Werk & Studie alle pijlers

Wil ik dit nog wel (onderwijs)

20-11-2018 18:51 692 berichten
Alle reacties Link kopieren
... En wat kan ik dan in 's hemelsnaam gaan doen?


Een korte achtergrond. Ik werk nu 4 jaar in het onderwijs. Twee jaar vooral vervanging, afgelopen twee jaar op twee verschillende scholen gewerkt. Op de eerste school ging het niet lekker. Leerlingen waren brutaal tot het grove aan toe, er werd veel gepest en ik voelde mij niet gesteund door de leiding. Nu werk ik enkele maanden op een andere school, maar het gebeurt mij weer. En weer doet de leiding niks. Ik probeer aan de band te werken, leerlingen mogen bij mij veel, maar grove taal, aanvallend gedrag is meteen een uitstuurbrief. Die geef ik blijkbaar teveel, en ergens weet ik dat ook wel, maar ik trek het steeds slechter.

Kinderen van nu zijn ontzettend veeleisend. Ze willen overal het laatste woord, en weigeren te accepteren dat iets fout is, tot geschreeuw aan toe. Mail je de ouders over hun gedrag, dan krijg je als docent nog op je kop dat je geen rekening houdt met hun adhd/ass/odd. Want dat geeft een kind natuurlijk de vrijbrief om de les te storen, spullen van een medeleerling af te pakken, of de docent uit te schelden.

Ik ben eerstegraads en geef les op de havo, niet de doelgroep waar je van verwacht uitgescholden te worden voor k*hoer en andere 'mooie' termen. Ik ga met steeds meer tegenzin naar school. Laatst had ik langdurigere klachten na een operatie (waarmee ik wel geacht werd te werken), en ik merkte dat ik nog sneller geirriteerd raakte. Vandaag kreeg ik te horen dat ik niet goed functioneer de afgelopen tijd, en moet veranderen. Ik ben het ermee eens, ik was ook erg fel, maar ik ga nu twijfelen of ik het wel wíl,

Is het mij wel waard om soms met knallende koppijn en een vervelend gevoel te gaan slapen? De stress, het gevoel dat je niks bakt van je vak, De leiding die zogenaamd achter je staat maar ook niet, want de leerlingen brengen immers het geld binnen. Natuurlijk heb ik ook veel schatjes in mijn lessen, maar die raken vaak ondergesneeuwd door het gedram van de luide minderheid.

Als ik niet op deze school kan blijven volgend jaar ben ik bang dat ik gewoon echt niet meer verder wil. Blijkbaar ben ik, ondanks mijn bevoegdheid, gewoon niet geschikt, te streng, betrek ik alles te erg op mijzelf. Ik zit mezelf zo erg op te vreten op het moment, ik weet niet waar ik moet beginnen om de sfeer weer te verbeteren, om wat meer rust te creeeren in mijn hoofd, en al die andere problemen die ik tig keer per week van collega's meekrijg.

Maar wat moet ik dan? Ik heb een moderne Vreemde Taal gestudeerd, ik heb al die tijd alles in het onderwijs gedaan, van bijlessen in een huiswerkinstituut tot lesgeven zelf. Ooit heb ik nog kort in het klantcontact gewerkt, maar als ik iets nog erger haat is het volwassenen die mij uitschelden. Vertalen zou ik een onbetaalbare derde Master moeten halen, idem voor Tolken. Een tekstbureau neemt mij vast ook niet aan. Of een kantoorbaan met ' wo-werk- en-denkniveau? Moet men daar niet ook minstens 5 jaar ervaring voor hebben in de branche?

Ik weet het ook even niet meer....
anoniem_379108 wijzigde dit bericht op 20-11-2018 21:20
0.03% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Zelf weer naar school?
Als je je ogen dicht doet, wat zie je dan? Wat wil jij later worden?
Wat rot dat je je zo voelt.
Heeft je school geen intervisie of een coachingstraject? Heeft er al eens een vriendelijke collega die je vertrouwt in je les meegekeken? Misschien heb je dit allemaal al een keer geprobeerd, natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Ik kan geen derde master betalen. Dat kost 10.000 euro tegenwoordig. En ik weet niet wat ik wil. Kantoorwerk? En wat dan? Wie neemt mij aan?

Ik heb coaching, intervisie en collega's. Ik weet wat ik moet doen zodat ik kan blijven. Maar het knaagt zo.
Alle reacties Link kopieren
Hoe vond je het invalwerk?

Als je een ding kon veranderen om je werk weer leuk te maken, wat zou dat zijn?

Raakt het je ook echt als kinderen je uitschelden?

Op welke manier voel je je niet gesteund door de directie? Wat zouden zij in jouw ogen anders moeten doen?
Zoek een leukere school, met een directie die de schoolcultuur aanpakt.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook een talenstudie gedaan, vier jaar voor de klas gestaan en werk nu bij een consultancy bureau. Totaal andere functie en totaal andere sector. Maar het is dus zeker mogelijk om een andere weg in te slaan als het onderwijs niet bij je past. Denk vooral na over wat je zou willen doen en niet per se of dat aansluit bij je studie. Vaak is er meer mogelijk dan je denkt.

Maar ik zou eerst kijken of je meer begeleiding kunt krijgen op je school. Heb je collega’s die die kinderen wel onder controle kunnen houden? Misschien kun je bij hen in de les kijken of vragen of ze jou advies kunnen geven.
Hoe onredelijk en asociaal die leerlingen ook zijn, het meest effectief is om te kijken hoe jij je houding/aanpak kunt veranderen om zo een andere reactie te krijgen.
Wat rot voor je dat je je zo voelt! Wat was voor jou ooit de reden om voor het onderwijs te kiezen? Wat hoopte je er te vinden of dacht je er te kunnen halen/brengen? Is dat er niet meer of zie je het niet meer doordat het overschaduwd wordt door het gedrag van leerlingen waarvan je niet meer weet hoe er mee om te gaan?
Wat kan de school wél voor je betekenen? Geef je bv les in de bovenbouw en is de mogelijkheid om in de onderbouw les te geven als je verwacht dat deze groep minder pittig is?
Alle reacties Link kopieren
Bedenk je dat leerlingen je enorm uitproberen als jij nieuw bent daar op school. Dit wordt steeds minder als je er eenmaal vast werkt, dan ben jij daar gewoon 'de' leerkracht in plaats van 'de nieuwe'. Die ze nog niet kennen, en dus heel erg gaan testen.

Wees duidelijk en consequent, dat leerlingen je uitschelden is natuurlijk niet normaal en zeker een reden om ze eruit te sturen (en ze naar de teamleider sturen).

Probeer niet te prikkelbaar te reageren, de leerlingen worden dan nog erger in gedrag. Dus zorg dat je genoeg slaap krijgt. Probeer positief te blijven en ze met een lach te begroeten aan het begin van de les. En bespreek duidelijke regels met de leerlingen waar ze zich aan moeten houden en de consequenties als ze zich er niet aan houden. Ik heb zelf echt verschil gemerkt toen ik niet steeds zelf in het negatieve gedrag verviel doordat de leerlingen zo storend waren. Een band opbouwen met de leerlingen is echt heel belangrijk.

Daarnaast is een team dat achter je staat heel belangrijk. Praat veel met de teamleider en collega's, mentoren van de klassen etc. Ik had het geluk van een team dat me steunde, maar als dat niet zo is wordt het heel erg moeilijk. Geef dit ook aan op school.

En als je echt iets anders wil: ga gewoon solliciteren en kijk of je uitgenodigd en aangenomen wordt. Eventueel kun je de benodigde diploma's dan nog halen op kosten van je nieuwe werkgever, als zij daarmee akkoord gaan (wat ze vast doen anders nemen ze je niet aan).
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
Alle reacties Link kopieren
Procne schreef:
20-11-2018 21:28
Ik heb ook een talenstudie gedaan, vier jaar voor de klas gestaan en werk nu bij een consultancy bureau. Totaal andere functie en totaal andere sector. Maar het is dus zeker mogelijk om een andere weg in te slaan als het onderwijs niet bij je past. Denk vooral na over wat je zou willen doen en niet per se of dat aansluit bij je studie. Vaak is er meer mogelijk dan je denkt.

Maar ik zou eerst kijken of je meer begeleiding kunt krijgen op je school. Heb je collega’s die die kinderen wel onder controle kunnen houden? Misschien kun je bij hen in de les kijken of vragen of ze jou advies kunnen geven.
Hoe onredelijk en asociaal die leerlingen ook zijn, het meest effectief is om te kijken hoe jij je houding/aanpak kunt veranderen om zo een andere reactie te krijgen.
Hoe heb je die baan gekregen? Wat heb je in je brief gezet?
Al eens aan een cursus mbt pedagogiek en klassenmanagement gedacht?
Alle reacties Link kopieren
Ik had vandaag een gesprek met Teamleider en die gaf aan dat ik slecht heb gefunctioneerd de afgelopen weken. No kidding, ik had een operatie achter de rug maar kwam toch netjes werken omdat we een tekort hebben. Het steekt. Ook als ik er dan sta en die etters de sfeer verzieken terwijl alles pijn doet en ik doodop ben.

Ooit dacht ik dat ik de passie voor mijn vak kon overdragen. Ik hen meerdere familieleden in het onderwijs. Nu voel ik me mislukt en ben angstig om mijn baan te verliezen... en wat dan? Weer een andere school? WW tot iemand mij een kans geeft buiten het onderwijs om?

Ik ben mezelf echt even kwijt. Ik werk keihard maar doe het niet goed. Ik heb teamleider beloofd aan de slag te gaan, krijg meer coaching maar denk eigenlijk... pak die kinderen toch aan! Heb begrip voor een zieke collega! De helft van onze sectie is al overspannen....
Hoe vond je het bijles geven?

Mijn vriendin is gaan lesgeven in het volwassenenonderwijs. Daar was geen gezeik met orde houden in de klas.

Ik ken ook docenten die in de IT zijn gaan werken, met opleiding op kosten van de werkgever. Niet als programmeur, maar bijvoorbeeld om klanten te helpen met heldere specificaties schrijven.
Als je meer wil weten, stuur even een PB-tje.
Alle reacties Link kopieren
vitamined schreef:
20-11-2018 21:22
Hoe vond je het invalwerk?

Als je een ding kon veranderen om je werk weer leuk te maken, wat zou dat zijn?

Raakt het je ook echt als kinderen je uitschelden?

Op welke manier voel je je niet gesteund door de directie? Wat zouden zij in jouw ogen anders moeten doen?
Moeilijk maar pittig.

Ik heb een moeilijk verleden achter de rug en betrek teveel op mezelf denk ik. Het doet mij te erg denken aan toen.
Alle reacties Link kopieren
Volwassenen onderwijs wellicht een idee? Er zijn tegenwoordig ontzettend veel taalscholen.
Bij Alliance ben ik nu Frans aan het leren.
De groepen zijn ontzettend gezellig, er heerst een onbevangen sfeer.
Girls compete with each other, women empower one another
Alle reacties Link kopieren
CleopatraVII schreef:
20-11-2018 21:52
Bedenk je dat leerlingen je enorm uitproberen als jij nieuw bent daar op school. Dit wordt steeds minder als je er eenmaal vast werkt, dan ben jij daar gewoon 'de' leerkracht in plaats van 'de nieuwe'. Die ze nog niet kennen, en dus heel erg gaan testen.

Wees duidelijk en consequent, dat leerlingen je uitschelden is natuurlijk niet normaal en zeker een reden om ze eruit te sturen (en ze naar de teamleider sturen).

Probeer niet te prikkelbaar te reageren, de leerlingen worden dan nog erger in gedrag. Dus zorg dat je genoeg slaap krijgt. Probeer positief te blijven en ze met een lach te begroeten aan het begin van de les. En bespreek duidelijke regels met de leerlingen waar ze zich aan moeten houden en de consequenties als ze zich er niet aan houden. Ik heb zelf echt verschil gemerkt toen ik niet steeds zelf in het negatieve gedrag verviel doordat de leerlingen zo storend waren. Een band opbouwen met de leerlingen is echt heel belangrijk.

Daarnaast is een team dat achter je staat heel belangrijk. Praat veel met de teamleider en collega's, mentoren van de klassen etc. Ik had het geluk van een team dat me steunde, maar als dat niet zo is wordt het heel erg moeilijk. Geef dit ook aan op school.

En als je echt iets anders wil: ga gewoon solliciteren en kijk of je uitgenodigd en aangenomen wordt. Eventueel kun je de benodigde diploma's dan nog halen op kosten van je nieuwe werkgever, als zij daarmee akkoord gaan (wat ze vast doen anders nemen ze je niet aan).
Goed antwoord, zelfzorg schiet er bij in op psychisch vlak. Ik sta erg in de overdrive modus.
Alle reacties Link kopieren
Nemaìn’ schreef:
20-11-2018 22:06
Al eens aan een cursus mbt pedagogiek en klassenmanagement gedacht?
Ik zal kijken of ze daar iets over aanbieden.
KatherineClifton schreef:
20-11-2018 22:07
Ik had vandaag een gesprek met Teamleider en die gaf aan dat ik slecht heb gefunctioneerd de afgelopen weken. No kidding, ik had een operatie achter de rug maar kwam toch netjes werken omdat we een tekort hebben. Het steekt. Ook als ik er dan sta en die etters de sfeer verzieken terwijl alles pijn doet en ik doodop ben.

Ooit dacht ik dat ik de passie voor mijn vak kon overdragen. Ik hen meerdere familieleden in het onderwijs. Nu voel ik me mislukt en ben angstig om mijn baan te verliezen... en wat dan? Weer een andere school? WW tot iemand mij een kans geeft buiten het onderwijs om?

Ik ben mezelf echt even kwijt. Ik werk keihard maar doe het niet goed. Ik heb teamleider beloofd aan de slag te gaan, krijg meer coaching maar denk eigenlijk... pak die kinderen toch aan! Heb begrip voor een zieke collega! De helft van onze sectie is al overspannen....
Klinkt niet goed, alsof je afstevent op overspannenheid. Dus.....trek op tijd zelf aan de rem. Jouw school gaat dat niet voor je doen, je moet echt zelf heel goed op je grenzen letten in het onderwijs. Je bent misschien ook te snel weer aan de slag gegaan na je operatie?

Als je het onderwijs zelf wel leuk vindt, maar pubers met hun kuren niet, zou je kunnen kijken of werken als docent in het hbo iets voor je is, of eventueel als taaltrainer. Dan werk je met (jong)volwassenen en speelt orde houden en ettergedrag geen rol van betekenis meer.
KatherineClifton schreef:
20-11-2018 22:12
Ik zal kijken of ze daar iets over aanbieden.
En ga gelijk in therapie. Als jij je alles zo aantrekt blijf je de pispaal.
Alle reacties Link kopieren
Oh ja, wat jij beschrijft herken ik helemaal van de docenten in mijn familie/ vriendenkring.
Die beschrijven precies hetzelfde wat jij in jouw bericht schrijft.
En.mijn puber komy ook met de raarste verhalen thuis met een docent Engels die regelmatig in huilen uitbarst en een geschiedenis leraar die de hele klas uit heeft gestuurd omdat niemand luisterde.

Ik vind het echt zorgwekkend wat er gaande is in het onderwijs.
Girls compete with each other, women empower one another
Alle reacties Link kopieren
nini28 schreef:
20-11-2018 22:16
Oh ja, wat jij beschrijft herken ik helemaal van de docenten in mijn familie/ vriendenkring.
Die beschrijven precies hetzelfde wat jij in jouw bericht schrijft.
En.mijn puber komy ook met de raarste verhalen thuis met een docent Engels die regelmatig in huilen uitbarst en een geschiedenis leraar die de hele klas uit heeft gestuurd omdat niemand luisterde.

Ik vind het erg zorgwekkend wat er gaande is in het onderwijs.
Girls compete with each other, women empower one another
Nemaìn’ schreef:
20-11-2018 22:13
En ga gelijk in therapie. Als jij je alles zo aantrekt blijf je de pispaal.

Doe niet zo onaardig. Ik ben op mijn werk nog nooit voor h**r uitgescholden.

Mijn zus (leerkracht) werd op het schoolplein met een mes bedreigd.
anoniem_376516 wijzigde dit bericht op 20-11-2018 22:18
0.17% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Head* schreef:
20-11-2018 22:13
Klinkt niet goed, alsof je afstevent op overspannenheid. Dus.....trek op tijd zelf aan de rem. Jouw school gaat dat niet voor je doen, je moet echt zelf heel goed op je grenzen letten in het onderwijs. Je bent misschien ook te snel weer aan de slag gegaan na je operatie?

Als je het onderwijs zelf wel leuk vindt, maar pubers met hun kuren niet, zou je kunnen kijken of werken als docent in het hbo iets voor je is, of eventueel als taaltrainer. Dan werk je met (jong)volwassenen en speelt orde houden en ettergedrag geen rol van betekenis meer.
HBO zal ik zeker uitzoeken. Taaltrainers zijn nu een overschot wat ik gehoord heb.


En ik moest aan de slag van mijn teamleider. Ik was 1.5 week thuis. Achteraf is het oneerlijk. Ik kon geen 100% geven en word erop afgerekend.

Ik heb alleen mezelf. Ik moet het rooien in mijn eentje. Geen man, geen rijke ouders. Werkloos raken is mijn grootste angst. Ik moet nu eigenlijk al slapen maar ik voel echt paniek. Dat ik het niet meer kan fixen. Dat ik niet mag blijven. Wie neemt een jobhopper nog aan? Wat kan ik?
nini28 schreef:
20-11-2018 22:16
Oh ja, wat jij beschrijft herken ik helemaal van de docenten in mijn familie/ vriendenkring.
Die beschrijven precies hetzelfde wat jij in jouw bericht schrijft.
En.mijn puber komy ook met de raarste verhalen thuis met een docent Engels die regelmatig in huilen uitbarst en een geschiedenis leraar die de hele klas uit heeft gestuurd omdat niemand luisterde.

Ik vind het echt zorgwekkend wat er gaande is in het onderwijs.
Dit gebeurde 30 jaar geleden ook hoor.
Alle reacties Link kopieren
Ben je wel geschikt om voor de klas te staan. Heb je wel de juiste capaciteiten.
Als het zo’n gedoe telkens is, ligt het dan aan de kinderen of aan jou?
Je klinkt niet heel tolerant naar de klas.
Leerlingen reageren op jouw gedrag.
summer is a state of mind

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven