Werk & Studie alle pijlers

Wil ik dit nog wel (onderwijs)

20-11-2018 18:51 692 berichten
Alle reacties Link kopieren
... En wat kan ik dan in 's hemelsnaam gaan doen?


Een korte achtergrond. Ik werk nu 4 jaar in het onderwijs. Twee jaar vooral vervanging, afgelopen twee jaar op twee verschillende scholen gewerkt. Op de eerste school ging het niet lekker. Leerlingen waren brutaal tot het grove aan toe, er werd veel gepest en ik voelde mij niet gesteund door de leiding. Nu werk ik enkele maanden op een andere school, maar het gebeurt mij weer. En weer doet de leiding niks. Ik probeer aan de band te werken, leerlingen mogen bij mij veel, maar grove taal, aanvallend gedrag is meteen een uitstuurbrief. Die geef ik blijkbaar teveel, en ergens weet ik dat ook wel, maar ik trek het steeds slechter.

Kinderen van nu zijn ontzettend veeleisend. Ze willen overal het laatste woord, en weigeren te accepteren dat iets fout is, tot geschreeuw aan toe. Mail je de ouders over hun gedrag, dan krijg je als docent nog op je kop dat je geen rekening houdt met hun adhd/ass/odd. Want dat geeft een kind natuurlijk de vrijbrief om de les te storen, spullen van een medeleerling af te pakken, of de docent uit te schelden.

Ik ben eerstegraads en geef les op de havo, niet de doelgroep waar je van verwacht uitgescholden te worden voor k*hoer en andere 'mooie' termen. Ik ga met steeds meer tegenzin naar school. Laatst had ik langdurigere klachten na een operatie (waarmee ik wel geacht werd te werken), en ik merkte dat ik nog sneller geirriteerd raakte. Vandaag kreeg ik te horen dat ik niet goed functioneer de afgelopen tijd, en moet veranderen. Ik ben het ermee eens, ik was ook erg fel, maar ik ga nu twijfelen of ik het wel wíl,

Is het mij wel waard om soms met knallende koppijn en een vervelend gevoel te gaan slapen? De stress, het gevoel dat je niks bakt van je vak, De leiding die zogenaamd achter je staat maar ook niet, want de leerlingen brengen immers het geld binnen. Natuurlijk heb ik ook veel schatjes in mijn lessen, maar die raken vaak ondergesneeuwd door het gedram van de luide minderheid.

Als ik niet op deze school kan blijven volgend jaar ben ik bang dat ik gewoon echt niet meer verder wil. Blijkbaar ben ik, ondanks mijn bevoegdheid, gewoon niet geschikt, te streng, betrek ik alles te erg op mijzelf. Ik zit mezelf zo erg op te vreten op het moment, ik weet niet waar ik moet beginnen om de sfeer weer te verbeteren, om wat meer rust te creeeren in mijn hoofd, en al die andere problemen die ik tig keer per week van collega's meekrijg.

Maar wat moet ik dan? Ik heb een moderne Vreemde Taal gestudeerd, ik heb al die tijd alles in het onderwijs gedaan, van bijlessen in een huiswerkinstituut tot lesgeven zelf. Ooit heb ik nog kort in het klantcontact gewerkt, maar als ik iets nog erger haat is het volwassenen die mij uitschelden. Vertalen zou ik een onbetaalbare derde Master moeten halen, idem voor Tolken. Een tekstbureau neemt mij vast ook niet aan. Of een kantoorbaan met ' wo-werk- en-denkniveau? Moet men daar niet ook minstens 5 jaar ervaring voor hebben in de branche?

Ik weet het ook even niet meer....
anoniem_379108 wijzigde dit bericht op 20-11-2018 21:20
0.03% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij moet jij een andere doelgroep gaan onderwijzen
volwassenenonderwijs, onderwijs op afstand, prive onderwijs?
Of echt in een andere regio aan de slag.
Of een andere functie binnen het onderwijs
of misschien gewoon lekker helemaal niks met onderwijs, maar wel met de taal door

ik voel door mn scherm heen hoe hoog je stresslevel is
probeer daar niet in je eentje mee te dealen want dat maakt het erger
KatherineClifton schreef:
20-11-2018 22:36
Al gedaan. Ik ben normaal vrij stevig, maar als ik ziek ben niet.
Zo te horen vind je het al heel lang niets. En dat voelen je leerlingen.
Ga wat anders doen, het is geen schande als het je niet ligt.

Gun de leerlingen een docent die het met plezier doet en gun je zelf een baan die je wel leuk vindt.
Alle reacties Link kopieren
vitamined schreef:
20-11-2018 22:33
Je moet dat helemaal niet van ouders willen of verwachten.
Jij moet jouw grenzen aangeven en je eigen consequenties eraan verbinden en het oplossen en afronden met die kinderen.
Ik doe dat ook. Ik stuur ze eruit.
KatherineClifton schreef:
20-11-2018 22:35
Ik huil niet hoor. Maar zie het om mij heen gebeuren. Vaak spelen er dan dingen in het gezin of een zieke ouder.
Dus ligt het niet aan de leerlingen. Breng het dan ook niet zo.
Alle reacties Link kopieren
KatherineClifton schreef:
20-11-2018 22:36
Al gedaan. Ik ben normaal vrij stevig, maar als ik ziek ben niet.
Het kan ook gewoon zo zijn dat dit (type onderwijs) niets voor je is.
Dat is helemaal niet erg.
KatherineClifton schreef:
20-11-2018 22:39
Ik doe dat ook. Ik stuur ze eruit.
Dat is geen oplossen.

Je zou moeten zorgen dat je ze er niet uit hoefde te sturen. En dat ligt echt voor 98% bij jou.
Alle reacties Link kopieren
KatherineClifton schreef:
20-11-2018 22:39
Ik doe dat ook. Ik stuur ze eruit.
Maar het is niet opgelost voor je frustratie blijft?
Alle reacties Link kopieren
Nemaìn’ schreef:
20-11-2018 22:38
Zo te horen vind je het al heel lang niets. En dat voelen je leerlingen.
Ga wat anders doen, het is geen schande als het je niet ligt.

Gun de leerlingen een docent die het met plezier doet en gun je zelf een baan die je wel leuk vindt.
Ik vind het niet niets. Ik vind de vervelende kids zo zwaar. Dat zijn er maximaal 4 a 5 op een klas van 30. Ik doe het voor de rest.

Maar wat anders... misschien.
Alle reacties Link kopieren
Pinda-Kaas schreef:
20-11-2018 22:38
Volgens mij moet jij een andere doelgroep gaan onderwijzen
volwassenenonderwijs, onderwijs op afstand, prive onderwijs?
Of echt in een andere regio aan de slag.
Of een andere functie binnen het onderwijs
of misschien gewoon lekker helemaal niks met onderwijs, maar wel met de taal door

ik voel door mn scherm heen hoe hoog je stresslevel is
probeer daar niet in je eentje mee te dealen want dat maakt het erger
Ik ga rondkijken bij de hbo's binnenkort. Zijn er nog taalbureau's die een trainer zoeken in de buurt van A'dam?
Alle reacties Link kopieren
Nemaìn’ schreef:
20-11-2018 22:40
Dat is geen oplossen.

Je zou moeten zorgen dat je ze er niet uit hoefde te sturen. En dat ligt echt voor 98% bij jou.
Hoe zou jij het aanpakken?
KatherineClifton schreef:
20-11-2018 22:43
Hoe zou jij het aanpakken?
Ik weet toch niet hoe jouw lessen en dynamiek er uit zien?
Ik weet niets van je leerlingen.
Ik weet niets van jou.

Wat ik wel weet is dat er veel te veel mensen in het onderwijs rondlopen die er geen zin meer hebben of het gewoon niet kunnen, maar bang zijn om hun contract op te zeggen en ander werk te zoeken.
En dan wel leerlingen opzadelen met een ongemotiveerde (waar jij je lln van beschuldigd) docent die veelvuldig ziek is. Voor collega’s ook echt kut.
Ik kom ook uit het (taal)onderwijs. En ik wil niemand het onderwijs uitjagen, maar ik ben blij dat ik na tien jaar de stap heb gezet om buiten het onderwijs te gaan werken. En ik had wel hele gave klassen, maar al dat gezeik eromheen. Bah! En nu werk ik deeltijd in de bieb (toch vastigheid en regelmatig inkomen) en ik doe vertaalwerk. Word ik niet rijk van, maar het is wel leuk. Ik ken ook een dame die ooit Duits gaf, zij werkt volledig zelfstandig en geeft bijvoorbeeld zakelijk Duits, Duits voor de liefhebber die op vakantie gaat en doet vertaalwerk.

Maar volgens mij is het zaak dat je eerst zelf weer een beetje op de rit komt voor je zo'n besluit neemt. Krijg het gevoel dat je wat overspannen wordt/bent.
Alle reacties Link kopieren
Nemaìn’ schreef:
20-11-2018 22:46
Ik weet toch niet hoe jouw lessen en dynamiek er uit zien?
Ik weet niets van je leerlingen.
Ik weet niets van jou.

Wat ik wel weet is dat er veel te veel mensen in het onderwijs rondlopen die er geen zin meer hebben of het gewoon niet kunnen, maar bang zijn om hun contract op te zeggen en ander werk te zoeken.
En dan wel leerlingen opzadelen met een ongemotiveerde (waar jij je lln van beschuldigd) docent die veelvuldig ziek is. Voor collega’s ook echt kut.
Ik vraag jou hoe jij het aanpakt in de les dat niet alles een strijd is.

Ik ben niet veelvuldig ziek. Ik huil niet in de klas. Ik was wel heel streng en bits de laatste tijd.
Alle reacties Link kopieren
KatherineClifton schreef:
20-11-2018 22:43
Hoe zou jij het aanpakken?
Dat is via een schermpje toch heel moeilijk antwoorden? Wij weten niet wat er vooraf gaat aan het voor jou onacceptabele gedrag. En wat je daarin anders kan doen.

Ik weet wel dat ik over schelden bijvoorbeeld heel luchtig ben. Als kinderen mij uitschelden, laat ik heel duidelijk merken dat ik dat niet accepteer. Ik zeg er altijd bij dat ze het mogen denken, maar dat ik het niet wil horen of lezen.
Daarnaast maak ik ook heel duidelijk dat ik er ‘s nachts echt niet wakker van lig en dat ik wel erger gehoord heb. Maar op school hoor je zulke taal niet uit te slaan. Punt.
Dan is de lol er vaak ook wel snel vanaf.

En ja, af en toe word je weer uitgescholden. Zelfde riedeltje. Kinderen gaan zien dat het je niet boeit en hoe irritant is het als je de docent niet op de kast krijgt?
Ben ik de enige overigens die erover zou denken om mij een tijd ziek te melden met overspannenheid?

Voor je helemaal totaal instort en 2 jaar uit ligt?


Het moet voor de directie toch al bellen doen rinkelen dat een heel deel leerkrachten al thuis zit?
Dan schort er toch gewoon al iets met de school(mentaliteit)?
anoniem_376630 wijzigde dit bericht op 20-11-2018 22:56
35.04% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
vitamined schreef:
20-11-2018 22:53
Dat is via een schermpje toch heel moeilijk antwoorden? Wij weten niet wat er vooraf gaat aan het voor jou onacceptabele gedrag. En wat je daarin anders kan doen.

Ik weet wel dat ik over schelden bijvoorbeeld heel luchtig ben. Als kinderen mij uitschelden, laat ik heel duidelijk merken dat ik dat niet accepteer. Ik zeg er altijd bij dat ze het mogen denken, maar dat ik het niet wil horen of lezen.
Daarnaast maak ik ook heel duidelijk dat ik er ‘s nachts echt niet wakker van lig en dat ik wel erger gehoord heb. Maar op school hoor je zulke taal niet uit te slaan. Punt.
Dan is de lol er vaak ook wel snel vanaf.

En ja, af en toe word je weer uitgescholden. Zelfde riedeltje. Kinderen gaan zien dat het je niet boeit en hoe irritant is het als je de docent niet op de kast krijgt?
Goede taktiek! Zal het uitproberen.
Alle reacties Link kopieren
Belg007 schreef:
20-11-2018 22:54
Ben ik de enige overigens die erover zou denken om mij een tijd ziek te melden met overspannenheid?

Voor je helemaal totaal instort en 2 jaar uit ligt?


Het moet voor de directie toch al bellen doen rinkelen dat een heel deel leerkrachten al thuis zit?
Dan schort er toch gewoon al iets met de school(mentaliteit)?
Ja, dat laatste is ook een alarmbel.

Maar ik ben niet overspannen. Was ik ooit tijdens mijn studie en dat was heftiger. Ik ben gewoon nog steeds een beetje ziek en erg moe.
Alle reacties Link kopieren
KatherineClifton schreef:
20-11-2018 22:50
Ik vraag jou hoe jij het aanpakt in de les dat niet alles een strijd is.

Ik ben niet veelvuldig ziek. Ik huil niet in de klas. Ik was wel heel streng en bits de laatste tijd.
Hoe een ander het op een andere school met andere lessen en een andere leerlingpopulatie aanpakt is gewoon niet zo nuttig.

Ik kan jou wel vertellen dat ik alles oplos met mijn charme en veelvuldige buitenlesaandacht aan de ‘etters van de klas’, maar ik denk dat jou dat niet zo gaat helpen, net zo min als heel streng zijn en de schoolregels volgen mij alleen maar gaan tegenwerken, maar voor een collega juist de ultieme instrumenten zijn.
Alle reacties Link kopieren
Jeetje, als je dit topic zo achter elkaar doorleest klink je echt wat wanhopig. Vervelend dat je alles zo op jezelf betrekt Ben je dit in je stages nooit tegen gekomen?

Klets eens met je familieleden ik het onderwijs; zij kennen jou én je werk.

Of neem eens een les op en kijk het eens terug. Wat gebeurt er allemaal precies en hoe reageer je er op?

De band met je leerlingen is zo belangrijk! Je mag nog van geluk spreken dat je op de havo lesgeeft, dat is voor veel docenten echt een cadeau vergeleken met sommige vmbo-groepen.
Lach hard, duik diep, kom terug..
Alle reacties Link kopieren
Oh, en hoe niet alles een strijd is: door het niet als strijd te zien en aan te gaan.
Alle reacties Link kopieren
Mocht je als docent willen blijven werken, je komt over als een docent met ouderwetse opvattingen. Je probeert machtsmiddelen in te zetten om leerlingen mee te krijgen, maar als er iets is dat averechts werkt is het wel je autoriteit op die manier inzetten. Wellicht is het werk van Alfie Kohn om je zienswijze te verbreden.
Alle reacties Link kopieren
Ik kom even uit de lurk modus, want ik heb in tijden niet zo de behoefte gevoeld om iets terug te schrijven.

Lieve TO,
Als je jouw berichten nou terug leest in dit topic vind je dan ook niet dat je erg veel met de vinger naar anderen wijst, slachtoffer speelt en hatelijk spreekt over jouw doelgroep?
Ik snap heel goed dat je opgebrand bent. Echt. Het is ook niet makkelijk om aan pubers les te geven, want dat lukt alleen als je er zelf plezier aan beleef.
En dat plezier is nu bij jou echt ver te zoeken. Logisch dat je lessen dan niet lekker gaan.

Waar ik je voor wil waarschuwen is dit; als je zo praat over jouw leerlingen wordt dat een realiteit waar je elke dag tegen moet opboksen. Je gaat het zelf geloven.
Als ik alleen al zou denken dat ik een leerling van mij vervelend vind denk je dan echt dat hij/zij dat niet opmerkt? Dat ik hem hetzelfde zou behandelen als ieder ander? Dat zou namelijk wel moeten!

Die kinderen hebben hun voelsprieten meters ver open staan.
Als ik jou berichten zo lees denk ik dat je net zo lelijk doet tegen hen als de leerlingen dat doen in jouw ogen. Jij verwijdert ze bij ongeregeldheden. Je past je niet aan? Opzouten. Spullen niet bij je? Opzouten. Oh je scheldt iemand uit? Opzouten. En dan werken die sancties dus niet meer. De magie is er vanaf.

Ik werk nu 10 jaar in het onderwijs. Vmbo. Onze school staat bekend als een probleemschool met ‘kanspareltjes’. Maar er is geen dag dat ik zó denk over mijn leerlingen. Natuurlijk zijn zij ook weleens brutaal tegen mij, maar hoe ga je daar mee om? Bedenk je ook dat hun manieren aangeleerd zijn. Dat het aan jou is om te laten zien dat je wangedrag kunt oplossen door te praten met elkaar. Je moet hun wereld vergroten. Laten zien dat er meer is dan wat zij van hun ouders / de straat hebben meegekregen.
Eruit sturen is voor mij echt mijn allerlaatste middel. Gebeurt hooguit (!) 4 x per jaar en dan echt voor excessen. Schaar gooien naar een medeleerling ofzo.

Verder; zoek psychische hulp. Je klinkt overspannen en gestresst. Zoals je over jezelf praat. Over dat je niets waard bent, hoe je dat afspiegelt op je collega’s en leerlingen.
Ik weet zeker dat je ontzettend veel kwaliteiten in huis hebt. Je bent slim en spreekt je talen. Hoezo zou niemand jou willen? JIJ moet jezelf willen! Die liefde ontbreekt nu echt. Kom op hoor. Geef niet op.
Het onderwijs is geweldig, maar het moet je niet slopen. En als jij nu zo door gaat sloop je echt jezelf. Jouw leerlingen hun beeld op jouw vak trouwens ook. Zou jouw vervanger dan niet willen zijn hoor :facepalm:
Poelepoelepoelepoes!
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
20-11-2018 23:00
Oh, en hoe niet alles een strijd is: door het niet als strijd te zien en aan te gaan.
Eens.
Soms komt wat een leerling zegt over alsof je er iets mee zou moeten doen. Maar waarom zou je? Uiteindelijk zijn het niets meer dan de woorden van de ene leerling. Dat hij zij voor jouw gevoel een appèl doet op jouw reactie, zegt nog niet dat díe reactie ook gegeven moet worden. Dát is nou net aan jou.

Hier tips:
http://www.hoedoe.nl/lichaam-geest/pers ... -overwicht
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
KatherineClifton schreef:
20-11-2018 22:50
Ik vraag jou hoe jij het aanpakt in de les dat niet alles een strijd is.

Ik ben niet veelvuldig ziek. Ik huil niet in de klas. Ik was wel heel streng en bits de laatste tijd.
Dat is toch niet in een paar zinnen uit te leggen? Daar zit een visie achter, daar zitten waarden achter, daar zit mijn persoonlijkheid achter, daar zit liefde achter, daar zit passie achter, daar zit kennis van groepsdynamiek, psychopathologie en stoornissen achter.
Mijn leerlingen zijn op echt elke school al uitgekotst.

Ik heb respect voor mijn leerlingen en zij voor mij. Ik behandel ze gelijkwaardig, volwassen en met verantwoordelijkheden. Je mag 1000x dezelfde fout maken en het 1000x opnieuw proberen.
Ik geef rust.

En soms fantaseer ik over een taser.
Alle reacties Link kopieren
Nemaìn’ schreef:
20-11-2018 23:23


En soms fantaseer ik over een taser.
:rofl:
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven