees, is je Nederlands goed.

Wat voor accent heb je dan?
Je gooit het nu op afkomt, maar afkomst op zich heeft er niet zoveel mee te maken. Bij discriminatie gaat het ook niet om het onderscheid op zich, maar of dat onderscheid onrechtmatig is.

Bovendien heb je gesolliciteerd op een vacature waar je voor 80% de werkzaamheden al deed in het afgelopen jaar. Die 20% kan misschien bestaan uit klantencontact of wat dan ook. Het is in ieder geval iets waar jouw werkgever jou niet geschikt voor vindt.

Het lijkt mij niet dat door het benoemen van jouw afkomst jij die functie wel krijgt. Vraag dan om een cursus accentloos praten of iets dergelijks.
Alle reacties Link kopieren
Ik tel in je OP vier fouten/on-Nederlandse wendingen. Geen daarvan van de domheid die je meestal aantreft bij autochtonen. Als jouw Nederlands “bedroevend” is, dan vrees ik voor een acute depressie bij degene die dat beweert. Of het discriminatie is weet ik niet, maar het klinkt in ieder geval vrij idioot.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Heksie schreef:
11-11-2018 16:10
DG2015, waarom zou een buitenlandse accent minder representatief dan een Limburgs accent zijn? Ik weet ook dat ik veel beter schrijf dan de gemiddelde collega's van het primaire proces, die ook op een hoge schaal zitten.

Dat ligt aan de functie. Als je de hele dag aan de telefoon zit en mensen verstaan je niet, dan is dat niet ok.
Alle reacties Link kopieren
selene* schreef:
11-11-2018 16:17
Huh wat absurd, op schrift ben je beter dan menig forummer hier. Mag ik vragen om wat voor functie het precies gaat? En wat voor accent heb je?
De naam van de functie is anders, maar je kan zeggen dat het is zorgcontroller. De functie dat ik aangeboden heb gekregen is administratief: in het systeem aanvragen bij de gemeente doen en gegevens van cliënten invoeren.
Tenzij je naam Google is, hou op met te doen alsof je alles weet
Alle reacties Link kopieren
Caitriona* schreef:
11-11-2018 16:28
Als ik je tekst lees, is je Nederlands goed.

Wat voor accent heb je dan?
Spaans
Tenzij je naam Google is, hou op met te doen alsof je alles weet
Alle reacties Link kopieren
safrat schreef:
11-11-2018 16:34
Je gooit het nu op afkomt, maar afkomst op zich heeft er niet zoveel mee te maken. Bij discriminatie gaat het ook niet om het onderscheid op zich, maar of dat onderscheid onrechtmatig is.

Bovendien heb je gesolliciteerd op een vacature waar je voor 80% de werkzaamheden al deed in het afgelopen jaar. Die 20% kan misschien bestaan uit klantencontact of wat dan ook. Het is in ieder geval iets waar jouw werkgever jou niet geschikt voor vindt.

Het lijkt mij niet dat door het benoemen van jouw afkomst jij die functie wel krijgt. Vraag dan om een cursus accentloos praten of iets dergelijks.
Er is geen klantcontact. In het gesprek werd gezegd dat mijn Nederlands niet goed genoeg is om een beleidsstuk te schrijven, maar dat staat niet in de functiebeschrijving. In de functie die aangeboden is, is contact met externe partijen zelfs aannemelijker dan in de functie waar mijn accent een probleem is.
Tenzij je naam Google is, hou op met te doen alsof je alles weet
Ik denk dat je van origine Engels of Amerikaans bent,
te zien aan de (kleine) foutjes die je maakt.
Alle reacties Link kopieren
Caitriona* schreef:
11-11-2018 16:45
Ik denk dat je van origine Engels of Amerikaans bent,
te zien aan de (kleine) foutjes die je maakt.
Spaans
Tenzij je naam Google is, hou op met te doen alsof je alles weet
redbulletje schreef:
11-11-2018 16:06
Hoezo is dat discriminatie? Als je voor de functie die je uitoefent correct Nederlands moet kunnen spreken en schrijven zou 'n Limburger/Brabander/Fries etc die geen abn kan net zo goed afvallen natuurlijk.
Als iemand goed Nederlands spreekt met een accent, welk accent dan ook, dan zou je daar niet op afgewezen mogen worden. Ik lees geen kromme tekst in de OP, dus het Nederlands is er. Dan is dat dus inderdaad discriminatie.
Alle reacties Link kopieren
Lees je OP eens door. Je laat in de eerste zin al iets weg waardoor het onleesbaar wordt. Als je op je werk ook zo communiceert dan snap ik dat je werkgever je heeft afgewezen voor die betreffende functie.

Als werknemer moet je niet op de stoel van de werkgever gaan zitten want daar heb je niets te zoeken. De werkgever neemt de persoon aan voor een functie waarvan hij van mening dat deze het beste past. Blijkbaar bezit jij de gewenste capaciteiten niet voor die functie. Je hebt wel andere capaciteiten die gewaardeerd worden anders zou je geen vast contract hebben.

En hoe crux ook, soms moet je een paar stappen terug doen en je verbeterpunten onder ogen willen zien zodat je kunt groeien. De vraag is alleen jij daartoe in staat bent.
Heksie schreef:
11-11-2018 16:43
Er is geen klantcontact. In het gesprek werd gezegd dat mijn Nederlands niet goed genoeg is om een beleidsstuk te schrijven, maar dat staat niet in de functiebeschrijving. In de functie die aangeboden is, is contact met externe partijen zelfs aannemelijker dan in de functie waar mijn accent een probleem is.

Dan moeten ze niet zeuren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven